در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم: از سقوط آزاد بامگارتنر گرفته، تا گرداب‌های یخی گرینلند و حلقه یاقوت آسمانی.

سقوط آزاد: خلبان و چترباز اتریشی، فلیکس بامگارتنر پس از بیرون پریدن از کپسول مخصوص، از فاصله‌ای بیش از 39 کیلومتر به سوی زمین سقوط کرد. طی این پرش بائومگارتنر به سرعت 1342 کیلومتر بر ساعت دست یافت و به این ترتیب توانست پیش از باز کردن چتر سفید و قرمز خود و فرود آرام در صحرای نیومکزیکو، نخستین انسانی لقب گیرد که بدون استفاده از وسیله خاصی سرعت صوت را می‌شکند.
 

شب پر ستاره: صبح زود و از میان در باز یک چادر کوهنوردی، عکاس خوش‌ذوق این عکس زیبا را از ستارگان بی‌شمار کهکشان راه شیری ثبت کرده است. این عکس با نوردهی طولانی و در کوهستان‌های سیرا نوادا گرفته شده است.
 

حلقه یاقوت: دایره‌ای به رنگ یاقوت از ستاره، غبار و گاز اطراف مرکز یک کهکشان کج را احاطه کرده‌اند تا روی‌هم رفته کهکشان NGC 660 را شکل دهند؛ کهکشانی که با نام کهکشان حلقه قطبی نیز نشناخته می‌شود و در فاصله 40 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.
کهکشان‌های حلقه قطبی اجرام بسیار نادر و خاصی هستند، و اخترشناسان گمان می‌کنند که آنها در حقیقت توسط دو کهکشان همسایه شکل گرفته‌اند. چیزی که در تصویر بالا -که توسط رصدخانه جمینی در هاوایی گرفته شده است- دیده می‌شود، یا عاقبت «خونین» یکی از کهکشان‌ها است که در قلب کهکشان دیگر فرو رفته است، و یا بقایای کهکشانی است که اقدام به بلعیدن ماده یک همسایه عبوری کرده است.
 

واحه‌ای در بیابان: چیزی که به رنگ آبی روشن در این عکس ماهواره‌ای می‌درخشد، در واقع دریاچه‌ای ساخت دست بشر است که در شهر بیابانی دوبی ساخته شده است. این دریاچه در کنار برج خلیفه قرار دارد، آسمان‌خراشی که در حال حاضر لقب بلندترین ساختمان جهان را یدک می‌کشد.
 

نوار تروایی‌ها: در این تصویر مفهومی که توسط ناسا منتشر شده است، نوار سیارک‌هایی که در مداری مشابه مدار مشتری به دور خورشید می‌گردند نشان داده شده است. این تصویر که با استفاده از اطلاعات کاوشگر نقشه‌برداری میدان گسترده یا همان تلسکوپ فضایی WISE تهیه شده است، سیارک‌هایی را به تصویر می‌کشد که عمدتا دارای سطوحی مات به رنگ تیره با ته‌رنگی شرابی هستند که به میزان اندکی نور خورشید را منعکس می‌کنند.
 

به سوی اقیانوس: در این تصویر زیبا که توسط ماهواره Aqua ناسا گرفته شده است، ستونی عظیم و مه‌آلود از گرد و غبار دیده می‌شود که با برخاستن از سواحل غرب آفریقا، بر فراز اقیانوس اطلس شناور است.
 

گرداب‌های یخی: یخ‌های سست ساحل شرقی گرینلند باعث شکل‌گیری این گرداب‌های برف آبی (Slushy Swirls) در اقیانوس شده‌اند. این تصویر ماهواره‌ای اواسط مهرماه و توسط ماهواره Aqua ناسا گرفته شده است.
 

منبع: نشنال جئوگرافیک – ترجمه: محمود حاج‌زمان
 

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    4 0
    واقعا آدم با این عکس و ورزش حال میکنه!