ترامپ: ایران با آتش بازی نکند!/ روحانی: شعله را روشن نکنید!

اقدام تازه ایران در افزایش ذخایر اورانیوم با موجی از واکنش ها روبرو شده و رسانه های خبری نیز با تحلیل گام جدید ایران ابعاد و نتایج آن را مورد بررسی قرار داده اند.

ابوالفضل خدایی: روز دوشنبه دهم تیرماه وزیر امور خارجه کشورمان خبر افزایش ذخایر اورانیوم را اعلام کرد (اینجا) . متعاقب آن سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز یادآوری کرد که ایران در شانزدهم تیرماه گام بعدی را خواهد برداشت. (اینجا)  این رویدادها در حالی اتفاق می افتد که پیش تر بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز گفته بود از تاریخ 27 خردادماه شمارش معکوس برای عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده آغاز شده و تا  (۶ تیرماه) ایران از این سقف عبور خواهد کرد. (اینجا) کمی عقب تر در تاریخ 18 خردادماه نیز بیانیه شورای عالی امنیت ملی منتشر شد (اینجا) و در آن رئیس جمهور کشورمان به اروپایی ها مهلتی 60 روزه را برای ایفای تعهداتشان داد.

همچنین روز دوشنبه دکتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در میان خبرنگاران افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده را تایید کرد و گفت: مرحله اول، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده و هم در مورد ذخایر آب سنگین اجرا شده، گفت: مرحله بعد هم در مورد سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را هم اجرا خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در نامه رئیس جمهوری صراحتاً بیان شده که در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند اقدامات ما قابل بازگشت است. ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.(اینجا)

اقدام هسته ای ایران در افزاریش ذخایر اورانیوم غنی سازی شد جنجال تازه ای میان رهبران جهان به پا کرد که هرکدام نسبت به منافع خود واکنش های متفاوتی نشان دادند که از نظر می گذرانید:

در اولین موضع گیری ها و واکنش ها نسبت به اقدام قاطعانه ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران از مرز 300 کیلوگرم را تایید کرد. (اینجا)

سپس جرمی هانت نیز نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت که لندن به تلاش ها برای اجرای برجام پایبند می ماند. (اینجا)

نتانیاهو مانند همیشه تهدید کرد و گفت که رژیم صهیونیستی به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. (اینجا)

همچنین دبیرکل سازمان ملل و سخنگوی این نهاد بین المللی نیز نسبت به تصمیم ایران ابراز نگرانی کردند و از ایران خواستند که به توافق هسته ای پایبند بماند. (اینجا)  و  (اینجا)

پس از این واکنش ها وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: ایران توافق هسته‌ای برجام را نقض نکرده است و در تبیین علت این امر، به پاراگراف ۳۶ برجام اشاره کرده است. (اینجا)

اما در ادامه وزیران خارجه کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بیانیه مشترک صادر کردند و ضمن ابراز نگرانی، از ایران خواستند که از هر اقدامی که موجب نقض توافق هسته‌ای می‌شود خودداری کند. (اینجا)

 در همین حال سخنگوی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد: اجازه غنی‌سازی اورانیوم به ایران ذیل توافق هسته‌ای برجام ، از ابتدا اشتباه بوده است. (اینجا)

واکنش طعنه آمیز وزیر امور خارجه کشورمان به این بیانیه نیز در خور توجه بود. ظریف در توئیترش درباره ادعای کاخ سفید که " ایران پیش از انعقاد برجام هم در حال نقض آن بود! " در یک کلمه نوشت: جدا؟!    (اینجا)

سپس نوبت به بولتون و پمپئو رسید؛ مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران غنی سازی خود را افزایش دهد. پمپئو نیز اظهار داشت که به حامیان ارشد تروریسم جهان اجازه داده نخواهد شد اورانیوم را در هر سطحی غنی کنند!  (اینجا)

مایک پنس نیز اعلام کرد که واشنگتن اجازه تولید سلاح هسته ای به ایران را نخواهد داد. (اینجا)

عادل الجبیر وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجی هم اعمال فشار بیشتر بر ایران برای پایبند نگه داشتن تهران به توافق هسته‌ای را خواستار شد.  (اینجا)

از دیگر واکنش ها می توان به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اشاره کرد که خواستار توقف اقدام ایران شد که سیدعباس موسوی به آن واکنش نشان داد و گفت: زمانی که به اجرای تعهدات خود در برجام متعهد باشید، متعهد می مانیم و تعهدات مان را هم دقیقا مشابه شما اجرا می کنیم. (اینجا)

در ادامه وزیر خارجه ژاپن نسبت به عبور میزان اورانیوم غنی سازی شده ایران از مرز تعیین شده در برجام ابراز تاسف کرد و از تهران خواست میزان اورانیوم انبار شده را افزایش نداده و غنای اورانیوم را بیش از پیش زیاد نکند.  (اینجا)

همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین نیز ضمن ابراز تأسف از اقدام برجامی اخیر ایران، با صدور بیانیه ای تصریح کرد که فشارهای حداکثری آمریکا، علت ریشه‌ای تنش‌ها است. (اینجا)

نوبت به واکنش رئیس جمهور آمریکا رسید که با انتشار توئیتی نوشت: ایران مدتها پیش از آنکه من رئیس جمهور شوم توافق هسته‌ای ۱۵۰ میلیارد دلاری (به علاوه ۱.۸ میلیارد دلار نقد) با آمریکا و دیگرانی را که هیچ چیز پرداخت نکردند، نقض می‌کرد. حالا هم سقف ذخایر خود را نقض کرده‌اند. خوب نیست!  (اینجا)

با موضع گیری قاطع رئیس جمهور کشورمان جنجال ها شدت گرفت. حسن روحانی در جلسه هیئت برجام را به نفع همه ملت‌ها، منطقه و جهان دانست و با تاکید بر اینکه بهترین راه برای آمریکا بازگشت از خطای خود است، تصریح کرد: اگر آمریکا از کلمه آتش خیلی می‌ترسد پس نباید شعله‌ را روشن کند و خاموش کردن این آتش تنها بازگشت به تعهدات و مصوبات سازمان ملل است.

وی در ادامه افزود آمریکایی‌ها آتش‌بازی در منطقه را یکسال است که آغاز کرده‌اند و در حالی که به دنبال آتش افروزی هستند ، می گویند بازی با آتش خطرناک است!  روحانی همچنین در پاسخ تهدید ترامپ گفت: به برجام برنگردید، راس ۶۰ روز اقدام می‌کنیم. (اینجا)

ترامپ گفته بود: ایران با آتش بازی نکند. (اینجا)

ترامپ نیز در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور کشورمان توئیتی را منتشر کرد و نوشت: ایران تهدید تازه‌ای کرده است. روحانی می‌گوید اگر توافق هسته‌ای تازه‌ای نباشد، آن‌ها اورانیوم را تا "هر میزانی که بخواهیم" غنی می‌کنند. ایران، مراقب تهدیداتت باش! ممکن است برگردند و تو را طوری بگزند که تا الان کسی اینطور گزیده نشده است.  (اینجا)

اکنون سرنوشت برجام به شماره افتاده است، روزهای زیادی تا شانزدهم تیرماه سال جاری باقی نمانده است و این روزی است که ایران تصمیم نهایی را خواهد گرفت. این در حالی است که جمهوری اسلامی نقل محافل رهبران جهان شده است و اینکه سرنوشت توافق اتمی و خاورمیانه چه خواهد شد؟ عرب های منطقه به هر بهانه ای از تریبون ها اعلام می کنند که خواستار جنگ نیستند. کشورهایی نظیر چین، روسیه و ترکیه خواستار خویشتن داری دو طرف هستند. گاها هم مانند روس ها موضعی قابل توجه می گیرند و اعلام می کنند ایران حق دارد از برجام خارج شود یا اینکه اورانیوم غنی شده را افزایش دهد!(اینجا)

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1276479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    0 1
    ایران بر اساس توافق نامه ی بین المللی عمل می کند و دادگاه بین المللی لاهه هم می داند و ایران بعد از حق دادگاه لاهه، دارد بر اساس توافق برجام عمل می کند ، این سردمداران امریکایی هستند که با آتش بازی می کنند و می خواهند با آتش بازی اقتصاد ورشکسته شان را احیا و اقتصاد دنیا را نابود کنند و بدانند ایران شروع کننده ی آتش نیست، اما پاسخش کوبنده است ، شما کدام قانون بین المللی را رعایت کردید، شما که به قانون آب و هوایی هم رحم نمی کنید و با زیر پاگذاشتن قوانین خلع سلاح بفکر کشتار انسانیت هستید، شما چطور انسانی هستید و ایران بعد از لاهه به سازمان ملل باید شکایت کند که بدعت ناروا گذاشتن تنها سبب یکجانبه گرایی بیشتر است و ایران بر اساس توافق نامه ی برجام پیش می رود و سردمداران امریکایی مشکلشان برجام نیست، یکجانبه گری برای وابستگی و تحت فشار قرار دادن دنیا را می خواهند و دود آن در چشم دنیاست و سردمداران کاخ سیاه، دست دنیا را در پوست گردو سیاه خواهند کرد و گذر زمان همه چیز را مشخص می کند
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    0 1
    آدمای کوچک را چ به گام های بزرگ از قدیم گفتن لقمه اندازه دهن نه گلوگیر و ته بی اثر شرجی اشباع جزایر پارس دیگه حالی به آدم می مونه ...
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    1 0
    سیب زمینی ارزونتر شده ؟
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    0 1
    ماکه40 ساله داد زدیم مرگ برآمریکا...حالا که وقتشه چرا نمی شه جنگید؟
  • محمد IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    1 0
    شعله را خاموش کن شعله را خاموش کن بسه دیگه بسه دیگه
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    1 2
    مردم می بینند و درک می کنند که دولت ما چه برجامی که از ترکمن چای برای ایران ننگ آور تر است را امضا و اجرا کرده است و از رو هم نمی روند و باز از آن دفاع می کنند ای کاش خرد و عقلی داشتند و می فهمیدند ذات گرگ درندگی است و دوستی گوسفند و گرگ محال است و اگر ذات درندگی گرگ را از او گرفته شود این حیوان دیگر گرگ نیست آمریکا با خوی درندگی و استکباری و سلطه بر دیگران آمریکا شده و اگر این ها را خواسته باشد کنار بگذارد که دیگر آمریکا نیست و ما نیز دیگر نیازی به توافق با او نداریم متاسفانه دولتمردان ما دشمن شناس نیستند و گر نه باید از ابتدای برجام به حرف رهبر گوش می دادند و مرحله به مرحله اجرا می کردند نه الان که به فلاکت افتادند که نه در داخل ابرو دارند نه دشمن آنها را قابل می داند باز صد رحمت به مدافعان نظامی که جلو دشمن می ایستد و با جانشان افتضاحات احمقانه دولت را جبران می کنند
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    0 1
    ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش وقت نبردی بی امان آماده باش آماده باش