-
گفتوگو با مریم منوچهری درباره مجموعه داستان «گنجشگی بر گلو»
زنانِ داستانهایم، اصلیترین قهرمانان زندگیاند/چرا مردان در داستانهای من نقش مکمل دارند؟
ادبیاتمریم منوچهری نویسندهای است که در آثارش عمدتاً زنان را به عنوان شخصیتهای اصلی داستان به تصویر میکشد، از دریچهای متفاوت به زندگی روزمره و دغدغههای آنان نگاه میکند. زنان معمولی، با سرشت و سرنوشتهایی متنوع، در مرکز روایتهای او قرار دارند و زندگیشان همواره به مردان گره خورده است؛ با این حال، مردان در داستانهای او نه تنها کمرنگ نیستند بلکه تصویری مثبت و انسانی دارند. او معتقد است که زنها باید دیده شوند و صدای آنها شنیده شود، به ویژه زنانی که در گوشه و کنار جامعه حضور دارند اما کمتر به آنها پرداخته شده است.
-
نمایش صحنههای اصطلاحا مکشوف یا انتشار خبرهای ناامیدکننده باید با احتیاط بسیار صورت گیرد
آموختن تابآوری؛ ذخیرهای برای روزهای جنگ / روانشناسان از جای خالی آموزش تابآوری در رسانهها میگویند
رسانهجنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران نه تنها یک واقعه سیاسی و نظامی، بلکه آزمونی بود برای تابآوری روانی جامعه؛ آزمونی که نشان داد فقدان آموزش تابآوری، ما را در برابر ناملایمات شکننده و آسیبپذیر کرده است.
-
چرا باید سوگواری جمعی در اخبار جنگ دیده شود و راهکارهای حفظ سلامت روان پس از بحران
جنگ و روان جامعه؛ وقتی اخبار میتوانند هم مرهم باشند هم زخم/ حس امنیت و عزت نفس جمعی باید تقویت شود
رسانهاگرچه جنگ در ظاهر دوازده روز بیشتر دوام نیاورد و با آتشبس پایان گرفت، اما آنچه در بطن جامعه ماند، نه خاموشی سلاحها، بلکه امواج ناپیدای اضطراب، آشفتگی، بیخوابی، وسواس، و ناتوانی از پردازش غم و فقدان بود.
-
داوود فتحی، روانشناس کودکونوجوان در گفت و گو با «خبرآنلاین»:
کودکان نباید اخبار جنگ را بشنوند / رسانه در ایام جنگ باید نگهبان روان جامعه باشد / جنگ فقط شلیک گلوله نیست، جنگ شلیک کلمه هم هست
رسانهداوود فتحی، دکتری روانشناسی معتقد است اصول پایه در اطلاعرسانی روان سالم، اصولی است که باید به عنوان پروتکل انتشار اخبار جنگ مدنظر قرار بگیرد. تعادل میان اطلاعرسانی و امیدبخشی نکتهای است که فتحی بر رعایت آن تاکید میکند. به این معنی که فقط به رخدادهای منفی یا فقط به رخدادهای مثبت پرداخته نشود و هر دو وجه ماجرا در نظر گرفته شود. فتحی معتقد است رسانه در ایام جنگ باید نگهبان روان جامعه هم باشد.
-
خبرهای جنگ و آتشبس چگونه باید در رسانه منعکس شود تا از اضطراب اجتماعی بکاهد
راه کاهش اضطراب جامعه: دریغ نکردن اطلاعات گره خورده با جان آدمها/ چرا در روزهای جنگ، شنیدن خبرهای درست بیش از هر چیز اهمیت دارد؟
رسانهدر شرایط بحران و جنگ، زمانی که مرگ در نزدیکی ماست، اضطراب و هراس از آینده به اوج میرسد. «یخبستگی زمان» و ناتوانی در ترسیم چشماندازی برای آینده، انسان را در تعلیق و سردرگمی فرو میبرد و پیگیری مداوم اخبار و تحلیلها به یک نیاز روانی حیاتی تبدیل میشود.
-
گفتوگو با مدیران دو نشر درباره تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت کتاب
هوش مصنوعی، ناجی یا قاتل مترجمان؟/ آیا واژهها هنوز هم بوی انسان میدهند؟
کتابدرحالیکه هوش مصنوعی با سرعتی بیسابقه وارد حوزه ترجمه شده، ناشران و مترجمان در برزخی میان تهدید و فرصت ایستادهاند؛ از حذف خلاقیت انسانی تا دسترسی سریعتر به ادبیات روز جهان، مسیر آینده مبهمتر از همیشه است.
-
در گفتگو با خبرآنلاین مطرح شد: هوش مصنوعی میتواند تهدیدی جدی برای دوبله باشد
افول دوبله از دهه ۸۰ و با ورود امثال گلوری آغاز شد/ انتقاد دوبلور باسابقه از افت کیفیت دوبله و ورود افراد غیرمتخصص
سینمادوبله در ایران، نهفقط یک حرفه یا مهارت فنی، بلکه بخشی از خاطرهی جمعی نسلهاست؛ صدایی که با آن بزرگ شدهایم، فیلمها را به زبان خودمان فهمیدهایم و قهرمانان دنیای تصویر را با کلماتی آشنا دوست داشتهایم.
-
شش ماه تا انقلاب بعدی هوش مصنوعی در سینما ایران
از مقاومت بدنه سنتی تا جسارت پروژه «موسی کلیمالله»/ سه مانع تحمیلی بر سر راه توسعه هوش مصنوعی در سینمای ایران چیست؟
سینمادر سالهای اخیر، بحث استفاده از هوش مصنوعی در هنر و بهویژه در سینما، از یک گمانهزنی انتزاعی به واقعیتی ملموس بدل شده است؛ واقعیتی که حالا دیگر نه تنها ابزار و امکانات جدیدی در اختیار هنرمندان میگذارد، بلکه برخی از بنیانهای تولید هنری را نیز دستخوش تغییر کرده است.
-
ارادت به وطن، خاک و سرزمینی که زادگاه ماست چیزی شبیه ارادت ما به پدر و مادرمان است
کورش سلیمانی: عشق به وطن سفارشی نیست/ خواهشی دوستانه از اهالی هنرهای تجسمی دارم
تئاترکورش سلیمانی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر با تاکید بر این که عشق به وطن و احساس همدلی، وحدت و انسجام ملی سفارشی پدید نمیآید معتقد است باید در آثار هنری به دنبال جلوههایی بود که بتواند پازل وطنپرستی را کامل کند، بیآنکه الزاما به شکل مستقیم بر این موضوع تاکید ورزد. به عقیده او، برای رسیدن به چنین دستاوردی نیازمند رویکردی ریشهای، نیازمند برگزاری جلسات هماندیشی و نشستهای تخصصی در مراکز تولید فرهنگوهنر هستیم.
-
بررسی عملکرد صداوسیما در طول جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران در گفتوگو با یک حقوقدان و کارشناس رسانه
کامبیز نوروزی: تلویزیون به چه حقی ملت ایران را اینطور سانسور میکند؟/ خبرهای اینترنشنال کاملا علیه ایران بود
رسانهکامبیز نوروزی، حقوقدان و کارشناس میگوید از همان روزهای اول تجاوز اسرائیل به سرزمین ما، شخصیتهای بزرگ متعددی علیه اسرائیل و به نفع ایران، موضع گرفتند. ازجمله آقایان محمد خاتمی، حسن روحانی، عبدالکریم سروش، فرخ نگهدار یا خانمها پرستو فروهر و زهرا رهنورد، حتی کانون نویسندگان ایران. با این حال شما ندیدید که تلویزیون یک خبر در این مورد کار کند. او میپرسد تلویزیون به چه حقی این اجازه را به خود میدهد که ملت ایران را اینطور سانسور کند؟
-
نگاهی به عملکرد صداوسیما در طول جنگ ۱۲ روزه در گفتوگو با استاد دانشگاه تهران
موثقی: سخنوران رسانه ملی، گویی از واقعیتهای پیرامونی خود اطلاعی ندارند/ ایران اینترنشنال عملکردی بسیار سوگیرانه دارد
رسانهبخشی از جامعه ما، از جمله روشنفکران و مردم عادی، میدانند که آنچه از برخی تلویزیونهای ماهوارهای فارسیزبان پخش میشود به چه میزان اغراقشده و ضدملی است. ضمن این که متوجه آسیبی که برنامههای این تلویزیونها به روح و روان مردم ما آن هم در بدترین شرایط میرسانند نیز هستند. با این حال استدلال و تحلیلهای آنها، جدا از عملکرد سوگیرانهشان، بعضا بسیار واقعگرایانهتر از صداوسیماست. به همین دلیل است که این رسانهها توانستهاند به افکار عمومی ایران راه پیدا کنند.
-
احمد صدری و ایرج نعیمایی در گفت و گو با «خبرآنلاین» بررسی کردند
ریشههای مشترک نوحه و آواز، از گلپا تا آهنگران / نوحهای به رنگ پاپ؛ تأثیر موسیقی روز بر نوحهخوانی امروز ایران چیست؟
موسیقیدر نشست «نقد و بررسی نوحهخوانی» با حضور دو پژوهشگر موسیقی درباره روند تغییرات نوحهخوانی در دهههای اخیر، از فاصله گرفتن آن با موسیقی ردیف ـ دستگاهی گرفته تا تأثیر عوامزدگی و گسست از سنتهای آوایی و ادبی بحث شد و به واکاوی انحرافات شکلگرفته در نوحههای امروز و همچنین پیوند آن با موسیقی نواحی پرداخته شد.
-
گفتوگو با امیدعلی مسعودی درباره عملکرد رسانه ملی در جریان جنگ ۱۲ روزه
گفتمانسازی و همافزایی اجتماعی در رسانه ملی در دوران پساجنگ اهمیت دارد/ ضرورت بازنمایی چندصدایی در رسانه ملی
تلویزیوندر جریان جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران، صدا و سیما در ساعات اولیه بحران عملکرد نسبتاً موفقی در اطلاعرسانی داشت و توانست اعتماد ابتدایی مخاطبان را جلب کند. اما با گذشت زمان، انتقاداتی درباره تکصدایی و عدم نمایش دیدگاههای متنوع مطرح شد. امیدعلی مسعودی، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه، در گفتوگو با خبرآنلاین، با اشاره به نقاط قوت رسانه ملی، بر لزوم گفتوگوی جریانهای مختلف، آموزش رسانهای در شرایط بحرانی، و بازسازی اعتماد عمومی تأکید کرد.
-
مسعود سپهر جامعهشناس و استاد دانشگاه
روایتسازی بدون اعتمادسازی ممکن نیست/بازگشت چهرههای حذفشده به صدا و سیما؛ فرصتی که نباید از دست برود
رسانهدر شرایط بحرانی، روایت رسانهها میتواند یا مرهمی باشد بر زخمهای جمعی یا هیزمی برای آتش بیاعتمادی. مسعود سپهر، جامعهشناس و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرآنلاین از فرصت بیسابقهای میگوید که جنگ ۱۲روزه برای صداوسیما به ارمغان آورد؛ فرصتی برای بازسازی اعتماد عمومی. اما آیا این نهاد توانست از آن بهرهبرداری کند؟
-
رحمت امینی نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر
ضرورت تبدیل اتحاد موقت به انسجام پایدار/ نهادهای نظارتی بر تقویت همدلی و پذیرش تکثر آرا تمرکز کنند
تئاتردر پی حمله نظامی رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران، فضای تازهای از انسجام و وحدت در کشور شکل گرفت؛ همصداییای که فراتر از مرزبندیهای رایج «خودی» و «غیرخودی» تعبیر شد. رحمت امینی، نمایشنامهنویس، کارگردان و مدرس تئاتر در گفتوگو با خبرآنلاین به بررسی علل شکلگیری این وحدت و نقش نهادهای متولی در تداوم آن پرداخت.
-
در گفتوگوی خبرآنلاین با مجید رضائیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم مطرح شد
وقتی مردم پاسخهایشان را از رسانه ملی بگیرند دیگر سراغ فیکنیوزها نمیروند/ صداوسیما در دوران پساجنگ چه کند تا شاید «ملی» شود؟
رسانهپذیرش نگاه مغایر، رفتن به سراغ نخبگان، یافتن پاسخ کارشناسی برای پرسشها، ابهامها و چالشها و فرآیندمحور بودن بهجای اقداممحور بودن، چهار «بایسته ملی» است که مجید رضائیان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم توجه به آنها را بهخصوص در دوران پساجنگ برای هر رسانهای، ازجمله صداوسیما لازم میداند.
-
اتابک نادری در پاسخ به راهکار حفظ وحدت و انسجام ایجادشده پس از حمله اسرائیل به ایران گفت:
مدیران، برای حفظ همدلی، آستانه تحمل خود را بالاتر ببرند
تئاتراتابک نادری، هنرمند و مدیر فرهنگی شناختهشده معتقد است برای حفظ همدلی، وحدت و انسجام ملی ایجادشده پس از حمله نظامی اسرائیل به ایران، متولیان دولتی امر هنر باید آستانه تحمل خود را بالاتر ببرند. به عقیده او میزان تعامل میان مدیران و هنرمندان، تا به حال هرچهقدر بوده است بعد از این باید دوبرابر شود.
-
صداوسیما و بحران روایت در جنگ ۱۲ روزه؛ وقتی ملت نادیده گرفته میشود
صدا و سیما، گفتمان ملی مقاومت را خوانش جناحی میکند / جای فهم نیاز به جراحی بزرگ در این سازمان خالی است
تلویزیوندر روزهایی که مرز میان حقیقت و پروپاگاندا باریکتر از همیشه شده، نقش رسانه ملی در روایتگری بحران، زیر ذرهبین افکار عمومی قرار دارد. از نادیدهگرفتهشدن بخشی از ملت، گفتمان ناتمام مقاومت و زنگ خطر اعتماد ازدسترفته، اینها مسائلی است که میشود درموردشان به بحث پرداخت.
-
وظیفهی رسانه واکنش آنی، کنشمند بودن، دقت و سرعت در عمل است اما صداوسیمای ما اینطور نبوده است
فریدون صدیقی: رسانه ملی تکصدا نیست، بیصداست / متأسفم که صداوسیمای ما سالهاست مخاطبمحور نیست
رسانهدر حالی که افکار عمومی در بحبوحه جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران چشمانتظار روایتهای شفاف و ملی از سوی رسانهها بودند، فریدون صدیقی، روزنامهنگار و استاد پیشکسوت روزنامهنگاری، با نقد جدی عملکرد صداوسیما میگوید این رسانه «کنشمند نیست، واکنشی است» و در عمل «سالهاست کارکرد ملی خود را از دست داده است». او معتقد است رسانه ملی، نهتنها در روایتسازی ملی و بحرانمحور ناتوان بوده، بلکه با بیتوجهی به مخاطب، عملاً میدان را برای رسانههای برونمرزی باز گذاشته است.
-
گفتوگو با عباس اسدی کارشناس ارتباطات و رسانه:
کارشناسان صدا و سیما، هیچ روایت و تحلیل تازهای ندارند / مسئولان این رسانه حتی نقد حرفهای را نمیپذیرند
تلویزیوندر جریان جنگ تحمیلی ۱۲ روزهی اخیر رسانهی ملی بار دیگر نقش محوری و پُرچالشی در روایت وقایع ایفا کرد. در این میان، پرسشهایی در فضای عمومی و رسانهای دربارهی نحوهی روایت، ترکیب کارشناسان، و شیوهی پوشش بحران مطرح شد؛ پرسشهایی که فارغ از موضعگیری، میتواند زمینهای برای گفتوگویی عمیق دربارهی کارکرد رسانه در بزنگاههای حساس فراهم کند.
-
آسیبشناسی تعزیه با حضور داود فتعحلیبیگی و حسین کیانی
روایت یک آیین فراموششده/ چرا تعزیه جایی در سیاست فرهنگی ندارد؟
تئاترتعزیه، بهعنوان یکی از کهنترین و اصیلترین گونههای نمایشی ایرانی، تلفیقی از مذهب، هنرهای دراماتیک، موسیقی و شعر است. در گفتوگویی در این خصوص، داوود فتحعلیبیگی ضعف آموزش، نگاه غیرعلمی و نبود حمایت نهادی را از مهمترین دلایل وضعیت فعلی این هنر دانست. حسین کیانی نیز از فقدان سیاستگذاری منسجم و بیاعتنایی مدیران فرهنگی نسبت به این گنجینهی نمایشی گفت.
-
آرزوی دختری که روزگاری تعزیه خوان بود
قصه مصطفی و مرضیه که زندگیشان را وقف تعزیه کردهاند
تئاترمصطفی رجبی موافقخوان و جامهداری است که همسر و فرزندانش؛ مرضیه ابوالقاسمی و کوثر و طهورا نیز غرق در تعزیه شدهاند. زندگی آنها تا جایی با این هنر گره خورده است که در خانهشان، اتاقی به نام «اتاق تعزیه» هست و روزگاری را به خاطر میآورند که شرطشان برای اجاره خانه، داشتن جایی برای نگهداری از وسایل و ادوات و لباسهای تعزیه بوده است. وسایل، ادوات و لباسهایی که آن را نه متعلق به خودشان که امانت امامحسین(ع) میدانند.
-
بررسی عملکرد رسانههای بینالمللی و فارسیزبان خارج از کشور در پی حمله اسرائیل به ایران
چگونه مرجعیت رسانهایمان را بازپس بگیریم؟
رسانهمجید رضائیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم در پاسخ به ارزیابیاش از عملکرد رسانههای فارسیزبان خارج از کشور در پی حمله اسرائیل به ایران در غیاب مرجعیت رسانهای داخلی میگوید: «در هفته اخیر، هم جنگ نظامی و هم جنگ رسانهای در جریان بوده است. آن هم رسانههایی که برخیشان نه در عرصه روزنامهنگاری که در عرصه پروپاگاندا تعریف میشوند و آنچه برایشان اهمیت دارد، به واسطه اسپانسرهایشان، تبلیغات سیاسی و جنگ روانی است.»
-
بررسی نقض اصول اخلاق حرفهای روزنامهنگاری از سوی یک تلویزیون فارسیزبان از زمان آغاز حمله اسرائیل
کامبیز نوروزی: ایراناینترنشنال نه علیه جمهوری اسلامی که علیه «ایران» است
رسانهکامبیز نوروزی، حقوقدان و کارشناس رسانه ضمن اشاره به موارد متعدد نقض اصول اخلاق حرفهای روزنامهنگاری از سوی تلویزیون ایراناینترنشنال از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه ایران میگوید مواضع تلویزیون ایراناینترنشنال، در موقعیت جنگی کنونی علیه سرزمین و ملتی به نام ایران و به نفع اسرائیل است.
-
از بازی با اعداد فیلمهای میلیاردی تا ممیزیهای نخنما؛ تماشاگر ایرانی فقط قربانی است
سقوط سلیقه یا سقوط سیاستگذاری در سینما؟
سینمادر سالهای اخیر، تماشاگر سینمای ایران به واسطه شرایط تولید و محدودیتهای ایجادشده برای فیلمسازان ناچار به تماشای آثاری شدهاند که شاید با ذائقه اصلیشان تفاوت داشته باشد. محمود گبرلو با نگاهی انتقادی به سیاستگذاریهای فرهنگی، نقش سینماگران، سانسور و رسانه را در این روند بررسی میکند. آیا مخاطب تغییر کرده یا او تحت تاثیر تجارت و تصمیمگیریهای اشتباه است.
-
به بهانه اجرای آهنگین تراژیکترین نمایشنامه شکسپیر در سالن اصلی تئاتر شهر
آنچه الیکا عبدالرزاقی میخواست: جلب نظر عام با اجرای اثری خاص/ طنز، برای من نه نقاب است و نه سپر؛ شیوه زیستن است
تئاترالیکا عبدالرزاقی که این روزها تئاتر شاهلیر را روی صحنه دارد، با گذشت چند سال از پخش آخرین سریال تلویزیونیاش، حالا بیشتر در رئالیتیشوها حضور دارد که البته این تصمیمی اختیاری نبود، بلکه حاصل یک خلأ طولانی در پیشنهادهای بازیگری بود؛ خلأیی که او را ناگزیر به تغییر مسیر حرفهایاش کرد. حالا او از تجربهاش در این سالها، چالشهای فضای مجازی و دغدغههایش برای مرز باریک میان کمدی و لودگی میگوید.
-
از «اجارهنشینها» تا «فسیل»؛ سقوط یا انتخاب؟
سینمای ایران در منگنه سرمایهسالاری، سانسور و سقوط فرهنگی / هشدار منتقد سینما: فرهنگ عمومی به سراشیبی سقوط افتاده است
سینمادر سالهایی نهچندان دور، سینمای ایران بستری برای تلفیق اندیشه و سرگرمی بود؛ اما امروز، آن پیوند اصیل گسسته شده و سینما به صنعتی بدل گشته که تنها هدفش، خنداندن لحظهای مخاطب است؛ آن هم بیهیچ تعمقی و بیهیچ اثری ماندگار.
-
احمد عربانی: فضای انیمیشن ایران غبارزده است
سینمااحمد عربانی، کاریکاتوریست و کارگردان باسابقه انیمیشن، با انتقاد از وضعیت مهجور نمایش آثار کوتاه، خواستار توجه بیشتر به سینمای انیمیشن در فضای غبارآلود فرهنگی امروز شد.
-
گفتوگو با حسین پاکدل و عاطفه رضوی درباره نمایش امر ملوکانه
تاریخ، آینهای برای شناخت زن امروز است/ هنرمند در بستهترین شرایط و بدترین اوضاع اقتصادی هم باید کارش را بکند
تئاترحسین پاکدل، نویسنده و کارگردان با همراه دیرینهاش عاطفه رضوی بازیگر به کافه خبر آمد و با نگاهی تاریخمند به موقعیت زن ایرانی، از ضرورت بازخوانی گذشته برای درک امروز سخن گفت؛ و در ستایش از عاطفه رضوی، از هنر و فرهیختگی زنی میگوید که نهتنها بازیگر، که همراهی بیپروا و مشاوری بیتعارف در مسیر خلق و اندیشه بوده است.
-
آغاز به کار هیات داوران هفتمین دوره جایزه ادبی «ارغوان»
حسین سناپور: در نبود چاپ، جایزهها تنها روزنه نفس کشیدن نویسندگان جواناند
ادبیاتهیات داوران هفتمین دوره جایزه ادبی «ارغوان» کار خود را آغاز کرد. حسین سناپور، نویسنده و عضو این هیات داوری، در گفتوگو با خبرآنلاین از اهمیت شنیدن صدای نویسندگان جوان، نقش داستان در فهم جامعه و ضرورت تداوم چنین جوایزی گفت.