پشت پرده جنگ تجاری چه می‌گذرد؟

جنگ تجاری واشنگتن و پکن برای هفته ها است که تیتر یک تمام خبرگزاری ها است اما آیا چین تنها هدف امریکا است؟

نگار علی: جنگ تجاری چین و امریکا از زمان بالا بردن تعرفه های گمرکی چین توسط امریکا و پاسخ متقابل چین به امریکا آغاز شد ولی آنگونه که پیداست چین تنها هدف امریکا نیست.

ترامپ کاهش تجارت را به یکی از رکن های اصلی ریاست جمهوری اش بدل کرده است و بر این عقیده است که در تجارت های بین الملل آمریکا ضرر می کند و کشورهای دیگر سود و منفعت می برند آن ها هم این سود را از دزدی کردن در روابط تجاری با امریکا به دست می آورند.

ماریا روست روبلی استادیار روابط بین الملل در دانشگاه موناش در این خصوص می گوید:" با تغییراتی که امریکا در روابط تجاری اش به وجود آورده است می تواند کشورها دیگری را نیز درگیر جنگ تجاری کند."

 امریکا اگر ببیند اقتصاد یک کشوری خوب کار می کند و آن کشور در امنیت اقتصادی قرار دارد به سرعت برمی گردد و تعرفه های کالاهای آن کشور را افزایش می دهد.

سایمون لستر کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاست های تجاری هربرت استیف در موسسه کاتو می گوید:" سیاست امریکا آماده برای مذاکره است."

آماده برای مذاکره به این معنا که آمریکا سعی می کند کشورهای دیگر را در فشار قرار دهد سپس برای رسیدن به منافعش با آنها وارد مذاکره شود.

سایمون لستر در ادامه گفت:" اشتیاق ترامپ برای بالا بردن تعرفه کالاها قطعا بی‌دلیل نیست و بالا بردن تعرفه‌های تولیدات داخلی سایر کشورها قطعا برای ترامپ سود خواهد داشت و اینگونه که همه می‌گویند آسیب جدی به امریکا نخواهد زد."

آمریکا سعی دارد کشورهایی مثل چین را که سیاستشان حمایت از تولیدات داخلی است را تضعیف کند و آنها را به سوی تغییر سیاست های اقتصادیشان سوق دهد.

در این گزارش نگاهی به جنگ های ترامپ در گذشته و حال خواهیم کرد و پیش بینی خواهیم کرد که هدف بعدی ترامپ کدام کشور خواهد بود؟

ویتنام

جنگ تجاری چین و آمریکا پیروزی هایی را برای سایر کشورهای آسیایی رقم زد به این صورت که جای چین را در صادرات محصولات گرفتند.

با توجه به اطلاعات اداره آمار آمریکا واردات آمریکا از ویتنام امسال ۳۶ درصد افزایش یافت اما این خوشبختی برای ویتنامی ها ادامه پیدا نخواهد کرد همان طور که ترامپ در هفته گذشته به رسانه ها گفت:" ویتنام بزرگترین سوءاستفاده کننده از سایر کشورها است."

ترامپ در ادامه گفت:" دلیل این حرفم مستقر شدن کارخانه های سایر کشورها که هدف امریکا اند در ویتنام برای مبارزه با تعرفه ها است."ترامپ گفت:" ما به دنبال صحبت کردن با رئیس جمهور ویتنام در خصوص جنگ تجاری بودیم ولی ویتنام حتی از چین هم با ما بدتر رفتار کرد."

این حقیقت که بازار ویتنام پر رونق است از هیچ کس پوشیده نیست اما ویتنام در صورتی موفق است که بزرگترین خریدارش را از دست ندهد و این کشور قطعا تمام تلاشش را در این خصوص انجام می دهد.

در حالی که تجارت بین امریکا و ویتنام در حال افزایش است مشکلات تجاری بین این دو کشور نیز درحال افزایش است و به نظر می رسد ویتنام هدف افزایش تعرفه های ترامپ در آینده قرار بگیرد.

یک کارشناس اقتصادی در خصوص جنگ تجاری چین و امریکا می گوید:" هیچ شکی در اینکه کشورهای آسیای شرقی از جنگ تجاری چین و امریکا سود می برند نیست."

کشورهای آسیای شرقی تمام تلاششان را می کنند تا توجه ترامپ را جلب کنند تا ترامپ برای جبران کمبودهای تجاری اش با آنها وارد معامله شود.

هند

در اواخر ماه جون ترامپ روابط تجاری اش با هند را نیز کاهش داد و هند را از سیستم ترجیحات روابط تجاری خود خارج کرد.

سیستم ترجیحات روابط اقتصادی به کشورهایی گفته می شود که امریکا ترجیح می دهد با آنها روابط تجاری برقرار کند.ترامپ در بیانیه ای اعلام کرد که:" من متوجه این موضوع شدم که هند امریکا را برای دسترسی عادلانه به بازارهایش خاطرجمع و مطمئن نمی کند."

هند در پاسخ بالابردن تعرفه کالاهایش توسط امریکا تعرفه کالاهای امریکایی را بالابرد حرکتی که رئیس جمهور امریکا آن را غیرقابل قبول خواند.

هند تعرفه نزدیک به ۲۸ نوع از کالاهای امریکایی را بالا برد.

مکزیک

از برخی لحاظ مکزیک هم از جنگ تجاری چین و امریکا سود میبرد همان طور که در سال گذشته مکزیک در تجارت با امریکا از کانادا و چین پیشی گرفت.

ولی با شروع این ماه ترامپ ورود اتباع مکزیکی از مرز این کشور به امریکا را ممنوع کرد و تعرفه کالاهای مکزیکی را ۵ درصد افزایش داد که تا ماه اکتبر این تعرفه ها به ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهند کرد.در ۷ ماه ژوئن رئیس جمهور امریکا در توییتر خود تاکید کرد که وضعیت تعرفه ها ناپایدار و معلق است زیرا مکزیک در مورد مسئله مهاجرت سخت ایستادگی می‌کند.

ترامپ در مصاحبه ای با خبرگزاری سی ان بی سی گفته است:" تا زمانی که کشور شما مثل یک قلک باشه تعرفه ها چیز زیبایی به حساب می آید."

وی در ادامه گفت:" به محض اینکه من تعرفه ها را بالا ببرم کار تمومه."

اروپا

در همین هفته‌ای که گذشت ترامپ تعرفه های کالاهای اروپایی به ارزش ۴ میلیون دلار را بالا برد.

فشار آوردن آمریکا بر روی اتحادیه اروپا جز برنامه های بلند مدت ترامپ است که ترامپ با تحریم صنعت هوایی اروپا این فشار را به حداکثر رساند.تا ماه اپریل کالاهای اروپایی به ارزش ۲۱ میلیون دلار در فهرست افزایش تعرفه های ترامپ قرار می گیرند.

چندین سال است که اتحادیه اروپا و امریکا روابط سامان یافته و مشخصی با یکدیگر ندارند و در حال حاضر این تنش ها به اوج خود رسیده و به زودی هدف ترامپ از این کارها معلوم خواهد شد.

ژاپن

ترامپ همیشه از روابط صمیمانه اش با نخست وزیر ژاپن "شینزو آبه" صحبت می کند ولی با این حال ژاپن هم نتوانسته است از دست تعرفه های ترامپ فرار کند.ترامپ می خواهد که ژاپن محصولات بیشتری را به امریکا صادر کند و بازارش را در اختیار این کشور قرار دهد در غیر این صورت تعرفه محصولات این کشور را ۲۵ درصد افزایش می دهد.

این دو کشور در حال مذاکره در خصوص جنگ تجاری هستند ولی رفتارهای ترامپ غیرقابل پیش بینی است.

کانادا

در سال گذشته ترامپ ۲۵ درصد تعرفه فولاد و ۱۰ درصد تعرفه آلومینیوم این کشور را افزایش داد و کانادا در پاسخ به این عمل ترامپ کالاهای آمریکایی به ارزش میلیون ها دلار را هدف افزایش تعرفه های خود قرار داد.

نخست وزیر کانادا در این خصوص گفت:" این تعرفه ها خریداران و فروشندگان را در هر دو کشور اذیت می کنند."

هدف ترامپ از برنامه افزایش تعرفه ها چیست؟
واضح است که ترامپ برای برقراری توازن مالی دست به افزایش تعرفه ها زده است اما جنبه های دیگر این اقدامات را در نظر نگرفته است.

کارشناس امور اقتصادی دکتر روبلی در این خصوص می گوید:" ترامپ یک سری اطلاعات در خصوص امور تجاری دریافت می کند آنها را می خواند و به مذاقش خوش نمی آید و تصمیم می گیرد در مورد آنها توییت بزند و بعد از این اقدامات دست به کار می شود."

مشاوران ترامپ باید نه تنها او را در مورد مسائل کسب و کار آگاه کنند بلکه تلاش کنند او را در خصوص مسائل حقوق بشر و سیاست نیز آگاه کنند

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1277987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =