برخی کاربران در مورد خبر "فارسی هفدهمین زبان علمی دنیا شد" معتقدند که این زبان با اختلاط با کلمات عربی و زبان‌های دیگر اصیل بودن خود را از دست داده و برخی دیگر معتقدند چون دانشجویان به زبان انگلیسی مسلط نیستند تعداد مقالات فارسی افزایش یافته و این ارتباطی به زبان ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آخرین آمار پایگاه استنادی اسکوپوس تا تاریخ 10/7/1394، اعلام کرد که۶ صدم درصد از کل تولیدات علمی جهان به زبان فارسی است و این در حالی است که در سال ۲۰۰۵ این میزان تنها یک صدم درصد بوده است. نکته قابل توجه در این میان اما کاهش تولید مقالات علمی به زبان عربی است. زبان عربی با حدود ۳۰۰ میلیون مخاطب و گویش کننده تنها ۳ دهم درصد مقالات علمی به زبان عربی داشته است.

طبق اعلام این گزارش کمیت تولید مقاله های علمی به زبان فارسی براساس آخرین گزارش ها افزایش یافته است و رتبه زبان فارسی در تولید مقاله های علمی به ۱۷ دنیا رسید. (اینجا)

اما برخی کاربران معتقدند که زبان فارسی دیگر یک زبان کامل نیست و وارد شدن برخی کلمات عربی آن را تغییر داده و برخی هم معتقدند این زبان تا حد یک لهجه پایین آمده است. دراین میان برخی اظهارنظرها هم چالش برانگیز شد و موضوع را عملا به انحراف برد. مثل این اظهارنظر: «زبان فارسی، لهجه‌ای از زبان عربی است»

در جداول زیر نظر موافقان و موافقان با این موضوع آورده شده است:

موافقان: 

نام شرح موضوع
بی نام خوب شما به تعداد و کیفیت مقاله ها فکر نکن یه سر به ویکیپدیا بزن و تعداد نوشتارهای اونجا رو مقایسه کن و ببین که پارسی فاصله ش با عربی چقدره
بی نام کاری نمیتونن بکنن زبان فارسی بیسار غنی هست و ریشه دار زبان شناسی در حد چندتا آدم معمولی نیست بهتر هست فرق زبان و لهجه و گویش رو بدانید . ریشه تمام گویش های مختلف ایران فارسی هست و زبان فارسی میانه و فارسی پهلوی مادر تمام گویش های ایرانی هست. اعراب زبانشون مدیون ما ایرانی ها هستند ، اونها بعد از اسلام فهمیدن نوشتن چی هست ولی ما از 2500 سال قبل روی الواح گلی مینوشتیم
اکبر فارسی و عربی دو زبان هستند از دو خانواده مختلف و با قدمت های متفاوت. صرف اینکه در زبان فارسی واژگان بیگانه ی عربی وجود داره، استدلال شما بزرگوار است؟ آیا دستور زبان فارسی و عربی رو مشابه میدونید؟ مطمئنا این رو هم نمیدونید که تقریبا برای همه ی واژگان بیگانه ی عربی جایگزین فارسی هست.
بی نام استاد بزرگ ریشه این دو زبان زمین تا آسمون متفاوته . فارسی از نسل زبان هندواروپاییه و عربی از آرامی . البته خط زبان عربی از روی نوشتار فارسی الگو گرفته شده . البته به دلیل همسایگی مشترکات زیادی دارن هم از عربی به فارسی هم از فارسی به عربی مثل الماس که از فارسی به عربی رفته و خیلی کلمات دیگه این حساسیت زیاد روی کلمات فقط برای بازی سیاسیه که رسانه ها راه انداختن وگرنه فارسی و ترکی و انگلیسی و هندی خیلی مشترکات مثل عربی دارن مثل اشتراک زیبان هیا لاتین و ترکیب اون با انگلیسی و فرانسه
آیلار ایرانی ها نوآور هستند. اونها در اثر شوکی که اعراب وارد کردن مجبور شدن چند قرن علمشون رو با زبان عربی مبادله کنن. همین باعث ارتقاء زبان عربی هم شد . اولین کتاب دستور زبان عربی رو ایرانیها نوشتن. بعد امثال فردوسی دوباره فارسی رو زنده کردن. حتی در مورد دین اسلام هم ایرانیها خلاق بودن. نتیجش اینه که دینی که الان ایرانیها بهش اعتقاد دارن نه تنها موازی دین عرب امروز نیست بلکه در تقابل با اونه. در ضمن زبان فارسی اونقدر قابلیت و ویژگی داره که به راحتی به عنوان زبان رسمی کشور استفاده بشه بر عکس بعضی از زبانهای بومی.
زبان شناس کشور ما یک زبان رسمی و فراگیر داره که فارسی هست و زبان فارسی بر اساس آمار نشریه واشنگتن پست دوماه قبل جز هشت زبان مورد استفاده دنیا هست، دوما شما فرق لهجه و زبان و گویش رو بدونید بهتر هست چون همه اینها که نام بردی یک گویش هستند با ریشه فارسی سوما زبان شناسی یک علم بسیار پیچیده و مشکل هست و شما با خوندن چندحرف از واماندگان سیاسی که میخواهند زبان فارسی را تخریب کنند نمیتونید زبان فارسی را زیر سوال ببرید. درضمن بهتر هست بدونید اولین بار یک ایرانی به نام سیبوبه دستور زبان عربی و یعنی صرف و نحو را تدوین کرد و اعراب حفظ زبانشان مدیون ما ایرانی ها هستند،چهارما بیش از 20 هزار واژه در زبان عربی فارسی هست و نمیتونید با یک مثال بچگانه بگید که تمام کلمات این مثال عربی هستند مثلا مسجد به نظر شما........
بی نام دلیل شما کاملا غلطه. جمله ای که مثال زدید دلیل زیرشاخه بودن فارسی نمی شه. تمام زبانهای دنیا کلمات وارداتی از زبانهای دیگه رو دارن. دو ملت ایران و عرب به خاطر رابطه نزدیک و دین مشترک واژه های مشترک زیادی دارن. کلمات زیادی در عربی هستند که از فارسی وارد عربی شده اند که به آنها معربات میگن. زبانهای انگلیسی و فرانسوی هم لغات مشترک زیادی دارند. باید یکی رو لهجه ای از اون یکی بدونیم؟؟؟
بهزاد گرامی بین خط و زبان تفاوت هایی هست . مثلا در ترکیه زبان ترکی است اما با خط لاتین . زبان فارسی امروز هم بازمانده ی فارسی پهلوی است که در دوره ی تسلط اعراب خط آن عربی شد . از ورود کلمات عربی یا زبان های دیگر هم چندان نباید ترسید . در عربی هم کلمات فارسی وجود دارد استاد دفتر رضوان جوهر و ... و این مشکلی نیست چون زبان ها برخلاف مرز عینی بین کشورها ، فاقد این مرز هستند و بی گذرنامه سفر می کنند . اگر ورود کلمات از فرهنگ های دیگر را ناپسند بدانیم ، با یک شاخصه ی مهم در تحولات زبانی ستیز کرده ایم . خود زبان عربی هم سرشار از کلمات عبری و سریانی است عبری : راحیل ، یعقوب ، تفرعن و... / سریانی : حفر ، فرتوت ، روح ، طعم و ... اما نمی گوییم که زبان عربی لهجه ای از آن زبان هاست . در ضمن لهجه خصایص مستقل صرفی و نحوی ندارد اما زبان فارسی در ساخت دستوری خود هیچ تجانسی با زبان عربی نشان نمی دهد و ویژگی های خود را دارد .

مخالفان

نام شرح موضوع
امیر از قم اولا اینکه این زبان ما ربطی به فارسی نداره صرفا یک زبان عربی و مخلوطه زبان اصلی ما چیزی شبیهه زبان کردی است
امیر تبریز اوغلی نه قصد جسارت دام نه توهین.. یکی بگه که اصلاما زبانی به نام فارسی یا پارسی داریم؟؟؟؟؟همش برگرفته از زبان عربی هستش که...... یکی از لهجه های عربی
بی نام علت این که تعداد مقالات فارسی بیشتر شده این است که تحصیل کرده های ما زبان انگلیسی بلد نیستند.
بی نام عزیز دل برادر چرا قضیه رو برعکس نشون می دین دانشجویان اکثر کشورهای همسایه ما حتی خیلی از کشورهای آفریقایی بخوبی به زبان انگلیسی تسلط دارند مقالات خود را به انگلیسی می نویسند و مقالات انگلیسی می خوانند اما متاسفانه دانشجویان ما تسلط خوبی به انگلیسی ندارند مجبورند فارسی بنویسند در حالی که اچ ایندکس مجله های فارسی را محاسبه نمی کند.
بی نام اسکوپوس هر مقاله‌ای رو ایندکس نمیکنه باید یه سری شاخص‌ها رو رعایت کنه اون ژورنال
بی نام تولید مقاله با تکنیک کپی پیست عربها هم ندانند ما خودمان میدانیم که چه مقاله های آبکی را تولید میکنیم
دیاکو دلتان را به این آمارها خوش نکنید ، پیشرفتهای چندین قرنه ما ایرانیان ، مدیون زبان غنی عربی است . انکار این قضیه ، نشان از نوعی عقده خود کم بینی و نیز نژاد پرستی است . بپذیریم که نژاد پرستی و خود پسندی نیز ، مانند بیگانه خواهی و شیفته اجانب شدن ، زشت و از رذایل اخلاقی است .
بی نام من لر یاسوج هستم 1نخست انکه با دو سه لغت و واژه ربان بیگانه ای که به کار بردید نمیتوان نتیجه گرفت که زبان فارسی لهجه عربیه زبان فارسی دستور زبان ویژه خودش و لغات و واژ های ویژه خود را داراست 2من لر هستم و افتخار میکنم به زبان فارسی مینویسم 3هیچکس شما را وادار نکرده به فارسی مقاله بدهید مجلات جمهوری اذربایجان و ترکیه هستند در اونها مقاله چاپ کنید 4برای پیگیری اهداف پانترکهای راه دیگری انتخاب کنید زبان فارسی دژی استوار و رخنه ناپذیر است 5بسیاری از واژه های عربی که وارد فارسی شده اند واژه های همتا و هم ارز خود را در زبان فارسی دارند که ممکن است کمتر استفاده شوند اگر جستجو کنید سایت برای یافتن هم ارز اونها وجود داره 6 سخت در اشتباهید، ما میدانیم شما و پانترکا دنبال چه هستید
بی نام مگر پایگاه استنادی اسکوپوس نشریات علمی پژوهشی به زبان فارسی را نمایه می کند که جناب آقای دکتر دهقانی به استناد این پایگاه رتبه ایران را در این مورد ارائه کرده اند اگر اینطور است این مسئله برای همه دانشجویان و اساتید در دانشگاهها اطلاع رسانی نشده است.

47232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    13 9
    99 درصد این مقاله ها تمام برای دانشجوهایی هست که هر کاری می کنند تا از دانشگاه های خارج پدیرش بگیرند. هیچ ربطی به علم نداره
    • احمد IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      24 39
      یونسکو هم چند سال پیش زبان فارسی را لهجه ای از عربی اعلام کرده بود .
    • کوروش IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      18 60
      فارسی فقط 150 فعل ساده دارد که میشود از انها مشتقات گرفت مثل فریفتن که ازش فریبا فریبنده فریب و...مشتق میشوند ولی بقیه افعال فارسی مرکب هستند که مشتقات ندارند مثل تلفن کردن کتک زدن و..... این باعث میشود زبان فارسی زبانی عقیم باشد زبانهایی مثل انگلیسی فرانسه و ترکی هزاران فعل ساده دارند زبان فارسی توانایی یک زبان علمی شدن را ندارد
    • سيروس RU ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      15 5
      زبان الكن و عقيم كه توانايي بيان مفاهيم انتزاعي و تكنولوزيكي و فلسفي را نداشته باشد از علل عقب مانده گي است
    • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      54 15
      آقای احمد این مزخرفات رو برای خودتون نگه دارین، یونسکو هرگز چنین چرندی نگفته، شما یا یک پاتورکین یا دارین مزخرفات پانتورک ها رو بازنشر می کنین. شاهد جولان پانتورک ها و سایر تجزیه طلبا در این پست ها هستیم، نظراتی خالی از هرگونه سواد زبانی یا از روی عقده و نفرت. اگه دو زار سواد داشتین یا از روی نفرت حرف نمی زدین می دیدین که وضع زبانی مثل انگلیسی از نظر وام واژه ها بسیار بدتر از زبان فارسیه ولی کسی اونو لهجه خطاب نکرده، وقتی سوادش رو ندارین و فرق زبان و گویش و لهجه رو نمی دونین اظهار نظر نکنین.
    • بی نام RO ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      29 20
      پارسی یک زبان است نه لهجه.برای نمونه ترکی اذربایجانی که در استانهای شمال غربی سخن گفته میشود یک"لهجه" از زبان ترکی است.در صورتی که زبان پارسی یک زبان از ریشه زبانهای هندواروپایی است.از همین رو ترکی اذربایجانی یک"لهجه" و پارسی یک "زبان" است.
    • اکبر خطر A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      12 0
      ثبت نام رایانه ای یارانه این عبارت را 3 بار تکرار کنید بعد یک احسنت به حداد عادل بفرستید
    • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      15 25
      فارسی یکی از شاخه های زبانهای هند و افغانی است که وارد ایران شده است
  • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    11 3
    شدیم یه ملت خودباخته.هرچی خوب باشه کلی نقدش میکنیم.ولی اگر بد باشه بدون هیچ تحقیقی میگیم درسته
    • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      2 5
      مخالفم
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    15 14
    استاد ادبیات ما یادمه میگفت اگر شاهنامه فردوسی نبود بعد ازحمله اعراب و اشغال ایران اثری از زبان فارسی نمماند و ما هم مثل برخی از کشورها معربه میشدیم یعنی نژاد عرب نیست ولی زبان عربی میشد .از فرهنگستان زبان پارسی میخوام معادل های کلمات وارد شده به زبان فارسی را پیدا کنند و آنها را گسترش دهند تا نهادینه شود و صرفا به کلمات مهجور انگلیسی گیر ندهند و معادل پیدا کنند .
  • بی نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    25 19
    موج عرب ستیزی باعث شده که تاثیر عربی بر فارسی رو منکر شیم ... بیشتر مصادر و باب های عربی در مکالمات روزمره ما تلفظ میشه و تعدادش هم خییییلی زیاده خیییلی به نظر من مشکلی هم نداره ....... زبان عربی زبان قرآنه و ما باید افتخار کنیم که حروف و کلمات مان با زبان قرآن مشترکه
  • بی نام A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    5 18
    من با مخالفا موافقم
  • مهرداد A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    5 0
    نمیدونم پرا این قدر کم دقت شدیم؟ 3 دهم درصد یعنی 30 صدم درصد که از 6 صدم درصد بالاتره
  • بی نام RU ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    13 16
    زبان فارسی در وضع فعلی برای برآوردن نیازهای روزمرهً مردم با مشکلی مواجه نیست، ولی این زبان برای واژه سازی علمی زایایی لازم را ندارد و نمی تواند یک زبان علمی باشد
    • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      3 1
      دانش و زبان با هم پیشرفت میکنن. وقتی تمام اطلاعات علمی و نحوه استخراج و کاربردش تا ریز ترین جزئیات مدیریت دانشگاه ها از خارج از حوزه گسترش زبان فارسی گرته برداری میشه نباید انتظار داشت زبان همپای دانش مورد استفاده حرکت کنه. اگر جرات کنیم و نظام مدیریت دانشگاه ها رو متناسب با کج رفتاری ها و دو دره بازی های قشر دانشگاهی تصحیح کنیم و اونها رو به تولید و نه نشخوار دانش مجبور کنیم میتوان به پایان خانه نشینی زبان فارسی امیدوار بود.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    6 4
    آگر بخواین این استدلال رو بیارید که بخاطر اینکه کلمات عربی در زبان فارسی زیاده و فارسی گویشی از عربیه پس زبان انگلیسی هم که ریشش ژرمانیک هست گویشی از رشته زبان های لاتین و گویشی از فرانسوی هست چون بیشتر اشتقاق واژگانش فرانسوی هست. مشکل خیلی ها اینه که زبان رو واژه می دنن اما زبان ساختاره
  • يزدي RU ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    16 28
    جملاتي از فارسي و در واقع عربي : استعمال دخانيات اكيدا ممنوع جهت كسب اطلاعات لازم بعدا مراحعه نماييد نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است اقا فارسي لهجه اي از عربي است
    • صدای نسل‌کشی یونانیان IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      19 10
      ما که میدونیم برادر حامی پانترک تو از چی می‌سوزی که یه بار خودتو از یزد یه بار از میبد با نام‌های سیروس یا بی‌نام و .... خودتو معرفی کردی. ولی یادت رفت که مبدا اصلی کشوری رو که ازش پیام میفرستی یعنی روسیه رو پاک کنی.
  • ميبدي RU ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    14 17
    به اين جمله توجه كنيد : جهت توليد و ايجاد رشد اقتصادي مداوم برنامه توسعه اقتصادي لازم است اين جمله انصافا عربي است يا زبان مستقل فارسي ؟؟؟؟؟؟؟
    • اکبر EU ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      4 9
      دوست گرامی، چون من و شما واژگانی مانند : برای، پدیداری، پیشرفت، ترازداری، پیوسته، گسترش، نیاز و... رو نمیدونیم و واژه ی بیگانه رو جایگزین اونها در ساختار فارسی میکنیم، فارسی شد وابسته؟ آیا همه ی دانش ما از زبان فارسی همینه و با همین دانش اندک همه چیز رو به چالش میکشیم؟ اینکه من و شما پیکر بندی زبان رو نمیدونیم و واژگان رو بدون آگاهی از نقش اونها پس و پیش میکنیم و ساختار زبان رو به هم میریزیم، زبان رو وابسته کردیم؟
    • ناشناس IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      11 10
      مثلا به جای مداوم می توانیم از پیاپی استفاده کنیم.وسایر کلمات هم جایگزین دارند
    • بی نام RU ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      13 16
      نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است اين جمله عربي است يا فارسي ؟؟؟؟؟ معلومه كه عربيه بهمين دليل فارسي لهجه اي از عربي است
    • بی نام RU ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      5 8
      فارسي را بايد با ديكشنري حدادي به زبان جديد ترجمه كرد
  • اکبر EU ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 4
    خبرآنلاین جان انتظار میره که خبر ها رو با دقت بیشتری کار کنید. "در جداول زیر نظر موافقان و موافقان با این موضوع آورده شده است:"؟ الآن بنده رو جزو موافقان چه چیزی آوردید؟ بنده و "بی نام اهل یاسوج" که هم نظر و مخالف این ادعای جعلی "فارسی لهجه..." هستیم. پس چرا یکی مخالف است و دیگری موافق؟ مهمتر از همه ی اینها، واقعا این مطلب ارزش کار کردن دارد؟ آیا دامن زدن به این چالش بی پایه و اساس برای زبان فارسی لازم است؟ آیا جز این است که این ادعا ها بدون یک سطر مطالعه و شناخت از تاریخچه ی زبانشناختی زبان فارسی و تنها از سر بغض و کین مطرح میشوند؟ بعنوان سرویس آموزش، بهتر نبود همون پاراگراف اول مطلب در مورد عدم تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی رو بیشتر باز میکردید؟
  • بی نام US ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    6 9
    آین خرفها چیه؟ فکر می کنید دانشجویان عرب زیان جز در کشورهایی مثل امارات، قطر و لبنان چقدر به زبانهای غیر عربی نسلط دارند که می گویید علت تولیدات فارسی بدلیل تسلط نداشتن ایرانیها به زبان انگلیسی است؟
    • عبدالله IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
      3 1
      سلام. من خودم امارات تحصیل کردم. مثلا در دانشگاه آمریکایی شارجه غالبا تحصیل به انگلیسی بود. در دانشگاه دولتی هم فقط دروس انسانی و برخی رشته ها به عربی بود. اکثرا به انگلیسی بود. بیشترشون انلگیسی بلدن. ما ایرانی ها فقط اون وسط گرفتار بودیم.
  • بی نام A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    20 9
    متاسفانه فارسی حتی با وجود استفاده از کلمات عربی در بیان بسیاری از مطالب علمی و تکنولوژی عاجز و نارسا است این را موقع ترجمه متون علمی از انگلیسی به فارسی متوجه میشود و اغلب مجبور هستیم عین کلمه انگلیسی را با الفبای فارسی استفاده کنیم
  • بابلی A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    24 27
    زبانی بنام فارسی هيچوقت وجود نداشته است حتی در زمان هخامنشی ها هم از زبان عیلامی استفاده میشود در حال حاضر هم لهجه از عربی است
  • عادل عرب خوزستان IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    21 8
    با سلام نظرات رو کاملا خوندم واقعا متاسف شدم من خودم عربم اما افتخار میکنم به وطنم ایران بعضی دوستان خیلی کم لطفی دارن به وطن زیبامون بعضیا یجوری حرف میزنن انگار خارجین ،عزیزان من یکم هوشمند باشیم اطرافمون رو ببینیم که جبهه ی استکبار از هر موضوعی برای اختلاف افکنی استفاده میکنن و متاسفانه بعضیا در دام این فتنه ها افتادن،باور کنید بنده ی عرب هیچ مشکلی با زبان رسمی وطنم ایران ندارم و بواسطهی همین زبان با هموطنان فارس و لر و کرد و ترک و گیلکی و مازنی و ... همکلام میشم و این اصلا هم بد نیست چه لذتی بهتر از این که با هموطنانم هم کلام بشم ...... بعضی از دوستان میگفتن فارسی یک لهجه ی عربیست این جمله. خیلی بی پایه س بعضیا گفتن حتی هفتاد هشتاد درصد فارسی عربیه ،پس اگر اینطور باشه ...ادامه در کامنت بع
  • بی نام IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    14 15
    گفتن ونوشتن این نوشتار که زبان فارسی ،لهجه ع..ی است گناه نابخشودنی است آنهم از جانب شما که یک سایت خبری ایرانی هستید،لابد شاهنامه فردوسی هم به لهجه ع..ی سروده شده؟
  • علیرضا IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    5 4
    آیا توانایی یک زبان با در آمیختن با سایر زبان های علمی جهان نقطه ضعف آن زبان است؟ چه بخواهیم چه نخواهیم زبان فارسی تنها محدود به ایران وایرانی نمی شود کشور بزرگ افغانستان با آن همه اندشمند و شاعران فارسی گویش، تاجیکستان وحتی هند و پاکستان نیز در بیشتر موارد از زبان فارسی اندیشمندانشان استفاده می کنند.
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    12 6
    درود سری به ویکیپدیا بزنید اونجا راجع به زبان فارسی توضیح داده و فارسی رو جزو 4 زبان کلاسیک جهان معرفی کرده لاتین و یونانی و فارسی و سانسکریت زبانهای کلاسیک جهان به شمار میان شما ببین لاتین مادر چند زبان دنیا است. زبان فارسی چیزی نیست که پانترکها بخان از بین ببرن فارسی اینقدر قویه که حتی اعراب هر جا رفتند زبان اونجا رو عربی کردن ولی فارسی تغییر نکرده .اینکه کلمات عربی و انگلیسی و چند زبان دیگه رو در خودش داره از قدرت زبان فارسی ناشی میشه که تونسته زبانهای دیگه رو هم به کار بگیره این بحث روی زبان فارسی رو ادمایی راه میندازن که همه دنبال تجزیه طلبی هستند شما اصلا شک نکنید من دانشجو دانشگاه تهران بودم این دوستان رو از نزدیک میشناسم و تفکراتشون رو واضح برا ما بیان کردن