۰ نفر
۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

ایرنا نوشت: ایران کشوری دارای ۶ هزار کیلومتر خط ساحلی است که حدود ۱۹ منطقه دریایی یعنی دو تا سه درصد آن جزو عرصه های حفاظتی دریایی است که باید به ۱۱ تا ۱۴ درصد افزایش یابد تا در کنار توسعه، حفظ محیط زیست را نیز داشته باشیم.

ایران کشوری است که از شمال دریای خزر و از جنوب خلیج فارس و دریای عمان آن را در بر گرفته است، خط ساحلی کشور حدود ۶ هزار کیلومتر است بنابراین کشوری دریا محور است و این مزیتی که اگر به درستی برنامه ریزی شود می توان از پتانسیل موجود در راستای توسعه پایدار در کشور بهره برد. 

چند سالی است که شاهد توسعه در بخش های مختلف در کشور هستیم که شاید در مقیاس های بزرگی اتفاق می افتد و گاه، غیر قابل پیش بینی است، در واقع کشور درگیر توسعه است و با توجه به اینکه سیاستهای کلان بر این است که توسعه به سمت سواحل، سوق داده شود، بنا به گفته «شهرام فداکار» مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان محیط زیست، سال ۹۷، سالی پر دردسر و پر دغدغه ای برای بخش دریایی سازمان محیط زیست به شمار می آمد چون هجوم صنایع به سمت سواحل یک هجوم غیر قابل پیش بینی بود. 

تعیین تکلیف ۴۰ پروژه بزرگ در خط ساحلی 
فداکار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: طی چند سال اخیر شاهد شتاب روز افزون توسعه در کشور بودیم که با توجه به اینکه بر توسعه سواحل تاکید شده شاهد هجوم صنایع آب بر به سمت سواحل کشور هستیم؛ شاید به دلایلی مانند بحران آب در کشور پروژه های سنگین آب بر به سمت سواحل سوق داده شده اند تا از آب دریاها استفاده شود. 

وی افزود: یا اینکه پروژه های کلان آب شیرین کن داخل سرزمین را به سمت سواحل بردیم و سعی کردیم از دریاها برای تامین آب شرب و حتی صنعت استفاده کنیم، حتی سیاست ها به سمتی می رود که در تامین آب شرب، کشاورزی و کشت های گلخانه ای نیز از آب دریاها استفاده شود. 

فداکار ادامه داد: در نتیجه بیشتر انرژی ما در سالی که گذشت بر روی پروژه های مشمول ارزیابی زیست محیطی گذاشته شد که در این راستا می بایست مطالعه، بررسی و بازدید میدانی می شد، همچنین جلسات فنی با مجریان طرح ها گذاشته شد و ممیزی انجام گرفت. 

وی گفت: در نهایت و با صرف وقت زیاد، بیش از ۴۰ پروژه بزرگ که قرار بود در سواحل مستقر شوند را مدیریت و تعیین تکلیف کردیم که در نتیجه بیش از ۹۰ درصد آنها مجوز دریافت کردند، حدود ۵ تا ۶ درصد رد شدند و بقیه هم نیاز به اصلاحات و بررسی مجدد دارند. 

شناسایی ۱۶ منطقه دارای استعداد حفاظت 
فداکار گفت: مناطق حفاظت شده در واقع مناطقی منحصر به فرد هستند که شاید زیستگاه گونه ای خاص یا تحت حمایت، محدوده جغرافیایی زیستگاهی، تنوع گونه ای بالا و چشم اندار خاصی داشته باشد، سازمان محیط زیست معیارهای خاصی برای معرفی این مناطق دارد که در تمام دنیا نیز این روال رایج است. 

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در واقع به نوعی به استناد بندهایی که در قوانین حفاظت و احیای محیط زیست آمده باید به موضوع زییایی منظر نیز بپردازد یا اینکه ممکن است مناطقی باشند که فشار بر روی آنها زیاد باشد و نیاز است که حفاظت شوند تا از تعرض انسانی در امان بمانند، در واقع اینها برخی از معیارهای تعیین مناطق حفاظت شده است. 

فداکار ادامه داد: از تمام خط ساحلی کشور که حدود ۶ هزار کیلومتر مربع است حدود ۱۹ منطقه دریایی تحت مدیریت سازمان محیط زیست در این خط ساحلی قرار دارد و این نسبت به ۲۸۵ منطقه حفاظت شده در کشور عدد کمی است یعنی ۲ تا ۳ درصد عرصه های حفاظتی کشور را به خود اختصاص داده است. 

وی اظهار داشت: در اهدافی که برای خود ترسیم کردیم باید عرصه مناطق ساحلی دریایی خود را به ۱۱ تا ۱۴ درصد برسانیم، در خشکی به این عدد رسیده ایم ولی در سواحل کم داریم. 

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان محیط زیست گفت: در این راستا از استانها خواستیم یک سری مناطق که پتانسیل تبدیل شدن به مناطق حفاظت شده را دارند به ما معرفی کنند تا با معیارهای مد نظر مورد بررسی قرار دهیم که حدود ۱۶ منطقه را معرفی کردند. 

وی تاکید کرد: در راقع با علم روز توانستیم این ۱۶ منطقه را مشخص کنیم کما اینکه در پروژه های دیگری که تعریف کردیم مثلا مانند پروژه پهنه بندی سواحل مکران نیز یک سری مناطق را شناسایی خواهیم کرد، همچنین در پروژه ای که با همکاری جایکا در سواحل جنوب کشور کار می کنیم نیز یک سری دیگر از مناطق دارای استعداد شناسایی می شوند که اگر با معیارها همخوانی داشته باشند به این ۱۶ منطقه اضافه می کنیم. 

فداکار گفت: مناطقی که معرفی شدند عمدتا مناطقی هستند که در حوالی جزایر ما وجود دارند، سواحل کم عمق جزایر ما معمولا زیستگاه های مرجانی هستند و چون آبسنگ های مرجانی جزو گونه های تحت حفاظت سازمان محیط زیستند بنابراین زیستگاه های آنها به عنوان زیستگاههای حساس محسوب می شوند و سازمان محیط زیست موظف است این مناطق را به عنوان مناطق تحت مدیریت خود معرفی کند. 

وی افزود: همچنین یک سری مناطق دیگری هستند که محل تخم گذاری گونه های در معرض خطر مانند لاک پشت های دریایی محسوب می شوند که آنها نیز شناسایی و معرفی شدند، بخشی از این زیستگاه ها در سیستان و بلوچستان، سواحل جزایر در خلیج فارس، سواحل استان هرمزگان و در برخی دیگر از استان های جنوبی قرار دارند، حتی ممکن است محل گذران زندگی و زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی دریایی باشند. 

فداکار گفت: در شمال کشور نیز این کار را انجام داده ایم بسیاری از مصب ها و دلتاهای رودخانه ها که پتانسیل تبدیل شدن به مناطق حفاظت شده را دارند بررسی و معرفی کردیم، اینها برخی از آن ۱۶ منطقه معرفی شده هستند. 

وی افزود: این مناطق را به شورای ساماندهی مناطق سازمان محیط زیست معرفی کردیم و بعد از بررسی تمام جوانب به شورای عالی محیط زیست معرفی و در آنجا که به ریاست رییس جمهوری برگزار می شود تصمیم نهایی گرفته می شود. 

فداکار اظهار داشت: البته در این فرایند برخی از مناطقی که ارزش ارتقا دارند نیز معرفی شدند، مثلا منطقه ای حفاظت شده است که ما مطالعه کردیم و دیدیم کیفیت بالا رفته و نیاز است رتبه حفاظتی آن را بالا ببریم، مثلا به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی کنیم که یک رتبه بالاتر از منطقه حفاطت شده است که دراین راستا جزیره «دارا» در خور موسی را به عنوان پارک ملی دریایی معرفی کردیم. 

وی تاکید کرد: پارک ملی بالاترین رتبه حفاظتی است و محدودیت های زیادی در آن اعمال می شود و معمولا وزارتخانه ها زیاد رغبت نشان نمی دهند چون دسترسی آنها به این مناطق دشوار می شود، از این رو تعدادشان کم است، مانند پارک ملی دریایی بوجاق در شمال و پارک ملی نایبند در جنوب که باید به خوبی حفاظت شوند. 

۵۰ درصد مساحت تالاب های ثبت در کنوانسیون رامسر، تالاب های ساحلی است 
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان محیط زیست گفت: آیین نامه اجرایی قانون حفاظت از تالاب های کشور تهیه شده که از طریق معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می شد اما چون ۵۰ درصد از تالاب های کشور در سواحل وجود دارند مدیریت آنها بر عهده معاونت دریایی بود تا برای تهیه آیین نامه ها کمک کند. 

وی افزود: از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار تالاب ایرانی ثبت شده در کنوانسیون رامسر حدود ۷۰۰ هزار هکتار آن تالاب های ساحلی دریای است، یعنی ۵۰ درصد مساحت تالاب های ثبت شده در کنوانسیون رامسر تالاب های ساحلی دریایی هستند. 

فداکار ادامه داد: حدود ۳۴ تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شده که از این تعداد ۱۳ تالاب یعنی ۳۳ درصد آن تالابهای دریایی ساحلی است، یعنی استعداد تالاب ساحلی دارند اما در کنوانسیون رامسر ثبت نشده اند. 

مدیریت پایدار سواحل در قالب همکاری با جایکا 
فداکار به همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با آژانس همکاری ‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در راستای حفاظت از عرصه های ساحلی اشاره کرد و گفت: پروژه «تدوین و اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست در سواحل جنوبی جمهوری اسلامی ایران» سال ۲۰۱۸ آغاز شد که باید تا سال ۲۰۲۰ طرح اجرایی آن استخراج شود که اکنون مرحله به مرحله پیش می رود. 

وی افزود: این پروژه اکنون به صورت پایلوت در استان هرمزگان در حال انجام است که یک بخش از آن مطالعات بررسی آلودگی دریا در نوار ساحلی است که در حال انجام آن هستیم. 

فداکار ادامه داد: این پروژه بخش های مختلفی از جمله مطالعات اکولوژیک، مطالعات آلودگی دریا، مطالعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که تمام آنها در حال انجام است که در پایان طرح جامع سواحل تهیه شود، اکنون گزارش های مطالعات آلودگی و بررسی اکولوژیک محدوده طرح انجام شده و منتطر مطالعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مرتبط با جوامع خط ساحلی هستیم . 

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۲۰۱۹ باید گزارش نهایی پروژه تهیه شود گفت: این طرح در راستای مدیریت پایدار سواحل کشور انجام می شود که نتیجه آن را می توان به دیگر سواحل کشور نیز تعمیم داد. در واقع با انجام آن یک طرح کلی برای تمام خط ساحلی جنوبی کشور به دست می آید که می توان با کمی تغییر آنرا در سواحل شمال نیز استفاده کرد. 

مطالعه دقیق بر روی هیدروگرافی خلیج گرگان 
خلیج گرگان در دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان قرار دارد که به دلیل پس‌روی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی، فاصله چندانی با خشکی کامل ندارد. 

این خلیج در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استانهای گلستان و مازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است اما اکنون در خطر خشک شدن قرار دارد. 

فداکار درباره اقدامات نجات خلیج گرگان گفت: طی چند سال اخیر جلسات متعددی با هدف یافتن راه حلی برای نجات خلیج گرگان برگزار شده است، در گزینه هایی که ارائه شد اول این بود که به خلیج دست نزنیم و بگذاریم همان روند طبیعی آن طی شود. 

وی افزود: گزینه بعدی لایروبی دو کانال «خزینی» و «چپاقلی» بود که عنوان شد نیاز به مطالعات دقیق تر دارد، متولی لایروبی در کشور سازمان بنادر است که آنها مطالعات هیدروگرافی را آغاز کرده اند که بعد از آن مشخص می شود که لایروبی به چه شکل و در چه مقیاسی انجام شود حتی ممکن است در این مطالعه مشخص شود که نیازی به لایروبی نیست. 

وی تاکید کرد: با تمام اینها اما یک مطالعه دقیق بر روی هیدروگرافی منطقه لازم بود تا بدانیم که اگر هم قرار است لایروبی صورت گیرد چه اتفاقی برای تالاب میانکاله خواهد افتاد که این پروسه در حال انجام است که نمونه برداری و مطالعات روند اجرایی خودش را طی می کند. 

تشکیل کمیته ملی صنعت بازیافت کشتی در کشور 
فداکار گفت: صنعت بازیافت کشتی یکی از صنایع آلاینده است از این رو ایجاد آن نیازمند بررسی دقیق و مطالعات علمی است، بر این اساس طی برگزاری جلسات متعدد در این زمینه مکانی در دریای عمان برای راه اندازی این صنعت پیشنهاد شد اما هنوز به نتیجه ای نرسیده است. 

وی افزود: همچنین تعیین تکلیف بخش دیگری از صنایع بازیافت کشتی ها در مقیاس کوچک تر در سواحل استانهای بوشهر و خوزستان در قالب مطالعات آنها و تهیه شرح خدمات چگونگی استقرار چنین کارخانه هایی در حال پیگیری است اما هنوز نتیجه خاصی بیرون نیامده است. 

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان محیط زیست گفت: با توجه به اهمیت موضوع کمیته ملی برای این کار تشکیل شده که از وزارتخانه ها و سازمان های مختلف در آن حضور دارند و در حال اجرا و فعالیت است که باید سال بعد جلسات تخصصی برگزار و نتایج مشخص شود. 

به روز رسانی گزارشهای مناطق تحت مدیریت و تالابهای بین المللی ساحلی- دریایی 
در این راستا مناطق حساس، تالابهای ساحلی - دریایی و مصب رودخانه ها در استان های مختلف کشور پایش و بررسی شد که ۱۰۷ مورد در تنکابن، ۳۱ مورد در چالوس، ۸ مورد در نوشهر، ۶ مورد در گلوگاه، ۸ مورد در بهشهر، ۳۱ مورد در نکا، ۱۴ مورد در محمودآباد، ۵۱ مورد در رامسر، ۸ مورد در بابلسر، ۳۰ مورد در عباس آباد، یک مورد در ساری، ۹ مورد در نور و ۲ مورد در جویبار بوده است. 

دستورالعمل نحوه برآورد هزینه ها و خسارات وارده به محیط زیست ناشی از آلودگی دریا به مواد نفتی و دیگر مواد 
هر ساله حوادث منجر به آلودگی نفتی در دریاها رخ می دهد، برخی از این حوادث، به محیط زیست دریایی و فعالیت های مرتبط صدمه وارد می کند که طبق قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی، سازمان حفاظت محیط زیست موظف به برآورد خسارت و دریافت غرامت است. 

به منظور رفع اختلاف در نحوه برآورد خسارت و ارجاع به محاکم قضایی، دستورالعمل مزبور با مشارکت نظام فنی - اجرایی کشور تدوین شده و در مرحله تصویب و ابلاغ قرار دارد. 

استاندارد پاکسازی سواحل و راهنمای استفاده از مواد پراکنده ساز در دریا نیز از دیگر اقدامات است که در سال گذشته و ۶ ماهه اول سال ۹۷ به انجام رسیده است. 

استاندارد محیط زیستی برای امکانات و تاسیسات دریافت فضولات نفتی از نفتکش ها، کشتی ها و شناورها 
لجن های نفتی و آب های آغشته به نفت در نفتکش ها و کشتی ها که حاصل فعالیت آنها روی دریاست، طبق قوانین ملی و بین المللی باید در بنادر، به صورتی ایمن و همخوان با محیط زیست، تحویل شوند، این فضولات نباید در دریا رها شوند. 

بر اساس تبصره ۳ ماده ۵ قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی نفتی، سازمان حفاظت محیط زیست، موظف به تدوین و ابلاغ استانداردهای محیط زیستی برای این امر بوده است که استاندارد مزبور، تدوین و ابلاغ شده است. 

تدوین و اجرای طرح مدیریت محیط زیست در مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی 
یکی از مناطق با ریسک بالای آلودگی دریایی، منطقه خورموسی و مجاورت منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر است، به منظور بهبود کیفیت محیط زیست این منطقه، سازمان محیط زیست اقدام به تدوین و ابلاغ مقدار کمی پارامترهای فیزیک و شیمیایی آب دریا به عنوان اهداف کیفیت آب دریا در این منطقه کرده است. 

این اهداف در تعامل با شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت های فعال منطقه ابلاغ شده و مقرر است شرکت های مزبور، اقدام به تدوین و اجرای طرح مدیریت محیط زیست خود برای دستیابی به اهداف یاد شده کنند. 

همچنین با هماهنگی شرکت های صدور گواهینامه سیستم مدیریت محیط زیست ISO ۱۴۰۰۱ طرح های مزبور به طور مستمر مورد ممیزی قرار می گیرند. 

ادامه عملیات بازرسی- ممیزی محیط زیستی از سکوها و تاسیسات نفتی در میادین نفتی خلیج فارس 
وقوع حوادث نفتی با منشاء دریایی از ناحیه سکوها و ثبت مستمر این حوادث و اطلاع رسانی روی پورتال سازمان، تدوین طرح بازرسی محیط زیستی از سکوها، ظرفیت سازی درون سازمانی و برگزاری سه دوره تخصصی برای ۱۸ نفر از کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و نیز تعدادی از مدیران این سازمان، هماهنگی با وزارت نفت، شرکت نفت فلات قاره و سازمان بنادر و دریانوردی برای انجام بازرسی ها، انجام بازرسی ها در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، ارائه گزارش ملی از وضعیت محیط زیستی سکوها و تاسیسات نفتی فرا ساحل کشور و تهیه بانک اطلاعات محیط زیستی سکوها و تاسیسات نفتی فرا ساحل برخی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است. 

نظارت بر عملکرد خارج سازی مغروقه های اروند و خور موسی 
در آبراهه های اروند رود و خور موسی، شناورهای غرق شده ای وجود دارند که ناوبری ایمن را دچار اختلال می کنند، نوع محموله و نیز بقایای سوخت این شناورها به دلیل روند پوسیدگی ریسک محیط زیستی را افزایش می دهد که سازمان بنادر و دریانوردی طبق یک برنامه اجرایی، اقدام به خارج سازی این مغروقه ها می کند. 

در تعامل با سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی موظف به رعایت همه جنبه های محیط زیستی و کنترل ریسک عملیات است. 

سازمان حفاظت محیط زیست بر روند خارج سازی و کانتینر سایز کردن شناورها طبق طرح مدیریت محیط زیست، طرح اقتضایی مقابله با آلودگی و ضوابط محیط زیستی ابلاغی، نظارت می کند. 

اقدامات مربوط اجرای تصمیم نامه IMO مبنی بر استفاده از سوخت کم گوگرد برای شناورها 
برای حصول اطمینان از کشتیرانی پاک تر و سبز، سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ای در قالب کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها (مارپل) تصویب کرده است، دولت جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه سال ۱۳۸۱ به ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل ملحق شد. 

براساس ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل از سال ۲۰۲۰، تمام کشتی ها ملزم به استفاده از سوخت نیم درصد گوگرد، خواهند شد، سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی را برای الزام آماده سازی کشور برای تامین سوخت با کیفیت مورد نظر انجام داده است. 

تدوین و استقرار فرایند معرفی و ثبت شرکتهای ایرانی فعال در مقابله با آلودگی دریا به مرکز میمک 
یکی از زمینه های همکاری منطقه ای برای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان، مرکز منطقه ای مقابله با آلودگی دریا (میمک) واقع در بحرین است. 

این مرکز شرکت های فعال در امر مقابله با آلودگی دریا را به کشورهای منطقه معرفی می کند تا در صورت نیاز از توان آنها استفاده شود. 

شرکتهای توانمند ایرانی نیز از این پس با تمهیدات سازمان حفاظت محیط زیست ایران و تکمیل مدارک و طی فرایند ممیزی، از سوی مرکز میمک به منطقه معرفی خواهند شد. 

اقدامات مربوط به اجرای کنوانسیون آب توازن 
کشتی ها برای تعادل دریانوردی از آب توازن استفاده می کنند، تخلیه آب توازن به آب های سرزمینی دارای پیامدهای نامطلوب محیط زیستی است، ورود گونه های غیر بومی و مهاجم و نیز عوامل بیماری زا از جمله مخاطرات تخلیه کنترل نشده آب توازن است. 

برای این امر کنوانسیون آب توازن به وجود آمد و ایران به آن ملحق شد، از سال ۱۳۹۶ الزامات این کنوانسیون لازم الاجرا شد و سازمان بنادر و دریانوردی مرجع آن به شمار می رود. 

برای کنترل های محیط زیستی، سازمان حفاظت محیط زیست، اقداماتی مانند تعیین معیارهای توانمندی آزمایشگاه های معتمد مربوط به آب توازن کشتی ها، شناسایی و ارزیابی آزمایشگاههای معتمد مربوط به آب توازن کشتی ها و معرفی آزمایشگاه های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست مربوط به آب توازن به سازمان بنادر و دریانوردی انجام داد. 

شروع تعاملات با شرکت نفت فلات قاره به منظور ارتقای عملکرد محیط زیستی 
شرکت نفت فلات قاره، یکی از اصلی ترین شرکت های موثر در اقتصاد کشور به شمار می رود، فعالیتهای این شرکت هم در منطقه ساحلی و هم در دریا گسترش دارد که واجد جنبه های بارز محیط زیستی روی آب، هوا و خاک است. 

تعاملات برای ارتقای عملکرد محیط زیستی این شرکت می تواند به نحو موثری از بروز آلودگی ها پیشگیری و صنایع و تاسیسات این شرکت را همخوان و سازگار با محیط زیست کند. 

تدوین استاندارد کیفیت آبهای محیطی دریای خزر 
برای داشتن معیاری مشخص در برنامه ریزی و اقدامات بهبود کیفیت محیط زیست دریا، استاندارد کیفیت آبهای محیطی ضروری است، برای پایش وضعیت محیط زیست دریایی و نیز اثربخشی اقدامات انجام شده نیز مقایسه وضعیت موجود با حدود استاندارد الزامی است. 

با توجه به دو ضرورت فوق و نیز به منظور ارتقای همکاری بین کشورهای حاشیه دریای خزر و اقدامات هماهنگی بین این کشورها، استاندارد کیفیت آبهای محیطی دریای خزر تدوین و ابلاغ شد. 

تدوین مصوبه پیشنهادی هیات وزیران برای اجرای برنامه زمان بندی جایگزینی شناورهای با موتور دو زمانه 
بخشی از ناوگان صیادی و نیز شناورهای تفریحی ایران با موتورهای دو زمانه کار می کنند که آلودگی زیادی به همراه دارند، در سال ۱۳۹۱ مصوبه هیئت وزیران الزام کرد که شناورهای مزبور نباید ثبت شوند و موتور آنها باید با موتور چهار زمانه جایگزین شود. 

در مقطع کنونی به دلیل ضعف زیرساختها این امر محقق نشده و مشکلات حقوقی و انتظامی نیز پدید آمده است که سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی، مصوبه جدیدی را تدوین و پیشنهاد کرده اند که متمم و یا جایگزین مصوبه قبلی شود و طبق یک برنامه زمانبدی منطقی شناورهای فعال ساماندهی شوند و موتورهای آنها جایگزین شوند. 

عملیاتی کردن تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از فک خزری، تدوین برنامه پیشنهادی اقدام ملی حفاظت و احیا مصب های رودخانه های منتهی به دریای خزر
پیشنهاد برنامه اجرایی در تفاهم نامه همکاری زیست محیطی با وزارت محیط زیست آلمان، بررسی طرح حفاظت و احیای زیستگاه تخمگذاری لاک پشتان دریایی در دریای عمان و پیگیری مسائل زیست محیطی مرتبط با انتقال مرجان ها در جزیره هندورابی برخی دیگر از برنامه های اجرا شده است. 

برنامه های آتی 
طرح قانون حفاظت محیط زیست دریایی کشور، تشکیل ستاد ملی تعیین خسارات زیست محیطی با منشاء فرا ملی با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری، ایجاد بانک اطلاعاتی گونه های پلانکتونی موجود در مناطق دریایی کشور، نظارت مستمر بر نحوه عملکرد آزمایشگاههای توانمند مربوط به آب توازن کشتی ها، تهیه دستورالعمل های مربوط به اجرایی شدن کنوانسیون کنترل و مدیریت آب توازن (BWM)، تدوین استاندارد تخلیه پساب به دریای خزر و تدوین استاندارد کیفیت آبهای محیطی و استاندارد تخلیه پساب به دریای عمان و خلیج فارس از جمله برنامه های مهم برای آینده است.

۵۶۵۶

کد خبر 1243720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =