رحمانی‌فضلی: اولویت اختصاص منابع باید با استان‌های سیل‌زده باشد

ایرنا نوشت: وزیر کشور گفت: استان های سیل زده باید در زمینه اختصاص منابع و اعتبارات در اولویت قرار بگیرند.

عبدالرضا رحمانی فضلی عصر چهارشنبه در جلسه نشست ستاد مدیریت بحران با حضور نمایندگان ارشد دستگاه ها با موضوع ارائه گزارش که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به این که اول سال ۹۸ است و بودجه هم بسته شده اما کاری که باید انجام شده و سازمان برنامه و بودجه به آن نظارت کند این است که استان هایی که سیل زده هستند در اختصاص منابع و اعتبارات باید در اولویت قرار بگیرند.
وی ادامه داد: یعنی باید در استان ها کمک کنیم تا با جابجایی اعتبارات و منابع اولویت را برای این استان ها قائل شویم که البته دولت هم به صورت جدی پیگیر این موضوع است.

وزیر کشور در ادامه گفت: نمایندگان استان ها خسارات وارد شده را به صورت دقیق برآورد کنند و نهایتا تا روز دوشنبه به صورت مکتوب در اختیار وزارت کشور قرار بگیرد تا در جلسه چهارشنبه هیات دولت مورد بررسی قرار بگیرد و در کنار آن هر یک از دستگاه ها برای انجام ماموریت های خود در هر استان یک متولی در سطح ملی تعیین کنند که هم نقش بازرسی و هم نقش نظارت و پیگیری داشته باشد.

رحمانی فضلی افزود: برای کمک به هریک از استان ها از طرف دولت وزیر معین تعیین شده و از دولت هم می خواهیم که حتما تاکید کند وزیران در استان هایی که معین هستند هر کدام به صورت جدی و با اولویت کارها را پیگیری کنند و خود وزارت کشور هم هرکدام از معاونین خود را مامور در یک استان می کند تا در کنار آنها کارها را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: ما باید این دغدغه مردم، رییس جمهوری و رهبر معظم انقلاب را که دغدغه به حقی است در اسرع وقت و با بهترین شیوه مورد توجه قرار دهیم.

وزیر کشور یادآور شد: بسیاری از منازل و مغازه های مردم آب گرفتگی داشته است که اگر مردم به آنجا برگردند، به خاطر وضعیت نامطلوب با یک ریختگی و واژگونی منازل و مغازها روبرو شویم دچار خسران خواهیم شد، بنابراین باید در هر استانی متولی داشته باشیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: البته متولی اصلی وزارت مسکن است و در کنار آن شهرداری ها، وزارت کشور و نظام مهندسی است که باید حتما تیمی تشکیل دهند که منازل و مغازه هایی را که مردم می خواهند در آن اقامت کنند قبل از آن مورد تایید این تیم باشد که بعد دچار مشکل نشوند، بنابراین باید حتما نظارت صورت گیرد.

وی در ادامه به برآورد خسارت ها اشاره کرد و گفت: برآورد خسارت ها حتما باید دقیق انجام شود؛ دستگاه های خدمات رسان به ویژه در موضوع آب، برق، گاز و تلفن باید تلاش کنند تا ظرف چند روز آینده در جایی قطعی نداشته باشیم.

وزیر کشور در ادامه به مساله راه ها اشاره کرد و افزود: در جاهایی که می خواهیم خدمات رسانی کنیم، دچار مشکل هستیم چرا که خیلی جاده ها را سیل برده است و در بعضی مسیرها بخصوص در آق قلا – گمیشان بسیاری از جاها را برش دادند و نیروهای سپاه و ارتش لوله گذاری کردند که البته همه اینها موقت است، بنابراین باید به صورت دائم و سریع شریان های حیاتی درست شوند و از آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی می خواهم که این موضوع به صورت اولویت در دستور کار قرار بگیرد.

رحمانی فضلی در ادامه به تامین مایحتاج مردم سیل زده در کوتاه مدت اشاره کرد و گفت: ما اکنون در لرستان نیاز فوری داریم و از دیروز ظهر که یک مسیر باز شد هلال احمر امکانات را به آنجا رسانده و از صبح هم پرواز بالگردها در این مناطق صورت گرفته است اما سطح شهر بزرگ است و تعدادی زیادی روستا دارد و در کنار آن قطع ارتباطات هم بوده است، بنابراین امکان این که بدانیم اولویت در کجا بود، هم وجود نداشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ اولویت اصلی ما استان لرستان و خوزستان است و بعد استان ایلام، گلستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، یعنی استان ها به ترتیب اولویتی که ستاد مدیریت بحران مشخص می کند، امکانات در اختیار آنها قرار می گیرد.

وزیر کشور با بیان این که استان های سیل زده نیازبه تجهیزات دارند که باید تامین شود، گفت: در خوزستان هم اکنون صدهزار مورد آماده سازی داریم که بتوانیم مردم روستاهای در خطر سیل را انتقال دهیم، ۹۶ روستا تاکنون تخلیه شده است که البته تخلیه روستاها بدون مشارکت مردم کار سختی است.

وی به پرداخت بیمه به خسارت دیدگان سیل اشاره کرد و گفت: بیمه ها باید با گشاده دستی در پرداخت خسارات تسریع کنند، دولت هم در این مورد به طور قطع کمک خواهد کرد.

وزیر کشور افزود: در جلسه با رهبری هم پیشنهادهایی دادیم که باید نظام بیمه ای را تقویت کنیم. چرا با آمدن یک سیل باید نگران مسکن، محصولات کشاورزی و دامی باشیم، در صورتی که باید اینها همه بیمه باشند. اگر می خواهیم کمکی کنیم باید در همان مرحله اول به بیمه شدگان کمک کنیم و پول های آنها پرداخت شود چرا که این کار هم صنعت بیمه ما را راه می اندازد و هم اطمینان برای مردم ایجاد می کند و هم تسریع در بازسازی است.

رحمانی فضلی ادامه داد: لایروبی رودخانه ها از موضوعات دیگر است که در جمع بندی موضوعات آن را به دولت ارایه خواهیم کرد و در جلسه با رهبری هم موضوع لایروبی ها، مصون سازی سدها و بحث زه کشی ها و آبخیزداری ها و جلوگیری از کشت در مراتع و هم چنین آزاد سازی حریم های رودخانه ها مطرح شد.

۱۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1246600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =