آسپیرین داروی پرمصرفی است که فواید و عوارض جانبی گوناگونی دارد. یکی از فواید آن،‌ پیشگیری 25درصدی از ابتلا به سرطان است. اما آیا مصرف جزیی آسپیرین به اندازه مصرف بالای آن،‌ اثر ضد سرطانی دارد؟

بهنوش خرم‌روز: آسپیرین از داروهای پرمصرفی است که هر از چندگاهی، ‌اطلاعات تازه‌ای در مورد فواید و البته مضرات آن منتشر می‌شود. یکی از فوایدی که برای مصرف آسپیرین ذکر شده، پیشگیری از ابتلا به سرطان شکم است. اما تا چه میزان مصرف، ‌می‌تواند این تاثیر را داشته باشد؟ با توجه به اثرات جانبی مصرف آسپیرین،‌ دانستن پاسخ این سوال اهمیت دارد.

به گزارش نیوساینتیست، یک محقق انگلیسی با 5 سال مطالعه پیگیر عادات مصرف آسپیرین در 2800 فرد مبتلا به سرطان و 3000 فرد سالم،‌ به این نتیجه رسیده که مصرف روزانه 75 میلی‌گرم آسپیرین،‌ خطر ابتلا به سرطان را تا 25 درصد کاهش می‌دهد. به علاوه این میزان مصرف،‌عوارض جانبی بسیار کمی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته این محقق، اگر همه افرادی که در انگلستان زندگی می‌کنند،‌ در سال 2007/ 1386 روزانه مقدار بسیار کمی آسپیرین مصرف می‌کردند، در آخرین آمارهای در دسترس از مبتلایان به سرطان مربوط به سال گذشته،‌ از هر 100،000 نفر،‌ 16 نفر به این بیماری مبتلا نمی‌شدند.

البته همه با این نتایج موافق نیستند. هنوز هستند دانشمندانی که این یافته را باور نمی‌کنند. اندرو چان از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد که خود 20 سال است 80،000 زن و 50،000 مرد را در مطالعاتش زیر نظر دارد، معتقد است تاثیر ضدسرطان استفاده از  آسپیرین زمانی آشکار می‌شود که روزانه دست‌کم 325 میلی‌گرم از آن مصرف شود.

اما آنچه همه پزشکان در مورد آن هم‌عقیده‌اند، این است که مصرف هر دارویی حتی آسپرین بدون تجویز پزشک اشتباه است. بنابراین قبل از هر اقدام خودسرانه‌ای با پزشک خود مشورت کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 95631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
    0 0
    مطالبتان را كمي تخصصي تر كنيد.ممنون