سرقت‌های انجام شده در مشهد با وجود این که عوامل مختلفی را شامل می‌شود اما مهم‌ترین عامل آن، بی‌احتیاطی شهروندان مشهدی است.

 

 امروز در حالی بازدید خبرنگاران از نمایشگاه اموال سرقتی کشف شده در کلانتری رضاشهر مشهد انجام شد که متهمان دستگیر شده توسط پرسنل نیروی انتظامی به حیاط ساختمان برده شدند تا مالباختگان برای شناسایی متهمان موردنظر خود زودتر به نتیجه دست یابند.

شناسایی متهمان فعالیت بسیار خوبی از سوی نیروی انتظامی است

با ورود متهمان به محوطه حیاط کلانتری رضاشهر، مالباختگان نیز که چهره‌هایی نگران داشتند با دقت زیاد به این گروه نگاه می‌کردند تا بلکه بتوانند آنها را شناسایی کنند، در حالی که برخی از مالباختگان متهمان را شنایی کرده بودند در مقابل شهروندانی هم بودند که موفق به شناسایی نشدند.

یکی از مالباختگان که همراه همسرش به کلانتری رضاشهر آمده بود  به فارس گفت: من کیفی که حاوی مقدار زیادی طلا بود توسط کیف قاپ‌های موتور سوار از دست دادم.

سمیه غلامی‌فر در پاسخ به این سئوال که چرا این همه طلا را با خود همراه داشتید؟ گفت: مراسم دامادی پسرم بود و من و همسرم برای خرید سرویس طلا برای عروسمان، هر چه طلا در منزل داشتیم برداشتیم تا پول کمتری برای سرویس طلا بدهیم.

او با بیان این که دزدان موتور سوار سرعت زیادی داشتند گفت: متاسفانه آنها چهره خود را پوشانده بودند و من در حال حاضر نمی‌توانم این متهمان را شناسایی کنم.

کاوه احمدی نیز که خودرویش به سرقت رفته بود به فارس گفت: دو هفته پیش خودرویم را در کنار یکی از دکه‌های روزنامه فروشی برای خرید روزنامه پارک کردم و چون عجله داشتم خودرو را قفل نکردم و این غفلت سبب شد تا جلوی چشمانم، اتومبیلم را ببرند.

او با ابراز خرسندی از شناسایی متهمان توسط مالباختگان، به عنوان یک فعالیت خوب گفت: متاسفانه این گروه از متهمان خودروها را تکه تکه کردند و من در حال پیگیری این موضوع هستم که آیا خودروی من نیز به این اتفاق دچار شده است یا خیر.

او در پاسخ به این سئوال که آیا موفق به شناسایی دزد خودروی خود در میان این افراد شده‌اید؟ گفت: یکی دو نفر از آنها خیلی شبیه هستند اما چون دزد مورد نظر سرعت بالایی داشت من نتوانستم درست چهره‌اش را مشاهده کنم.

لزوم همکاری شهروندان با نیروی انتظامی در تسریع دستگیری متهمان

سردار بهمن امیری‌مقدم، فرمانده انتظامی خراسان رضوی با حضور در محوطه کلانتری رضاشهر بازجویی اولیه از متهمان انجام داد، سپس در جمع خبرنگاران گفت: برخی از متهمان کم و سن و سال و عمدتاً از اتباع خارجی هستند.

امیری مقدم با بیان این که شش باند سرقتی و زورگیری دستگیر شدند، گفت: سه گروه از این متهمان خودرو سرقت می‌کردند و سه گروه دیگر زورگیر بودند که با تلاش‌های فراوان و شبانه روزی پرسنل نیروی انتظامی دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با بیان این که بیشتر این متهمان از اتباع خارجی هستند، گفت: با وجود این که اتباع خارجی مهمان ما در کشور هستند اما در صورت وقوع جرم قطعاً به نوع جرم و احکام قضایی آنها به صورت جدی رسیدگی می‌شود.

او تلاش‌های بی‌وقفه نیروی انتظامی را در برقراری امنیت و حفظ آن بسیار مهم دانست و گفت: طرح جدیدی که بازتاب خوبی نیز میان شهروندان داشته است شناسایی متهمان توسط مالباختگان بود که امروز شما شاهد بودید و موفقیت‌آمیز نیز بوده است زیرا بسیاری از مردم با شناسایی متهمان می توانند سرقت های بیشتر آنها را به دادگاه ارائه دهند و اموال سرقتی خود را نیز دریافت کنند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اشاره به این که مشهد شهری امن در کشور است اما نمی‌توان از وقوع جرم در آن جلوگیری کرد و این یک امر طبیعی است، گفت: گشت‌های پلیس در شبانه روز، تسریع دستگیری متهمان از جمله مواردی است که نیروی انتظامی برای محکم شدن زنجیره امنیت در خراسان رضوی انجام می‌دهد و خوشبختانه اتفاقات خوبی هم در این راستا افتاده است اما باید شهروندان در حفظ امنیت و دستگیری متهمان با پلیس همکاری کنند.

او گفت: خوشبختانه با همکاری دستگاه قضایی خراسان رضوی، احکام مجرمان به خوبی اجرا می‌شود به طوری که ما در هفته گذشته اعدام یکی از مجرمان در این حوزه را داشتیم.

احداث کلانتری در حاشیه مشهد

فرمانده انتظامی خراسان رضوی، بی‌احتیاطی شهروندان را عامل مهمی برای افزایش سرقت دانست و گفت: در بسیاری از مواقع بی‌احتیاطی شهروندان سبب به خطر افتادن سلامتی کودکان می شود و تلاش‌های مکرر همراه با استرس زیاد نیروی انتظامی را دربردارد.

امیری مقدم گفت: به زودی چند کلانتری در حاشیه شهر ایجاد می‌شود تا فضای امنیت شهروندان در حاشیه شهر افزایش پیدا کند بنابراین با همکاری شهرداری و سایر سازمان‌ها برای تسریع این امر اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

 آموزش پلیس افتخاری در مشهد

فرمانده انتظامی خراسان رضوی به اهمیت نگهبان محله در مناطق مشهد نیز اشاره کرد و گفت: در مناطقی که نگهبان محله از خود شهروندان آن منطقه انتخاب می‌شود و در راستای حفظ امنیت همسایگان خود تلاش می کند، با کاهش میزان جرم روبه‌رو هستیم.

امیری مقدم گفت: هزار نفر در خراسان رضوی و عمدتاً در مشهد برای پلیس افتخاری آموزش می‌بینند و این یک طرح جدیدی است که نیروی انتظامی این گروه از پلیس‌های افتخاری را جزوی از پرسنل خود می‌داند.
عکسها: ایسنا
47282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =