رئیس پلیس تهران بزرگ گفت: « مردم خواستار برخورد با مجرمان در محلات بودند بر همین اساس در نیمه دوم سال اجرای طرح امینت محله محور آغاز شد.واز این به بعد حضور نیروهای پلیس در سطح محلات بسیار گسترده است تا امنیت را در سطح محلات تامین کنیم

الناز محمدی: چند روز پیش بود که فرمانده انتظامی تهران بزرگ از آغاز طرح امنیت محله محور از سوی پلیس‌های تخصصی فرماندهی تهران بزرگ  خبرداد و گفت که «برنامه‌ای را بر اساس مسایل و مشکلاتی که مردم با آن درگیر بودند، طراحی کرده‌ایم.»

سردار حسین ساجدی‌نیا در حاشیه آغاز این طرح گفت این بار علاوه بر اراذل و اوباش محله‌ها، افراد دیگری نیز مشمول این طرح که به گفته اجراکنندگانش «شوخی با کسی ندارد»، شده اند. رئیس پلیس تهران بزرگ گفت: « مردم خواستار برخورد با مجرمان در محلات بودند بر همین اساس در نیمه دوم سال اجرای طرح امینت محله محور آغاز شد.واز این به بعد حضور نیروهای پلیس در سطح محلات بسیار گسترده است تا امنیت را در سطح محلات تامین کنیم.

به دنبال اجرای این طرح قرار است نیروهای پلیس به صورت محسوس در 800 نقطه تهران که از پیش شناسایی شده است، حضور پیدا کنند.

دیگر هیچ مجرمی در امان نیست
اینطور که فرماندهان نیروی انتظامی اعلام کرده اند برخورد با کیف‌قاپان، سارقان حرفه‌ای، اراذل و اوباش، مزاحمان نوامیس، حاملان سلاح سرد و ... در دستورکار این طرح قرار دارد و در همین سه روزی که از اجرای آن می‌گذرد 69 دستگاه خودرو و 826دستگاه موتورسیکلت توقیف و 54 مظنون در ارتباط با سرقت دستگیر شده و ماموران پلیس 18 نفر از اراذل و اوباش را در ایست و بازرسی‌های این طرح دستگیر کرده‌اند.

پلیس در شرایطی دوباره تصمیم گرفته طرح پلیس محله محوررا اجرا کند که بعد از گذشتن شش سال از اجرای  طرح مبارزه با اراذل و اوباش در محله‌های تهران، وجود انتقاد‌های بسیار به نحوه برخورد ماموران پلیس با این افراد و چگونگی محاکمه آن‌ها، عملا این طرح را به تعطیلی کشانده بود؛ افرادی که حتی برخی حقوقدانان نام‌گذاری آن‌ها را  به نام «اراذل و اوباش» یک عنوان تحقیرآمیز می‌دانند که  در نظام کیفری ایران وجود ندارد. این حقوقدانان می‌گویند که هدف از مجازات‌های اسلامی، اصلاح مجرمان است و به کارگیری این کلمات در ادبیات حقوق و سیاسی نشانه بی‌اطلاعی برخی افراد از نظام حقوق کیفری اسلامی است.

اعتراض این افراد که غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم و غلامحسین الهام وزیر دادگستری دولت نهم هم جزء آن‌ها بودند، به برخورد خشونت آمیز پلیس با این افراد در محله‌های سکونتشان بود؛ هرچند که در تمام این مدت رئیس جمهور همواره ازاین  طرح حمایت کرده و حتی گفته است که « باید با ابتکار عمل اراذل و اوباش را از کل جامعه جدا کنیم و با سپردن کارهایی مثل کار در معادن و کویر تلاش کنیم تا این افراد آدم شوند.»

اجراکنندگان این طرح معتقدند که گسترش بی رویه شهرها و افزایش جمعیت و به تبع آن بیکاری در کنار خلاء حضور مستمر و دائمی پلیس، در لایه های درونی جامعه، زمینه رشد جرائم را به نوعی فراهم می سازد که فرماندهی انتظامی به منظور پیشگیری از وقوع جرائم در اعماق و لایه های درونی محلات، تامین و ارتقای امنیت عمومی و احساس امنیت در جامعه، به نوعی باید نگهبان محله‌ها باشد.

حال باید دید طرح جدید امنیت محله‌ها با تعداد زیادی از نیروهای پلیسی که با خود به محله‌های تهران و برخی از شهرها آورده است تا چه میزان می تواند رضایت کارشناسان و البته مردم را به دنبال داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =