سازمان پزشکی قانونی استان تهران گزارش داد، در 9 ماهه پایانی سال 1392تعداد پرونده های ارجاع شده به اداره کمیسیون های پزشکی استان با موضوعیت قصور پزشکی افزایش 17 درصدی داشته است.

محمدحسین نجاتی: از ابتدای تابستان تا پایان سال 1392 بیش از 2 هزار و 100 پرونده با موضوع قصور پزشکی از مراجع قضایی جهت رسیدگی به اداره کمیسیون های پزشکی، اداره کل پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه در سال 1391 که پرونده های ارجاعی قصور پزشکی 1 هزار و 795 مورد بوده است افزایش 17درصدی را نشان می دهد.

بسیاری از شهروندان در طول زندگی با مواردی از خطاهای پزشکی و تشخیص های اشتباه مواجه می شوند. در این میان، طبق گفته مسئولان، تخلفات حین جراحی بیشترین آمار شکایت از پزشکان را به خود اختصاص داده است.

آمار تخلفات پزشکان در سطح کشور

روند افزایشی پرونده های قصور پزشکی اما تنها به تهران محدود نمی شود. به طوریکه در شش ماه نخست سال جاری 8 هزار و 592 پرونده در کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور مورد بررسی قرار گرفت. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد پرونده‌های مورد بررسی در کمیسیون‌ها 8 هزار و 34 مورد بود، 6.9 درصد افزایش یافت.

بر اساس آخرین اطلاعات اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کل کشور، از کل پرونده‌های مورد بررسی در کمیسیون‌ها 1927 مورد مربوط به شکایات ناشی از قصور پزشکی بود که 818 مورد آن منجر به محکومیت و 1109 مورد منجر به تبرئه پزشک شد. آمار پرونده‌های قصور پزشکی در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3.3 درصد بیشتر شده‌ است.

در این مدت و با توجه به رشته‌های تخصصی گروه‌های پزشکی، جراحی زنان و زایمان با 271 مورد بیشترین تعداد شکایت در حوزه قصور پزشکی را داشته است.

پس از آن به ترتیب جراحی عمومی با 211 مورد، ارتوپدی با 205 مورد، دندان‌پزشکی با 191 مورد، جراحی پلاستیک با 141 مورد و‌ گوش و حلق و بینی با 119 مورد بیشترین موارد شکایت در نیمه اول امسال را داشته‌اند.

همچنین در این مدت کمترین شکایات مربوط به گروه‌های داروسازی، روماتولوژی، پاتولوژی، ‌غدد و جراحی اطفال بوده‌ که آمار شکایات در این گروه‌ها بین صفر تا سه مورد گزارش شده‌ است.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    24 12
    خيلي از اين پزشكان مقصر داراي چندين پرونده در سالهاي مختلف هستند ولي با روابط هنوز هم كمافي السابق مشغولند. بر اين اساس لطفا بنويسيد در تاريخ سازمان نظام پزشكي، چند پزشك به انفصال از شغل پزشكي محكوم شده اند چون بنظر ميرسد اين سازمان به حقوق پزشكان بيش از حقوق بيماران توجه دارد و اصطلاحا چاقو دسته خودش را نمي برد.
    • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      7 2
      البته توجه داشته باشید که خیلی از این پرونده ها در نظام پزشکی نیستند و در دادگاه های عمومی مطرح می شوند.
  • یک پزشک IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    12 13
    ثبت تعداد پرونده بیشتر لزوماً به معنی افزایش قصور پزشکان نیست، یلکه باید تعداد پرونده های به سرانجام رسیده و حکم قصور داده شده را با هم مقایسه کرد. اینکه تعداد شکایات بیشتر شده، تنها یک معنی دارد و آن هم این است که مردم به خوبی راه کسب درآمد از طریق شکایت از پزشکان را آموخته اند. نکته دیگر این است که باید مشخص شود آیا این درصدهای بیشتر یا کمتر شده که در اخبار گزارش می شود، از نظر آماری معنی دار هستند یا خیر، که متاسفانه در هیچ کدام از خبرهای موجود در خبرگزاری ها به این نکته توجه نمی شود.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      8 6
      مردم راه کسب درامد از طریق شکایت از پزشکان را آموخته اند به نظر شما بعضی از این پزشکان این همه "رو " بخونید پررویی را از کجا میارن؟
    • دانشجوی پزشکی دانشگاه کرمان A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      14 6
      آقایی که با عنوان یک پزشک کامنت گذاشتی شما وامثال شما مایه خجالت جامعه درمانی ایران هستیدقصور رخ میدهد واین غیرقابل انکارست
  • دکتر IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    21 8
    خیلی ازمردم اصلاقصورراتشخیص نمی دندوگرنه میلیون هاتاشکایت میشد بهتراست وکالت پزشکی که قضاتی باشندکه این موضوع راپی گیری کنندتشکیل شودمثل امریکا.انگلیس .وسایرنقاط جهان
    • یک پزشک IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      13 15
      خیلی از چیزهایی هم که به عنوان قصور مطرح می شود ناشی از شرایط کاری پزشکان است که هرگز به آنها توجه نمی شود. وقتی بیش از ظرفیت مجبور باشی مریض ببینی حتماً خطاهایی هم پیش می آید. قانوناً نباید بیش از ظرفیت مریض دید و اگر این را در دادگاه اعلام بکنی، خودت اعتراف به جرم کرده ای. اما کدام بیمار را می توان از اورژانس با این توجیه به جای دیگه هدایت کرد؟ آمریکا همه چیزش بر این منوال طراحی شده و شما فقط از یک زاویه به آمریکا نگاه نکنید.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    22 11
    توهینی که اکثر پزشکان به این مردم می کنند ، واقعا شرم اوره بررسی این پرونده ها باید در یک سازمان غیر مرتبط با جامعه پزشکی صورت بگیره یکی از مشکلات در این بخش ، شما شکایت یک پزشک رو به یک پزشک می بری که ترتیب اثری به مشکلات داده نمی شه از خبر انلاین خواهش دارم ، این بحث رو توی جامعه باز کنید ، واقعا برخی از پزشکان از احترام اجتماعی و اعتمادی که مردم برای انها قائل هستند سو استفاده می کنند
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    5 17
    آمار سایر پرونده های ارجاع شده به دادگاهها را نیز مورد بررسی قرار دهید. بعد بررسی کنید ببینید چرا این همه مردم از هم شکایت دارند؟ چی شده که مردم گذشت نسبت به هم را فراموش کرده اند و حل حتی بعضاً اختلافهای کوچک را که حالا بزرگ می نماید به دادگاهها می سپارند؟
    • علی A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      7 10
      یعنی یک بیمار در بیشتر مواقع بی پول و کم سواد ، چه گذشتی باید به یک پزشک با این همه تحصیلات داشته باشه ؟ ایا پزشکان این ممکلت نبابد الگوی رفتاری برای دیگران باشن؟ پزشکی که همه چیزش پوله و هیچ مالیاتی هم توی این مملکت پرداخت نمی کنه این مسائل جز فجایع این جامعه است اگر یک فردی از سطوح پایین جامعه برخوردهای ناشایست انجام میده ، ملالی نیست ، درد زمانی است که یک پزشک به پدر پیرت بگه " هی بورو اونجا بشین " ، این درد جامعه است ..
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    7 12
    نتیجه فرار نخبگان
  • بی نام A1 ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    9 4
    ما هم همین روزا برای قصور پزشک و بیمارستان به خاطر مادرم شکایت میکنیم... تومور رو سکته تشخیص دادن. و ما بعد یک و نیم فهمیدیم قضیه چیه... سربزنگا بود و گرنه ممکن بود جبران ناپذیر باشه....