محبوبه عمیدی: طی سالهای اخیر، خودروسازان متعددی تلاش کردهاند، ظرفیت خودروهای شاسی بلند را با قدرت کنترل و سادگی هدایت خودروهای درونشهری تلفیق کنند اما پورشه میخواهد ظرفیت و قدرت این اتومبیلها را با کنترل و هدایت فوقالعاده اتومبیلهای اسپرت ترکیب کرده و در اختیار خریدارانش قرار دهد. نتیجه این ادغام، پورش کاین.اس 2011 است که به فناوریهای تازه در کنار پایداری و قدرت کنترل فوقالعاده تجهیز شده و میتواند رقیب تازهای برای نمونههای مهاجمی مانند 911 باشد.
به گزارش سی.نت، در این خودرو که سال 2011 وارد بازار خواهد شد، ویژگیهای منحصربهفردی مانند کنترل گشتاور نیرو در هر 4 چرخ اتومبیل، افزایش کمی این گشتاور در چرخهای خارجی اتومبیل حین دور زدن و به کارگیری نقشههای سهبعدی استثنائی در سیستم ناوبری خودرو پیشبینی شده است.
پورش کاین.اس نیز از موتور نمونههای پیشین آن استفاده میکند با این تفاوت که سیستم 4WD یا محرک تمامی چرخهای آن پیشرفتهتر شده و فناویهای تازهای در بخش کنترل و هدایت آن به کار گرفته شدهاند.
توان موتور تزریق مستقیم و 8 سیلندر این خودرو با ظرفیت 4.8 لیتر، 400 اسب بخار خواهد بود که گشتاور نیرویی معادل 500 نیوتنمتر تولید خواهد کرد. مصرف سوخت این خودرو در شهر 14.7 لیتر و در بزرگراهها معادل 10.7 لیتر خواهد بود که این مصرف برای موتور قدرتمند کاین.اس، قابلقبول و از لحاظ اقتصادی مقرونبهصرفه است.
این اتومبیل شاسی بلند به خوبی برای 5 سرنشین طراحی شده و علاوه بر این فضای کافی برای صندوق عقب نیز پیشبینی شده است.
این ردیف لامپهای ال.ای.دی به بخشی از زبان تازه طراحی در پورشه تبدیل شده است.
سیستم تعلیق قوی و گستردهای که برای این خودرو پیشبینی شده، هدایت اتومبیل در جادههای خاکی، سنگلاخ و شرایط نامساعد را تسهیل کرده و گذر از پیچهای تند را به مراتب سادهتر میکند. حالت تعلیق برای گذر از مناطق کوهستانی برای این خودرو پیشبینی شده و علاوه بر این پورشه به سیستم محرک تمامی چرخها، کنترل گشتاور را نیز افزوده است. در حداکثر ارتفاع تعریفشده برای سیستم تعلیق و کمکفنرهای گازی، اتومبیل حداکثر فاصله را با زمین خواهد داشت. حداقل این فاصله تنها برای بارگیری سادهتر صندوق عقب مناسب است.
همانطور که مشاهده میکنید، کاین.اس هنوز هم یک اتومبیل لوکس است. روکش صندلیها از چرم تهیه شده و در بسیاری از بخشهای داخلی آلومینیوم استفاده شده است.
برای حفظ ظاهر اسپرت این اتومبیل در بخش هدایت و کنترل آن از دورسنج و سرعتسنج استفاده شده است. با به کارگیری نمایشگرهای گوناگون و فناوریهای تازه، تلاش شده تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده در یک بخش متمرکز در اختیار او قرار بگیرد. این نکته باعث میشود فرد تمرکز بهتری برای درک شرایط جاده داشته باشد.
در کنار اطلاعات ناوبری، بخشی برای نمایش تلفنها و وضعیت سیستم صوتی اتومبیل پیشبینی شده است.
برای این خودرو جعبهدنده اتوماتیک هشتسرعته پیشبینی شده است. این گیربکس جدید و اختصاصی سرعتگرفتن در بزرگراهها را سادهتر میکند.
سیستم ناوبری اختصاصی این اتومبیل نهتنها ارتفاع ساختمانها در مرکز شهر را نشان میدهد، بلکه میتواند اطلاعات توپوگرافی در طبیعت و ارتفاع کوهها را روی صفحه به نمایش بگذارد.
این اتومبیل از اطلاعات ترافیکی استفاده میکند تا به شکل دائمی بتواند بهترین مسیر و حداقل حجم ترافیک را برای رسیدن به مقصد انتخاب کند.
سیستم تلفن این اتومبیل میتواند تمامی شمارههای تماس موجود در گوشیهای زوجشده را فهرست کرده و آنها را روی صفحه ال.سی.دی خود قابل دسترس کند.
بعضی از رادیوهای ماهوارهای نیز در دسترس خواهند بود. استفاده از آنها بسیارساده است.
رابط کاربر کاین.اس با آیپاد نیز یکپارچه شده و اجازه جستجو در میان آلبومهای موسیقی را به فرد میدهد.
یک نقشه حرارتی برای بخش کنترل و هدایت کاین.اس پیشبینی شده که از حسگرهایی برای تشخیص اجسام اطراف اتومبیل استفاده میکند. علاوه بر این کاین.اس به یک دوربین نمای پشت برای رؤیت نقاط کور مجهز خواهد شد.
در نهایت میتوان سیستم فعال تعلیق و کمکفنرهای گازی کاین که امکان تغییر حالت حرکت به راننده میدهند را در کنار نقشههای توپوگرافی و سهبعدی مورد استفاده در سیستم ناوبری این خودرو از مزیتهای آن برشمرد. اما نمیتوان تبدیل کند گشتاور نیرو توسط گیربکس را حین دور زدن نادیده گرفت؛ یا رابط کاربر بخش هدایت و کنترل را مخصوصا از لحاظ بصری، تحسینبرانگیز دانست.
رویهمرفته باید پورش کاین.اس را یک کراساوور تلفیقی با رگههایی نمایان از اتومبیلهای اسپرت این شرکت و فناوریهای فوقالعاده برای هدایت و کنترل آن معرفی کرد.
نظر شما