۰ نفر
۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹

حمید سبزواری

جلسات شعری که شاعران در دیدار با مقام معظم رهبری  تشکیل می‌دهند اصولا در راستای ایجاد یک جریان ادبی است و تنها جلسات شعر خوانی محض نیست. رهبر معظم انقلاب در این جلسات از مسایل مختلف حوزه فرهنگ صحبت می‌کنند و به جریانات مختلف فکری می‌پردازند البته در این جلسات غیر از شاعران افراد دیگری نیز حضور دارند اما محوریت با شعر و ادبیات است که بخشی عظیمی از فرهنگ و هویت ما را تشکیل می‌دهد. ادبیات و شعری که در تاریخ درازنای خود همواره مروج حکمت و دانایی است و زیبایی خاصی به محافل مختلف می‌دهد و سخن گفتن از آن همواره دلپذیر است.

اینکه در جلسه اخیر و همچنین جلسات سال‌های قبل، رهبر معظم انقلاب به ایجاد انجمن ادبی تاکید کردند که گذشته شاید بیشتر از امروز وجود داشته، به این علت است که همه می‌دانیم بسیاری از بزرگان ادبی کشور از دل این محافل بیرون آمدند و خود ایجاد کننده جریانهای ادبی بودند. حتی در سالهای گذشته ما نیز شنبه شب‌ها در منزل  چنین جلساتی را برگزار می‌کردیم و شاعران و دوستانی در این جلسات حضور می‌یافتند که به گمانم از لحاظ ادبی این جلسات برای افرادی که در آن حضور می‌یافتند تاثیر گذار وسازنده بود. اما کم کم این جلسات خانگی از رونق افتاد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه هنری متولی رسمی برگزاری این جلسات شد؛ جلساتی که شاعران با دور هم جمع شدن از توانمندی‌ها و نظرات یکدیگر در حوزه شعر و ادبیات بهره می‌گیرند و بر ارتقای شعر و ادبیات این مرزوبوم می‌افزایند. 

البته این نکته را هم باید گفت که در میان بودجه‌هایی که دولت به فرهنگ این مرز بوم اختصاص می‌دهد شاید کمترین بودجه به شعر که مادر هنرها است، اختصاص می‌یابد، امری که بهتر است همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند اختصاص بودجه به این عرصه بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا موجب شکوفایی دیگر هنرها نیز شود.

 مسئله دیگر که مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران به آن تاکید کردند و من در جریان آن قرار گرفتم، این نکته است که شاعران بیشتر به مسایل انقلاب و تاریخ معاصر توجه داشته باشد؛ شاید این تاکید از این رو باشد که تاریخ معاصر ما سرشار از اتفاقات فراموش نشدنی و ماندگار است که می‌تواند سوژه خوبی برای سرودن شعر باشد و در یادها باقی بماند.

باید گفت ما در این زمینه شاعرانی چون زنده یاد شاهرخی و زنده یاد اوستا و استاد مشفق کاشانی را داشته‌ایم و داریم که با این محوریت اشعار بسیاری را خلق کرده‌اند اما در اینجا آنچه که با اهمیت است اینکه یک جریان ادبی شکل گیرد که شاعران با استعداد و جوان ما به طور خاص دغدغه مسائل انقلاب را داشته‌باشند و به آن بپردازند و این مسئله شاید با برگزاری همان شب شعرها و جلسات ادبی تحقق یابد البته به شرطی که یک نفر متولی آشنا به شعر و مسوول این جلسات باشد همچنین لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر به این مقوله بپردازد و در ارتقای بیشتر شعر و ادبیات بکوشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 87807

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۵
    2 0
    مسئولین محترم , امروز خط مقدم اینجاست!!