بهترین عکس‌های فضایی هفته را به انتخاب نشنال جئوگرافیک ببینید: از ستارگان باستانی مرکز راه‌شیری و پرتگاه‌های مریخی تا مهمانی شفق قطبی و چشم‌انداز منظومه شمسی از ورای زحل.

توجه: برای مشاهده بهتر تصاویر، می‌توانید روی علامت مربع (Maximize) در گوشه پایین-راست منوی گزارش تصویری کلیک کنید.

ستارگان باستانی مرکز راه شیری
شاهکار جدید تلسکوپ فضایی هابل عکسی از خوشه کروی M15  (پانزدهمین جسم فهرست اجرام غیرستاره‌ای مسیه)است؛ دسته‌ای از ستارگان باستانی که در حال چرخش به دور مرکز کهکشان راه شیری هستند. این خوشه ستاره‌ای که در فاصله 35 هزار سال نوری از زمین و در صورت فلکی اسب بالدار (پگاسوس) واقع شده؛ اجتماعی شلوغ است که بیش از 100 هزار ستاره را در خود جای داده است. اخترشناسان گمان می‌کنند که سیاه‌چاله عظیمی پشت این خوشه ستاره‌ای پنهان شده است.

نگاه زحل به زمین، مریخ و ناهید
با خزیدن به سایه سیاره زحل، فضاپیمای کاسینی ناسا نگاهی رو به عقب انداخته و زمین، ناهید و مریخ را از منظر استثنایی سیاره حلقه‌دار منظومه شمسی را رصد کرده است. این عکس استثنایی که با رنگ واقعی خود نگاهی به سیارات داخلی منظومه شمسی داشته است، از کنار هم گذاشتن 141 عکس جداگانه ساخته شده است.

پرتگاه‌های مریخی
وزش بادهای شدید سیاره سرخ باعث شکل‌گیری کانال‌هایی در پوشش شکننده این بخش از ناحیه Valles Marineris مریخ شده است. این عکس که از نگاه مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) گرفته شده است، ماسه‌سنگ‌های غنی از آهن مریخ را نشان می‌دهد. اخترشناسان عقیده دارند که این سنگ‌ها میلیون‌ها سال پیش شکل گرفته‌اند؛ زمانی‌که آب نقش پر رنگی در سیاره سرخ ایفا می‌کرد.

مهمانی ساحلی نورهای شمالگان
گردش شبانه در سواحل خلیج بلیک نروژ، زیبایی خیره کننده شفق قطبی را علاوه بر آرامش دریا به شب‌روها هدیه می‌کند. شفق قطبی زمانی ایجاد می‌شود که ذرات باردار خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کنند و باعث برانگیختگی مولکول‌های لایه‌هایی بالایی جو می‌شوند. با توجه به اینکه در حال حاضر خورشید در بیشینه فعالیت چرخه 11 ساله خود قرار دارد، شفق‌های قطبی بیش از پیش رخ می‌دهد.

رقص در غبار
در این عکس از خوشه ستاره‌ای NGC 3572 که توسط رصدخانه لاسیای شیلی گرفته شده، بادهای ستاره‌ای ستارگان جوان باعث چرخش و پیچش ابرهای گاز و غبار شده است. درخشان‌ترین ستارگان این خوشه سنگین‌ترین ستارگان مجموعه نیز به شمار می‌روند و به زودی منفجر خواهند شد؛ انفجاری که با بر جای گذاشتن بقایای ابرنواختری نشانه‌ای از مرگ آنها به یادگار می‌گذارد.

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FI ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    4 0
    رقص در غبار گفتین یاد اصغر فرهادی افتادم.