آئودی و شرکت بیگ در یک طراحی تازه خیابانهای کاملا داینامیکی را برای به تصویر کشیدهاندکه مطابق با نیاز خودروها و محل حرکت عابران پیاده تغییر شکل داد، وارد پیادهرو میشوند یا از میدانها عبور میکنند.
محبوبه عمیدی: یکی از چشمگیرترین جلوههای فناوری که در نمایشگاه بینالمللی طراحی میامی در سال جاری به نمایش درآمده، محصول تلاش مشترک Bjarke Ingels Group's (BIG) و آئودی است. این طرح که «شهرهای آینده» نام دارد، به حملونقل شهری و ارتباط تنگاتنگ شبکه خودروها با عابران پیاده، خیابانها و دیگر بخشهای شهری پرداخته است. این طرح که مبتنی بر خودرو مفهومی A2 ارائه شده، اتومبیلهای خودکاری را نشان میدهد که میتوانند برای گذر از ترافیک، مسیرهای تازهای را انتخاب کرده و بیآنکه نظم شهری را به هم بزنند از پیادهروها و میادین عبور کنند.
در حال حاضر شاهد ارائه نمونههای مفهومی از خودروهای شبکهای مانند EN-Vهستیم که نهتنها میتوانند با زیرساختارها در ارتباط باشند بلکه به صورت خودکار عمل خواهند کرد، این نمونهها میتوانند الهامبخش ارائه طرحهای شهرییی باشند که مبتنی بر تعاملی دقیق خودروها با محیط اطراف طراحی شدهاند.
به گزارش گیزمگ، یکی از این طرحها که توسط شرکت (BIG) ارائه شده، مشتمل بر فضایی 185 مترمربعی است که از سطح ال.ای.دی دیجیتال و قابلبرنامهریزییی تشکیل شده و میتواند به کمک دوربینهای سهبعدی، حرکت خودروها و عابران پیاده را حس کند.
این طرح که در سال 2010 و برای شرکت در رقابتهای معماری شهرهای آینده که توسط آئودی برگزار شده، آماده شده و با نمونه مفهومی A2 این شرکت و خصوصیات آن یکپارچه است. همانطور که میبینید اطراف عابران پیاده توسط دایرههای درخشانی احاطه شده و مسیر بعدی خودروها که بر اساس حرکت این عابران تعریف میشود، توسط فلشهایی به نمایش درآمده که دائما در تغییر خواهند بود.
این طرح به خوبی میتواند تصویری بصری از خیابانهای آینده را که نسبت به حرکت تمامی وسایل نقلیه و عابران پیاده حساس هستند و میتوانند برای تطابق با نیازهای آنها در طول روز تغییر شکل بدهند، به نمایش بگذارد. این خیابانها فاصله فعلی میان پیادهروها، میادین، فضاهای شهری و خیابانها را از بین خواهند برد و هر روز شکل تازهای خواهند داشت.
خودروهای آینده باید بتوانند به شکل خودکار و بدون نیاز به چراغهای راهنمایی و رانندگی ترافیک را ارزیابی کنند. این خودروهای پیشرفته میتوانند در فضای چندمنظورهای که بین وسایل نقلیه و عابران پیاده تقسیم شده، بدون آسیبرساندن به افراد پیاده حرکت کنند.
سازندگان این طرح میگویند: «تصویر ما از خیابانهای 25 سال آینده، فضایی است که بارها در روز تغییر میکند و از پیادهرو به بزرگراه یا از میدانی در مرکز شهر به خیابان تبدیل میشود».
احتمال اینکه در سالهای آینده شاهد خیابانهایی از ال.ای.دی باشیم، چندان زیاد نیست اما این طرح میتواند زمانی که خودروهای تمامخودکار وارد خیابانها شدند، الهامبخش بخشی از معماری شهری باشد. شاید در آینده شاهد خیابانهای داینامیکی باشیم که میتوانند بسته به شرایط و ترافیک شهری تغییر شکل بدهند و فضای بهتری را برای گذر از ترافیک سنگین شهرهای بزرگ برای خودروهای خودکار آینده فراهم کنند.
53273
نظر شما