وزیر راه وترابری همزمان با هفته دولت از افتتاح چهارهزار کیلومتر پروژه در بخش حمل ونقل خبرداده است. در همین رابطه مجری پروژه آزاد راه های کشور توضیح می دهد.

سمیه فتحی:  

وزیر راه وترابری همزمان با هفته دولت از افتتاح چهارهزار کیلومتر پروژه در بخش حمل ونقل خبرداده است. شاید در میان انبوهی از پروژه هایی که قرار است به ثمر برسد، دو پروژه بیشتر قابل توجه باشد.  آزاد راه تهران - پردیس به همان اندازه جنجالی و پرسرو صدا بوده که آزاد راه خرم آباد - پل زال دستخوش فخر فروشی وزارت راه و ترابری در یکسال گذشته شده است. هرچند این گمان وجود دارد؛ آزاد راه تهران - پردیس در این مقطع هم به سرانجام نرسد. با این حال ساخت پروژه عظیمی چون آزادراه خرم آباد- پل زال، گشایشی تازه در بخش راهسازی کشوراست . اجرایی شدن این پروژه توسط سرمایه گذار ایرانی از اهمیت خاصی برخورداراست. در هر صورت پروژه‌های مختلفی برای هفته دولت در بخش راه وترابری، افتتاح خواهد شد. هرچند به گفته معاون ساخت و توسعه آزادراههای کشور ، ربان مراسم افتتاحیه این پروژه ها پس از ماه مبارک رمضان با حضور مسوولان کشوری و لشگری، بریده خواهد شد.

  

در این راستا به بهانه افتتاح پروژه های عمرانی وزارت راه به مناسبت هفته دولت، خبرآنلاین با مسعود رهنما مجری پروژه آزادراههای کشور و معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل به گفت وگو پرداخته است که  در ادامه خواهید خواند:

  

علی رغم اینکه برخی نمایندگان مجلس در کمیسیون عمران از انجام مذاکرات با قرارگاه خاتم برای مشارکت در پروژه آزادراه تهران-شمال خبردادند اما شما چندی پیش این خبر را تکذیب کردید. ظاهرا هم نزد خود مسوولان قرار خاتم تمایلی به مشارکت در این پروژه بن بست مانده، تمایلی وجود ندارد. شوال اینجاست که چه عاملی سبب شد تا پای قرارگاه خاتم برای مشارکت در این پروژه، به میان کشیده شود؟

  

این خبر کذب محض بود. مجری پروژه  آزاد راه تهران - شمال بنیاد مستضعفان است و هنوز هم به این نتیجه نرسیدیم، بنیاد مستضعفان را کناربگذاریم. تنها درصورتی ممکن است این اتفاق به وقوع بپیوندد که  شرکت های دیگر در ساخت این پروژه مشارکت کنند.  یعنی در شرایطی که بنیاد از برنامه زمان بندی جدید برای تحویل کارها، عقب بماند.

  

در حال حاضر این پروژه چه میزان پیشرفت کرده است. به تازگی هم کارگروه مربوطه مسائل و چالش های پیشروی، ساخت این آزادراه را بررسی کرده است. وزارت راه و ترابری بالاخره چه زمانی حداقل بخشی از مسیر این آزادراه را پس از 19 سال انتظار، به مرحله بهره برداری خواهد رسا ند؟

  

بنیاد مستضعفان، قول داده است  تا سال 90 قطعه یک را تمام کند. به بنیاد مستضعفان گفته‌ایم اگر طبق زمان بندی جدید کار به پایان نرسد درانتظار جریمه باشد. در قطعه یک هم پیمانکار چینی‌ در حال حاضر پیشرفت خوبی دارد. در سال 91  این قطعه را تحویل خواهند داد. حجم کوچکی  آزادراه تهران - شمال در قطعه سه و چهار است که با پایان عملیات اجرای این دوقطعه در مناطق یک و سه ، اجرای قطعات بعدی زمان زیادی را نخواهد گرفت.  

قرارگاه خاتم قرار بود، آزاد راه ولایت(تهران-مشهد)، را تا پایان سال عملیاتی کند. با توجه به اینکه این شرکت با مشکلات بین الملی مواجه است آیا مانعی در اجرایی شدن این پروژه ایجاد نخواهد شد؟

 قرارگاه خاتم از توانمندی بالایی برخوردارست. بسیاری از پروژه های بزرگ کشور توسط این قرارگاه اجرا شده است. آزادراه هم شن و ماسه است. آنچه مهم است در اجرای پروژه آزاد راهی، ماشین آلات است. قرارگاه خاتم از تجهیزات پیشرفته ای برای راه سازی برخوردار بوده است. از سوی دیگر پروژه آزادراه ولایت یا تهران-مشهد را با مطالعات تازه به پکیج کاملی تبدیل کرده ایم. قرار است به  آزادراه حرم تا حرم تبدیل شود. یعنی آزاد راه تهران - مشهد به آزاد راه قم - تهران ، متصل خواهد شد. قرار است به زودی عملیات اجرایی؛ آزاد راه قم- تهران- مشهد را با اعتباری بالغ بر بر 2500 میلیارد تومان توسط قرارگاه خاتم تا پایان سال آغاز شود.

 

یکی از پروژه هایی که قرار است در هفته دولت، افتتاح شود آزادراه تهران - پردیس است. وزارت راه وترابری از خرداد ماه سال گذشته تا کنون بارها اعلام کرده است این آزد راه افتتاح خواهد شد  بیش از یک سال گذشته است و بازهم گفته شده در هفته دولت آزادراه  تهران - پردیس زیر عبور قرار می گیرد. شاید این پنجمین بار است وزیر راه وترابری وعده می دهد آزاد راه تهران - پردیس به زودی بازگشایی خواهد شد. در حالیکه شنیده شده هنوز مشکل تملک زمین با ارتش رفع نشده است؟

 در حال حاضر آ‍زاد راه تهران-پردیس در میسر پردیس تا اتوبان بابایی بطور کامل قابل عبور است. تنها نصب تجهیزات باقی مانده است که به زودی انجام خواهد شد. درست در آزاد راه تهران - پردیس وزارت راه با دو ارگان یکی وزارت مسکن و دیگری ارتش درگیراست. البته مشکل ما به وزارت مسکن که در این پروژه با ما مشارکت دارد ، رفع شده است. متاسفانه این وزارتخانه به رغم تعهداتی که داده بود، در پرداخت ها به کندی عمل می کرد، اما حل شد.

 

تملک زمین ارتش به کجارسید؟ در حالیکه ارتش اعلام کرده از این بابت مشکل ندارد. بالاخره کدام طرف مقصر است؟ اکنون درهفته دولت قرار داریم، بازهم آقای وزیر تاکید کرده اند این آزادراه افتتاح خواهد شد. به نظر می رسد این پروژه برای چندمین بار هم به به بهره برداری نرسد؟

علی رغم تلاش وزارت راه و ترابری متاسفانه، هنوز ارتش نتوانسته بر سر آن قطعه زمین با ستاد مشترک به توافق برسد. ارتش برای  واگذاری این زمین به وزارت راه باید مجوز مربوطه را بگیرید. این مساله  سبب شده این پروژه ملی علی رغم اینکه این پروژه در پایان کاراست با تاخیر طولانی مواجه شود.  خوشبختانه دو روز گذشته ارتش به ما اطلاع داده است که مجوز لازم را گرفته است. پس دیگر وزارت راه دیگر مشکلی نخواهد داشت. اگر  این مجوز سریعا به دست ما برسد تا دوماه دیگر  آزادراه تهران - پردیس به بهره برداری می رسد. با توجه اینکه بعد از ماه رمضان قرار است افتتاح پروژه ها آغاز شوند و تا پایان مهرماه طول می کشد صدرصد این آزاد راه جزء پروژه های هفته دولت است. تا دقیقه نود هم باشد به مراسم افتتاحیه می رسد.

 

آزادراه خرم آباد- پل زال چطور؟

  این آزاد راه آماده است.  در مراحل پایانی  قرار دارد و ایستگاه ها در حال تجهیز شدن است. این پروژه یک نمونه بی همتا در میان آزادراه های کشور است که تا کنون ساخت چنین پروژه‌ای با حفر 14 تونل، آن هم توسط سرمایه گذار داخلی در طول تاریخ راه سازی ایران سابقه نداشته است. قرار است این آزادراه در مهر ماه با حضور رئیس جمهوری و برخی از سفرای کشورهای مختلف رسما افتتاح شود. آزاد راه خرم آباد- پل زال،  60 کیلومتر از مسیر مربوطه را کوتاه  کرده و اهمیت ویژه ای  هم درکاهش تصادفات جاده ای آن منطقه دارد. همچنین 25 کیلومتر تونل در این پروژه اجرا شده که 5 کیلومتر آن در نقاط صعب العبوری حفر شده است. براین اساس چون سرمایه گذار داخلی این پروژه عظیم را اجرا کرده است، برایمان بسیار اهمیت دارد.  پیش از این این امکان در کشور وجود نداشت که بتوانیم در این مسیر تونل حفرکنیم. به جرات می توان گفت پروژه آزاد راه خرم آباد - پل زال از عجایب راهسازی کشورست.

  

  

کد خبر 87119

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =