رئیس قوه قضاییه از بودجه نویسان انتظار دارد سهم این دستگاه را بیشتر کنند تا 800 قاضی جدید جذب کنند

امیدسلیمی بنی: لایحه بودجه نیامده، قاضی القضات می گوید دادگاه ها کمبود اعتبار دارند تا قاضی استخدام کنند. این دومین بار است که طی یک هفته، آیت الله آملی لاریجانی می گوید مشکل کمبود قاضی در کشور علاوه بر اینکه یک مشکل ساختاری است اما نباید از آن غافل شد بودجه‌ای که دراختیار قوه قضاییه قرار می‌گیرد،باعث این مشکل شده است اما سعی برآن است که تاحد امکان این امر رفع شود.

بارها کمبود بودجه و اعتبارات از سوی مسئولان قضایی به عنوان دلیل عمده مشکلات این قوه ارزیابی شده بود، ولی این بار، بالاترین مسئول قضایی کشوردر حالی از کمبود بودجه گلایه می کند که مجلس به دولت برای دیر رسیدن لایحه بودجه سالانه، مهلت داده و روزها از موعد تعیین شده مجلس به دولت می گذرد. به بیان دیگر می توان اینطور انتظار داشت اعلام رسانه ای کمبود بودجه برای جذب قضات در دستگاه قضا که کمترین تبعاتش، اطاله زمان رسیدگی به دعاوی است، از سوی بالاترین مقام قضایی کشور، تاثیری قابل ملاحظه در لایحه بودجه تقدیمی داشته باشد.

اینگونه می توان گفت انتظار دستگاه قضایی این است که لایحه نویسان دولت که هنوز نتوانسته اند برنامه مالی سال آینده را به مجلس بدهند، با این نشانه ها، گشاده دستی بیشتری برای اختصاص بودجه جاری این قوه داشته باشند، زیرا به گفته کارشناسان، عمده ترین هزینه جاری دستگاه های حکومتی، حقوق کارکنان است و عدم تامین این حقوق، در دستگاه قضایی باعث کمبود قضات و مشکلات پس از آن شده.

گلوگاه های بودجه: مجلس، مجمع تشخیص و قوه قضا

با وجودی که این روزها، صحبت از تصویب بودجه ماهانه برای ماههای سال 90 به گوش می رسد، دولتیها به خوبی می دانند هر چه زمان را برای تقدیم بودجه بگذرانند، احتمال تغییرات اعمالی مجلس در آن کمتر می شود. برای همین گفته می شود فصل رسیدگی به بودجه که به طور سنتی دو ماه انتهایی سال بود (69 روز) به کمتر از 30 روز خواهد رسید. ولی از سوی دیگر، عملکرد بهارستانیها نشان می دهد آنها حاضر به کاهش و یا خشک دستی دولت در اختصاص بودجه به چند نهاد نیستند.

این نهادهای مهم و تاثیرگذار همیشه به عنوان گلوگاه های بودجه، حداکثر مورد درخواست خود را جذب نموده اند و شرط مجلس برای تصویب بودجه سالانه، "توجه ویژه" دولت به این نهادهایی است، نهادهایی مانند: مجلس و زیرمجموعه هایش، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و قوه قضائیه.

اکنون باید دید دولت در بودجه نگاری سال 90 به درخواست افزایش مبلغ اختصاصی قاضی القضات، توجه خواهد کرد و رایزنیهای قوه قضائیه با مجلس و دولت برای جذب 800 قاضی در کشور نتیجه خواهد داد و یا زمان رسیدگی به بودجه سال آتی به قدری تنگ خواهد بود که لایحه بودجه تقدیمی دولت، همان خواهد شد که برخی تحلیلگران بدبین تر معتقدند: بودجه ای با کمترین تغییرات؟

جدول اظهارات درباره بودجه قوه قضائیه و کمبودهای آن

 

نام

عنوان/سمت

اظهار نظر

تاریخ اظهار نظر

ابراهیم رییسی

معاون اول قوه قضاییه

 

پیگیری قوه قضاییه در این راستا است که افزایش بودجه در این دستگاه، به صورت جهشی باشد و این پیشنهاد از سوی دولت به محلس ارایه شود. دستگاه قضایی به دنبال آن است که نظر دولت نسبت به بودجه قوه قضاییه مساعد شود تا مجلس با سرعت بهتری آن را به تصویب برساند.از آنجا که هنوز بودجه به صورت نهایی از سوی دولت به مجلس تقدیم نشده است، نمی دانیم چه میزان از پیشنهادات دستگاه قضایی مبنی بر افزایش بودجه، تحقق یافته است.مجلس و دولت باید یک اعتبار خاص و ویژه ای را در یک مرحله به دستگاه قضایی اختصاص دهد تا تمامی مشکلات این قوه برطرف شود و پس از آن در سالهای آینده همانند بقیه دستگاههای دولتی قوه قضائیه هم شامل افزایش بودجه شود.در سال جاری تنها 65 درصد از بودجه دستگاه قضا توسط دولت پرداخت شده است در حالی که حتی اگر صد در صد این بودجه هم پرداخت شود باز هم کمبود بودجه داریم.

بهمن 89

آیت اله آملی لاریجانی

رئیس قوه قضائیه

بر اساس قانون برنامه توسعه قرار بود دولت ساختمان زندانها را به خارج شهر منتقل کند که این کار انجام نشد. کمبود بودجه یکی از مهمترین دغدغه‌های دستگاه قضایی و موجب کاهش توان دستگاه قضایی در حفظ و جذب نیروهای جدید قضایی و نیز بروز مشکلات متعدد برای قوه قضائیه شده است. قطعا با کمبود بودجه در دستگاه قضایی و طبیعتا کم شدن توان رسیدگی به تخلفات و جرایم، نمی‌توان انتظار داشت امنیت مطلوب اسلامی و خواسته‌های برحق مردم،‌ لباس عمل بپوشد. تامین معیشتی و مالی کارکنان و قضات شریف دستگاه قضایی گام مهمی در بهبود شرایط و افزایش روحیه خدمت‌رسانی قضایی است.

نیمه اول بهمن 89

آیت اله آملی لاریجانی

رئیس قوه قضائیه

بودجه دستگاه قضائی باشان و اهداف ذکرشده در دستگاه قضائی متناسب نیست.هم اکنون حتی برای استخدام یک آبدارچی نیز باید مجوز از دولت بگیریم که این مساله معنا ندارد و مخالف قانون اساسی است .وقوع جرم ،تعقیب مجرمان ،احقاق حق و عدالت ،اصلاح و تربیت مجرمان از وظایف اصلی ما است که پیگیری آن نیازمند بودجه مناسب است. متاسفانه در برنامه پنجم توسعه با وجود اینکه حداقل احتیاجات خود را دیده بودیم اما همین مقدار نیز کاهش یافت.

نیمه دوم آبان 89

آیت اله آملی لاریجانی

رئیس قوه قضائیه

دستگاه قضایی نیازمند جذب قضات جدید و تکمیل نیروی انسانی است؛ اما متأسفانه همکاری و تعامل مناسبی به منظور اختصاص اعتبارات مورد نیاز این استخدام‌ها با قوه قضاییه نشده است. سالانه به صورت متوسط 500 قاضی بازنشسته می‌شوند، یا به دلایل مختلف از دستگاه قضایی خارج می‌شوند. بودجه ی سالانه و برنامه ی پنج ساله و نیازمندی های دستگاه قضایی حتی به صورت حداقلی تأمین نشده که امیدواریم اصلاح شود تا بتوانیم با توجه به حجم ورودی پرونده‌ها، توسعه شهرها و روستاها و ضرورت به روز کردن سیستم‌های خدمت‌ رسانی در قوه ی قضاییه و نیز جذب قضات و کارمندان مورد نیاز، گام‌های مناسبی برداریم.

نیمه اول آبان 89

محمد دهقان

عضو کمیسیون قضائی مجلس

امروز تراکم پرونده های موجود در دادگاهها با تعداد قضات هیچگونه تناسبی ندارد و همین چالش موجب شد در برنامه پنجم توسعه به پیشنهاد قوه قضائیه در مدت پنج سال پنج هزار قاضی جذب دستگاه قضائی کشور شود. تراکم پرونده های قضائی و کم بودن قضات موجب کاهش کیفیت قضاوت در دستگاه قضائی و اطاله دادرسی می شود.

آبان 89

بهمن کشاورز

رئیس اتحادیه کانونهای وکلای ایران

 

تعداد کم قضات بدون تردید یکی از علل اطاله دادرسی است زیرا وقتی در یک روز بیش از سه تا چهار پرونده حقوقی یا کیفری در نوبت رسیدگی قرار گیرد قاضی مجال کافی برای رسیدگی به صورت کامل و دقیق را ندارد و ناچار وقت تجدید شده و دادرسی به طور غیرمتعارف طولانی می شود. وقتی مشکل کمبود قاضی در سطح دادسرا یعنی شعب بازپرسی و دادیاریهای تحقیق مطرح شود آنگاه این اطاله دادرسی با آزادیهای شخصی، آبرو و حیثیت و البته حقوق افراد مرتبط می شود. زیرا عدم تحقیقات سریع به لحاظ کثرت کار مقام قضائی را مجبور می کند که با اتخاذ تصمیمات نه چندان دقیق و قاطع پرونده را در حال تعلیق نگاه دارند و در این حالت ناچار متهم تحت قرار و شاکی سرگردان می شود.

آبان 89

علی آوایی

رییس کل دادگستری استان تهران

 

استان و به ویژه شهر تهران با کمبود شدید قاضی مواجه است که این موضوع به شدت رسیدگی دقیق و سریع به پروند ها را با مشکل مواجه کرده است. کادر قضایی بیش از50درصد دادگاه های شهر تهران کامل نیست.در شهر تهران در حال حاضر60شعبه دادگاه رئیس ندارد، از این تعداد30شعبه به سختی و با دادرس اداره می شود و30شعبه دیگر نه رئیس و نه دادرس دارد.بسیاری از مردم به این دادگاه ها مراجعه می کنند اما ما پاسخی برای آنان نداریم و شرمنده آنان هستیم.این تعداد قاضی در دادگاه های تهران برای این حجم گسترده پرونده های قضایی کفایت نمی کند و باید قاضی استخدام شود.کار قضاوت برای قضات به دلیل حجم زیاد پرونده به حدی رسیده است که آنان دچار مشکلات روانی و فرسایشی شده اند که این به اعصاب و روان قضات لطمه می زند و همچنین به رسیدگی دقیق تر و سریع تر به پرونده ها خدشه وارد می کند.

مهر 89

آیت اله آملی لاریجانی

رئیس قوه قضائیه

ارتقاء وضعیت بودجه‌ای قوه‌قضاییه و تکمیل نیروی انسانی دستگاه قضایی را از جمله مسائلی است که نیازمند توجه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

اردیبهشت 89

ابراهیم رییسی

معاون اول قوه قضاییه

 

کمبود 600 تا 700 قاضی فقط در شوراهای حل اختلاف موجب ایجاد کار طاقت فرسا و مضاعف، برای قضات دادگستری شده است و بسیاری از آنان، در ساعات غیراداری به صدور احکام در شوارهای حل اختلاف اقدام می کنند. به طور طبیعی، سالانه 250 تا 300 قاضی جذب دستگاه قضایی می شوند، اما در اوضاع کنونی، کمبود قاضی، امری محسوس و غیرقابل انکار است.

فروردین 89

عباسعلی علیزاده

معاون اداری مالی وقت قوه قضائیه

 

زمانی که بحث بودجه در دولت مطرح بود با یک دید مضیقی این بودجه بسته شد، قبلا به ما اجازه خرید ساختمان و هزینه های دیگر داده شده بود که این کار را انجام ندادند و گفتند یادمان رفته است! از این رو ما با این بودجه مضیق نمی توانیم خواسته های قوه قضائیه را اجرا کنیم.

اردیبهشت ۱۳۸۸

 

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =