در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های علمی چند روز اخیر را به انتخاب سایت پاپ‌ساینس با هم مرور می‌کنیم: از چتربازان چینی و تخریب ترن هوایی گرفته، تا فضاپیمای سایوز و کهکشان‌های تاریک.

حذف کردن نور ستاره: اخترشناسان برای جستجوی بهتر سیارات فراخورشیدی روش جدیدی ابداع کرده‌اند که با استفاده از اپتیک پیشرفته، نور ستاره را از عکس حذف می‌کند. این تصویر مربوط به HD 157728 است، ستاره‌ای نزدیک به زمین که حدود 1.5 برابر خورشید است. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
 

تخریب ترن هوایی: در شهر دارتموث ایالت ماساچوست آمریکا، مسولان اقدام به تخریب یک شهربازی به منظور باز شدن فضا برای ساخت مراکز مسکونی و تجاری نموده‌اند. این تصویر مربوط به تخریب یکی از محبوب‌ترین بازی‌های این شهربازی است: ترن هوایی.
 

فضاپیمای سایوز: روز یکشنبه قرار است یکی از خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی عازم فضا شود، اما آماده‌سازی ماموریت از چند روز قبل آغاز شده است. در تصویر بالا، یک مامور پلیس در جلوی فضاپیمای سایوز TMA-05M در قزاقستان در حال مراقبت از محل دیده می‌شود.
 

تصویر 360 درجه مریخ: برای ساخت این تصویر 360 درجه (پانوراما) از مریخ، 817 عکس تهیه شده توسط مریخ‌نورد ناسا با یکدیگر ترکیب شده است؛ اما حاصل کار ارزش سختی آن را داشته است. در این تصویر می‌توان نمای نادری از سیاره سرخ را مشاهده کرد. برای تماشای عکس‌های بیشتر اینجا کلیک کنید.
 

طوفان خورشیدی: این تصویر که توسط ناسا تهیه شده است، پرتاب یک شراره خورشیدی به درون فضا را در روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد. به گفته متخصصان شرایط فضایی، این طوفان خورشیدی تاثیر چندانی بر زمین نخواهد داشت.
 

کهکشان‌های تاریک: برای نخستین بار، اخترشناسان توانستند تا از نزدیک نگاهی به کهکشان‌های بدون ستاره موسوم به «کهکشان‌های تاریک» بیاندازند؛ اجرامی آسمانی که بدون ستاره  و مملو از گاز هستند و از نظر تئوری وجود داشتند، اما هرگز مستقیما مشاهده نشده بودند. در این عکس کهکشان‌های تاریک با دایره‌های آبی، و اختروشی (کوازار) که باعث روشنایی آنها شده است با دایره قرمز مشخص شده است. اطلاعات بیشتر در این باره را اینجا بخوانید.
 

خط قرمز مجارستانی: سیلاب ناشی از نشت آلومینیوم سمی در مجارستان باعث کشته شدن 9 نفر و اجبار هزاران نفر به تخلیه منطقه شد. علاوه بر این. مجموعه‌ای از اثرات عجیب را بر چشم‌انداز منطقه بر جای گذاشت. این تصویر که توسط عکاس اسپانیایی، پالیندرومو مزاروس ثبت شده است، یکی از این نماهای عجیب را به تصویر کشیده است.
 

چتربازان چینی: به عنوان بخشی از مراسم روز ارتش چین، چتربازان گروه آکروباتیک نیروی هوایی این کشور در حال تمرین اجرای نمایش در آسمان هستند.
 

ماهیان سراسیمه: دانشمندان با استفاده از جریان الکتریسیته در رودخانه می‌سی‌سی‌پی و ایلی‌نویز، اقدام به آشفته و گیج نمودن ماهیان نموده‌اند تا بتوانند به مطالعه آنها بپردازند. تصور می‌شود که جمعیت ماهیان منطقه در اثر هجوم ماهیان کپور آسیایی صدمه دیده باشد، و محققان با سراسیمه کردن ماهیان قصد دارند تا به جمع‌آوری و مطالعه آنها از نزدیک بپردازند.
 

ابرسلول: این تصویر نفس‌گیر که توسط کامیل سیمن در نبراسکا آمریکا گرفته شده است، یک پدیده جوی موسوم به ابرسلول (Supercell) را نمایش می‌دهد. پدیده‌ای که در عین زیبایی بسیار خطرناک و شوم است. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص اینجا کلیک کنید. همچنین می‌توانید عکس‌های بیشتری را اینجا ببینید.
 منبع: پاپ‌ساینس – ترجمه: محمود حاج‌زمان

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =