رومیان باستان از گل‌های خوشبو برای تهیه عطر استفاده می‌کردند، مسلمانان دستگاه تقطیر را اختراع کردند، پسماند برخی حیوانات در تولید عطرها استفاده می‌شد و امروزه ترکیبات شیمیایی جایگزین بسیاری از آنها شده‌اند.

محبوبه عمیدی: گروه «تحلیلگران صنعت جهان» که سال گذشته روی بازار جهانی عطر کار کرده، گردش مالی این صنعت را تا سال 2015/1394 بیش از 33 میلیارد دلار پیش‌بینی می‌کند. بررسی‌های این گروه نشان می‌دهد الهام گرفتن از عطرهای مورد علاقه بازیگران و یا نمونه‌هایی که توسط آنها به بازار معرفی می‌شود حتی روی بازار عطرهای مردانه تأثیر گذاشته است. اگر به گذشته این صنعت برگردیم، می‌بینیم مواد اولیه آن و شیوه‌های تهیه عطرها از این تغییرات بازار هم دور از انتظارتر هستند.   

  • در نقاشی‌های دیواری که در شهر پمپئی در ایتالیا کشف شده، تولید عطرها را در روم باستان دیده می‌شود. منبع تهیه عطرها در آن زمان گیاهان خوشبو بوده که از آنها رایحه‌ها و روغن‌های معطر استخراج می‌شد. سازندگان عطر که با بال‌هایی بر شانه نقاشی شده‌اند، روی میزهای کار مشغول به کار بوده‌اند یا در ظروف بزرگ خمره‌مانندی روغن‌های خوشبو را با یکدیگر ترکیب و عصاره‌های تازه را خلق می‌کرده‌اند. در قفسه پشت سر آنها نیز شیشه‌های کوچک عطر و عصاره‌ها دیده می‌شود.
  • مسلمانان که در توسعه علوم سهم به‌سزایی داشته‌اند، در تولید عطرها و عصاره‌ها نیز به موفقیت‌های باارزشی دست پیدا کرده بودند. در میان نوشته‌های ابویوسف کندی، فیلسوف و ریاضیدان قرن نهم دستورالعمل‌ تهیه بیش از 100 نوع عطر دیده می‌شود و آنچه در این تصویر می‌بینید یک دستگاه تقطیر گلاب است که در قرن سیزدهم توسط آنان ابداع شده است. در این شیوه، نقطه جوش ترکیبات کاهش پیدا کرده و در نتیجه عطر در درجات پایین‌تری از دما تبخیر خواهد شد.
  • غده مشک آهوی ختن که سال‌هاست بلای جان این حیوان شده، از قرن‌ها پیش در تولید عطرها و داروها استفاده می‌شده است. امروزه رایحه‌های مصنوعی جای این ترکیب را در تولید عطرها گرفته‌اند اما این حیوان همچنان برای استفاده در بازار دارویی شکار می‌شود. در نتیجه این شکار بی‌رویه آهوی ختن هم به فهرست حیوانات در معرض خطر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از منابع طبیعی اضافه شده است.
  • عنبر نوعی ماده مترشحه موم‌مانند است که توسط نهنگ‌های اسپرم دفع می‌شود و پس از شناور شدن در دریا به ساحل می‌رسد. با اینکه عنبر تازه بدبو است؛ اما طی قرن‌ها بخش متداولی از عطرها بوده و برای حفظ رایحه آنها به کار گرفته می‌شده است. امروزه ترکیبات شیمیایی متعددی تهیه شده‌اند که جایگزین این ماده می‌شوند.
  • سازندگان عطرها در سال‌های اخیر از پیشرفت‌های علم شیمی و شناخت بهتر مولکول‌ها بهره می‌برند. یکی از این مولکول‌ها ماده‌ای خوشبو، غیرسمی و بی‌رنگ است که بنزآلدئید نام دارد و به دلیل اینکه به ترکیب بوی بادام تلخ می‌دهد، در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب آلی مبتنی بر حلقه بنزنی است و همین‌طور که در تصویر می‌بینید می‌تواند در شرایط گوناگون خواص متفاوتی داشته باشد.

 53273

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    9 11
    سلمانان یا ایرانی ها؟