فیزیک‌دانان روسی ادعا می‌کنند بوزون جدیدی را کشف کرده‌اند که توسط مدل استاندارد پیش‌بینی نشده است. در صورت تائید این کشف دنیای فیزیک دست‌خوش دگرگونی خواهد شد.

علی رنجبران: در میانه دهه 1930/1310 فیزیک‌دانان تصور می‌کردند که همه ذرات زیر اتمی را می‌شناسند و پروتون، نوترون و الکترون‌ها یک اتم را تشکیل می‌دهند. اما این رویا خیلی طول نکشید و در 1936/1315 میون کشف شد، ذره جدیدی که وقتی ایزیدور ایزاک رابی (برنده نوبل فیزیک) وقتی از یافتن آن مطلع شد، کنایه مشهورش را این‌چنین بیان کرد: «این از کجا پیدایش شد؟»
تازگی شواهدی منتشر شده که نشان می‌دهد ممکن است یک بوزون جدید وجود داشته باشد که در هیچ جای مدل استاندارد فیزیک ذرات بنیادی وجودش پیش‌بینی نشده است. اگر وجود این ذره خارج از مدل استاندارد به اثبات برسد، آن‌وقت دوباره باید یک فیزیک‌دان پیدا شود و بگوید: «این از کجا پیدایش شد؟»
بوزون سبک و جدیدی که فعلاE38 نامیده می‌شود، در انتظار بررسی‌های بیشتر و تائید از سوی منابع رسمی و مستقل به سر می‌برد. این بوزون در شتاب‌دهنده ذرات ابررسانای نوکلوترون در موسسه مشترک تحقیقات هسته‌ای در دوبنا کشف شده که نزدیک شهر موسکو است. بر اساس مقاله‌ای که در پایگاه علمی arxiv منتشر شده، فیزیک‌دانان روس این ذره را در پی برخورد دو پروتون و در محدوده جرمی 38 مگا الکترون‌ولت (هر الکترون‌ولت برابر 1.6 ضرب‌در 10 به توان منفی 19 ژول است)کشف کرده‌اند که فقط از جرم نوترینو و جفت‌ذره الکترون-پوزیترون بیشتر است. آن‌ها هم‌چنین در این مقاله ادعا کرده‌اند که این ذره رفتاری شبیه بوزون دارد. این درحالی است که تاکنون پیش‌بینی‌های مدل استاندارد تا به حال با کشف‌های زیادی به حقیقت پیوسته و بر اساس این مدل سبک‌ترین بوزون، پایون با جرمی در حد 135 مگا الکترون‌ولت است.
هرچند هنوز تا تائید این ذره راه درازی مانده، اما طی شصت سال گذشته، این محدوده از انرژی برای جستجوی ذره جدیدی بارها و بارها جستجو شده و جالب این‌که در چندین مورد، نشانه‌هایی از ذره‌ای سبک‌وزن نیز یافت شد. این ذره پایدار نیست و نیمه‌عمر کوتاهی دارد که پس از واپاشی به تولید دو کوارک منجر می‌شود. اگر این ذره فاقد بار الکتریکی و پایدار بود، می‌توانست کاندیدای اول ماده تاریک باشد، اما افسوس که این‌طور نیست!

برای مشاهده اینفوگرافیک مدل استاندارد ذرات بنیادی، اینجا را کلیک کنید


5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    46 5
    كل آنچه كه به عنوان هستي مي شناسيم يا در آينده خواهيم شناخت، فقط بازتابي از آگاهي انسان درون پيله خويشتن اوست. "اسرار ازل را نه تو داني و نه من / اين حرف معما نه تو خواني و نه من // هست در پرده گفتگوي من و تو / چون پرده بر افتد نه تو ماني و نه من."
    • بدون نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      39 2
      من فقط منتظر هستم سنسورهایی اندازه بند انگشت اختراع شود که اینترنت ماهواره ای را از داخل جیب شلوار شما هم میگیرد. بلکه از این فیلترهای کمرشکن راحت شویم. کار و زندگی نگذاشتند برای ما. هر روز یک مشکل داریم....
  • محمد IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    4 37
    دوست عزیز یعنی می خوای به همین دلیلی کشه شما گفتی ما یه طرحی بدیم برای اداره جهان و کلا همه پژوهش ها علمی ور تعطیل کنیم وقتی اخرش به جایی نمیرسیم به قول شاعر! خب مگه مریضیم که تلاش کنیم عمو جان
    • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      33 2
      نه آقا محمد عزيز، "و در اين سكوت حقيقت ما نهفته است-حقيقت تو و من" ما اول بايد بدونيم كه هيچ چيزي رو نميتونيم كشف كنيم(چرا كه همه چيز از اول بوده حالا تازه ما فهميديم كه هست، ميگيم كشفش كرديم!) دوم اينكه تمام اكتشافات ما بر اساس بنا نهادن نظرياتي هستند كه معلوم نيست تا كي قابل استفاده هستند(تا حالا هيچ نظر مانا و قاطعي ارائه نشده) سوم اينكه اين بحث شامل حال كساني كه تو خرج دو دو تا چارتاشون لنگن، يا فكر مي كنن جهان رو ميشه اداره كرد نميخوره. چهارم اينكه ابتدا بايد بدونيم كه تمام كارهاي ما عبث و بيهوده است(از اين نظر كه به اصل حقيقت جهان تاثيري نميگذاريم) و بعد آنچنان غرق انجام كارهامون بشيم تا شايد ما رو به حس حقيقت نزديك كنه و در گسترش شناختمون نسبت به ابعاد مختلف وجود خودمون ياريمون بده.
    • بدون نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
      7 2
      برو بابا ...
  • بدون نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    2 39
    می گم این بوزن موزون ها به چه دردی می خورن حالا؟
    • محمد IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      14 0
      اصا شما من رو تکون دادی
  • بدون نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    23 0
    بسيار عالي
  • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    20 0
    مرسي
  • بدون نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    17 0
    تا بدانجا رسيد دانش من تا بدانم همي كه نادانم
  • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    15 0
    فكر مي كنين تا كجا ميتونيم پيش بريم؟
    • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      6 0
      ميگن تا دو ماه ديگه همه چي تمومه. !
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    13 0
    مائيم كه از باده بي جام خوشيم هر صبح منوريم و هر شام خوشيم گويند سرانجام نداريد شما مائيم كه بي هيچ سرانجام خوشيم
  • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
    8 1
    سطح دانششون به ايران زمين كه نميرسه.؟!