-
هوش مصنوعی و هنر: تهدید یا فرصت؟
آیا رباتها نقاش میشوند؟/ خلاقیت انسان کجاست؟/ هنر تجسمی زیر ذرهبین فناوری
تجسمیمحمود نورایی، پژوهشگر هنرهای تجسمی، بررسی میکند که ورود هوش مصنوعی به هنرهای تجسمی چه فرصتها و چالشهایی برای خلاقیت و امضای هنرمندان ایجاد میکند و آیا فناوری میتواند جایگزین ذهن خلاق انسان شود.
-
گفتوگوی خبرآنلاین با رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی؛
تعاملات فرهنگی را نمیتوان محصور کرد/ اکران فیلمهای خارجی نیازمند«تصمیمگیری جدی» است/ حضور چهرههای بزرگ تابع شرایط و مناسبات بینالمللی است
سینمارئیس سازمان سینمایی، با تأکید بر اینکه «تعاملات فرهنگی را نمیتوان محصور کرد»، از استقلال دوباره جشنواره جهانی فیلم فجر، حضور چهرههای معتبر بینالمللی در شیراز و لزوم تدوین سیاستی ساختاری برای اکران فیلمهای خارجی سخن گفت. او معتقد است سینمای ایران ظرفیتی جهانی دارد و «هنر همیشه راه خود را پیدا میکند»، حتی اگر برخی نگاههای سیاسی بخواهند مسیر گفتوگو را سد کنند.
-
شاهد احمدلو، طراح و کارگردان «شاهنقش» به همراه مهدی میامی، بازیگر، در کافهخبر خبرآنلاین حضور پیدا کردند
فیلمی برای بالا ماندن پرچم سینهسوختهها/ یک کتکخور چهطور کتکزن میشود؟/ کارگردانی که پشت صحنه سینما، روابط آدمهایش و اتفاقات آن برایش مهم است
سینما«شاهنقش» فیلمی برای یادآوری حضور سیاهیلشکرهاست نه فیلمی درباره سیاهیلشکرها. فیلمی اثر شاهد احمدلو که اولین اثرش هم، در ۱۹ سالگی، در مورد همین قشر بود. قشری که «سینهسوختهها، قدیمیها، پیشکسوتها، فراموششدهها، غبار گرفتهها و...» می خواندشان.
-
از ایده تا اکران؛ «یوز» چگونه ساخته شد؟/ روایت کارگردان و تهیهکننده از مسیر دشوار تولید انیمیشن در ایران
تهیهکننده «یوز»: دغدغه ما محیط زیست نبود!/ متهم شدیم که پول گرفتهایم تا علت انقراض یوز را «شکار» معرفی کنیم/ چرا شخصیت منفی «یوز» آمریکایی است؟!
سینماموفقیت «یوز» توجهها را به یکی از معدود نمونههای پرمخاطب انیمیشن ایرانی جلب کرده است؛ موفقیتی که ضرورت گفتوگو درباره روند تولید و وضعیت این حوزه را پررنگتر کرد.
-
ایرج راد، ایوب آقاخانی و سیروس همتی از هادی مرزبان گفتند که امروز در ۸۱ سالگی درگذشت
هادی مرزبان؛ قطبنمایی در دل کویر/ کارگردانی همچون فرمانده ارتش که هدایت بازیگر برایش مثل هدایت سرباز بود
تئاترایوب آقاخانی، نمایشنامه، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر -با سابقه سه بار بازی در آثار هادی مرزبان- بزرگترین ویژگی کار او را اینطور توصیف میکند: «مرزبان وقتی میخواست نمایشی را کارگردانی کند، اثر را پیش از اجرا، از ابتدا تا انتها در ذهنش تصور میکرد. یعنی با نمایشی آماده در ذهن به اولین جلسه تمرین میآمد و تو به هیچ قیمتی نمیتوانستی از مسیری که او برایت طراحی کرده بود تخطی کنی.»
-
گفتوگو با کیوان ساکت، علیرضا میرعلی نقی و محمدرضا عزیزی درباره روحالله خالقی و جوایز خصوصی در ایران
روایتی از ناملایمات و بیمهریهایی که روحالله خالقی را از پا انداخت/ «ای ایران» تنها سرودی است که از دل طبقه متوسط مردم بیرون آمد
موسیقیروحالله خالقی، موسیقیدان چندبُعدی و خالق ماندگارترین سرود ملیـمیهنی ایران، همچنان شصت سال پس از درگذشتش الهامبخش نسلهای موسیقیدان است؛ هنرمندی که از دل مکتب وزیری برخاست، هنرستان موسیقی ملی را بنیان گذاشت، در پژوهش و آموزش بیبدیل ماند و با «ای ایران» وجدان جمعی ایرانیان را شکل داد.
-
حامد حسینزادگان: کنسرت را احساس میسازد، نه ربات
رباتها، اجراکنندگان کنسرتهای آینده / کنسرت واقعی بدون حضور هنرمند امکانپذیر نیست
موسیقیبازار هوش مصنوعی در موسیقی، از آهنگسازی تا تجربه کنسرت، این روزها مثل یک موج نوین در حال تغییر قواعد بازی است. در حالی که در جهان ارزش این بازار به میلیاردها دلار رسیده و هر روز ابزارهای خلاقانه جدیدی ارائه میشوند، ایران هم تجربههای هیجانانگیزی از جمله اجرای نسخههای هوش مصنوعی هنرمندان روی صحنه و میکس صدای خوانندههای درگذشته با هنرمندان فعلی را تجربه کرده است. اما آیا این موج نو میتواند جایگزین حضور واقعی هنرمند شود یا صرفاً ابزاری برای ارتقای خلاقیت است؟ گفتگو با حامد حسینزادگان، فعال حوزه موسیقی، مسیر روشنتری برای درک فرصتها و چالشهای هوش مصنوعی در ایران نشان میدهد.
-
جمشید حقیقتشناس، نقاش و مدیر گالریهای خانه هنرمندان، از تاثیر هوش مصنوعی بر حوزه هنرهای تجسمی گفت
ترس از هوش مصنوعی کار انسانهای ضعیف است/ این که هوش مصنوعی از عرقریزان روحی هنرمند بکاهد نه منفی که مثبت است
تجسمیهوش مصنوعی امروز وارد دنیای نقاشی و هنرهای تجسمی هم شده و پرسشهایی جدی درباره خلاقیت، ارزش هنری و مالکیت آثار به وجود آورده است. جمشید حقیقتشناس، نقاش و مدیر گالریهای خانه هنرمندان، معتقد است این فناوری تنها ابزاری است برای کیفیتبخشی و تسریع فرآیند تصمیمگیری و نه تهدیدی برای خلاقیت انسانی.
-
هرمز شجاعیمهر در گفتوگو با خبرآنلاین هشدار داد که فاجعهای در حال رخ دادن در تلویزیون است
چرایی رفتارهای خارج از چارچوب برخی مجریان تلویزیون/ فامیلبازی صداوسیما را به این روز انداخته؛ انتخابها دیگر هیچ مبنای علمی ندارد
تلویزیوندر حالیکه طی ماههای اخیر رفتارهای خارج از چارچوب برخی مجریان تلویزیون به یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات تبدیل شده و بحران «دیدهشدن به هر قیمت» اکنون به معضلی ساختاری در تلویزیون بدل شده است؛ بحرانی که از تغییر معیارهای انتخاب مجری تا فشار شبکههای اجتماعی، مرجعیت رسانه ملی و مفهوم حرفهای اجرا را به چالش کشیده است. هرمز شجاعیمهر، یکی از باسابقهترین مجریان صداوسیما، با صراحت از «فاجعهای در حال وقوع» سخن میگوید.
-
سوالات مجید تفرشی از رئیس صداوسیما در خصوص کاری که علی فروغی با مستند «ایران اید: خیریه اشرف» کرد بسیار است
کاری را که مریم رجوی باید میکرد، علی فروغی کرد/ اجازه پخش مستند ضدمجاهدین خلق مجید تفرشی را نمیدادند چون از ساخت و پخش سریال «گاندو» انتقاد کرده بود
تلویزیوندر چند سال اخیر، ایرانستیزان و وابستگان مجاهدین خلق، از هیچ آزار شخصی، خانوادگی، امنیتی، فحاشی و طرح اتهامات ناروای شخصیتی علیه مجید تفرشی و خانوادهاش خودداری نکردهاند، با این حال تاکنون هیچ کس در هیچ موردی از شش ساعت و نیم و دوازده اپیزود مستند «ایران اید» نتوانسته به آن نقد حرفهای وارد کند.
-
فارس باقری و محمدحسن خدایی، با حضور در خبرآنلاین در مورد نمایش «رامسس دوم» به کارگردانی رضا گوران صحبت کردند
نقش اصلی، تبدیل به زن شد، چون سحر دولتشاهی بیشتر میفروشد/سحر دولتشاهی جای سعید چنگیزیان، چون موضوع زنان، موضوع ملتهب جامعه است/ اجرای گوران، بیات است
تئاترفارس باقری و محمدحسن خدایی معتقدند رضا گوران در «رامسس دوم» به تجربههای قبلیاش برگشته است. به فرمهایی که قبلا تجربه کرده است. به خاطر همین اجرایش نه رو به جلو، بلکه رو به عقب است. رو به کارهای شجاعانه قبلی نیست و کاری بیات شده است. چون اینها را پیشتر انجام داده است و هجوم مخاطبان نیز به خاطر بازیگرانش است.
-
بهشتی و شجاع نوری از همکار پرتلاش جشنواره فیلم فجر سخن گفتند
عالیه پهلوان، ستونی نامرئی بود/ دفتر جشنواره بدون او واقعا قابل تصور نبود
سینماحضور عالیه پهلوان، از اولین کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و سپس موز سینما، از سوی اهالی سینما به ستونی نامرئی تشبیه میشود. حضوری موثر که موجب میشد احساس کنید دریا، آرامِ آرام است.
-
گفتوگو با دکتر امیرحسین جلالی، روانپزشک اجتماعی به بهانه مرگ ناباورانه فواد شمس
جرقهای بر انبار باروتِ افراد آسیبپذیر نباشیم/ پروتکلهایی که باید در انتشار خبر رعایت شوند: قهرمانسازی و گمانهزنی نکنیم
رسانهمرگ ناباورانه فواد شمس، بهانهای شد تا با دکتر امیرحسین جلالی، روانپزشک اجتماعی و رواندرمانگر روانکاوانه فرد و گروه به گفتوگو بنشینیم و از او در مورد پروتکل انتشار اخبار خودکشی در رسانهها بپرسیم مبادا بیتوجهیمان به این پروتکل جرقهای بر انبار باروت افراد آسیبپذیر باشد.
-
محمود کریمی و بازیگرانش از «بچه مردم» گفتند
با فیلم «بچه مردم» متوجه نکتهای غمانگیز شدم/ قراری بر تغییر پایان فیلم نبود/ روایت چهار بازیگر نوجوان از چگونگی انتخاب برای فیلم
سینما«بچه مردم» که این روزها در حال اکران قصه مواجه نوجوانانی معمولی با جنگ را نشان میدهد؛ اما نوجوانانی که نه در خانه که در پرورشگاه بزرگ شدهاند. پس دو سوم فیلم به زندگی شخصیت اصلی؛ ابوالفضل با کمک دوستانش میپردازد و یک سوم پایانی به تصمیم ابوالفضل.
-
حلقه مفقوده صداوسیما آموزش است
نیما کرمی: مجری اگر هدفش وایرال شدن باشد، سقوط کرده است
تلویزیوننیما کرمی، مجری باسابقه تلویزیون، در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره تغییر رفتار و افت کیفیت اجرای برخی مجریان در صداوسیما سخن گفت و با تأکید بر نقش آموزش در بازگرداندن استانداردهای حرفهای اجرا، فضای مجازی را یکی از عوامل اصلی بروز رفتارهای غیرحرفهای دانست.
-
بینظارتی، بلای جان تاریخ تصویری کشور
بزرگترین شهرک سینمایی ایران در حال فروپاشی؟/ روایت یک ویرانی آرام در شهرک غزالی
سینمابزرگترین شهرک سینمایی ایران، که دههها لوکیشن اصلی آثار تاریخی بوده، امروز در سایه عدم نظارت سازمان صداوسیما و بیمسئولیتی برخی گروههای تولید، با سرعتی نگرانکننده در حال تخریب است.
-
گفتوگو با علی مسعودینیا درباره جهان داستانی ناصر تقوایی
چهره فراموششده تقوایی در ادبیات / «تابستان همانسال»؛ کتاب همچنان ممنوع ادبیات ایران/ تقوایی داستان سفارشی نمینوشت
ادبیاتدر سالهایی که درباره ناصر تقوایی بیش از هرچیز از سینمایش گفتهایم، گویی فراموش کردهایم که پیش از دوربین، کلمه ابزار نخست او برای روایت جهان بوده است؛ جهانی که اگر «تابستان همانسال» توقیف نمیشد، امروز بخشی از شاکله ادبیات معاصر را نیز ـ در کنار سینمای ما ـ بر دوش او میدیدیم.
-
محمد ناصریراد و علی بلندنظر از تجربه ساخت مستند «سرکوهی» میگویند
روایت صادقانه از موسیقی فراموششده جنوب/ «سرکوهی» در مسیر ثبت میراث شنیداری ایران
سینمامستند کوتاه «سرکوهی» به کارگردانی محمد ناصریراد و تهیهکنندگی علی بلندنظر از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران ـ دفتر شیراز، یکی از آثار منتخب چهلودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران است. این مستند در دل کوه و روستا شکل گرفته و تلاش دارد بخشی از موسیقی شفاهی جنوب کشور را ثبت کند؛ نغمههایی که در گذر زمان رو به فراموشیاند. در ادامه گفتوگوهایی با کارگردان و تهیهکننده این اثر را میخوانید.
-
مجتبی عسگری؛ خواننده و مدرس آواز ایرانی:
مردم از آواز فاصله نگرفتهاند، تریبونی برای معرفی آواز نمانده/ از کنسرت و اجرا نمیتوان درآمد پایداری داشت/ هنرجویانِ امروز موسیقی گوش نمیکنند
موسیقیشاید در هیچ برهه از تاریخ معاصر به اندازهی دههی اخیر به آواز کم توجهی نشده است. آواز ایرانی که روزگاری اوج توانایی یک خواننده محسوب می شد امروز در سایه بی توجهی رسانهها، ارتباطاش با مخاطب قطع شده و موجب بیگانگی نسلهای جدید با این هنر ارجمند را فراهم کردهاست.
-
گفتوگو با سازندگان فیلم کوتاه «هشت»
روایت یک عشق در روزهای آتش/ سینمای جنگ نیازمند صداقت است، نه حمایتهای سازمانی
سینماتهیهکنندهی فیلم کوتاه «هشت» از ضرورت بازتعریف سینمای دفاع مقدس، استقلال تولید و دغدغههای فراموششده میگوید.
-
علی درستکار، مجری و کارشناس باسابقه رسانه در گفتوگو با خبرآنلاین مطرح کرد:
رسانه ملی از نهاد رهبری هم مهمتر است/ صداوسیما در برابر رفتار مجریانش گاهی از سوراخ سوزن میگذرد و گاهی از در دروازه نه!
تلویزیونتلویزیون ایران در تلاش برای بازسازی رابطه خود با مخاطب، به نقطهای رسیده است که گاه مرز میان خلاقیت و بیقاعدگی در رفتار برخی مجریانش محو میشود. علی درستکار، مجری و کارشناس باسابقه رسانه، در گفتوگو با خبرآنلاین از تغییر معیارهای انتخاب مجری، فراموشی ارزشهای قدیمی و ضرورت بازخوانی مفهوم «استاندارد» در روزگار جدید گفت.
-
سما بابایی، نویسنده رمان «مرثیهای برای آفاق و ثریا» در گفتوگو با خبرآنلاین مطرح کرد:
این زنان نمیخواهند تنها عنصری تزئینی باشند/ در جامعهای مردسالار، زنان رازهای بزرگتری را به دوش میکشند
کتابسما بابایی، نویسنده رمان «مرثیهای برای آفاق و ثریا» معتقد است که داستان آفاق و ثریا میتوانست در بستری دیگر، جز جنگ، نیز روایت شود؛ هر بستری که زنها عنصر تزیینی آنند و لزوم نگاه کردن از زاویهای متفاوت از زاویه دید غالب به آنها احساس میشود.
-
نیمقرن مدیریت فرهنگی در گفت وگو با علی اکبر اشعری
ناگفتههای نفر دوم وزارت ارشاد/ از شبهای شعر گوته تا حکم باهنر/ اختلاف با وزیر آموزش و پرورش و همکاری با موشکی سپاه
مدیریت فرهنگیدر ادامه سلسله گفتوگوهای تاریخ شفاهی مدیریت فرهنگی، با علیاکبر اشعری، ۷۳ ساله، دربارهی نیم قرن تلاش و تجربهاش به گفتوگو نشستم. در این نشست، او از خاطرات و ناگفتههای شنیدنیاش از دههی ۵۰ تا امروز سخن گفت؛ از دوران فعالیت در آموزش و پرورش و همکاری با گروه موشکی سپاه تا دوران قائممقامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دههی ۷۰.
-
محمد (نادر) فوقانی، عکاس «کاغذ بیخط» در گفتوگو با خبرآنلاین مطرح کرد:
در «حساسیت و ایدهآلگرایی» کسی به گرد پای ناصر تقوایی هم نمیرسید
سینمامحمد (نادر) فوقانی، عکاس شناختهشده که در «کاغذ بیخط» با ناصر تقوایی همکاری داشته است ضمن اشاره به شیوه کار او؛ ثبت و ضبط هر قابی که فیلمبرداری میشد، میگوید میزان حساسیت و ایدهآلگرایی را که در تقوایی دیده است در هیچ کارگردان دیگری سراغ ندارد.
-
احمد طالبینژاد به بهانه درگذشت ناصر تقوایی در گفتوگو با خبرآنلاین مطرح کرد
میخواستند تقوایی را برای فیلم ساختن به التماس بیندازند، کاری که امکان نداشت بکند/ «داییجان ناپلئون» از نظر برخی مقامات اثری «کفرآمیز» است
سینمااحمد طالبینژاد معتقد است یکی از دلایل فیلم نساختن ناصر تقوایی برای بیش از دو دهه، در پاسخ این سوال نهفته است که «آیا حاکمیت میخواست تقوایی فیلم بسازد یا خیر؟» او ادامه میدهد: «من گمان میکنم نمیخواست. چون اگر میخواست اولا زمینه را برای رفع و رجوع مشکلات شخصی تقوایی فراهم میکرد و ثانیا در سرمایهگذاری اولیه برای تولید فیلم به او کمک میکرد.»
-
آخرین قاب از خالق «دایی جان ناپلئون»؛ کارگردانی که سینما را زیست
ناصر تقوایی در سکوت رفت، بیآنکه از سینما دل بریده باشد
سینماناصر تقوایی، فیلمساز مؤلف و از پایهگذاران موج نوی سینمای ایران، امروز درگذشت. مردی که سینمای ایران با نام او معنای دیگری مییافت؛ سینماگری که در برابر ابتذال ایستاد و ترجیح داد سکوت کند تا دروغ بگوید.
-
بخش دوم نشست مدیران وقت صداوسیما در خبرآنلاین برای بازخوانی سیاستهای این سازمان در زمان جنگ
ما از آغاز انقلاب متعهد بودیم که در صداوسیما دروغ نگوییم/ «در باغ شهادتِ...» آهنگران، به معنای مخالفت با پذیرش قطعنامه بود
رسانهمحمد هاشمی، محمدمهدی پورمحمدی، غلامحسین کرباسچی، محمدعلی ایزدی، محمدعلی ابطحی و قسیمی از مدیران و معاونان وقت صداوسیما، برای بازخوانی سیاستها و عملکرد این سازمان در مقاطع فوقالعاده حساس و پیچیده آغاز، حین و پایان جنگ، در خبرآنلاین گرد هم آمدند.
-
احمد کاوری، مهران رجبی و سیدجواد هاشمی در گفتوگو با خبرآنلاین مطرح کردند:
شمایل یک مرد؛ لوطی، باوفا، دوستداشتنی و رفیق
سینمااحمد کاوری، زندهیاد محمد کاسبی را هنرمندی میداند که در سالهای آغازین انقلاب، در سالهایی که هنر در حال شکلگیری بر مبنای اصول جمهوری اسلامی بود، از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.
-
اسنپبک از نظر روانی به جامعه آسیب میزند
موسیقیمحسن رجبپور معتقد است فعال شدن اسنپبک باعث تضعیف روحیه عمومی مردم میشود و همین موضوع به صنعت موسیقی ضرر میزند.
-
محسن رجبپور، از تأثیر مستقیم تحریمها بر موسیقی میگوید
اسنپبک تبادل مالی را قفل و موسیقی را زمینگیر میکند/ اجرای زنده موسیقی از سبد اصلی خانوارها خارج میشود
موسیقیبا فعال شدن «اسنپبک»، نگرانیها تنها به حوزه اقتصاد محدود نمیماند. صدای این تصمیم سیاسی حالا تا سالنهای کنسرت و استودیوهای ضبط رسیده است. بسیاری از اهالی موسیقی معتقدند زنجیره تولید، اجرا و حتی روح جامعه از تبعات این تصمیم بینصیب نخواهد ماند. محسن رجبپور، تهیهکننده باسابقه موسیقی، در گفتوگو با خبرآنلاین از چشمانداز تلخ اما واقعگرایانه آینده موسیقی ایران در دوران جدید تحریمها میگوید.