چرخ توسعه روستاها با بوم‌گردی شتاب می‌گیرد

ایرنا نوشت: «بوم گردی» از جمله رویکردهای توسعه پایدار گردشگری بر پایه بهره مندی از قابلیت های جغرافیایی و آداب و رسوم روستایی در سال های اخیر است که می تواند سکوی پرتاب روستاها به سوی آبادی و ارتقای سطح معیشت روستائیان باشد و با رونق آن چرخ پیشرفت مناطق روستایی شتاب گیرد.

بوم گردی، گونه ای از صنعت گردشگری است که در پاسخ به اشتیاق و علاقه گردشگران به طبیعت گردی و تجربه زندگی در اقامتگاه ها و محیط های بومی در جوامع بشری رواج یافته است.

گردشگران در بوم گردی ضمن اسکان در مناطق گردشگری روستایی، با فرهنگ جوامع محلی و آئین ها و آداب و سنن مردم این جوامع آشنا شده و از غذاهای محلی آنها استفاده می کنند.

آذربایجان شرقی علاوه بر برخورداری از قابلیت های تاریخی، طبیعی و اکوسیستم متنوع جنگلی و کوهستانی، با داشتن مولفه های رونق این صنعت مانند چادر عشایری (اوبا)، خانه های صخره ای در دل کوه ها و خانه های روستایی کاه گلی از استان های مهم بوم گردی در کشور محسوب می شود.

توسعه بوم گردی در آذربایجان شرقی هم موجب درآمدزایی پایدار برای اهالی روستاها می شود و هم آن ها را در مسیر توسعه قرار داده و زمینه افزایش امکانات در روستاها را فراهم می کند.

هر چند آذربایجان شرقی خیلی دیرتر از سایر استان های پیشرو در صنعت بوم گردی، فعالیت در این حوزه مهم را کلید زد، اما در سایه انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، گام های اساسی در راستای توسعه بوم گردی استان برداشته شد، به گونه ای که تنها در نیمه نخست امسال ۲۶ اقامتگاه بوم گردی در شهرستان کلیبر به بهره برداری رسید.

البته در تبیین چرایی اهمیت یافتن توجه به توسعه بوم گردی، نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که دولت تدبیر و امید نیز با باور به نقش بی چون و چرای گردشگری در توسعه کشور به ویژه مناطق محروم روستایی، تدابیر ویژه ای را برای توسعه بوم گردی اتخاذ کرده است.

با همین نگاه بود که رئیس سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور شهریور ماه امسال در نشست با سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی گردشگری اعلام کرد در یک سال گذشته از محل تسهیلات اشتغال زایی روستایی کم بهره ۲۴۰۰ میلیارد تومان به توسعه گردشگری و رونق صنایع دستی و ترویج بوم گردی اختصاص یافته است.

به گفته علی اصغر مونسان، علاوه بر این با توافق سازمان برنامه و بودجه و سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و همچنین صندوق توسعه ملی، بیش از ۸۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از سرمایه گذاران حوزه گردشگری، تورگردی و دفاتر خدمات توریستی اختصاص یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این باره می گوید: گردشگری به طور عام و بوم گردی به طور خاص در جهان کنونی به یک صنعت تبدیل شده و علاوه بر تحول و پویایی اقتصاد جهانی نقش مهمی در توسعه و بهبود مناطق مختلف کشورها ایفا می کند.

جواد رحمتی، رونق بوم گردی را در توسعه و آبادی روستاها موثر می داند و می گوید: این مکان ها علاوه بر تاثیر در آبادانی روستاها می تواند کمک حال معیشت و اقتصاد خانوارهای روستایی باشد.

وی، افزایش درآمد، ایجاد فرصت های شغلی، توسعه راه ها و حفظ مکان های قدیمی و تاریخی را تنها بخشی از دستاوردهای رونق بوم گردی می داند و یادآوری می کند: در سال های گذشته دولتمردان و تصمیم گیرندگان اقتصادی و سیاسی کشور با ورود به این بحث، زمینه رشد و توسعه برخی مناطق دارای قابلیت بوم گردی را فراهم کرده اند.

رحمتی ادامه می دهد: با گسترش بوم گردی در سطح آذربایجان شرقی، شاهد توسعه برخی مناطق محروم روستایی خواهیم شد.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز معتقد است در راستای رونق بوم گردی در استان برای منازل روستایی در روستاهای هدف گردشگری تسهیلات پرداخت می شود.

حافظ باباپور می گوید: این روستاها در استان به ۲ بخش خانه های دارای بافت با ارزش و خانه های با قابلیت تبدیل شدن به بوم کاشانه تقسیم شده اند.

وی اظهار می کند: سکونت در اقامتگاه های بومی برای بسیاری از گردشگران دارای جاذبه های فراوانی بوده و این استان با برخورداری از مولفه های رونق بوم گردی می تواند از آن ها برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بهره ببرد.

باباپور ادامه می دهد: مردم به لحاظ آلودگی شهرهای بزرگ و ترافیک همواره در پی محیطی آرام و به دور از هیاهو هستند و علاقه مندان به طبیعت و جاذبه های گردشگری، در بوم گردی، علاوه بر کسب تجربه خوب و لذتبخش به بهبود معیشت خانوارهای روستایی کمک می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز می گوید: آذربایجان شرقی با دارا بودن قابلیت های بی بدیل طبیعی و تاریخی و تنوع آداب و رسوم در مناطق روستایی مستعد توسعه بوم گردی است.

مرتضی آبدار، توسعه اقامتگاه های بوم گردی را از زیرساخت‌های اساسی توسعه گردشگری روستایی و عشایری می داند و می افزاید: فعالیت اقامتگاه ‌های بوم گردی و اقامت گزینی گردشگران در این مکان‌ها، سبب آشنایی بیشتر و عمیق تر گردشگران با فرهنگ اصیل روستایی می شود.

وی با مهم دانستن توسعه اقامتگاه های بوم گردی و فراهم سازی موقعیتی مناسب برای فعالیت روستاییان در این حوزه اظهار می کند: در این راستا تاکنون بیش از ۶۳ مجوز اقامتگاه بوم گردی روستایی در استان صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه توجه به ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی و توسعه بوم‌گردی از اهداف اصلی این اداره کل است، یادآوری می کند: تلاش می کنیم با تدوین برنامه ای مدون در سه حوزه اقامتگاه های بوم گردی روستایی، عشایری و طبیعی، گام های موثری را در راستای تقویت ظرفیت های این حوزه برداریم.

آبدار اضافه می کند: در راستای توسعه این اقامتگاه ها با فرمانداری ها و ادارات کل منابع طبیعی، امور عشایر، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن، تعاملات تکمیلی برای سرعت بخشی فرایند اداری انجام شده است.

وی با بیان اینکه توسعه کمی اقامتگاه های بوم گردی باید مبتنی بر صیانت از ظرفیت های فرهنگی و معنوی روستاها و عشایر باشد، یادآوری می کند: توسعه این اقامتگاه ها هر چند در ایجاد اشتغال برای ساکنان روستا نقش مستقیم دارد اما حضور گردشگر نیز نباید به جامعه میزبان آسیب بزند.

آبدار تاکید می کند: با تقویت ظرفیت های بوم گردی روستاها و ایجاد اشتغال برای جوانان روستاها می توان هم حوزه گردشگری روستایی را پایدار ساخت و هم سبب جلوگیری از مهاجرت از روستاها شد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1216323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =