ششمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو ، قطعات و صنایع وابسته ارومیه در حالی به پایان رسید که در طی چهار روز برگزاری، شاهد بازدید کم رمق بازدیدکنندگان و حضور کم تعداد خودروسازان خودنمایی کرد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، نمایشگاه خودرو و قطعات و صنایع وابسته در ارومیه از سال ۹۵ شروع شد و استارت این نمایشگاه با برنامه‌ریزی یکی از دو خودروساز بزرگ دولتی "سایپا" رقم خورد.

در اولین نمایشگاه، خودروسازان قابلی چون سایپا، پارس خودرو، کرمان موتور و نمایندگان خودروساز های جهانی میتسوبیشی ژاپن، ام وی ام چین و اس سانگ یونگ کره جنوبی حضور یافتند ولی هر چه گذشت هر سال نمایشگاه نسبت به قبل ضعیف‌تر و با حضور شرکت‌های کمتری برگزار شد.

در حالی که صنعت خودروی کشور یک صنعت کاملا انحصاری است و اجبار به خرید خودروهای قدیمی و از رده خارج با محوریت دو خودروساز دولتی است و انتقادات زیادی از سوی مردم به آن شکل گرفته، نمایشگاه خودروی ارومیه نیز امسال درحالی در ششمین نمایشگاه که روز گذشته /شنبه ۱۶ مهر/ به پایان رسید، ضعیف‌تر از حد انتظارات برگزار شد و شاهد حضور تنها ۳ خودروساز آنهم با ارائه محصولات چینی با قیمت‌های گران و لاکچری همراه بود.

درحالی که زمانی کشورهای ژاپن، فرانسه و کره جنوبی با خودروهای با کیفیت و به روز تری در نمایشگاه ارومیه نیز حضور می‌یافتند، امسال حتی دو خودروساز دولتی ایرانخودرو و سایپا نیز از حضور در نمایشگاه امتناع ورزند.

ذکر این نکته هم ضروری است در روز پایانی نیز همانند روزهای قبل شاهد کم رغبتی مردم به نمایشگاه و بازدید کم بود که این اتفاق نشان از انحصار صنعت خودروی کشور و حضور نیافتن شرکت‌های دیگر خودروسازی در نمایشگاه می توان بیان کرد.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که برگزار کننده یا میزبانی اصلی ششمین دوره، هیچ برنامه و رغبتی برای رسانه‌ای شدن این دوره حداقل همانند ادوار قبلی نداشتند و به نظر می‌رسد صنعت خودرو با توجه به انحصار تولید و بازار، نیازی به تبلیغات و حضور رسانه هم ندارد که طبیعی است

نظر شرکت‌های حاضر:

یکی از نمایندگان خودروهای چینی مونتاژی در ایران، نمایشگاه امسال را کم رمق تر از پارسال با این حال شاهد فروش بالاتر از حد انتظاری داشتیم .

یک نماینده دیگر حاضر در نمایشگاه گفت: یک محصول در این غرفه شرکت برای اولین بار در ارومیه به نمایش گذاشته و با قیمت نزدیک به ۱۵ میلیارد ریال به صورت ۳ ماهه به فروش می‌رسد.

نظر بازدیدکنندگان:

یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه نیز با اشاره به قیمت بالای خودروهای موجود که چینی نیز هستند خاطر نشان کرد: هرچند شاهد پیشرفت خودروهای چینی چه از نظر طراحی و چه از نظر کیفیت هستیم، ولی قیمت بالای آنها و همچنین عدم رغبت کشورهای دیگر برای خرید این خودرو، بازار ایران را بهترین بازار برای خودروهای چینی تبدیل کرده است که نبود رقیب نیز باعث قیمت‌های بالا و فضایی آنها شده است.

یک بازدیدکننده دیگر گفت: کم رمقی نمایشگاه، عدم حضور دو خودروساز بزرگ کشور و قیمت‌های بالا، اتفاق خوبی برای بازدیدکنندگان رقم نزده بود.

بازدید کننده دیگری، قیمت‌های بالا را آن هم برای محصولات چینی، فراتر از توان خرید مردم و جامعه بیان کرد و افزود: ای کاش تغییراتی در روند وضعیت خودرو در کشور رخ دهد .

گزارش: سینا افشاریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =