آیا عربستان ناتوی عربی را جایگزین شورای همکاری معرفی کرد؟

ایرنا نوشت: روزنامه «رای الیوم» در تحلیلی اظهارات «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری پس از نشست شورای همکاری که در آن از گفت و گوهای اعضای این شورا با آمریکا در راستای ساز وکار جدید امنیتی در منطقه خبر داد را معرفی جایگزین شورای همکاری بدون قطر و با اعضای جدید دانست.

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت :«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان برای نخستین بار در بیانیه پایانی نشست شورای همکاری اطلاعات مهمی را مبنی بر گفت و گوهای جاری میان کشورهای عضو شورای همکاری و مصر و اردن با آمریکا برای دستیابی به ساز و کاری امنیتی جدید در منطقه برای مواجهه با تجاوزات خارجی یا همان ایران افشا کرد.

این روزنامه اظهارات الجبیر را اطلاعات مهمی دانست که از سوی این مقام سعودی اعلام شد که در آن به صراحت از تشکیل ائتلاف ناتوی عربی با نام 'میسا' ( Middle East Strategic Alliance)(MESA)(ائتلاف راهبردی خاورمیانه) خبرداد و گفت که 'عید بن عواض الشلوی' فرمانده سعودی نیز برای فرماندهی نظامی این ائتلاف تعیین شده است.

رای الیوم اضافه می کند که اینکه قطر نیز عضوی از این ائتلاف جدید که قرار است در اوایل سال میلادی جدید در کنفرانسی به ریاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اعلام شود، باشد، مشخص نیست اما واضح است که مقدمات آن بدون دخالت دادن قطر انجام پذیرفته و همین عدم استقبال از این کشور در شورای همکاری و ائتلاف جدید (ناتوی عربی) باعث خشم «احمد الرمیحی» مدیر دفتر رسانه ای وزارت خارجه قطر که در این نشست بعنوان نماینده قطر شرکت کرده بود شد که وی در توییتر خود به نادیده گرفتن قطر و محاصره این کشور و نپرداختن به راه حل خروج از آن در این نشست انتقاد کرد.

این روزنامه نوشت که در نشست روز یکشنبه شورای همکاری بطور کلی و تعمدی به بحران این کشورها با قطر اشاره ای نشد و این موضوع در جدول کاری این نشست قرار نگرفت.

رای الیوم همچنین این پرسش را مطرح می کند که آیا قطر که سازمان اوپک را زیر سلطه عربستان دانسته و از آن خارج شد آیا باوجود بحرانی که برخی اعضای شورای همکاری دارد، انتخاب یک فرمانده سعودی برای هدایت این ائتلاف را خواهد پذیرفت؟

این روزنامه عرب زبان اضافه می کند که پاسخی دقیق در حال حاضر برای این پرسش وجود ندارد اما همانطور که عربستان و امارات قطر را از ائتلاف عربی ضد یمن خارج کردند می توان پیش بینی کرد که همین کشورها دوحه را از شورای همکاری به شکل رسمی و غیر رسمی خارج کنند.

رای الیوم درباره اختلافات حل نشدنی و عمیق دو طرف نوشت که در نشست سال گذشته که در کویت برگزار شد امیر قطر حضور داشت اما بقیه اعضا غایب بودند در نشست سال جاری در ریاض همه حضور داشتند و امیر قطر نبود این حضور و غیاب پیام های مهمی دارد و می توان پیش بینی هایی درباره نشست آینده این شورا در ابوظبی امارات داشت.

رای الیوم تحلیل می کند که عمر پیش فرض شورای همکاری که سی سال پیش تاسیس شده تقریبا پایان یافته و بعید نیست که شورای جدید با آشپزی عربستان و نظارت آمریکا در حال پختن است که قطر در آن جایی ندارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1211699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =