اظهارنظر بازیگر «قصه‌های مجید» درباره مستندهایی که وقایع را تحریف می‌کنند

مهدی باقربیگی تاکید کرد مستندهایی ساخته می‌شوند که بر مبنای واقعیات نیستند و به نوعی وقایع را تحریف می کنند. او ابراز امیدواری کرد که چنین مستنداتی به صداوسیما راه پیدا نکنند و دغدغه‌ها و مشکلات مردم با صداقت مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی باقربیگی را با مجموعه خاطره‌انگیز «قصه‌های مجید» به یاد داریم که این روزها دوباره از شبکه تماشا پخش می‌شود. مستند همواره از دغدغه‌های او بوده و در سال‌های دوری از قاب جادویی به واسطه مسئولیتی که داشته با مردم و مشکلات آن‌ها از نزدیک در ارتباط بوده و قصد دارد به زودی گوشه‌ای از این مسایل را به تصویر بکشد.

باقربیگی پیرامون برگزاری جشنواره مستند در تلویزیون به خبرآنلاین گفت: «خوشبختانه دیدگاه برخی از مدیران سیما نسبت به مستند بسیار دلگرم‌کننده است و از چندین سال پیش برنامه‌ها و طرح‌های خوبی برای جذب امکانات و توسعه فیلم‌های مستند در تلویزیون داشته‌اند. در گذشته مستند ثبات و جایگاه خاصی در تلویزیون نداشت ولی امروزه مسئولان با توجه به اهمیت مستند و تاثیرگزاری این ژانر بیش از پیش به آن بها می‌دهند؛ برگزاری جشنواره فیلم مستند نیز بیانگر این توجه و به نوعی حامی مستند و مستند ساز است.»

این هنرمند اصفهانی به تاثیر مستند در تلویزیون اشاره کرد و توضیح داد: «تلویزیون معمولا در دسترس‌تر است و مخاطبان بالایی دارد به همین جهت پخش مستند از تلویزیون به مراتب طیف بیشتری از مردم را درگیر می‌کند. خود این گستردگی مخاطب باعث ترغیب بیشتر مستندسازان و ارتقای کیفیت فیلم‌های مستند می شود. در اکران فیلم‌های مستند در قالب جشنواره‌ای که معمولا در سالن‌های سینما به نمایش در می‌آمد، مخاطب محدود بود ولی مسلما الان مخاطب بیشتر شده و مستندساز هم برای جلب رضایت تماشاگر، به دنبال سوژه‌های بهتر و جذاب‌تر می‌رود. بدین ترتیب هم تنوع و هم کیفیت کارها مطلوب‌تر می شوند.»

او که مستندهای طبیعت و محیط زیست را دنبال می‌کند، درخصوص وجه تمایز مستندهای داخلی با فیلم‌های مستند خارجی، عنوان کرد: «در مستندهای خارجی از امکانات فنی خاصی استفاده می‌شود و این مستندها پیش از تولید فیلمنامه و طراحی ویژه‌ای در تصویربرداری دارند. محققانه پیش می‌روند و حتی در مستندهای تاریخی از آرشیوهای قوی در فیلم هایشان استفاده می‌کنند. در بیشتر مستندهای خارجی هم هزینه می‌شود و هم وقت زیادی برای ساخت و تصویربرداری آن صرف می‌شود بدین ترتیب خروجی کار بسیار قوی و قابل قبول است.»       

باقربیگی مستند را یک پیام مستقیم به مخاطب دانسته و توضیح داد: «مستند همانطور که از نامش پیداست، بر اساس سند و مدرک است در نتیجه اگر سازنده آن در صدد بیان واقعیات بر مبنای اسناد و مدارک باشد به راحتی می تواند پیامش را به مخاطب برساند. به همین علت گاه پیامی که در مستند بیان می شود را نمیتوان در قالب‌های چون فیلم داستانی، سریال یا حتی سینما عنوان کرد.»

او در خاتمه یاد آور شد: «البته در این بین مستندهایی هم ساخته می‌شوند که بر مبنای واقعیات نیستند و به نوعی وقایع را تحریف می کنند که امیدواریم چنین مستنداتی به رسانه ملی راه پیدا نکنند و دغدغه‌ها و مشکلات مردم با صداقت مطرح شود و رسانه بتواند گامی در تحقق خواسته های مردم بردارد.»

۲۵۸۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =