در میان قایق‌های حاضر در نمایشگاه بین‌المللی قایق‌ها در اسلووانی، دو نمونه هواناو که یکی با موتوری به توان 3.7 کیلووات و دیگری تنها به کمک بادبان‌های خود می‌تواند به سرعت 40 گره‌دریایی برسد، دیده می‌شود.

محبوبه عمیدی: هفته گذشته دو قایق خلاقانه و بسیار متفاوت در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قایق‌ها در اسلوونی به نمایش درآمد. یکی از آنها یک قایق تفریحی فوق‌العاده به نام Quadrofoil است که توسط طراحان این کشور طراحی شده و بسیار مورد توجه قرار گرفت و دیگری یک هواناو با سرعت 50 گره دریایی است که توسط Tomaž Zore یک معلم پرواز که همزمان سازنده قایق و هواپیما نیز هست در این نمایشگاه ارائه شده و wFoil 18 Albatross نام دارد.

به گزارش گیزمگ، هواناو Quadrofoil بسیار کم‌مصرف و دوستدار محیط‌زیست است و می‌تواند کاملا بی‌صدا حرکت کند. حداکثر سرعت این قایق 40 گره‌دریایی است که به دلیل بهره‌وری فوق‌العاده انرژی آن توسط یک موتور الکتریکی با توان 3.7 کیلووات تأمین خواهد شد. در این قایق 150 کیلوگرمی که از جنس فیبرکربن است، باتری یون‌لیتیوم 4.5 کیلووات‌ساعتی تعبیه شده که می‌تواند حداکثر مسیر طی شده توسط Quadrofoil را به 100 کیلومتر برساند. برای این قایق سلول‌های خورشیدی انعطاف‌پذیری پیش‌بینی شده که در شرایط اضطراری و تمام شدن شارژ باتری قایق می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.   

هواناو wFoil 18 Albatross که در حقیقت از ترکیب دو قایق با یکدیگر ساخته شده و می‌تواند به کمک یک موتور روتاکس 912 با توان 75 کیلووات، در حالی که دو سرنشین را حمل می‌کند به سرعت نهایی 75 گره‌دریایی یا بیش از 25 متربرثانیه برسد، بدون استفاده از موتور و تنها به کمک بادبان‌هایی که اضافه خواهند شد نیز می‌تواند با سرعت باورنکردنی 40 گره دریایی حرکت کند.   

شرکت نوپای سازنده این قایق امیدوار است به زودی 12 خریدار برای اولین نمونه‌های آن درخواست بدهند و با پرداخت رقم پیش‌پرداختی که کمتر از قیمت تعیین شده برای wFoil 18 Albatross است، به این شرکت کمک کنند بودجه اولیه را تأمین کند و بتواند سالانه حدود 20 عدد از این قایق را بسازد.

 53273 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =