راه‌آهن در مقایسه با سایر بخش‌های حمل‌ونقل از ایمنی بیشتری برخوردار است

 و ضرورت توسعه آن سبب شده در سال‌های اخیر به دنبال افزایش ظرفیت خطوط ریلی باشیم اما نباید به این مسئله به تنهایی دلخوش کرد و خطوط ریلی را بدون بازسازی و بهسازی رها کرد. چراکه ایمنی راه‌آهن در گرو بازسازی و بهسازی خطوط است.

غفلت از این مسئله در طولانی مدت منجر به وقوع سانحه می‌شود. در سال‌های اخیر وقوع حوادثی مانند خارج شدن قطار از ریل گویای این امر است. وجود خطوط قدیمی با مقاومت نه چندان بالا گویای این امر است و به مسئولان ریلی را کشور هشدار می‌دهد تا بازسازی و بهسازی خطوط ریلی جدی بگیرند. در سال‌های گذشته توجه به بازسازی و بهسازی خطوط کمتراز میزان معمول انجام بوده به طوری که در حال حاضر در حدود 9 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور موجود است که قدمت برخی از این خطوط بیش از 50 سال است و علی رغم توجه به ساخت و اضافه شدن خطوط جدید اما در بازسازی و بهسازی خطوط فعلی با عقب‌ماندگی مواجه هستیم، گفته می‌شود از سال گذشته توجه به بازسازی و بهسازی خطوط در راه‌آهن افزایش یافته است و به گفته مسئولان راه‌آهن در دو سال اخیر مجموع بازسازی و بهسازی خطوط ریلی نسبت به سال‌های گذشته دو برابر افزایش یافته است.

مدیرعامل راه‌آهن هم به «خبر» دراین‌باره می‌گوید: نگهداری خطوط ریلی از وظایف مهم راه‌آهن است چراکه اگر بازسازی و بهسازی به‌موقع انجام نگیرد علاوه بر کاهش سرعت خطوط ایمنی خطوط نیز به خطر می‌افتد.
حسن زیاری با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از خطوط راه‌آهن به بازسازی و بهسازی نیاز دارد، می‌افزاید: سالانه در مجموع بازسازی و بهسازی 600کیلومتر از خطوط انجام می‌گیرد و سعی کرده‌ایم طبق برنامه پیش‌بینی شده هر سال به میزان قابل توجهی این کار را انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: هر اندازه در زمینه بازسازی جلوتر برویم بازهم کم است چراکه در سال‌های پیشین تا حدودی در زمینه عقب‌ماندگی موجود داشته و چند سالی است که بازسازی و بهسازی مورد توجه قرار گرفته است. علی رغم کندی که در گذشته به دلیل برخی مشکلات در بازسازی و بهسازی خطوط داشتیم. در سال 87 پیشرفت خوبی در این زمینه بدست آوردیم که افزایش دو برابری و یا رشد 100 درصدی نتیجه این فعالیت‌ها است.

معاون وزیر راه‌وترابری می‌افزاید: یکی از مشکلات کاهش زمان مسدودی خطوط بود و باید سعی می‌کردیم حداقل زمان برای مسدودی را اختصاص دهیم. لذا میزان مسدودی را از 6 ساعت به 3 تا 4 ساعت کاهش دادیم. حتی شب‌ها نیز فعال بودیم و با تأمین روشنایی کارگاه‌ها به شکل استاندارد این کار انجام گرفت.
وی تأمین اعتبار را یکی از دغدغه‌ها عنوان کرده و می‌گوید: خوشبختانه در سال گذشته در زمینه بودجه مشکل خاصی نداشتیم و از محل بودجه سوخت تا حدودی تأمین اعتبار انجام گرفت و توانستیم خطوطی را که پیش‌بینی می‌شد به علت کمبود اعتبار برای امسال به بازسازی و بهسازی نرسند مورد بازسازی و بهسازی قرار دهیم.
وی خاطرنشان می‌کند: در این میان توجه به استانداردها در اولویت بود و تمامی خطوط بازسازی شده مطابق با استاندارد‌های روز دنیا است اما مشکل اصلی بازسازی محور جنوب است که به دلیل قدمت 50 ساله آن کار بسیار سختی است از طرفی عمده بار و مسافر از این مسیر جابه‌جا می‌شوند لذا باید با حساسیت خاص این مسیر را بازسازی و بهسازی کرد.
اما کارشناسان بخش ریلی معتقدند این میزان بازسازی برای خطوط راه‌آهن کافی نیست وسالانه باید 500 تا 600 کیلومتر بازسازی شود وبه همین میزان نیز باید بهسازی انجام گیرد در مجموع 550 کیلومتر از خطوط بازسازی و بهسازی شده است و تنها نیمی از نیاز سالانه را پاسخ می‌دهد.
به گفته یک کارشناس حمل ونقل ریلی؛ بازسازی و بهسازی خطوط راه‌آهن یکی از ضروریات بخش ریلی است لذا بازسازی و بهسازی خطوط از تکالیف اولیه راه‌آهن است و نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت. وی افزود: غفلت و تأخیر در بازسازی و بهسازی خطوط ریلی، ایمنی راه‌آهن را به خطر می‌اندازد. در واقع کم‌کاری در بازسازی و بهسازی خطوط به معنای پذیرش خطر و احتمال وقوع سانحه است.
وی با بیان اینکه، کندی در بازسازی و بهسازی خطوط ریلی، کاهش سرعت قطار و کاهش میزان سیر در خطوط را بدنبال دارد، افزود: در سال‌های اخیر افزایش تقاضا از بخش ریلی و نیاز راه‌آهن به جابه‌جایی بار تا حدودی روند بازسازی را کند کرده است به طور مثال در سال گذشته، سرمای شدید و نیاز کشور به سوخت رسانی، مدتی روند بازسازی و بهسازی را متوقف کرد.
وی ادامه داد: از طرفی کمبود اعتبارات و مسائل تحریم گاهی اجازه نمی‌دهد با شتاب در بازسازی و بهسازی خطوط حرکت کرد. وقتی نمی‌توان ریل مورد نیاز را وارد کشور کرد به‌تبع این مسئله بر روند بازسازی تأثیر دارد. این کارشناس حمل ونقل تأکید کرد: بازسازی و بهسازی خطوط ریلی از ملزومات راه‌آهن است و در هر شرایطی باید آن را با حساسیت ویژه دنبال کرد. کاهش سوانح و افزایش ایمنی خطوط ریلی در گرو بازسازی و بهسازی به طور مستمر در تمامی خطوط است. با افزایش خطوط راه‌آهن نیز این نیاز افزایش می‌یابد.
در این میان خطوط ریلی کشور به علت قدیمی و فرسوده بودن سالانه نیاز به 600 کیلومتر بازسازی و به همین میزان نیز نیاز به بهسازی دارندو در مجموع 1200 کیلومتر از خطوط باید بازسازی و بهسازی شوند. متأسفانه در شرایط فعلی کمتر از نیمی از این رقم، بهسازی و بازسازی در خطوط انجام می‌گیرد و این هشدار را به مسئولان بخش ریلی می‌دهد که غفلت در بازسازی و بهسازی خطوط ریلی، ایمنی راه‌آهن را در آینده‌ای نه چندان دور به خطر می‌اندازد. البته نباید انکار کرد نیاز راه‌آهن به جابه جایی بار و وجود تقاضا بالا در بخش مسافری تا حدودی بر روند بازسازی و بهسازی تأثیر گذاشته است و میزان بازسازی و بهسازی خطوط را کاهش داده است.

کد خبر 12167

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۶
    0 0
    در چهار سال گذشته,اگر فرصتهای طلایی را برای فاصله گرفتن از اقتصاد وابسته به درآمدهای نفتی از دست نمی دادیم, حالا اینگونه خبرها نباید نگران کننده می بود.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین