۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۰

‌فرشاد مؤمنی

شاید بهترین دلیلی که میرحسین موسوی را وا داشت تا پس از 20 سال به این دعوت‌ها پاسخ مثبت بدهد، نگرانی بسیار شدید ایشان در مورد چشم‌انداز آینده ایران و تداوم روند فعلی بوده است. روندی که ادامه آن تهدیدی برای بقای نظام بود و با همین رویکرد میرحسین موسوی برای ظهور در صحنه احساس وظیفه کرد و با همین دغدغه نیز در حیطه‌های مختلف تنظیم برنامه و هدف‌گذاری کرده است و می‌توان گفت بر همین اساس در طراحی برنامه پیشنهادی میرحسین موسوی در حوزه اقتصاد به این نکته توجه شد که قبل از راهبردها و سیاست‌های اجرایی باید به شرایط ساختاری یک کشور هم توجه شود.

جای خالی نگاه کارشناسی به مسائل گوناگون و به خصوص در حیطه اقتصاد از جمله همین دغدغه‌هاست و تیم 150 نفری از اقتصاددانان نیز که در تدوین برنامه اقتصادی موسوی مشارکت داشته‌اند انگیزه برنامه‌های ایشان جلب آرا نیست و فقط آنچه که کارشناسی شده باشد، محور تهیه برنامه موسوی بوده است.

از اهداف دیگری که در فرآیند تدوین این برنامه مورد تأکید بوده این مورد است که جهت‌گیری‌های برنامه اقتصادی موسوی قابل تحقق باشد و فرآیندها به گونه‌ای شکل گرفته است که آینده فدای حل مسائل جاری نشود، زیرا میرحسین موسوی بر شفافیت برنامه تأکید داشتند. در اصلاح فرآیند برنامه‌ریزی و اجرا نیز از جمله اولین اقداماتی که میرحسین موسوی به عنوان رئیس‌جمهور انجام خواهد داد در‌خصوص برنامه پنجم است که معتقدند دولت نهم در این مورد ضعیف است و این لایحه از مجلس پس گرفته خواهد شد.

یکی دیگر از مباحث بحث‌برانگیزی که به هر شکل باید در مورد آن موضع‌گیری شفاف صورت گیرد طرح سهام عدالت است. هیچ نوع ثمربخشی‌ای برای توسعه‌ملی کشور نداشته است اما آقای موسوی معتقدند که صرفنظر از اشخاص وقتی به نام دولت تعهدی ایجاد می‌شود دولت بعدی حق زیر پا گذاشتن آن را ندارند مگر اینکه نمایندگان ملت در مجلس جایگزینی بهتر برای آن ارائه کنند.

تورم از دیگر فرازهای دولت میرحسین موسوی است که به آن خواهد پرداخت و در برنامه ارائه شده نیز پنج فرآیند برای مقابله با تورم پیش‌بینی شده است، محدود کردن رشد پایه پولی از طریق اعمال مدیریت تولید محور و انضباط بخشیدن به حساب ذخیره ارزی، کاهش کسری بودجه از طریق اصلاح نظام بودجه‌ریزی، تقویت بنیه تولید ملی از طریق ارائه تسهیلات، اصلاح نظام تصمیم‌گیری پولی و اعتباری از طریق احیای شورای پول و اعتبار و اجتناب از سیاست‌های تورم‌زا از برنامه‌های موسوی برای مقابله با تورم است.

در برنامه اقتصادی میرحسین موسوی مبنا اقتصاد اسلامی است و در همین چارچوب ما معتقدیم که هم نرخ ارز و هم نرخ سود طی 20 سال گذشته و به خصوص در چهار سال گذشته به شکل فاجعه‌آمیزی خارج از اقتضائات یک اقتصاد مولد اعمال شده است، بنابراین ما رویکردمان در تعیین نرخ سود به بخش‌های مولد خواهد بود و بر همین اساس قطعاً ارز چند نرخی نخواهدشد.

مسئول تدوین برنامه‌های اقتصادی موسوی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =