دانشمندان با استخراج توالی ژنوم بهترین انواع توت‌فرنگی و کاکائو امیدوارند به ‌زودی راز طعم بی‌نظیر آنها را اشکار کرده و با دستکاری ژنتیکی دیگر مواد غذایی، آن‌ها را خوشمزه‌تر از قبل سازند.

اگر بعد از خوردن غذا احساس سیری می‌کنید، شاید با این کشف دانشمندان دوباره اشتهای خود را برای غذا خوردن به دست بیاورید.

به گزارش دیلی‌میل، دانشمندان کد ژنتیکی بعضی از خوراکی‌های مورد علاقه ما را رمز‌گشایی کرده و درتلاشند غذاها را بسیار خوشمزه‌تر از قبل کنند. آنان با کشف ترکیبات شیمیایی که طعم، بو و مواد مغذی غذاها را تشکیل می‌دهند؛ امیدوارند نسل جدیدی از ابرتوت‌فرنگی‌های خوشمره و شکلات‌های خامه‌ای و فوق‌العاده‌ را بسازند که طعم بی‌نظیری به همراه دارند.

در یکی از این تحقیقات، دانشمندان نقشه کامل ژنتیکی توت‌فرنگی‌های وحشی را رمزگشایی کردند تا بتوانند میوه‌های خوشمزه‌تری تولید کنند که علاوه بر طعم بهتر، در برابر عوامل بیماری‌زا نیز مقاومت بیش‌تری داشته باشند. در مرحله دوم آن‌ها کد دی‌ان‌ای درخت‌های کاکائویی را که با کیفیت‌ترین شکلات‌های جهان از آن‌ها تهیه می‌شود، شناسایی و استخراج کردند.

تیمی متشکل از 38 سازمان از 10 کشور جهان توالی کامل ژنوم میوه توت‌فرنگی را استخراج و ژن‌هایی را که مسوول طعم، بو و مواد شامل ارزش‌هایی غذایی آن بودند، شناسایی کردند. جالب اینجاست که در توت‌فرنگی وحشی 35هزار ژن وجود دارد که دو و نیم برابر تعداد ژن‌های موجود در بدن انسان است!

دکتر دن سارگنت از مرکز تحقیقاتی ایست‌مالینگ در این باره گفت: «استخراج توالی ژنوم توت‌فرنگی وحشی بسیار مهم است، چرا که این میوه ارتباط زیادی با غذاهای مهمی دارد که ما هر روز مصرف می‌کنیم. از آن‌جاکه کشاورزان قرن‌هاست از روش‌هایی مانند هیبریداسیون و ترکیب نژادی برای بهبود طعم و ارزش غذایی محصولات خود استفاده می‌کنند، ژنوم این محصولات بسیار پیچیده شده؛ اما ژنوم توت‌فرنگی وحشی به نسبت ساده‌تر و کوچک‌تر است و به این ترتیب دانشمدان می‌توانند به طور کامل آن را رمزگشایی کرده و ژن‌های موثر را شناسایی کنند».

مطالعات بعدی دانشمندان هم نشان داد درخت کریولو که بهترین شکلات جهان از محصول آن تهیه می‌شود، نزدیک به 29هزار ژن دارد. دانشمندان 18 موسسه ژن‌های مسوول تولید آنتی‌اکسیدان‌ها، رنگدانه‌ها، بوها و طعم‌ها را به همراه صدها ژن دیگر که در برابر بیماری‌ها مقاومت ایجاد می‌کردند، شناسایی کردند. دانشمندان امیدوارند با اصلاح این ژن‌ها، شکلات‌های با کیفیت‌تر و خوشمزه‌تر و حتی سالم‌تری نسبت به قبل تولید کنند.

البته با وجود آن‌که این یافته‌ها می‌تواند به تولید غذاهای خوشمزه‌تر منجر شود، اما به هر حال تعداد میوه‌ها و غذاهایی اصلاح‌شده ژنتیکی افزایش پیدا کرده و شاید این حرکت چندان به مذاق طرفداران غذاهایی که به شیوه سنتی تهیه می‌شوند خوش نیاید.
50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
    0 0
    اگر بعد از خوردن غذا احساس سیری می‌کنید، شاید با این کشف دانشمندان دوباره اشتهای خود را برای غذا خوردن به دست بیاورید. ها ها ها... مردم از خنده... این خط رو خودت اضافه کرده بودی...