در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم: از پرتاب فضاپیمای بدون سرنشین آلمان و کهکشان کوتوله گرفته، تا زیبایی بی‌کران کهکشان راه شیری و دهانه میکی‌موس.

ستارگان معلق: از دید یک رصدخانه نیوزلندی، این طور به نظر می رسد که خوشه ستاره‌ای جوان NGC 6193 (مرکز تصویر) در میان سحابی NGC 6188 معلق است؛ سحابی که خود نیز مملو از هزاران ستاره رنگی و کم‌نورتر است. سحابی NGC 6188 یک سحابی گسیلشی (نشری) عظیم در فاصله 4 هزار سال نوری از زمین است که در صورت فلکی آتشدان (Ara) قرار دارد.
 

پرتاب: فضاپیمای بدون سرنشین SHEFEX II مرکز هوافضای آلمان روز 22 ژوئن / 2 تیر از پایگاه موشکی آندویا نروژ پرتاب شد. 10 دقیقه بعد، این موشک 13 متری به سلامت در غرب اسپیتزبرگن نروژ به زمین نشست. در زمان ورود مجدد به جو، SHEFEX (که مخفف عبارت آزمایش پروازی لبه تیز است) دمایی بیش از 2500 درجه سانتی‌گراد را تحمل کرد و 300 حسگر آن داده‌های اندازه‌گیری را به پایگاه زمینی ارسال کردند. هندریک وایس، مدیر پروژه می‌گوید: «پرواز SHEFEX II یک گام دیگر به جلو در توسعه یک وسیله نقلیه فضایی است که شبیه یک کپسول فضایی است، اما امکانات پروازی و کنترلی شاتل فضایی را با هزینه‌های بسیار کمتری در اختیار ما قرار می‌دهد.»
 

نمای باشکوه: در این تصویر ماهواره‌ای که بر فراز اقیانوس آرام گرفته شده است، پدیده نوری رنگین کمان مانندی مشاهده می‌شود که به شکوه خورشید (Glory) مشهور است. شکوه خورشید که معمولا به شکل حلقه‌های هم‌مرکز رنگی در جلو مه ظاهر می‌شوند، زمانی شکل می‌گیرند که قطرات آب درون ابرها نور خورشید را به سوی یک منبع نوری –که در این عکس خورشید است- پراکنده می‌کنند. واضح‌تریی شکوه خورشید زمانی شکل می‌گیرد که مشاهده‌گر به سمت پایین و به ابرهای نازکی با قطراتی به قطر 10 تا 30 میکرومتر نگاه کند.
 

کهکشان کوتوله: در فقدان بازوهای فراگیر همانند کهکشان راه شیری، کهکشان کوتوله DDO 82 (که در عکس‌های اخیر تلسکوپ فضایی هابل به تصویر کشیده شده است) شبیه ابری از بخار به نظر می‌رسد. در فاصله 13 میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی دب اکبر، کهکشان DDO 82 جزو کهکشان‌های مارپیچی ماژلانی به شمار می‌رود.
 

دهانه میکی‌موس: مطمئنا شرکت دیزنی در سیاره عطارد پارک تفریحی باز نکرده است (البته هنوز!)، اما به گفته مسولان ناسا این دهانه‌های برخوردی سطح عطارد -که در تصاویر اخیر فضاپیمای مسنجر از سطح این سیاره تهیه شده است- شباهت عجیبی به شخصیت کارتونی میکی‌موس دارد.
 

زیبایی بی‌کران: در این تصویر که از آسمان کوئینزلند استرالیا گرفته شده است، زیبایی بی‌کران کهکشان راه شیری خودنمایی می‌کند؛ کهکشانی که فاصله انتها تا انتهای دیسک ستاره‌ای آن 120 هزار سال نوری است. عکاس این تصویر، راس بنینگ، می‌گوید: «این عکس به عنوان یک آزمایش گرفته شد، اما من از نتیجه بسیار خوشحالم.»
 

منبع: نشنال جئوگرافیک – ترجمه: محمود حاج‌زمان

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =