۰ نفر
۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۶

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز به کار کرد.

‌٣٥ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز نشست فصلی خود را در وین، مقر آژانس آغاز کردند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه نشست خود را آغاز کرد تا در کنار دیگر مسائل، درباره تحقیقات آژانس درباره‌ مسائل هسته‌ای ایران و سوریه، گزارش سالانه آژانس، گزارش همکاری‌های فنی سالانه، ‌بررسی وضعیت کاندیداهای مدیرکلی آژانس، بررسی گزارش کمیته برنامه و بودجه آژانس، بررسی موضوع تضمین سوخت هسته‌ای، بحث‌های پادمانی و گزارش فعالیت‌های هسته‌‌ای کره شمالی به بحث و بررسی بپردازند.

دومین گزارش مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران در سال جاری میلادی به طور غیر رسمی پانزدهم ماه جاری منتشر ‌شد. نشست فصلی شورای حکام از ‌‌١٥ تا ‌‌١٩ ژوئن (‌‌٢٥ تا ‌‌٢٩ خرداد) در وین برگزار می‌شود. تازه‌ترین گزارش البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران نشان می‌دهد به طور کلی بیش از ‌‌٧٠٠٠ سانتریفیوژ در کارخانه غنی‌سازی نطنز نصب شده است.

آژانس همچنین در این گزارش اعلام کرده است در مورد ترتیبات مربوط به بازرسی‌های اعلام نشده که به آژانس اجازه خواهد داد تا به اهداف پادمانی خود در زمان‌بندی مورد نیاز و تحت شرایطی مشابه نایل شود، گفت‌وگوهایی را با ایران آغاز کرده است.

آژانس همچنان به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در ایران ادامه می‌دهد.

محمد البرادعی بار دیگر تاکید کرده است مادامی‌که ایران پروتکل الحاقی را اجرا نکند و مسائل باقی‌مانده را روشن نسازد، آژانس در موقعیتی نخواهد بود که درباره فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌‌ای اظهار نشده در ایران تضمین معتبر ارائه دهد. مدیرکل صراحتاً اعلام کرده است که دسترسی کافی به اسنادی را که در اختیار دارد به ایران داده است تا ایران بتواند به طور محتوایی به سؤالات مطرح شده توسط آژانس پاسخ دهد.

با این وجود مدیرکل از کشورهای عضوی که به آژانس این اسناد را ارائه داده‌اند، مصرانه می‌خواهد تا مدالیتی جدیدی را با آژانس تعیین کنند تا آژانس بتواند اطلاعات بیشتری را با ایران به اشتراک گذارد.

بر اساس گزارش البرادعی ایران به آژانس اطلاع داده است که وارد کردن سوخت به نیروگاه هسته‌ای بوشهر اکنون برنامه‌ریزی شده و قرار است در سپتامبر/ اکتبر ‌‌٢٠٠٩ انجام شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =