خسارات سنگین سیل به دلیل عدم دخالت وزارت نیرو در مجوز ساخت و ساز

ایرنا به نقل از مدیر کل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو نوشت: اگر پیش از هر گونه ساخت و ساز در مسیر رودخانه، نظر وزارت نیرو گرفته می شد شاهد این حجم از خسارت نمی بودیم.

«میثم جعفر زاده» افزود: ورود وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای به فهرست دستگاه های ارائه دهنده مجوز ساخت و ساز، سبب کاهش خسارت های ناشی از تجاوز به حریم رودخانه ها و کاهش هزینه های سنگین به جامعه می شود.

وی ادامه داد: اکنون شاهد هستیم بدون نظر خواهی از وزارت نیرو مجوز ساخت و ساز داده می شود و بسیاری مواقع به حریم رودخانه ها تجاوز صورت می گیرد و خسارت ها وارد و جان های زیادی به خطر می افتد.

این مقام مسوول ادامه داد: بعد از وارد شدن خسارت ها، تازه یاد وزارت نیرو می افتند و این وزارت نیرو است که باید برود و طرح شکایت کند.

جعفر زاده با بیان اینکه اکنون بیشترین میزان شکایت های انجام شده درباره ساخت و ساز ها توسط شرکت های آب منطقه ای مطرح شده است، خاطرنشان ساخت: از صدها پرونده شکایت این شرکت ها تنها بخش کوچکی موفق شده و بر اساس آن اقدام به تخریب ساخت و ساز های متجاوز به حریم رودخانه ها می شود.

وی افزود: این درحالی است که اگر ابتدا نظر وزارت نیرو گرفته شود به طور قطع میزان خسارت ها کاهش خواهد یافت.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو به سیلابی که در شیراز اتفاق افتاد اشاره کرد و گفت: این سیلاب نبود و در گروه سیلاب ها قرار نمی گیرد بلکه ناشی از دست درازی بود که به حریم رودخانه صورت گرفته بود.

جعفر زاده خاطرنشان ساخت: اگر پیش از هر گونه ساخت و ساز در مسیر رودخانه، نظر وزارت نیرو گرفته می شد شاهد این حجم از خسارت نمی بودیم.

به گفته این مقام مسئول، اکنون بدون نظر خواهی از وزارت نیرو، مجوز ساخت و ساز داده می شود، سپس، بعد از مدتی با هزینه های سنگین تر برای تخریب اقدام می کنند.

وی با بیان اینکه در تهران بسیاری از ساخت و سازها، بوستان ها و پارک ها حریم رودخانه ها را تخریب کرده اند که روند شکایت از آنها در جریان است، گفت: شکایت از آنها شامل روندی طولانی است که ممکن است خسارت های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

جعفر زاده گفت: سیلاب زمانی رخ می دهد که با افزایش حجم آب در مسیل ها و رودخانه ها مواجه باشیم.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو مهمترین عاملی که موجب تشدید سیلاب می شود را نابودی مراتع، گیاهان و جنگل ها دانست و گفت: جنگل ها و مراتع سبب نفوذ سیلاب به سفره های زیر زمینی می شود، اما وقتی از بین بروند سیلاب اتفاق می افتد.

وی مهمترین عاملی که سبب تشدید خسارت های ناشی از سیلاب می شود را تجاوز به حریم رودخانه و ساخت و ساز در بستر آن دانست.

جعفر زاده تاکید کرد: هرچه دست اندازی به حریم رودخانه ها بیشتر باشد خسارت های ناشی از سیلاب نیز بیشتر خواهد بود.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو به سرعت، میزان و زمان سیلاب در شیراز اشاره کرد و گفت: چنین موردی در طول تاریخ کم سابقه بوده است.

وی به سیلابی که در رودخانه گرگان رود رخ داد اشاره کرد و گفت: متخصصان دوره بازگشت این سیلاب را ۲۰۰ ساله بر آورد کرده اند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو دوره بازگشت سیلاب در رودخانه کشکان در لرستان را ۵۰۰ ساله و در کرخه را ۲۰۰ ساله برشمرد و گفت: این دوره های بازگشت طولانی از عواملی است که دست اندازی به حریم رودخانه ها را تشدید کرده است.

وی از عوامل دیگر تشدید سیلاب ها را ظرفیت بیش از حد آنها برشمرد و خاطر نشان کرد: ظرفیت دبی برخی از سیلاب ها ۲ تا چهار برابر ظرفیت دبی رودخانه ها بوده است.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو افزود: ظرفیت دبی آبی که از رودخانه خرم رود در خرم آباد لرستان می تواند عبور کند ۳۲۰ متر مکعب بر ثانیه است در حالی که ظرفیت سیلاب که از این رود عبور کرد یک هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه بود.

به گفته وی، ظرفیت آبی که از رود خانه کشکان می تواند عبور کند یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه است درحالی که سیلاب این رودخانه بیش از ۲ هزار و پانصد متر مکعب بر ثانیه بوده است.

جعفر زاده افزود: همان ظرفیت ۱۵۰۰ متر مکعبی نیز در زمانی که حریم رودخانه رعایت نشده می توانست حادثه آفرین باشد چه برسد به زمانی که دو برابر آب از این رود گذشته است.

به گفته این مقام مسئول زمانی که حجم آب ۲ چهار برابر ظرفیت رودخانه می شود آب وارد شهر ها شده و خسارت به بار می آورد و ساخت و سازها را نیز از بین می برد.

وی وزارت نیرو را متولی حریم رودخانه دانست و گفت: زمانی که برای ارائه مجوز ساخت و ساز نظر این وزارت جویا نمی شود نمی توان انتظار دیگری داشت.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1249698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 0
    خب یک کمیته ای در دولت تشکیل بدید که وزیر نیرو و رییس سازمان محیط زیست و سایر وزرایی که به نوعی با این مسئله درگیرند در آن عضو باشند و ساخت و ساز در بعضی مناطق را ممنوع کنند و آن را به صورت لایحه به مجلس ببرند.