-
سهم حداقلی زنان در سینمای دفاع مقدس
سینماهر چند سهم زنان در روایتهای ثبتشده از جنگ هشتساله بر پرده سینماها، سهمی حداقلی بوده است، اما این به معنای آن نیست که سینمای دفاع مقدس ایران از حضور زنان قهرمان و ماندگار محروم بوده است.
-
نگهبان صبح
سینماعصری که فیلم نگهبان شب سید رضا را در سینما فرهنگ دیدم، احساس شیرین و زلالی که پس از تماشای "نگهبان شب" رهایم نمی کرد ناخوداگاه ذهنم را به تکمیل این ابیات ناقص مولوی از حرف به عمل آورد
-
حکایتی برای راحتی خیال کارگردان سینما
سینماگلایه های جنجالی اخیر رضا میرکریمی کارگردان فیلم " نگهبان شب" انعکاس فراوانی در خصوص اختلافات اکران سینما در فضای مجازی داشته است.
-
درباره سریال «خویشاوند»
دوبلین به سعیِ باروت
تلویزیون«یکی از کاستیهای فاحش روایتهای جنجالی باندهای مافیایی عشق/نفرت، ضعف شخصیتهای زن آنهاست. این قصهها معمولا به طرز غمانگیزی شخصیتهای زن داستان را در نقش همسر، دختر یا هر نسبت دیگری با کاراکترهای اصلی، بسیار منفعل به تصویر میکشند.
-
تیلویزیون واس ماست!
تلویزیوناصلا به چه کسی ربط داره که برنامه بهش بدیم یا ندیم؟ مگر تا حالا عادل؛ سروش؛ مهران؛ پرویز و منصور تیلویزیون و رادیو نبودند اوضاع توفیری کرده؛ نه والله. مخاطب داشت یا نداشت فرقی به حال ما نمی کنه. همین که بودجه را هزینه می کنیم خدایی اش خیلی کار کردیم.
-
فیلم ملک سلیمان؛ هراس
سینمااینکه فیلم ملک سلیمان و امثال آن را نقد می کنیم به دلیل هراسی است که می آفرینند، به دلیل پیامدهای سیاسی است که در پی دارند. این، یک خوانش پسینیِ مخاطب است. حتی خودِ تهیه کننده یا کارگردان هم می تواند با گذار زمان به بازاندیشی در فیلم خود بپردازد و پیامدهای کار خویش را ببیند.
-
دور هم جمع شدن سینماگران، طلیعه همکاری، همدلی و انسجام
سینمانخستین گردهمایی سینماگران دفاع مقدس شامگاه دوشنبه ۸ خرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، هنرمندان سینما و چهره های برجسته سینمای ایران در محل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
-
کمترین خلاقیت در انیمیشن «مینیونها: ظهور گرو»
سینماگرچه کارگردانان انیمیشن «مینیونها: ظهور گرو» در سر سودای ساخت انیمیشنی داشتند که با اقبال روبه رو شود و اگرچه این اتفاق افتاد، اما در واقع کمترین خلاقیت را نسبت به سریهای گذشته خود داشته است و تلاش آنها برای ایجاد فضای جدید بی نتیجه بود.
-
مرور آنچه در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران گذشت
نمایشگاه سخت
کتاباین قلم، پیش از شروع سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، به ۱۰ نکته درباره چرایی ارجحیت حضور و مشارکت در نمایشگاه کتاب بر عدم حضور در این رویداد اشاره کرد و حالا هم کوتاه و مختصر در ۱۰ بند، این رویداد را مرور میکند.
-
هوشمندی امام صادق(ع) در پاسخگویی به سؤالات
مبلغ نوشت: رعایت حال پرسشگر از موارد اساسی در پاسخگویی به سؤال است؛ دلیل آن هم گاه درنظرگرفتن سطح فهم پرسشگر است (یعنی نباید به همه افراد به یکگونه پاسخ داد) و گاه توجه به شرایط و حساسیتهای اجتماعی. از آنجا که امامان معصوم در زمان حکومتهای ستمگر بودند و خود و شیعیانشان در حال تقیه، سعی میکردند در موارد خاص این نکته را رعایت کنند تا مشکلی برای یاران و اصحاب ایجاد نشود.
-
دستیابی به باکسآفیس چین، خیلی دور خیلی نزدیک
سینماافتتاح سومین هفته فیلم چین در ایران که روز گذشته به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد را میتوان ظرفیت مطلوب و بزرگی در مسیر دستیابی به حضور فیلمهای ایرانی در سینمای خوشتوفیق چین در گیشه و موفق در جذب مخاطب خواند.
-
احمدرضا احمدی مدیری خلاق و هنرمندی صفشکن
تجسمیبه بهانه بیماری احمدرضا احمدی، پریزنگنه یادداشتی درباره این هنرمند را به صورت اختصاصی در اختیار خبرآنلاین قرار داد.
-
امام جمعه محترم رشت! عالم محضر خداست نه سایت ها
رسانهفیلمش را حتما دیده اید. اگر هم ندیده باشید خبرش را احتمالا خوانده اید. اما برای دوستانی که به هر دلیلی این خبر به گوششان نخورده ابتدا ماجرا را تعریف و بعد نکته ای را عرض می کنم: آقای فلاحتی امام جمعه رشت در مراسم اختتامیه جشنواره تئآتر کودک ایثار گفته اند: از تمام دخترانی که این جا حجاب را رعایت نکرده اند بیزارم.
-
زندگی با فرمان اینفلوئنسرها
رسانهمن چه کسی هستم؟ همه ما این سوال را از خود میپرسیم؛ آیا هویت من توسط دیانای من تعیین میشود یا من محصول نحوه بزرگ شدنم هستم؟ آیا میتوانم آن را تغییر دهم، اگر بله تا چه حد میتوانم آن را تغییر دهم؟ آیا هویت من واحد است یا میتوانم چندین هویت داشته باشم؟ از آغاز، فلسفه با این سوالات دست و پنجه نرم کردهاست، که برای چگونگی انتخاب ما و نحوه تعامل ما با جهان اطراف مهم است.
-
نگاهی به نظریه «جریان سوم در سینما»
نسل جدید سینماگران، نیاز اصلی برای تضمین حیات سینما
سینمادر سیاستگذاری های کلان جوامع و حکومت ها، سیاست های فرهنگی بالاترین اهمیت را دارد.و بر همین اساس است که فرهنگ و سیاست گذاری فرهنگی از کانون های اصلی توسعه پایدار تعریف می شود.
-
در پی رد نمایش «هملت» دکتر مسعود دلخواه
من در اجرای تئاتر تردید دارم!
تئاترچند روز پیش آگاه شدم دکتر مسعود دلخواه که در صدد اجرای نمایش «هملت» در تئاتر شهر بود، و به او قول سالن اصلی برای مرداد و شهریور را داده بودند، پروژه تازه هنریش را تعطیل کرده و در این عسرت هنری، قصد دارد کار نکند.
-
کفر فراگیر و مبارزه کمیک ما با حجاب
ادبیاتاول وآخریار آیا شعار وسخنرانی وتبلیغات می تواند واقعیت را تغییر بدهد؟ آیا اگر بگوییم دلار امریکا شکست خورده است افتضاح ریال تدارک می شود؟
-
«نون خ» و قصه اصلی گرگ
تلویزیوندنبالهسازی برای آثار موفق چه در سینما و چه در قاب کوچک تلویزیون، امر متداولی است که در سالهای اخیر شاهد نمونههای بیشتری از آن در شبکههای تلویزیونی کشورمان بودهایم.
-
صدا و سیما به خودش می بازد نه به رقبایش
تلویزیونیکی از محاسنِ حاکمیتِ یکدست، از میان برخاستن تعارف است. دیگر کسی قرار نیست به کسی پاسخگو باشد. نظارت هم که به معنای جدی و حقیقی اش وجود ندارد. همه دور همند و تا جایی ممکن است مراعات حال همدیگر را میکنند.
-
در ستایش نمایشگران دورهگرد و سیاه بازان بیخانه و خانمان*
تئاترسالها پیش (احتمالاً ۸۶ یا شاید سالی قبلتر از آن) وقتی که سعدی افشار زنده بود با او گفتگویی داشتم که در رادیو ضبط و پخش شد، از تمام نکات آن گفتگو فقط این نکته به خاطرم مانده است؛
-
به همین سادگی!
سینمابرای آشنایی با حال و هوای مستند «قهرمانان معمولی» کافی است به نام اثر توجه کنیم. مستندی که روایتی است از زندگی قهرمانانی به شدت معمولی که غالباً از شهرتی آنچنانی برخوردار نیستند ولی در سطح روستا یا منطقه محل سکونت خویش آن قدر مفید و اثرگذار بودهاند که به تدریج زندگی خود و اطرافیانشان را تحت تاثیر قرار دادهاند.
-
زنها و قرمزها در نبرد با کپیتالیسم
تجسمی«گیدو موپاسان» رُمان نویس فرانسوی میگوید برای فرار از برج ایفل به رستوران درون برج پناه میبردم و ظهرها آنجا غذا میخوردم؛ اینگونه دستکم در آن لحظات برج ایفل را که از آن متنفر بودم نمیدیدم.
-
سیلی، بازداشت و نظام صنفی روزنامهنگاری!
رسانهمشاغل مختلف هرکدام برای خود صنف دارند، از مشاغل صنعتی تا خدماتی و فرهنگی هنری. روزنامهنگاری، هم ذوق است و هم شغل. نمیتوان به کسی که برای دلش خبرنگاری میکند و چه بهعنوان شهروند-خبرنگار و چه خبرنگار افتخاری رسانههای کوچک و بزرگ و بنگاههای مطبوعاتی عنوان خبرنگار را اطلاق نکرد.
-
اهمیت ثانیهها در عصر پلتفرمها
سینمامولانا در مثنوی، عشقِ به تعبیر خودش مجازی را، تمرینی میداند برای تجربه عشق حقیقی. او در جایی از کتاب سترگش کودکی را مثال میآورد که میخواهد جنگجو شود.
-
مسمومیت دختران دانشآموز و بحران مدیریت اطلاعرسانی
رسانهچه کسی بحران را روایت میکند؟ جایگاه اطلاعرسانی در زمان و زمانه بحرانها چیست؟ صورتمسئله این است، در سه ماه گذشته که خبرهای بسیار مهم و نگران کننده مسمومیت دانشآموزان دختر از شهر قم آغاز شد، کدام نهاد بالادستیِ خبری و اطلاعرسانی روی این سوژه – با این درجه از اهمیت- سوار شده و آن را رصد و از منظره جایگاه قانونی بازتاب دهند درست و دقیق بوده و سعی در هدایت آن داشته است.
-
مردان بزرگ هماره در آستانه ایستادهاند/ در سوگ سیدجواد طباطبایی
ز رفتن تو من از عمر بینصیب شدم سفر تو کردی و من در وطن غریب شدم
-
سینما با تماشای فیلم درگوشی تلفن همراه نابود خواهد شد
سینمابیشک اختراع سینما برای مردم جهان فراتر از جذابیت بود، یک پدیده شگفتانگیز و جادویی اما تلویزیون آمد و رقیب جدی سینما شد با آمدن این وسیله خانگی پیشبینی میشد که پای مردم به سینما قطع شود اما چنین نشد و در حیرت صاحبنظران، تماشاگر سینما انبوه و فیلمهای ماندگاری روانه سینماها شد.
-
آقای سروش چطور معلم اخلاقی هستید که از داوری اردکانی تا گلشیفته فراهانی را با ناسزا مینوازید
اگر پیگیر اخبار روز و حوزه اندیشه باشید، حتماً ماجرای دکتر عبدالکریم سروش و جریانهای معارض او را در این چند روز دیدهاید و شنیدهاید، اینجا به پیکره و شاکله آن دعوا و چندوچون طرفها کاری ندارم بلکه فقط دو نکته است که میخواهم مرور کنم و آن نکاتی است که عبدالکریم سروش درباره گلشیفته فراهانی گفت و بعد چند روزی، -شب گذشته- بر آن تکملهای نوشت.
-
درباره یک کمدی سیاسی-اجتماعی که این روزها در پردیس شهرزاد روی صحنه است
نماینده ملت؛ قاه قاه به سیاست سفیهان بخند عزیزم!
تئاتردرست همان جایی که خیال میکنیم سیاست، چهرهای خشن، رازآلود، پس و پُشتی و هزاردالان دارد، درست در همانجا، در همان لحظه، میشود سیاست را به شدیدترین وجه ممکن به گند کشید، و بعد نشست، دست گذاشت روی دل و قاه قاه به سیاستپیشهگان خندید!
-
ابراهیم دوتارزنی که مردهشور است
کتابرمان «قلمرو منقرض» در چند بخش و با زاویهی دید اول شخص روایت میشود و نویسنده داستان خود را ندرتاً با فلشبک پیش میبرد. دریافت کلی اطلاعات در فصل اوّل، در فصلهای پیشرو با نگاهی جزئینگرتر روایت میشود.