لاریجانی: اروپا وزن کافی برای حفظ تعهدات جهانی را ندارد/ ‏برخی در منطقه حرف حساب نمی‌فهمند

فارس نوشت: رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که امنیت در جهان اسلام از اهمیت فوق‌العاده‌ای بالا برخوردار است، گفت‌: دخالت آمریکا در مسائل منطقه زیاد و بی‌محابا شده است. برخی از کشورهای منطقه حواس خود را جمع کنند، چرا که ما تحرکاتی را که امروز دارند فراموش نخواهیم کرد.

علی لاریجانی صبح امروز در همایش بین‌المللی "آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴" گفت: تحقیر کردن کشورها توسط آمریکا را موجب گسترش نفرت در جهان دانست و گفت: با این حکمران جدید آمریکا و سیاست‌هایی که در پیش گرفته اند شاهد گسترش نفرت در جهان هستیم، آنها با آب و تاب مسئله تحریم ایران را بیان می‌کنند، شما خودتان درخواست مذاکره کردید و آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا دوبار نامه نوشت که می‌خواهیم در موضوع مذاکرات هسته‌ای و دیگر موضوعات با شما مذاکره کنیم و بعد از دو سال مذاکره، به توافق رسیدیم، شما چطور از توافق خارج شدید؟ رئیس جمهور فعلی آمریکا موجود عجیبی است، هر روز از یک توافق بینالمللی خارج می‌شود، این موجود آینده‌نگر نیست هرچند می‌گوید به فکر مردم آمریکاست. او تمامی ساختار بین المللی را بهم می‌زند و موجب شکل گیری یک بی اعتمادی بزرگ نسبت به خود آمریکا در جهان می‌شود.

ایرانی‌ها پای جنگ تحمیلی ایستادند و نگذاشتند شما سرزمینشان را بگیرید، پس معلوم است که مقابل تحریم‌های شما می‌ایستند. ما راهی جز مقاومت در برابر دشمن نداریم و مردم ایران این مهم را به خوبی می‌دانند، شما هم خسارت می‌بینید و مشکلات منطقه هم بیشتر می‌شود.

وی با اشاره اقدامات سران عربستان سعودی و امارات متحده در همراهی آمریکا در تحریم نفتی ایران گفت: برخی از کشورهای منطقه‌ای حواسشان باید جمع باشد، ملت ایران رفتار آنها در تحولات منطقه را فراموش نمی‌کنند، به حسابشان می‌گذاریم، انگار برخی حرف حساب به گوششان نمی‌رود.

رئیس مجلس افزود: دشمنان ما در شرق و غرب کشور برخی گروه‌های تروریستی را تجهیز می‌کنند تا صدماتی را به این و آن بزنند، البته بی پاسخ نیستند.

لاریجانی امنیت را پایه توسعه دانست و گفت: وقتی آمریکایی‌ها در کشورهای اسلامی ناامنی ایجاد می‌کنند نمی‌توانند توسعه پیدا کنند، اقدامات صورت گرفته در سریلانکا و اعدام ۳۷ نفر در عربستان سعودی اقدام کوچکی نیست، به همان میزان که تکه تکه کردنخاشقچی در جهان معضل ایجاد کرد اعدام ۳۷ نفر بیگناه نیز تبعات فراوانی درپی خواهد داشت، شما یک کشور اسلامی هستید و مکه و مدینه در کشور شماست چرا این گونه رفتار می‌کنید؟

*‏برخی در منطقه حرف حساب نمی‌فهمند

لاریجانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته دست دوستی به سمت عربستان سعودی دراز کرده اما برخی از حکام آنها این موضوع را درک نمی‌کنند، من نمی‌دانم این افراد جوانی که در عربستان حاکم هستند به دنبال چه چیزی هستند. این رفتار آنها به خودشان و کشورهای اسلامی آسیب می‌رساند.

وی افزود: راه مذاکره از سوی ایران همواره باز است، اما رفتار آنها موجب گسترش نفرت در جهان اسلام می‌شود، بر اساس آمار بیش از یک میلیون نفر بعد از ورود آمریکا به عراق کشته شدند و این اقدامات موجب گسترش نفرت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به خروج آمریکا از معاهده پاریس گفت: این اقدام باعث می‌شود معاهدات بین‌المللی بهم بخورد، اما پس از خروج آمریکا از معاهده پاریس مشکلات جدیدی ایجاد شد. کشورهای دیگر اعلام می‌کنند زمانی که آمریکا این حجم گاز گلخانه‌ای ایجاد می‌کند ما نمی‌توانیم هزینه مبارزه با آن را بپردازیم.

لاریجانی تصریح کرد: اتحادیه اروپا نیز نشان داده وزن کافی برای نگهداری از این معاهدات را ندارد. در مسئله هسته‌ای ایران، بارها گفتند ما هستیم اما عملاً چیزی ندیدیم. اتحادیه اروپا قدرت حل این مسائل را در سطح بین‌الملل ندارد. شاید در آینده کشورهایی در آسیا قدرت یافته و چندجانبه گرایی را پیاده کنند.

نگرانی عضو حقوقدان شورای نگهبان از آینده زمین

ایلنا نوشت:

محسن اسماعیلی در همایش بین المللی «آینده جهان اسلام در افق‌۱۴۱۴» گفت: همه ما می‌دانیم و بدون اینکه نیاز به استناد داشته باشد آشکار است جهان بشریت در آستانه تحول است و نه‌تنها جهان اسلام، بلکه تمام جهان در یک پیج تاریخی قرار دارد.

وی تاکید کرد: باید درک درستی از شرایط کنونی داشته و برای این تحول آمادگی داشته باشیم. همچنین در آخر باید قدرت و توان مدیریت این تحول را داشته باشیم.

این عضو شورای نگهبان گفت: جهان اسلام باید باور کند که او می‌تواند آینده جهان را بسازد و باید بسازد. از زمانی که نسل سوم مطالعات آینده‌پژوهی به وجود آمد کارهایی شروع شد که ما نباید در جهان اسلام از آنها عقب بیفتیم.جهان اسلام در فناوری هم ظرفیت‌هایی برای این تحول دارد و به نظر می‌رسد در تمدن نوینی که بشریت در انتظار آن به سر می‌برد اخلاق نقش اول را دارد.بشر به این نتیجه رسید که راه سعادت او بازگشت به ارزش‌ها است و این زبان اخلاق است.

اسماعیلی گفت: امروز وضعیت محیطزیست بسیار خطرناک است و هرکه به آینده انسان می‌اندیشد از آینده زمین نگران است. اگر خردورزی وجود نداشته باشد این مشکلات به مساله آب در جهان هم دامن می‌زند. جهان امروز گام‌هایی در این زمینه برداشته اما آنچه کمک‌کننده خواهد بود بینش بشری است که بیشتر از معاهدات محیط زیستی اثر دارد.

وی تصریح کرد: اگر ما آنگونه که خدا گفته عمل کنیم با محیطزیست بهتر برخورد می‌کنیم. اگر فرض کنیم آخرین نسل بشر باشیم باز هم لازم بود به طبیعت به عنوان موجودی با فهم و شعور بنگریم و نگاه ابزارگونه نداشته باشیم. ما مسلمانان باید باور کنیم بهشت و جهنم به دست خود ما در این دنیا ساخته می‌شود. ما محتاج فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم. مدیریت این تحولات را هم باید مدنظر قرار دهیم تا تحولات ما را مدیریت نکنند.

۲۱۴۲۱۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1254251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =