این مکمل‌های خوراکی را همزمان مصرف نکنید؛ تداخل دارند

در روده برای جذب مواد معدنی مختلف نوعی رقابت وجود دارد و در صورت مصرف همزمان دوز زیادِ یکی از مکمل‌ها ممکن است جذب دیگری را کاهش دهد.

الهه جعفرزاده: ترکیب مکمل‌ها معمولاً در عملکرد آنها اختلال ایجاد نمی‌کند و حتی در برخی موارد شاید مفید باشد، برای مثال ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند. اما با این حال، برخی مکمل‌ها ممکن است در صورت مصرف همزمان، با یکدیگر تداخل داشته باشند.

مکمل‌هایی که مصرف آنها با هم تداخل دارد، عبارتند از:

مس و روی (زینک)

مس و روی هر دو از مواد معدنی مهم هستند. اکثر افراد از طریق رژیم غذایی به اندازه کافی این مواد مغذی را دریافت می‌کنند. مس به رشد مغز، سلامت سیستم عصبی و ساخت بافت‌های مهم بدن کمک می‌کند. روی نیز یک ماده معدنی مهم برای درمان است. مواد معدنی مختلف در صورت مصرف همزمان می‌توانند برای جذب در سیستم گوارش به رقابت بیفتند. بنابراین، اگر مس و روی را با هم مصرف کنید، روی زودتر جذب می‌شود. افرادی که مقدار زیادی مکمل روی مصرف می‌کنند ممکن است دچار کمبود مس شوند.

این مکمل‌های خوراکی را همزمان مصرف نکنید؛ تداخل دارند

چای سبز و آهن

هر دوی این مکمل‌ها به تنهایی فواید زیادی دارند. چای سبز دارای ترکیبات ضد التهابی است که ممکن است به افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده کمک کند. آهن نیز برای ساخت هموگلوبین (پروتئینی در خون) مهم است. با این حال، وقتی این دو ماده با هم مصرف شوند، آنتی اکسیدان‌های چای سبز به آهن متصل می‌شوند؛ که این امر اثرات مثبت چای سبز را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه موردی در سال ۲۰۱۶، نوشیدن مقادیر زیاد چای سبز را با ایجاد کم‌خونی یا فقر آهن مرتبط دانست.

این مکمل‌های خوراکی را همزمان مصرف نکنید؛ تداخل دارند

کلسیم با سایر مواد معدنی

کلسیم یک ماده معدنی مهم برای سلامت استخوان است. مصرف مکمل کلسیم می‌تواند بر نحوه جذب سایر مواد معدنی از جمله روی، منیزیم یا آهن توسط بدن تأثیر بگذارد. اگر ترکیبی از این مکمل‌ها را مصرف می‌کنید، با پزشک خود در مورد بهترین زمان برای جذب حداکثری هر ماده معدنی صحبت کنید.

منیزیم و کلسیم در روند جذب در روده با هم تداخل دارند و این امر می‌تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد. اگر هر دو را مصرف می‌کنید، در ساعات مختلف روز این کار را انجام دهید.

هم‌چنین کلسیم می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد. آهن اغلب در صورت ترکیب با سایر غذاها اثر کمتری دارد. اگر نیاز به مصرف مکمل‌های کلسیم و آهن دارید، بهتر است آنها را با فاصله حداقل دو ساعت مصرف کنید.

این مکمل‌های خوراکی را همزمان مصرف نکنید؛ تداخل دارند

بیشتر بخوانید:

با این ویتامین‌ها کبد سالم‌تری داشته باشید/ ۸ ویتامین مفید برای سلامت کبد

با این مکمل‌ها سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

کمبود این ویتامین خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد

این ویتامین به کاهش و کنترل یک بیماری پوستی کمک می‌کند

منبع: medicinenet

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =