۱ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
آسیاب بشرویه، اعجازی در دل خراسان جنوبی

در شمال غرب خراسان جنوبی و در ۸۸ کیلومتری جنوب غربی فردوس و شمال شرقی طبس، شهر بشرویه قرار دارد که در آن رازی نهفته است که هنوز مدرکی دال بر اینکه این سازه متعلق به چه دوره‌ای می باشد بدست نیامده است. در این مطلب قصد داریم به این جاذبه‌ی عجیب بپردازیم، پس همراهمان باشید.

در غرب بشرویه و در راه قنات آن، پنج آسیاب قرار دارد که مشهور به آسیاب‌های اول تا پنجم است و تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر تاریخ ساخت آنها پیدا نشده است. اما شواهد و وقف‌نامه‌هایی در دست است که نشان دهنده‌ی قدمت چهارصد ساله‌ی آبشارها می‌باشد. با توجه به این وقف نامه‌ها، آسیاب پنجم از همه قدیمی‌تر و آسیاب اول از همه جدیدتر است.

با توجه به مشاهدات، آسیاب اول، دوم و پنجم متروکه و از کار افتاده هستند. طراحی سازه همانند هم است که همه از مخزن آب (تنوره آسیاب) و فضایی صلیبی شکل تشکیل شده‌اند. تنوره آسیاب استوانه‌ای به قطر ۵/۲ متر و ارتفاع ۶ متر که ۵/۱ متر آن از زمین اطراف بلندتر است و بقیه پایین‌تر می‌باشد. مصالح به کار رفته در این سازه آجرهای مربع شکل، لاشه سنگ، ملات شن و گچ وآهک، قلوه‌سنگ و ساروج می‌باشد. امیدواریم اگر روزی گذرتان به این منطقه خورد، سری به این جاذبه‌ی نهفته در دل خراسان جنوبی بزنید.

منبع : لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =