ترافیک سیاسی و نظامی در کره‌شمالی همچنان ادامه دارد.

در شرایطی که جهان از دست آزمایش‌های هر روزه کره‌شمالی به ستوه ‌آمده‌است به نظر می‌رسد که کیم جونگ ایل با خیال راحت در حال تعیین جانشین برای خود بوده و امور داخلی او را به شدت به خود مشغول داشته است. پس از ماه‌ها شایعه‌پراکنی در خصوص سرنوشت کرسی کیم جونگ ایل حالا منابع نزدیک به رهبر این کشور کمونیستی ادعا می‌کنند که او کوچکترین فرزندش را برای جانشینی خود انتخاب کرده است. این در حالی‌است که او دو پسر بزرگ‌تر هم دارد. از زمان تأسیس کره شمالی تاکنون کیم جونگ ایل تنها رهبر این کشور بوده است. حالا او 67 سال سن دارد و در شرایطی که در ماه آگوست دچار سکته مغزی شده بود حالا این کشور روزهای تعیین جانشین رهبر خود را مزه مزه می‌کند. انتخاب جانشین در این روزهای حساس که جهان از دست کره‌شمالی به ستوه آمده است نظر کارشناسان را تأیید می‌کند. پس از آزمایش دومین بمب هسته‌ای توسط کره‌شمالی تحلیل‌گران ادعا کردند که هدف تمامی آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی استحکام بخشیدن به قدرت کیم جونگ ایل در شرایطی است که او از ضعف بدنی فراوانی رنج می‌برد. رهبر کره‌شمالی در تازه‌ترین اقدام خود از چهره‌های حاضر در ساختار اصلی سیاسی این کشور خواسته است که ضمن حمایت از جانشینی پسر سوم او راه را برای به قدرت رسیدنش در صورت نبود کیم جونگ ایل هموار کنند. کیم جونگ اون کوچکترین پسر رهبر کره‌شمالی و نور چشم او است. کیم جونگ اون که متولد 1983 یا اوایل 1984 است، تحصیلات دانشگاهی خود را در سوئد به اتمام رسانده و به نظر می‌رسد توانا‌ترین پسر برای احراز جانشینی پدر است.

همزمان با این تحولات در کره‌شمالی در همسایه جنوبی این کشور هم اوضاع چندان بر وفق مراد شمالی‌ها نیست. کره‌جنوبی یک فروند کشتی گشتی دریایی مسلح به موشک‌های هدایت شونده را در نزدیکی مرز دریایی ناآرام خود با کره شمالی مستقر کرد. ارتش کره‌جنوبی اعلام کرده است که به دنبال افزایش تهدیدهای نظامی همسایه شمالی این کشور راهی ندارد جز در حالت آماده‌باش کامل قرار دادن تمامی تسلیحات نظامی خود. این کشتی در مقایسه با قایق‌های کره شمالی مسلح به قدرت آتش ویران‌کننده است. پیونگ یانگ هشدار داده که در واکنش به هر گونه تحریم بین‌المللی سخت‌تر اقداماتی را در دفاع از خود اتخاذ خواهد کرد.

در ژاپن نیز تحولات نظامی بیداد می‌کند. ژاپن از سخت‌ترین منتقدان آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی است. این کشور طرح‌هایی را برای استقرار یک سیستم هشدار‌دهنده موشکی در خاک خود تصویب کرد. همزمان در پارلمان این کشور نمایندگان حامی حزب حاکم پیشنهاد کردند که توکیو باید کشتی‌های کره شمالی را بازرسی کند. ژاپن پیشتر به دنبال شلیک یک موشک رهیاب توسط کره شمالی در سال 1998، چهار ماهواره جاسوسی در فضا مستقر کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =