ابرخودروی آرش AF8، سوپراسپرتی انگلیسی است که به لطف موتور 7 لیتری و 550 اسب‌بخار و وزن 1200 کیلوگرمی خود می‌تواند به بیشترین سرعت 322 کیلومتر بر ساعت برسد.

سولماز گرئی: به لطف نمایشگاه خودروی ژنو در اواخر اسفندماه گذشته، ابرخودروهایی مانند کوئنیگزگ وان:1 و پاگانی زوندا Revolution مورد توجه ویژه مطبوعات قرار گرفتند اما در این میان خودروهایی مانند "آرش" پیش از موتورشو رونمایی شدند و در نمایشگاه حضور نیافتند. آرش AF8 ابرخودرویی انگلیسی است که از یک موتور فوق نیرومند 7 لیتری سود می‌جوید.

این خودرو دومین خودروی کمپانی است که نام آرش را به همراه دارد. مدل اول با نام آرش AF10 در سال 2010 / 1389 روی کار آمد. از این نمونه تنها یک دستگاه ساخته شد، اما کمپانی وعده داده از AF8 تعداد محدودی تولید خواهد شد.

مانند AF10، AF8 هم از یک موتور کارکرده 7 لیتری، 8 سیلندر و V شکل سود می‌جوید که در قسمت میانی جاسازی شده است. جالب توجه است که بازده موتور AF8 کمی پائین تر از مدل قبل است؛ قدرت آن 550 اسب بخار در دور موتور 6500 دور در دقیقه و گشتاورش 637 نیوتن‌متر در دور موتور 5000 دور در دقیقه است. مدل AF10 نیرویی معادل 600 اسب بخار تولید می‌کرد. موتور AF8 به کمک یک سیستم مکش کربنی از تنفس طبیعی بهره‌مند می‌شود در حالی که در سمت دیگر خودرو سیستم تیتانیومی اگزوز جاسازی شده است.

یک جعبه دنده 6 سرعته که روی ساب فریم عقب قرار داده شده، راننده را به انتخاب و تعویض دستی دنده‌ها دعوت می‌کند و هیجان قابل توجهی به سواری با AF8 می‌بخشد.

رمز موفقیت AF8 در ساختار سبک وزن آن نهفته است. صفحات فیبر کربنی بدنه و شاسی لوله‌ای ساخته شده از فولاد و فیبر کربن استحکام‌یافته، وزن کل خودرو را به 1200 کیلوگرم رسانده‌اند.

AF8 به وسیله تایرهای میشلن خلبانی که چرخ‌های آلومینیومی را در بر گرفته‌اند با زمین در تماس است. در نتیجه استفاده از این لاستیک‌ها شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن 3.5 ثانیه به طول انجامیده و بیشینه سرعت 322 کیلومتر بر ساعت رقم خورده است. سیستم تعلیق دو جناغی دست‌اندازهای مسیر را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد و دیسک ترمزهای استیل عملیات توقف را بر عهده دارند.

ممکن است سیستم انتقال قدرت AF8 کمی قدیمی باشد اما AF8 به اندازه کافی فناوری به‌روز ارائه می‌کند که هر نوع کاستی را جبران کند؛ از جمله این امکانات می‌توان به سیستم کنترل کشش آرش، سیستم لمسی سرگرمی- اطلاعاتی، شیشه جلو مجهز به سیستم حرارتی و سیستم‌های اختیاری ردیابی و ایموبلایزر امنیتی اشاره کرد. سیستم تهویه هوای مطبوع نیز در تابستان سوزان که در حال نمایش چرخ‌های عجیب و غریب خودروی خود هستید، بسیار مفید واقع خواهد شد.

آرش فربود، رییس کمپانی آرش موتور در توضیح خودروی جدید می‌گوید که طراحی خارجی AF8 از مدل AF10 و جی‌تی‌های "فربود" که پیش‌تر روی کار آمد، برگرفته شده است اما می‌توان ویژگی‌های جدید را نیز در آن مشاهده کرد. با بهره‌گیری از زوایای منحنی طراحی AF8 حساب شده تر از AF10 است اما جذابیت آن تا حد زیادی کم شده است. بعضی طراحی آن را تلفیقی از سایر سوپراسپرت‌های گذشته و حاضر می‌دانند و خصوصیت ظاهری قابل توجه آن را چراغ‌های ال.ای.دی عقب نامیده‌اند.

قیمت این خودرو 275هزار دلار اعلام شده که تفاوت چشم‌گیری با بسیاری از خودروهای هم‌کلاس آن دارد. از این مدل در مرحله اول 36 دستگاه تولید می‌شود که در رنگ زرد ارائه می‌شود. همچنین گزینه‌های متنوع دیگری نیز برای رنگ بدنه در نظر گرفته شده که مشتریان می‌توانند از این لیست رنگ موردنظر خود را سفارش دهند.

5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    258 7
    مالک کارخانه ایرانیه؟
    • مهرداد A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      164 2
      بله ، آرش فربد مالک ایرانی کمپانی خودروسازی آرش کارز
    • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      75 2
      بله. اسمشم آرش فربد است. نه فربود.
    • بی نام EU ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      45 1
      آره
    • سورنا A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      278 4
      آرش فربد یکی از بزرگترین مغز های دنیای اتومبیل هست که سال ها شرکت پورشه و مازاراتی به دنبال طرح هاش بودن........ همچنین نادر فقیه زاده مدیر ارشد طراح bmw که ایرانیست... اونوقت ما با این افراد همچنان سوار محصولات سایپا و ایران خودرو!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      30 2
      بله
    • محمود IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      34 3
      نوشته دیگه جانم: آرش فربود، رییس کمپانی آرش موتور
    • م ! A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      18 3
      http://www.arashcars.com/aboutus.html ظاهرا بلی..!
    • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      84 2
      اگه ایران بودن الان شهید راه سایپا و ایران خودرو شده بودن .
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      12 3
      اسمش آرش فربود هست. کافیه تو نت ی سرچی بزنید. به انگلیسی
  • بی نام A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    81 5
    مازراتی (ساخت شرکت معظم سایپا !!!!) خودم که اشتباها اسمش رو تیبا گذاشتن!!!!! خیلی از این لگن بهتره !!!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    7 68
    یعنی قیمتش حدوداً 825 میلیارد تومان! :|
    • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      64 1
      واقعا باید یک فکری بح حال ریاضی در کشور کرد جناب بینام می شود 825 میلون نه میلیارد ثروت رونالدو هم اینقدر که فرمودید نیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      22 1
      825 میلیون نه میلیارد
    • محمدرضا A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      14 2
      بياد ايران ميشه 1.6 ميليارد تومن.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      13 2
      دوستان اين ماشين در ايران با احتساب گمرکى و صد نوع حق ديگه کمتر از 1800 ميليون نميشه.
  • ایران IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    23 1
    هیچی طراحی ماشین های ایران خودرو نمیشه!!!!!
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    32 3
    ايول ايرانياي موفق فقط آرش!
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    28 24
    تیتر رو خوندم فکر کردم ماشین ماله آرش برهانی
    • بی نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      38 4
      مواظب باش ندزدنت ..
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    55 3
    ببنید اسم خودرو ایرانی است که احتمالا شاید یکی از طراحان اصلی ایرانی بوده وبعد ما باید خودروهای اشغال وطنی را سوار شویم وبا این قیمت گران بعد تا زه سرمون هم منت بگدارند که ضرر میکنند ای خدا چرا ؟
  • بی نام EU ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    107 2
    نميدونم اين مهندساي ايران خودرو و سايپا واقعا روشون ميشه بگن ماهم ماشين توليد ميكنيم؟بعد از اين همه سال كه انحصار بازار خودرو دستشونه نتونستن هنوز يه پلت فورم قشنگي طراحي كنن.يكيشون كه تا همين چندسال پيش به مدد پيكان چهل ساله سرپا بود،يكيشون كه بيست ساله رو عقب پرايد كار مي كنه.گاهي 141 ميشه گاهي پرايد بار!
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    11 60
    حاظرم 20 سال از عمرمو بدم، یدونه از اینو داشته باشم :-(
  • فرهاددددددددددد IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    25 9
    پ نه پ اهل بلاروسه
  • ارابه EU ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    83 5
    درود بر تو که اسمه ماشینت ایرانیه
  • هومن IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    23 1
    آرش فربد.خودروساز ایرانی بریتانیایی
  • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    110 3
    با این قیمتا تو ایران ماشینای کره ای هم شدن سوپر ماشین!!!!
  • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    12 72
    از نمای جلو تا میانه بدنه تحت تاثیر طراحی لامبو گالاردو بوده و قسمت عقبش هم اگرچه طراحی تقریبا مستقلی داشته ولی منو تحت تاثیر قرار نمیده (منظورم در مقایسه با سوپر اسپرت های روز دنیاست پس لطفن طعنه پرایدی نزنید)
    • سعید A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      47 6
      این ماشین رو هر کی سوارش می شه تحت تاثیر قرار می گیره شما بهتر هست با دیدن عکس های وانت پراید تحت تاثیر قرار بگرید این ماشین طراحی از خارج و داخل هیچ مشابهی نداره .
    • محسن US ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      10 23
      سعید جان اگه یک کم از ماشین سر در بیاری این دوستمون کاملا درست میگه
    • سعید US ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      6 1
      محسن جان شما باید همه خودرو های آرش رو ببنید بعد نظر بدید برند خاصی هست یا کپی کار خوبی از شما خواهش دارم تمام مدل های آرش بررسی کنید بعد نظر بدید .
    • بی نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      4 4
      ملت جوگیری هستیما ..آخه این ماشینو با پراید مقایسش نمی کنن که با همون لامبورگینی و اینا مقایسه میشه که به نظر منم نوآوری خاصی تو طراحی نداره ولی چون مالک کارخونه ایرانیه من دیگه چیزی نگفتم! به بی نامم که بدگویی کرده بود منفی دادم ولی سعید توام دیگه با پراید مقایسه اش نکن دیگه ..
    • آرشیتکت IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
      2 1
      دوست عزیز و نظریه پرداز ، گایاردو درسته نه گالاردو .
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    6 36
    ویژگی شاخصی نداره ولی میتونه آینده دار باشه
  • امیر IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    32 1
    در صنعت خودرو هیچ ماشینی به اندازه پژو و پراید آینده دار نبوده و نیست و اگه همینطور پیش بره تا 40 سال آینده هم با همین شکل و شمایل میفروشن و ما هم میخریم البته ممکنه یه تغییر کاملا مهندسی تو چراغاشون بدن که حالشو ببرید
  • mozafar IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 0
    احتمالا چند سالی تو سایپا و ایران خودرو دوره دیده،آخه خیلی شبیه پرایید و پیکانه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • reza IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    8 1
    اصلا ارزش نداره تازه فرض كن خريدي جاده اش هست كه بتوني از سرعتش لذت ببري ، حداكثر سرعت توي ايران 120 كيلو متر بر ساعت پس بهتره همون سمند يا پژو را بخريم؟
  • میگو فسفری خوب A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    11 2
    حالا از فردا میگن صنعت خودرو سازی ایران مدیون اروپاست و این صنعت از ایران به اروپا رفته بعدشم هرکی دیپلم مکانیک داشت شروع میکنه به فرار به اروپا
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    1 0
    خدایی این یه بار رو میخوام ماشین ایرانی که به دست مهندس ایرانی طراحی شده سوار شم..خخخ
  • محمدرضا A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    3 0
    اگر ارش توی شرکتی خودرو سازی ما بود از دست مدیران بی لیاقت این شرکت فراری می شد و شغل دیگری انتخاب میکرد.درود بر ارش
  • بی نام US ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    آفرين به اين نبوغ و استعداد ؛ يه كارخونه ماشين سوپر اسپرت با اسم ايراني شايد فعلا تنونه با طرح هاي متنوع لامبورگيني رقابت كنه ولي معلومه خيلي هم دست كمي نداره.
  • ............. US ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    نادر فقیه زاده طراح تو بی ام و کارمیکنه
  • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    0 0
    چرا خودروسازهای ایرانی ازاین نابغه ها نظز خواهی واستفاده نمیکنن