خرده‌فروشان کتاب در بریتانیا طی سال گذشت 600 میلیون پوند ضرر کردند، این درحالی بود که خریداران کتاب با بیشترین تخفیف عناوین مورد نظر خود را خریدند.

به گزارش خبرآنلاین، سال گذشته میانگین تخفیف قیمت کتاب در خرده‌فروشی‌ها 26 درصد بود، این نرخ سال 2009 حدود 25.5 درصد بود. طبق آمار نیلسن بوک‌اسکن در 9 سال گذشته نرخ تخفیف کتاب رو به رشد بوده است. این درحالی است که میانگین تخفیف فروش کتاب در سال 2001 حدود 17 درصد بود.

از نظر مالی ضرر خرده‌فروش‌ها در سال 2010  (حدود 600 میلیون پوند) با ضرر آنها در سال 2009 (حدود 602 میلیون پوند) برابر بود، هرچند در این بررسی عامل تورم لحاظ نشده است.

با وجود تمام این تخفیف‌ها بازار کتاب باز هم افت کرد؛ بازار سال گذشته سه درصد افت داشت که برابر با یک میلیارد و 696 میلیون پوند است. به عبارت دیگر تعداد کتاب‌های فروخته‌شده چهار درصد کاهش داشت که این رقم چیزی حدود 225 میلیون و 500 هزار جلد کتاب است.

کتاب «پخت غذا در 30 دقیقه با جیمی» نوشته جیمی الیور بیشترین تخفیف را خورده بود. بدین ترتیب این کتاب با تخفیف 47.7 درصدی (قیمت پشت جلد کتاب 26 دلار و قیمت فروش آن 13 دلار و 59 سنت بود) در مجموع سود 40 میلیون و 400 هزار دلاری نصیب ناشرش کرد. این کتاب با اینکه پرفروش‌ترین کتاب سال بود اما به دلیل تخفیفی که خورده بود از 14 میلیون و 500 هزار دلار سود چشم پوشی کرد.

فیل کرول، مدیر خرید «سینزبری» گفت کتاب « پخت غذا در 30 دقیقه با جیمی» پرفروش‌ترین کتاب کریسمس بود. این فروشگاه کتاب جیمی الیور را به قیمت حدودا 9 دلار فروخته است.

خرده‌فروش‌ها همچنین به دلیل تخفیف آخرین ویرایش «کتاب رکوردهای جهانی گینس» و «آشپزخانه» نوشته نایجلا لاوسن مجبور شدند از خیر 10 میلیون پوند سود بگذرند. این دو کتاب بطور میانگین با تخفیف حدودا 50 درصدی فروخته شدند.

کتاب‌های داستانی در سال گذشته بیشترین تخفیف را خوردند، هر رمان بطور میانگین با تخفیف 30 درصدی مواجه بود و بدین ترتیب 199 میلیون پوند از جیب فروشندگان دور ماند.

کتاب‌های غیرداستانی کودکان و بزرگسالان نیز بطور میانگین با 26 درصد تخفیف روبرو شدند، این درحالی بود که میانگین تخفیف کتاب‌های تخصصی بزرگسالان فقط 17 درصد بود.

کیت هاو، صاحب کتاب‌فروشی «بِیک‌ول» از سال 1977 تا کنون با نگرانی گفت ناشران به عمد قیمت کتاب‌ها را بالا می‌برند تا خرده‌فروشان مجبور شوند تخفیف‌های اساسی روی کتاب‌ها اعمال کنند و این مسئله به ضرر کتاب‌فروشی‌ها است.

این فروشنده کتاب آشپزی جیمی الیور را در کتاب‌فروشی خود عرضه نکرده است، چون قیمت کتاب 26 پوند بوده، و خریداران در هر جایی می‌توانستند این کتاب را به قیمت پایین‌تر بخرند.

دیمین هرنر، مشاور بازاریابی گفت تخفیف کتاب‌های محبوب در فصل سال نو «تداوم» ندارد و «اغلب کتاب‌هایی که در کریسمس تخفیف خوردند عنوان‌هایی هستند که مردم بیشتر دوست دارند خریداری کنند.»

وی افزود: «قیمت کتاب باید کاهش پیدا کند و زمانی که مردم بیشترین تقاضا را برای آن دارند به بالاترین حد خود برسد.»

نیک باب، تحلیل‌گر بازار خرده‌فروش‌ها نیز گفت: «ارزش کتاب پایین آمده است. تعداد آدم‌هایی که حاضرند برای کتابی پرفروش قیمت پشت جلد را بدهند بسیار کاهش یافته است.»

بوک‌سلر / 31 ژانویه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

52141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127181

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =