با گرم‌تر شدن زمین، ‌قطب جنوب شاید بیشتر از هر مکان دیگری روی زمین،‌ در حال آسیب دیدن است. یخ‌ها ذوب می‌شوند و بارندگی بسیار کم شده است. حیوانات منحصر به فرد این منطقه هم به شدت در خطرند.

بهنوش خرم‌روز:‌ گرمایش زمین چند سالی است که آثار خود را به وضوح به رخ می‌کشد. یکی از مناطق زمین که بیش از همه تحت تاثیر گرمایش زمین، درحال تغییرشکل است،‌ قطب جنوب است. در این منطقه، لایه‌های یخی عظیمی که در برخی مناطق چندین هزارسال عمر دارند، ‌می‌شکنند و توده‌های یخی در آب‌های آزاد رها می‌شوند. این توده‌های یخی سریع‌تر ذوب می‌شوند و باعث بالا رفتن سطح آب اقیانوس می‌شوند. این همه داستان نیست، همه این تغییرات،‌ خود روی آب‌وهوای زمین موثرند.

به علاوه، قطب جنوب خانه گونه‌های مختلفی از حیوانات است. برخی از آن‌ها را در هیچ نقطه دیگری از زمین نمی‌توان دید. اما تخریب یخ‌ها، محل زندگی آن‌ها را از بین می‌برد و آن‌ها دیگر نمی‌توانند لانه بسازند و  در نتیجه محلی برای تولیدمثل نخواهند داشت. گرمایش زمین می‌تواند ساکنین قطب جنوب را با خطر انقراض مواجه کند.

نشنال‌جئوگرافیک در گزارش تصویری خود، به برخی از تصاویری که نشان می‌دهند قطب جنوب چه‌طور در حال تغییر است،‌پرداخته است. عکاس این عکس‌ها، گوردون ویلتسای نام دارد.

50172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    وای جوجه پنگوین چقدر ملوسه.
  • ali IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    0 0
    اگر یخهای قطب جنوب اب شوند دمای زمین بشدت افزایش می یابد و حیات زمین بطور جدی بخطر می افتد زیرا پوشش سفید برفی عمده تابشهای خورشیدی را به فضا منعکس میکند بخصوص که تابستانها ی قطب جنوب فاصله کمتری با خورشید دارد