نرخ ارز در کشور دارای تناوب بسیار زیادی است. این تناوب و ارزشمندی سرمایه گذاری بر صادرات محصولات به خارج از کشور، موجی از تلاشها برای ارسال محصولات و یا خدمات به خارج از کشور را ایجاد کرده است که در این مقاله، تحلیل کوتاهی از آن خواهیم داشت.
برای حضور در بازارهای خارجی، استارت اپها نیاز به سرمایه گذاری و منتورینگ حرفه ای دارند. این واقعیت کسب و کارهای نوپا را به اقدامات حول ارزشگذاری برندها و همچنین ارزیابی بازارهای خارجی سوق داده است و شرکت های سرمایه گذاری زیادی را به عرصه استارت آپی کشانده است.
اما چالش های حیاتی در مسیر ورود به بازارهای خارجی وجود دارد که تصمیم گیری در باب ایجاد تقاضای دلاری یا ریالی را کمی سخت تر از گذشته نموده. این چالش ها که غالباً محدودیت های لوجستیکی را هدف قرار می دهند، می تواند محدودیت های جدیدی را در کنار شناسایی بازارها، ایجاد کنند.
در این یادداشت به بررسی ۲ عامل اصلی تصمیمگیری در اقدامات بین المللی پرداخته می شود:
۱. شناخت بازار، تکانه های تقاضا و عادات مصرف فصلی:
آمار موفقیت استارت آپها در ایران، در عین ناباوری چیزی در حدود ۱۰% در هر ۳ سال است که دید روشن و مثبتی را از آینده استارت آپ به فعالان این صنعت ارائه نمی دهد.
متوسط احتمال موفقیت بسیار پایین در سالهای گذشته در استارت آپهای ایرانی، می تواند به عنوان یک زنگ خطر برای صاحبان آنها باشد. طبق بررسی های انجام شده، دلیل عمده عدم موفقیت استارت آپها، عدم شناخت بازار و ناآشنایی با نیاز مشتریان است. حال آنکه عدم شناخت بازار خارجی، رقبای بالفعل، رقبای بالقوه و افت و خیرهای تقاضای بازارهای مذکور، هر یک به تنهایی می توانند احتمال موفقیت استارت آپها در خارج از مرزها را کاهش دهند.
لذا قدم اول در حرکت به سوی بازارهای خارجی، شناخت دقیق بازار داخلی و عادات مصرفی بازار فعلی و قدم ثانویه، بررسی بازارهای خارجی و عادات مصرفی فصلی آنها است که غالباً به دلیل پر زرق و برق بودن درآمد، از دیده ها پنهان می ماند.
۲. تبلیغات و جذب بازار رقبا و عکس العمل های آنها
بازی در زمین حریف، در عین جذابیت، همواره دارای علامت های سوال بسیاری است. یک کسب و کار ایرانی، نمی تواند بدون شناخت راهکارهای بهینه تبلیغات و بازاریابی برندهای خارجی، به بازار آنها وارد شود.
به دلیل اینکه برندهای استارت آپی، سرمایه های محدودی برای اجرای فعالیت های بازاریابی، مخصوصاً در خارج از کشور و با نرخ تبدیل ارز بسیار بالا دارند، نشاندن تیر اول در هدف، می تواند احتمال برنده شدن آنها را افزایش دهد و اشتباهاتی هرچند کوچک نیز، می تواند ادامه حرکت در بازارهای خارجی را به خطر بیندازد.
البته ناگفته نماند که پیش بینی عکس العمل برندهای خارجی نیز، می تواند در ادامه مسیر، کمک حال برندهای استارت آپی ایرانی باشد. زیرا خواندن دست حریفان در بازار کسب و کار، همواره برگ برنده یک استارت آپ موفق است.
از این رو پیشنهاد می شود اگر کسب و کارها قصد ورود به بازارهای خارجی را دارند، به خوبی از صحت اطلاعات بازاریابی در کشورهای خارجی آگاه باشند. زیرا یک حرکت اشتباه برای شروع، علاوه بر ضرر مالی بسیار زیاد، می تواند یک عکس العمل شدید از طرف رقبا را به همراه داشته باشد که برآیند این دو رویداد، مانع اجرای قدم دوم استارت آپ در خارج مرزها خواهد شد.
در پایان نیز می بایست اشاره نمود به دلیل افزیش نرخ تبدیل ارز به ریال، پیش گرفتن استراتژی های صادراتی، از تصمیم گیری های منطقی خصوصاً در زمینه هایی خواهد بود که بازارهای جدید و استارت آپی هستند، لیکن به دلیل شرایط اقتصادی، شکست اولیه در انتخاب استراتژی، می تواند به کلی شانس موفقیت ثانویه در بازار را از برندها سلب کند.
* کارشناس برندینگ
۲۲۶۲۲۶
نظر شما