در پی وقوع زلزله در آذربایجان 306 نفر کشته و 5000 نفر دیگر مجروح شدند.

به گزارش خبرآنلاین، در شرایطی که یکی از مشکلات اساسی زلزله زدگان آذربایجان شرقی کمبود آب آشامیدنی اعلام می شود، دایمی- سرپرست معاونت آب و آبفا وزارت نیرو- از عدم کمبود آب آشامیدنی در این منطقه خبر داد و افزود: پس از وقوع این حادثه، همکاران بنده در این منطقه حضور یافتند و آبرسانی از طریق تانکرهای آب موجود در منطقه و دیگر شهرهای اطراف آغازشد. (اینجا بخوانید)

آمادگی هلال‌احمر برای دریافت کمک‌های غیرنقدی در روز قدس

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران از آمادگی این سازمان برای دریافت کمک‌های غیرنقدی شهروندان به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی تنها در روز راهپیمایی قدس خبر داد.  احمدرضا شجیعی در این باره به ایسنا گفت: اولویت ما در بحث دریافت کمک‌های مردمی کمک‌های نقدی است اما اگر شهروندان قصد دارند به شکل غیرنقدی به زلزله‌زدگان کمک کنند جمعیت هلال‌احمر در روز راهپیمایی قدس و در مسیرهای این راهپیمایی آماده دریافت کمک‌های غیرنقدی شهروندان نظیر برنج، حبوبات، کنسرو، آب‌معدنی و ... است.وی همچنین در خصوص عملیات انجام گرفته از سوی امدادگران این سازمان در ساعات پس از وقوع زلزله خاطرنشان کرد: امدادگران جمعیت هلال‌احمر تا 12 ساعت پس از بروز زلزله عملیات جستجو و نجات و آواربرداری را به طور صددرصد انجام دادند. 

قائم مقام رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تاکنون آمار مفقودی‌ها اعلام شده است، گفت: طبیعی است که در ساعات اولیه بروز هر حادثه‌ای این خود مردم هستند که به کمک حادثه‌دیدگان می‌شتابند اما ما نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به محل رساندیم. 

حضور امدادگران هلال‌احمر تا 45 روز پس از وقوع زلزله /وقوع 250 پس‌لرزه تاکنون

شجیعی با بیان اینکه امدادگران ما تا 45 روز پس از وقوع زلزله در مراکز آسیب‌دیده حضور خواهند داشت درباره وضعیت انبارها و ذخایر آن نیز اظهار کرد: خوشبختانه انبارهای ما در 100 استان پر است و اگر مشکلی هم پیش بیاید از انبار استان‌های معین کمک خواهیم گرفت. وی با تاکید بر آمادگی امدادگران این سازمان برای پوشش حوادث احتمالی پس از زلزله خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون در بحث اسکان حادثه‌دیدگان نیز مشکلی نداشتیم. وی با اشاره به اعزام بیش از 92 تیم و شش بالگرد این سازمان به مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: پس از اتمام عملیات آواربرداری و اسکان نخستین بحثی که در اولویت ما قرار دارد بحث حمایت روانی از آسیب‌دیدگان است که به همین منظور گروه‌هایی از بهزیستی و جمعیت هلال‌احمر به مناطق اعزام شده‌اند. 

قائم‌مقام رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه بحث جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی و واگیردار نیز از دیگر اولویت‌ها در مناطق زلزله‌زده است، خاطرنشان کرد: در این خصوص وزارت بهداشت تیم‌هایی را به محل اعزام کرده است که ما نیز آمادگی داریم در حد و توان‌مان با آنان همکاری کنیم. شجیعی با اشاره به اعزام تعدادی از مددکاران اجتماعی به مناطق حادثه‌دیده استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز در این مناطق حضور فعالی دارد. 

وی همچنین در خصوص پذیرش سرپرست کودکانی که در جریان این حادثه والدین خود را از دست داده‌اند نیز با بیان اینکه با توجه به تعداد تلفات تعداد چنین افرادی اندک است خاطرنشان کرد: با توجه به نوع فرهنگی که در کشور ما و در این منطقه حاکم است اگر کودکی نیز والدین یا سرپرست خود را از دست داده باشد دیگر اعضای خانواده سرپرستی وی را برعهده خواهند گرفت و از وی حمایت خواهند کرد. 

شجیعی با اشاره به بروز 250 پس‌لرزه از زمان وقوع زلزله تاکنون اظهار کرد: بزرگترین این زلزله‌ها 5.3 ریشتر بزرگی داشته است. وی همچنین در خصوص پیشگیری از وقوع زلزله‌ با ریشتر بالا در این منطقه تصریح کرد: تحلیل علمی در این خصوص نمی‌توان ارائه داد اما بحث اسکان اضطراری برای چنین مواقعی پیش‌بینی شده است.

اعزام نمایندگان رییس قوه قضاییه به مناطق زلزله‌زده

رییس قوه قضاییه در پی وقوع زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی و ضرورت بررسی وضعیت آسیب‌دیدگان و رسیدگی به مشکلات مربوط به امور قضایی و سازمان‌های تابعه، نمایندگانی را به این استان اعزام کرد.

به گزارش ایسنا، نوروز کهزادی ـ معاون اداری و مالی قوه قضاییه ـ به همراه هیئتی از مسئولان این قوه از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی به مناطق زلزله‌زده عزیمت کرده است تا به بررسی وضعیت آسیب‌دیدگان و بازماندگان بپردازد. 
آمادگی گروه متخصصان مجمع داوطلبان درمانگر برای احداث بیمارستان درمناطق زلزله زده
رییس گروه متخصصان مجمع داوطلبان درمانگر (مدد) وابسته به سازمان نظام پزشکی گفـت: این گروه پزشکی آماده احداث بیمارستان صحرایی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی است. دکتر 'لعبت گرانپایه' به ایرنا گفت: ما آمادگی داریم با همکاری هلال احمر سازه های این بیمارستان صحرایی را در مناطق زلزله زده اهر و ورزقان به همراه امکانات کامل درمانی و پزشکی دایر کنیم. وی ادامه داد:گروه پزشکی مجمع داوطلبان (مدد) برای ارایه خدمات کامل پزشکی به حادثه دیدگان این زلزله آماده است.

گرانپایه با اشاره به حضور 50 رشته تخصصی پزشکی در گروه مجمع داوطلبان درمانگر(مدد) گفت: در هر رشته سه تا چهار نفر یا بیشتر مشغول فعالیت هستند. وی با بیان اینکه تمام پزشکان متخصص در این رشته ها می توانند هر لحظه به استان آذربایجان شرقی اعزام شوند، گفت: بر اساس اعلام مسوولان بخش پزشکی در این استان،‌آنها بیشتر با کمبود فضای بیمارستانی و امکانات درمانی مواجه هستند.

اسکان اضطراری زلزله زدگان آذربایجان شرقی به اتمام رسید 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی گفت: کار اسکان اضطراری زلزله زدگان استان تمام شد. عزیز نوری به ایرنا گفت: به دلیل شرایط خاص حاکم بر بافت روستایی مناطق آسیب دیده، احتمال باقی ماندن افراد در زیر آوار بسیار کم بوده و هم اکنون جمعیت هلال احمر در حال لکه گیری موارد باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه در حدود 15 هزار تخته چادر در مناطق زلزله زده توزیع شده است، گفت: کمک های غیر نقدی جمعیت هلال احمر کشورهای ترکیه، آذربایجان، پاکستان و آلمان برای این مناطق دریافت شده است. وی با بیان اینکه در تمام روستاها به حد کافی و مورد نیاز چادر و مواد غذایی پخش شده افزود: در مناطق شهری به دلیل ترس از زلزله و پس لرزه های اخیر شهروندان خواهان چادر و اسکان در فضاهای باز شده اند.

نوری با اشاره به عمق مصیبت وارده در این مناطق و نزدیکی فصل سرما گفت: دغدغه اصلی مردم اسکان دایم است و باید در اسرع وقت تمهیدات لازم به منظور تامین این نیاز اصلی صورت گیرد.وی با قدردانی از کمک های خودجوش مردم به زلزله زدگان خواستار ادامه کمک های مردمی به هموطنان شد و تاکید کرد: مردم کمک های خود را به صورت نقدی برای احداث مساکن و تامین مایحتاج زندگی زلزله زدگان ارسال کنند.

 شناسنامه اجتماعی برای مصدومان زلزله صادر می شود 
رییس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از صدور شناسنامه اجتماعی برای مصدومان زلزله استان آذربایجان شرقی خبر داد.
'فرزانه یعقوب' با بیان اینکه صدور این شناسنامه ها همچنان ادامه دارد، به ایرنا گفت: این شناسنامه برای مصدومانی صادر می شود که از فضای تخریب شده زلزله خارج و به بیمارستان ها منتقل شده اند.وی خاطرنشان کرد در فرایند صدور این شناسنامه پرونده ای برای مصدومان تشکیل می شود که در آن اطلاعات منطقه (که در آن حضور داشته)، عکس و مشخصات فردی مصدوم درج شده تا خانواده مصدومان بتوانند آنان را به راحتی پیدا کنند.

رییس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت، گفت: تشکیل این پرونده ها موجب می شود مصدومان راحت تر به آغوش خانواده ها و وضعیت قبلی خود بازگردند.یعقوب افزود: همچنین مددکاران اجتماعی حاضر در بیمارستان برای مصدومان نیازمند از بهزیستی و استانداری، کمک جذب می کنند.وی ادامه داد: برخی از زلزله زدگان که با نهادها آشنایی دارند می توانند خدمات بیشتری جذب کنند اما برخی دیگر خدمات کمتری دریافت می کنند اما مددکاران اجتماعی می توانند از طریق شبکه اجتماعی به وجود آمده، این افراد را شناسایی کرده و خدمات بیشتری را برای آنان جذب کنند.

یعقوب، اظهار داشت: حتی برخی از مددکاران اجتماعی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی با خیران ارتباط برقرار کرده و نیازهای زلزله زدگان را اعلام می کنند.
رسیدگی مناسب به روستاهای آسیب دیده از زلزله 
فرماندار شهرستان تبریز گفت: 16 روستا از روستاهای بخش مرکزی شهرستان تبریز 45 تا 100 درصد تخریب شده است و تا کنون از رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم این مناطق غافل نبوده ایم.
به گزارش مهر، محمود چمنی پیش از ظهر سه شنبه در جلسه فوری شورای شهر تبریز افزود: خوشبختانه در روستاهای بخش مرکزی تلفات جانی نداشته ایم ولی بسیاری از دام های مردم این منطقه تلف شده است و منازل مسکونی آنان نیز وضع رضایت بخشی ندارد.
وی در ادامه سخنان خود ضمن ارائه گزارش عملکرد در این 3 روز از زحمات مسئولان استانی نظیر استاندار و شهردار تبریز تشکر کرد و گفت: تا کنون 10هزار چادر در بین مردم زلزله زده شهرستان های ورزقان ،هریس و اهر توزیع شده است ولی با این وجود بازهم مردم این منطقه نیاز شدیدی به چادر، مواد غذایی با ماندگاری زیاد، ظروف آلومینیومی غذا، پوشاک گرم و ... احساس می شود.
چمنی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اهمیت حیاتی شهر تبریز گفت: بافت های فرسوده شهر تبریز آسیب پذیرند و مسئولین استانی مخصوصا شهردار تبریز باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و از حوادث احتمالی آینده غافل نشوند.
وی ضمن تشکر از حمایت های مادی و معنوی مردم استان آذربایجان شرقی از مردم زلزله زده گفت: مردم تبریز راضی هستند که بودجه یکی از زیرگذرهایی که قرار است در شهر تبریز ساخته شود به مردم مناطق زلزله زده اختصاص داده شود و سال بعد از محل بودجه اختصاصی این زیر گذر را می سازند.
چمنی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از همه دستگاه های دولتی و مخصوصا مردم گفت: انصافا بسیج پا به پای نیروهای نظامی و انتظامی نقش خطیر خود در ایجاد امنیت در منطقه را با کشیک و گشت های شبانه به نحو احسن انجام داد.
رحیمی: اسکان زلزله زدگان تا قبل از زمستان
معاون اول رییس جمهور بر ضرورت امداد رسانی به حادثه دیدگان از زلزله تاکید کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر آقای محمدرضا رحیمی در میان حادثه دیدگان زلزله اخیر در جمع مردم اهر افزود: تا قبل از فصل زمستان همه زلزله زده های استان آذربایجان شرقی اسکان می یابند. وی افزود: پیش بینی های لازم برای اسکان دایمی و ساخت واحدهای مسکونی زلزله زده انجام شده و جای هیچ نگرانی نیست.
آقای رحیمی ضمن بازدید از چادرهای اسکان زلزله زدگان به آنان اطمینان داد همه مشکلات موجود در اسرع وقت حل شدنی است. وی افزود: ستادهای بازسازی به زودی در شهرستانهای آسیب دیده فعال و عملیات اجرایی ساخت مسکن با قدرت بیشتری ادامه می یابد.وی به همراه ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، بهمنی رییس کل بانک مرکزی، حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در مسجد 14معصوم اهر مسایل و مشکلات آسیب دیدگان از زلزله را بررسی کرد.

اجرای طرح محب در مناطق زلزله زده
اجرای طرح محب به همت سازمان بهزیستی در مناطق زلزله زده آغاز شده است.
رییس سازمان بهزیستی به واحد مرکزی خبر گفت: با ورود 16 گروه سیار این سازمان شامل پزشک ، روان پزشک و مددکار، ماموریت این سازمان برای اجرای طرح محب برای بازیابی توان روانی زلزله زده ها آغاز شده است.
آقای همایون هاشمی امروز در منطقه زلزله زده اهر با اشاره به اهمیت حمایت های روانی پس از بلایای طبیعی، افزود: این گروه ها پس از آمارگیری مداخلات اجتماعی را انجام می دهند.
وی گفت: پس از شناسایی کودکانی که سرپرست خود را از دست داده اند، با خانواده هایی که تمایل به سرپرستی این کودکان داشته باشند وارد مذاکره می شویم و در صورتی که خانواده های مناطق زلزله زده سرپرستی این کودکان را قبول نکنند، این کودکان به مراکز نگهداری بهزیستی منتقل می شوند.
وی حمایت از کودکان بی سرپرست، زنان سرپرست خانوار و خانواده های تحت پوشش را از وظایف تخصصی سازمان بهزیستی عنوان کرد و گفت: حمایت عمومی از تمام آسیب دیده ها و کسانی که داغدیده هستند برای کاهش اثرات روانی زلزله در دستور کار سازمان قرار دارد.
هاشمی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی ظرفیت های خوبی برای حمایت های مستمر و معیشتی دارد، گفت: از روز اول وقوع زلزله نیروهای این سازمان در منطقه حاضر شده و به توزیع غذای گرم بین زلزله زده ها اقدام کردند.
وی از انتقال 25 کامیون کمک های مردمی توسط سازمان بهزیستی به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: امروز 10 هزار وعده غذا بین زلزله زدگان روستاهایی که 100 درصد تخریب شده اند، توزیع می شود.
هاشمی با اعلام آمادگی سازمان بهزیستی برای حمایت از بازسازی خانه های مددجویان تحت پوشش این سازمان در مناطق زلزله زده شماره حساب 90190 بانک ملت را برای جمع آوری کمک های نقدی مردمی اعلام کرد.

گازرسانی به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی عادی شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به زلزله روز شنبه در آذربایجان شرقی، از پایان تعمیرات و اتصال مجدد انشعاب ها و خطوط لوله در مناطق زلزله زده خبر داد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، جواد اوجی با تسلیت به بازماندگان این زلزله تاکید کرد: شرکت ملی گاز ایران پس از وقوع زلزله همه امکانات و نیروهای خود را در استان آذربایجان شرقی بسیج کرد و موفق شد با استفاده از توان نیروهای متخصص، عملیات تعمیراتی، وصل انشعاب ها و خطوط لوله در مناطق زلزله زده را از ظهر روز گذشته (دوشنبه ) به پایان برساند. وی افزود : هم اکنون مشترکان مناطق زلزله زده از گاز طبیعی استفاده می کنند.
اوجی با اشاره به قدرت و گستردگی این زمین لرزه گفت: برغم قدرت بالای زمین لرزه اخیر هیچ گونه نشت گاز یا انفجاری که ناشی از زلزله باشد ، در خطوط لوله گاز در منطقه رخ نداده است که درجه بالای امنیت خطوط لوله گاز را در کشور نشان می دهد.
معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: از آنجا که در این زمین لرزه 14 روستای شهرستان اهر، 3 روستای شهرستان هریس و یک روستای شهرستان ورزقان دچار آسیب دیدگی بسیار شدید شده اند، امکان گازرسانی به این مناطق وجود ندارد و باید همزمان با ساخت و سازهای مجدد و پیشرفت عملیات ساختمانی به گازرسانی در مناطق یادشده اقدام کرد.
از مجموع 38 روستای توابع شهرستان ورزقان گاز، 37 روستا، از مجموع 74 روستای توابع اهر گاز 60 روستا و از 18 روستای توابع شهرستان هریس گاز 15 روستا وصل شده است و البته چند روستا از شهرستان های یادشده به دلیل خسارت های کلی وارد شده نیاز به ساخت و ساز و نصب انشعاب جدید دارد که بلافاصله پس از آغاز عملیات ساختمانی، عملیات گازرسانی نیز آغاز می شود.

لاریجانی در جریان آخرین وضعیت امداد رسانی به مردم روستای زلزله‌زده جیقه قرار گرفت
رییس مجلس شورای اسلامی که هم‌‌اکنون از روستای جیقه شهرستان هریس در حال بازدید است، در دیدار و گفت‌‌وگو با مردم این روستای زلزله‌زده از نزدیک در جریان آخرین وضعیت کمک‌رسانی به این مناطق و مشکلات باقیمانده آسیب‌دیدگان قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، روستاییان زلزله‌زده که عزادار از دست دادن اعضای خانواده، فامیل و دوستان خود هستند در گفت‌وگو با رییس مجلس شورای اسلامی، وضعیت امدادرسانی به این روستای زلزله‌زده را نسبتا مناسب عنوان کردند. برخی زنان، کودکان و بزرگسالان روستای جیقه در دیدار با رییس‌مجلس از وضعیت استحمام و کمبود آب برای شتستشو انتقاد کردند. همچنین لاریجانی در این بازدید در جریان وضعیت اسکان مردم زلزله‌زده این منطقه در چادرهایی که به همین منظور در حاشیه این روستا از سوی جمعیت هلال‌احمر استقرار یافته بود قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، خانواده‌‌های بسیاری از زلزله‌زدگان این روستا در حال جمع‌آوری و انتقال اسباب و اثاثیه باقیمانده خود از مکان های زلزله‌زده هستند. همچنین دستگاه‌های راه‌سازی از قبیل بیل‌های مکانیکی و لودرها در حال بیرون کشیدن اجساد و اسباب و اثاثیه باقیمانده مردم از حادثه زلزله هستند.


دریافت کمک‌های امدادی آذربایجان، ترکیه و پاکستان
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اسکان اضطراری 50 هزار و 415 تن از آسیب‌دیدگان زلزله توسط امدادگران این جمعیت خبر داد.
محمود مظفر در تشریح آخرین اقدامات انجام شده در مورد زلزله‌زدگان شهرستان‌های اهر و ورزقان، با بیان اینکه یک‌هزار امدادگر در منطقه آسیب‌دیده حضور دارند، به ایسنا گفت: امدادگران از آغاز شروع امدادرسانی 14 هزار و 835 چادر میان زلزله‌زدگان توزیع کردند. وی با بیان اینکه 12 هزار و 58 تخته موکت میان آسیب‌دیدگان توزیع شد، گفت: این در حالی است که با توجه به کاهش درجه هوا در هنگام شب، 28 هزار تخته پتو نیز میان زلزله‌زدگان توزیع شد.
مظفر با بیان اینکه شش هزار و 204 عدد کلمن آب میان آسیب‌دیدگان توزیع شد، گفت: 15 هزار گالن آب و نفت و همچنین دو هزار و 520 شعله چراغ والور میان آسیب‌دیدگان توزیع شد.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همچنین در مورد دریافت کمک‌های بین‌المللی برای آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان شرقی، گفت: کمک‌های امدادی کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و پاکستان صبح امروز دریافت شد.
ابوالحسن فقیه، رییس جمعیت هلال‌احمر صبح امروز با جمعی از معاونان خود از جمله رییس سازمان داوطلبان و رییس سازمان جوانان از مناطق زلزله‌زده از جمله روستای «شاخ‌گاو» که به صورت 100 درصد تخریب شده بود، بازدید کردند که در این بازدید رییس جمعیت هلال‌احمر در دستوری از رییس سازمان داوطلبان خواست که گروه‌های بهداشت روان و حمایت‌های روانی این سازمان در قالب روانپزشکان و روانشناسان به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند.
همچنین در این بازدید، مردم زلزله‌زده با انتقاد از نبود وسایل بهداشتی و سرویس بهداشتی از رییس جمعیت هلال‌احمر درخواست رفع این مشکل را داشتند که فقیه در دستوری رفع هر چه زودتر این مشکل را خواستار شد.

کودکان بی سرپرست مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) از حمایت این نهاد از کودکان بی سرپرست مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: هم اکنون در حال جمع آوری آمار مربوط به تعداد کودکان یتیم ناشی از زمین لرزه هستیم.
' سعید ستاری' به ایرنا گفت: از جمله اقدامات کمیته امداد امام (ره) برای این کودکان، جذب حامی است که مقدمات آن فراهم شده است.
این مقام مسوول در کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین از ارسال 15 دستگاه کامیونت حامل اقلام غذایی به منظور کمک به آسیب دیدگان و بازماندگان زمین لرزه مناطقی از استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این اقلام شامل برنج، حبوبات وبرخی از اقلام ضروری مورد نیاز زلزله زدگان بود که روز وقوع حادثه ارسال شد.
ستاری با بیان اینکه شماره حساب 6666 بانک ملی شعبه کمیته امداد برای دریافت کمک های نقدی خیرین به زلزله زدگان آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده است افزود: البته در استان های همجوار آذربایجان شرقی مانند اردبیل و آذربایجان غربی، بیشتر بر روی جمع آوری کمک های غیر نقدی تمرکز شده است.
معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین از مساعدت این نهاد برای اعطای وام های ساخت مسکن روستایی به آسیب دیدگان زمین لرزه آذربایجان شرقی بویژه مددجویان کمیته امداد خبر داد.
عکسها: مهر

45282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    6 0
    سه روز پیش گفتن که عملیات نجات تموم شده وصد در صد همه رو از زیر آوار بیرون کشیدن بعدشم هر روز یک خبر جدید در مورد بیرون کشیدن اجساد جدید میدن در صورتیکه اگر به موقع این افراد رو از زیر آوار بیرون می کشیدن شاید الان زنده بودن اینهمه بی کفایتی!