علل اقبال کم جامعه به عکس از زبان یک هنرمند

یکی از داوران جشنواره نورنگار، درباره دلیل کم‌توجهی گالری‌دارها به برپایی نمایشگاه عکس و مقوله استیتمنت نویسی، توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نادر داوودی، عکاس شناخته شده و از داوران پنجمین جشنواره عکس نورنگار، درباره نقش این جشنواره در معرفی عکاسان جوان به خبرآنلاین، گفت: «قطعا جشنواره‌هایی از این دست می‌توانند نقش خیلی خوبی در این زمینه ایفا کنند و به منزله فرصت بسیار خوبی تلقی می‌شوند که برای پیدا کردن استعدادهای جوان موثر است. به ویژه کسانی که در پایتخت زندگی نمی‌کنند و چنین جشنواره‌هایی امکانی برای دیده شدن به آن‌ها می‌دهد.»

او در پاسخ به اینکه چرا اقبال گالری‌دارها به برپایی نمایشگاه عکس نسبت به سایر هنرهای تجسمی مثل نقاشی کمتر است، تصریح کرد: «در همه جای دنیا اینگونه است و خیلی عکس را به عنوان اثر هنری نمی‌شناسند. برای اینکه عکس به عنوان اثر هنری فروش برود، هر جامعه‌ای باید نسبتی با این مفهوم پیدا کند. در ایران همه کسانی که عکس می‌گیرند فکر می‌کنند عکاس هستند. گالری‌ها هم موفق به فروش این آثار نمی‌شوند و از سوی دیگر حاضر نیستند عکس‌ها را ارزان بفروشند، بلکه قیمت قابل رقابت با نقاشی روی آن می‌زنند و اینگونه مخاطب با خودش می‌گوید بهتر نیست یک تابلو نقاشی بخرم؟ از یک تصویر ثابت هیچگاه دو تابلوی نقاشی مشابه تولید نخواهد شد و هر کدام تغییراتی خواهند داشت، بنابراین تابلو حس منحصر به فرد بودن به مخاطب می‌دهد. در حالی که مخاطب فکر می‌کند کرد از یک عکس می‌تواند ۱۰۰ تا چاپ کند. بنابراین گالری‌دارها سراغ آثار هنری می‌روند که تکرار پذیر نباشند.»

داوودی درباره مقوله استیتمنت نویسی و تاکید بر آن در جشنواره نورنگار یادآور شد: «برای بخش اصلی جشنواره استیتمنت نویسی اجباری است در حالی که من معتقد بودم اگر این بخش را آزاد بگذاریم بهتر است. چرا که هنوز سواد استیتمنت نویسی در بین عکاسان وجود ندارد و آن چیزی که به عنوان بیانیه در کارشان می‌نویسند استیتمنت نیست. البته نورنگار به شرکت کنندگان خود در این زمینه آموزش می‌دهد و باید یک جایی این کار انجام و استیتمنت نویسی آغاز می‌شد اما اگر اجباری و الزامی نبود بهتر بود. می‌شد اینگونه اعلام کرد که عکس‌هایی که با استیتمنت ارسال می‌شود شانس بیشتری برای موفقیت دارد. اینگونه عکاسان داوطلبانه به تمرین می‌پرداختند.»

کارگردان مستند «عارف به توان دو» با اشاره به اینکه با گرفتن ورودیه برای شرکت در جشنواره موافق است، اذعان کرد: «هر مسابقه عکسی که در دنیا برگزار می‌شود اگر دلش می‌خواهد می تواند ورودیه بگذارد و پولی را که جمع می‌شود هم می‌توان خرج مسابقه یا جوایز آن کرد و حتی اگر برگزار کنندگان آن مبلغ را در جیبشان بگذارند نیز اشکالی ندارد. به هر حال افراد هم اگر تمایلی به شرکت در جشنواره داشته باشند آگاهانه ورودیه می‌دهند و شرکت می‌کنند.»

او درباره توصیه به شرکت کنندگان در خصوص رویکردهای داوری این جشنواره، گفت: «اساسا داوری یک فرآیند گروهی است و از درون گپ و گفت و بحث‌هایی که در لحظه به وجود می‌آید شکل می‌گیرد. اولین عکس‌هایی که از جشنواره خارج می‌شوند، کاملا مبتنی بر اجماع همه داوران در مورد اینکه این آثار فاقد هرگونه ارزش هنری هستند خواهد بود. عکسی هم که بالا می‌رود از فیلتر تجربه، دانش و سلیقه شخصی تک تک داوران عبور می‌کند و غربالگری روی آن صورت می‌گیرد. بنابراین همه چیز به تجربه داوران، دنیا دیدگی آنها و برداشت‌های شخصی‌شان بر می‌گردد و نمی‌توان از حالا خط کشی درباره آثار انجام داد.»

افشین شاهرودی، مسعود زنده روح کرمانی، نادر داوودی، صادق میری و سعید محمودی ازناوه آثار رسیده به پنجمین جشنواره عکس نورنگار را داوری می کنند و برای شرکت در مسابقه از طریق سایت جشنواره تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ آذر زمان باقی است.

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1209317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =