ظریف سنگر دیپلماسی را حفظ کرد

وزیر خارجه کشورمان در سفر به نیویورک سیاست ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه های مختلف تببین کرد.

ابوالفضل خدائی: هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال در حالی برگزار شد که فضای حاکم اجلاس تحت تأثیر تنش ها در تنگه هرمز، حمله به تأسیسات نفتی عربستان، تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران و غیره بود.(اینجا)  در همین راستا وزیر خارجه کشورمان 30 شهریورماه وارد نیویورک شد (ایـنـجـا)  وی در بدو ورو به نیویورک با تشریح اهداف سفر خود اعلام کرد که نشست وزیران خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ روز چهارشنبه در نیویورک برگزار خواهد شد. (ایـنـجـا)  این سفر درحالی انجام شد که آمریکا محدودیت هایی را برای هیات ایران ایجاد کرده بود و علی رغم این موانع وزیر خارجه با رسانه های مختلفی صحبت کرد و این بار این اقامتگاه ظریف بود که تبدیل به استودیوی خبری شده بود.(اینجا) به گفته کارشناسان دیپلماسی رسانه ای ظریف و دیدارهایش در حاشیه مجمع عمومی فرصت خوبی  را برای پیشبرد دپلماسی و تشریح مواضع ایران در برداشت که در ادامه مهمترین رویدادهای سفر ظریف به نیویورک را می خوانید:

به گزارش خبرآنلاین، ظریف در ادامه برنامه هایش درباره احتمال حضور آمریکا در کمیسیون مشترک برجام گفت: تا کنون چنین مساله ای پیشنهاد نشده است اما پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ایران برای حضور ایالات متحده در کمیسیون برجام چه به صورت مهمان و چه به صورت عضو، ضروری است. (ایـنـجـا)

اما همزمان با حضور ظریف در نیویورک مقام های آمریکایی موجی از اتهام زنی ها و فرافکنی ها را علیه ایران آغاز کردند و در خصوص حمله آرامکو سعی داشتند فضا را علیه ایران کنند که پاسخ های صریح مقام های کشورمان مانع رسیدن آمریکا به هدف مطلبوش شد. وزیر امور خارجه کشورمان در همین راستا در باره اظهارات خلاف واقع و اتهام زنی پمپئو به ایران در توئیت خود نوشت:" در حالی که رژیم سعودی به ایران -البته بی‌اساس- درباره حمله به تاسیسات نفتی‌اش اتهام می‌زند، جالب است که امروز با نقض آتش‌بس سازمان ملل، در حدیده یمن تلافی کرد. روشن است که حتی خود سعودی‌ها هم داستان غیرواقعی دخالت ایران در حملات به تاسیسات آن‌ها را باور ندارند." (ایـنـجـا)

ظریف همزمان با سالروز گرامیداشت جنگ تحمیلی و طرح صلح جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در توئیتی عنوان کرد:  «۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برای ایرانیان روز تلخی است زیرا یادآور تجاوز صدام با پشتیبانی قدرت‌های جهانی به ایران است.منطقه ما از آن زمان تاکنون همواره در آشوب بوده است. ما می‌خواهیم ۳۱ شهریور روز صلح باشد و نه جنگ. رئیس‌جمهوری روحانی، امروز «ائتلاف: ابتکار صلح هرمز را کلید زد. جزئیات در مجمع عمومی ملل متحد. (ایـنـجـا)

ظریف همچنین در توئیتی دیگر با ضمیمه کردن مقاله نشریه «فارن‌پالسی» که در آن به آزمایش هسته‌ای رژیم صهیونیستی در سپتامبر سال ۱۹۷۹ اشاره دارد و ماهواره‌های آمریکایی نیز این آزمایش را شناسایی  و چشم پوشی کرده بودند نوشت: یادآوری این روزها این که اسرائیل تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه ماست و این که چهل سال پیش، دغل و ریاکاری ایالات متحده همانند امروز برقرار بود. (ایـنـجـا)

علاوه بر این فضاسازی ها آمریکا در اقدامی دیگر بانک مرکزی ایران را تحریم کرد که این موضوع نیز با واکنش ظریف مواجه شد. وی در توئیترش نوشت: تحریم جدید ایالات متحده علیه بانک مرکزی نشان‌دهنده استیصال و شکست سیاست «فشار حداکثری، ممانعت از تامین مالی واردات غذا و داروی مردم ما توسط بانک مرکزی، هراس تیم بی از بازگشت ایالات متحده به مذاکره و تلاش تیم بی در کشاندن دونالد ترامپ به جنگ است. (ایـنـجـا)

علاوه بر این اقدامات دولت آمریکا درخواست وزیر خارجه ایران برای عیادت از سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد را با یک شرط وقیحانه رد کرد. (ایـنـجـا) در همین حال وزیر خارجه کشورمان توئیتی را درباره ملاقات تصویری با مجید تخت روانچی منتشر کرد. وزیر خارجه کشورمان در توئیترش نوشت:به وسیله تکنولوژی توانستم با دوست چهل ساله‌ام و سفیرمان در سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کنم؛ کسی که در بیمارستان بستری است و تنها چند ساختمان با او در نیویورک فاصله داشتم. (ایـنـجـا)

سلاح دیپلماسی عمومی فعال شد

وزیر خارجه کشورمان در برنامه های اولیه خود با شبکه سی بی اس نیوز مصاحبه کرد. ظریف در گفت وگو با این شبکه ادعای جنگ طلبانه مقام های واشنگتن در مورد دست داشتن تهران در حملات به تاسیسات آرامکو را رد کرد و گفت: اطمینان دارم که ایران جنگ را آغاز نخواهد کرد و همچنین اطمینان دارم که هر طرفی، جنگ را شروع کند، همان طرفی نخواهد بود که آن را پایان می دهد.

ظریف در این مصاحبه با اشاره بدعهدی آمریکا در خروج از برجام با ذکر مثالی گفت: بگذارید مثالی بیاورم که ترامپ بتواند در چارچوب اصطلاحات معاملات بازرگانی و خرید و فروش مسکن و املاک درک کند: من ساختمانی از شما می خرم و سال بعد شرکت شما به شخصی به ارث می رسد که به من می گوید: من که این ساختمان را به تو نفروخته ام، بنابراین باید بهای بیشتری به من بپردازی و من ساختمان نامرغوب تری به تو تحویل خواهم داد. آیا شما این ساختمان را خریداری خواهیدکرد؟ آیا هیچکس در طول تاریخ (به قول خود ترامپ)، چنین ساختمانی را خواهد خرید؟ و آیا شما هیچ نمونه دیگری در تاریخ (باز هم به قول ترامپ) سراغ دارید که فردی چنین حرفی بزند که ترامپ از ما درخواست می کند؟ ما که در آمریکا انقلاب نکرده ایم (در آمریکا انقلاب نشده)، ترامپ حکومت را از دولت دیگری تحویل گرفته است که به صورت قانونی به عنوان دولت ایالات متحده انتخاب شده بود. این توافقنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد هم تصویب شده، بنابراین قطعنامه شورای امنیت به شمار می رود. تا جایی که می دانم ایالات متحده عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و از آن خارج نشده، هرچند از شورای حقوق بشر و یونسکو خارج شده، اما از شورای امنیت خارج نشده و هنوز عضو آن است. (ایـنـجـا)

ظریف در ادامه طی نشستی با خبرنگاران رسانه های بین المللی در مقر نمایندگی سازمان ملل در نیویورک ابتکار جمهوری اسلامی برای امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تشریح و بر همکاری هشت کشور منطقه برای پیاده کردن آن تاکید کرد. وزیر خارجه گفت: این ابتکار چرخشی از مفهوم خرید امنیت به سمت اتکا به خود مردم منطقه و همکاری میان آنهاست. اینها بنیان امنیت در منطقه هستند و بدون آنها امنیت، خیالی دست نیافتنی در منطقه خواهد بود. وی افزود: اعضای اولیه این ائتلاف را ایران، عراق، عربستان، کویت، قطر، عمان، بحرین و حتی یمن تشکیل خواهند بود. (ایـنـجـا)

وزیر خارجه کشورمان در ادامه به رادیو ملی همگانی آمریکا(NPR)گفت که ایران در تحت فشار تسلیم دولت ترامپ نمی شود. وی افزود: ما در برابر خصومت ورزی بی پروای آمریکا مقاومت می کنیم.این توهم را که می توان ایران را با فشار شکست داد، رها کنید. ظریف همچنین تصریح کرد: می توانم به شما اطمینان دهم که آمریکا قادر نیست ما را با فشار به زانو در آورد. (ایـنـجـا)

وزیر خارجه کشورمان در ادامه برنامه ها با سی ان ان مصاحبه کرد. ظریف با تاکید بر اینکه " ایران آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود " اطمینان داد که چنانچه ایران مورد حمله قرار گیرد ؛ با همه توان از خود دفاع خواهد کرد.

ظریف باردیگر با رد ادعاهای مطرح شده درباره دخالت ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان اظهار داشت: هیچ سند و شواهدی دراین  خصوص وجود ندارد . اگر ما در پس این حمله قرار داشتیم که برای عربستان سعودی یک فاجعه بود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز آسمان ایران و برخی ادعاها مبنی بر قرارداشتن این پهپاد بر فرازآبهای بین المللی اظهار داشت: ما در یادداشتی که از طریق سفارت سوییس به آمریکاییها دادیم ، کاملا آشکار  ساختیم که پهپاد ساقط شده بر فراز قلمرو آبی ایران قرار داشته است . ما به هر حمله ای پاسخ می دهیم .  (ایـنـجـا)

ایستگاه بعدی ظریف مصاحبه با ان بی سی بود. وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با این شبکه در پاسخ به این که بر مبنای گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا، ایران نیز در میان کشورهایی است که با نفوذ سایبری قصد مداخله در انتخابات آمریکا را دارد و آیا ایران این تاکتیک را تاکتیکی موثر می‌داند گفت: برای ما مزیتی در انتخابات شما وجود ندارد که در آن مداخله کنیم. ما در امور داخلی کشوری دیگر مداخله نمی‌کنیم اما یک جنگ سایبری در جریان است.

ظریف در این راستا اشاره کرد: آمریکا این جنگ سایبری را با حمله‌ای خطرناک و غیرمسئولانه [سایبری] به  تاسیسات هسته‌ای ما آغاز کرد که می‌توانست جان میلیون‌ها انسان را بگیرد. استاکس‌ نت را به خاطر  دارید؟ زیرو دی را به خاطر دارید؟ عملیات المپیک را به خاطر دارید؟ جنگی سایبری در میان است و ایران در آن درگیر است. هر جنگی که آمریکا آغاز کند، قادر به پایان دادن به آن نخواهد بود. (ایـنـجـا)

ظریف همچنین در پاسخ به این که بر مبنای گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا، ایران نیز در میان کشورهایی است که با نفوذ سایبری قصد مداخله در انتخابات آمریکا را دارد و آیا ایران این تاکتیک را تاکتیکی موثر می‌داند گفت: برای ما مزیتی در انتخابات شما وجود ندارد که در آن مداخله کنیم. ما در امور داخلی کشوری دیگر مداخله نمی‌کنیم اما یک جنگ سایبری در جریان است. وی افزود: آمریکا این جنگ سایبری را با حمله‌ای خطرناک و غیرمسئولانه [سایبری] به  تاسیسات هسته‌ای ما آغاز کرد که می‌توانست جان میلیون‌ها انسان را بگیرد. استاکس‌ نت را به خاطر  دارید؟ زیرو دی را به خاطر دارید؟ عملیات المپیک را به خاطر دارید؟ جنگی سایبری در میان است و ایران در آن درگیر است. هر جنگی که آمریکا آغاز کند، قادر به پایان دادن به آن نخواهد بود. (ایـنـجـا)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه «سی. جی. تی. اِن.» در آمریکا گفت مقاومت یمن به جای گرفتن انتقام حملات سعودی از غیرنظامیان عربستانی، به یک پالایشگاه حمله کرد و یک نفر هم کشته نشد. ظریف با انتقاد از موضع‌گیری آمریکا در غیرقابل قبول خواندن حمله به تاسیسات نفتی سعودی، گفت یمنی‌ها انتقام چهار سال و نیم حمله و کشتار صد هزار نفر توسط سعودی‌ها را با حمله به یک پالایشگاه گرفتند. (ایـنـجـا)

ظریف همچنین طی گفت و گوی کوتاهی با خبرنگار بخش کاخ سفید گفت که ایران با هیچ تغییری در برجام موافق نیست. (ایـنـجـا)

 ظریف همچنین در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد: فعالیت‌های دیپلماتیک ایران بسیاری از مسائل مربوط به این کشور را برای بسیاری از کشورهای جهان روشن کرد.وی گفت: پیش از رسیدن حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و پس از ورود وی توانستیم جلوی اقدامات گمراه کننده آمریکا را درباره حوادث منطقه برای فراموش کردن جنایاتی که در یمن اتفاق می افتد بگیریم. آنها با صرف نظر از این که عربستان سعودی بر ادامه تجاوز به ملت یمن اصرار می کند می خواستند مسئولیت را به گردن ایران بیندازند. این مسئله را در نطق رئیس جمهور ایران و گفت‌وگوهای رسانه‌ای توضیح دادیم. (ایـنـجـا)

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: توافق راهبردی 25 ساله میان کشورمان و چین در حد یک ایده پیشنهادی از سوی ایران بوده و هیچ توافقی وجود ندارد که بخواهد مفادی داشته باشد.  در اصل، توافقی در کار نیست که بندهایی داشته باشد. یک پیشنهاد برای برنامه‌ای 25 ساله است که تازه باید بنشینیم و شروع به نوشتن توافق کنیم.(ایـنـجـا)

وزیر خارجه کشورمان همچنین در واکنش به ادعای یک مقام آمریکایی درباره تبادل زندانیان گفت تاکنون هیچ پیشنهادی از سوی مقام‌های آمریکایی در این زمینه دریافت نکرده ام. (ایـنـجـا)

تارنمای خبری دیلی بیست نیز با ارزیابی گفت و گوهای وزیر خارجه ایران نوشت: تهران مادامی که طرح خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری فرانسه اجرایی نشود، گفت و گو با ترامپ و دولت وی را از سر نمی گیرد. دیلی بیست در ادامه این گزارش به نقل از ظریف نوشت که توافق ۱۵ میلیارد دلاری تنها یکی از چندین خواسته دولت ایران از اتحادیه اروپا و آمریکا است. تهران همچنین می خواهد که بتواند نفت خود را فروخته و به درآمدهای ناشی از فروش آن دسترسی داشته باشد. (ایـنـجـا)

برگزاری نشست 1+4 و بیانیه پایانی

همانطور که وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک اشاره داشت نشست 1+4 برگزار و متعاقب آن بیانیه ای نیز منتشر شد. در این بیانیه که پس از پایان نشست توسط موگرینی در جمع خبرنگاران قرائت شد، آمده است:

1_ نشست وزرای کشورهای 1+4 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا) و ایران در تاریخ سوم مهرماه 1398 در نیویورک به منظور بحث در خصوص اجرای برجام برگزار شد. ریاست این نشست با نماینده عالی اتحادیه اروپایی خانم فدریکا موگرینی به نمایندگی از اتحادیه اروپایی بود.

2- شرکت کنندگان خاطرنشان کردند که برجام، که به تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است، یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه هسته ای و یک دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است. آنان بر اهمیت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرفها تاکید کرده و عزم خود را در جهت تداوم تلاش ها برای حفظ این توافق، که به نفع همه است مورد تاکید قرار دادند. (ایـنـجـا)

پس از آن نیز ظریف به ارزیابی این نشست پرداخت و آن را خوب توصیف کرد. (ایـنـجـا)

سخنرانی ظریف در جلسه شورای امنیت با محوریت «ابتکار صلح هرمز»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شرکت و با تشریح ابتکار صلح هرمز (امید) بر ضرورت همکاری منطقه ای برای صلح و ثبات خلیج فارس تاکید کرد و خواستار پیوستن کشورهای منطقه به این ابتکار شد.

ظریف ارتقای همبستگی ، تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه و همکاری بین کشورهای منطقه برای حصول اطمینان از تمامیت ارضی و استقلال سیاسی  و همین طور همکاری در ریشه کن کردن تروریسم ، افراط گرایی و تنش های فرقه ای ، و حصول اطمینان از امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و جریان آزاد نفت از جمله اهداف این ابتکار معرفی کرد. (ایـنـجـا)

پس از این نشست ظریف در توئیتی نوشت:  در جلسه شورای امنیت ملل متحد، من توضیح دادم که «ابتکار صلح هرمز (HOPE)» که رئیس‌جمهور روحانی در سخنرانی امسال در مجمع عمومی مطرح کرد، چه مواردی را در بر می‌گیرد: گفتگو،اعتمادسازی،آزادی دریانوردی،امنیت انرژی،عدم تجاوز،عدم مداخله. ما «همه» دولت‌های منطقه را دعوت می‌کنیم که در این ابتکار به ما بپیوندند." (ایـنـجـا)

لازم به ذکر است که ایران در 2دهه اخیر 8 ابتکار دیپلماتیک منطقه ای و جهانی را مطرح کرده است. (ایـنـجـا)


سخنرانی در اجلاس وزاری خارجه مجمع تمدن های کهن

محمد جواد ظریف در این سخنرانی تاکید کرد: تمدن های کهن در جهان امروز موضوعیت داشته و نقش قابل توجهی در صلح و امنیت بین المللی دارند. تنوع تمدن های کهن در ذات خود مقابله با انحصار طلبی و برتری طلبی فرهنگی برخی از بازیگران و مقابله با هژمونی و سلطه طلبی آنهاست. در کنار تنوع تمدنی و ویژگی های هر یک از تمدن ها، همه تمدن های کهن برای انسان و کرامت انسانی احترام قائلند و این پدیده ای است که دنیای امروز به آن نیازمند است. (ایـنـجـا)

 همچنین محمدجواد ظریف در پایان سفر به نیویورک در جمع خبرنگاران در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا در این سفر نیز با اعضای کنگره آمریکا دیدار و یا رایزنی داشته است، اظهار کرد: من در سفرهای مختلف با گروه‌های مختلف آمریکایی دیدار و رایزنی دارم البته این بار سفرم را بسیار کوتاه کردم.  البته همان طور که می دانید اکنون فضای آمریکا فضای استیضاح است و همه در این فضا هستند. با چند نفر تلفنی صحبت کردم. آنها به من تلفن زدند و چون حضور من در نیویورک کوتاه بود، این امکان نبود که وقتش را هماهنگ کنیم که آنها برای دیدار حضوری به نیویورک بیایند.

در ادامه صحبت های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد علت  اصرار اروپایی ها به انجام  دیداری بین مقامات ایران و آمریکا در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: اروپایی ها نتوانستند به تعهدات خود در برجام و همچنین به تعهداتی که بعد از خروج آمریکا از برجام ارائه کردند، عمل کنند، آنها  فکر می کنند راه حل مشکلاتشان این است که ما با ترامپ مذاکره کنیم.

لازم به ذکر است که وزیر خارجه کشورمان به بیانیه فرانسه، آلمان و انگلیس در مورد ایران و فرا رسیدن زمان انجام مذاکرات طولانی‌مدت با تهران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی واکنش نشان داد و تاکید کرد: هیچگونه توافق جدیدی بدون پایبندی به برجام وجود نخواهد داشت. ظریف گفت:" فلج بودن سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود بدون اجازه ایالات متحده، از ماه می ۲۰۱۸ عیان بوده است. راه حل این نقیصه، عزم خود را جزم کردن برای شکل دادن مسیری مستقل است؛ و نه تکرار طوطی‌وار ادعاها و درخواست‌های ایالات متحده که با برجام همخوانی ندارد. پیش از پایبندی به توافق کنونی، هیچ توافق جدیدی در کار نخواهد بود. (ایـنـجـا)

وزیر خارجه کشورمان در همین راستا تاکید کرد: این مشکل ما نیست آنها در اجرای تعهداتشان ایراد دارند، مشکل دارند و یا اراده و توان کافی ندارند که این تعهدات را اجرا کنند آنها باید برای حل این مشکل شان راه حلی پیدا کنند. ما آمادگی نداریم اقتصاد مردم و آینده مردم مان را در گرو یک دیدار نمایشی با رئیس جمهوری قرار بدهیم که تاکنون به تعهدات خود پایبند نبوده است و از تعهدات خود خارج شده است. (ایـنـجـا)

ظریف در گفت و گویی دیگر با خبرنگاران با بیان اینکه اقتصاد و آینده مردم را در گروه دیدار نمایشی با ترامپ قرار نمی‌دهیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند اگر می‌خواهند با جمهوری اسلامی صحبت کنند باید به تعهداتشان بازگردند و تحریم‌ها را متوقف کنند. (ایـنـجـا)

دیدارهای فشرده ظریف در نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در هفتادوچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل به همراه رئیس جمهور به نیویورک سفر کرده بود در حاشیه این اجلاس با مقام های مختلفی از کشورها دیدار و گفت و گو کرد. در همین راستا ظریف با وزرای خارجه فرانسه،لهستان و سرپرست آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد. (ایـنـجـا)

محمدجواد ظریف همچنین با همتای عمانی خود در نیویورک دیدار و رایزنی کرد. گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه  و آخرین تحولات منطقه‌ای از مهمترین محورهای رایزنی‌های وزیران امور خارجه ایران و عمان بود. (ایـنـجـا)

در ادامه استف بلاک  وزیر خارجه هلند به دیدار محمدجواد ظریف آمد تا درباره مسایل دوجانبه، منطقه ای و برجام تبادل نظر کنند. (ایـنـجـا)

سپس در دیدار ظریف و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه روابط دوجانبه، تداوم تماس و رایزنی های نزدیک مقامات دو کشور  و همچنین آخرین تحولات و پیشرفت های روند آستانه مورد گفتگو قرار گرفت. (ایـنـجـا)

در ادامه محمد جواد ظریف به دیدار محمد علی الحکیم آمد تا درباره مسایل دوجانبه، منطقه ای و مبارزه با تروریسم بحث و بررسی کنند. (ایـنـجـا)

همچنین وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و کویت در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و درباره مسایل منطقه‌ای بویژه بحران یمن تبادل نظر کردند.  (ایـنـجـا)

فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در ادامه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد. (ایـنـجـا)

در دیدار وزیر امورخارجه ایران با همتای اتریشی نیز دو طرف بر حفظ برجام و ضرورت اقدامات ملموس اروپا برای اجرای تعهدات برجامی تاکید کردند. (ایـنـجـا)

«محمد جواد ظریف» و «شاه محمود قریشی» وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان هم در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درخصوص صلح و ثبات در منطقه و تحولات اخیر بحث و تبادل نظر کردند. (ایـنـجـا)

رئیس صلیب سرخ جهانی با حضور در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران با رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران دیدار کرد. پیتر مائور به دیدار محمد جواد ظریف آمد تا درباره همکاری های انسان دوستانه و اضطراری گفت و گو کند. (ایـنـجـا)


ظریف در ادامه و در دیدار با همتای ژاپنی نیز گفت: ما معتقدیم که اتفاقات منطقه نتیجه سیاست های جنگ طلبانه است. ما آماده ایم برای پایان دادن به جنگ یمن کمک کنیم. (ایـنـجـا)

توقف ظریف در آلمان و دیدار با ایرانیان مقیم فرانکفورت

وزیر امور خارجه کشورمان در مسیر بازگشت از نیویورک به کشورمان و در توقف کوتاهی در فرانکفورت با حضور در جمع کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، خانواده های آنان و جمعی از ایرانیان مقیم در فرانکفورت سخنرانی کرد. ظریف در این سخنرانی گفت: دیپلماتهای جمهوری اسلامی ایران تنها دیپلمات هایی هستند که مجبورنیستند از قدرتی در خارج از کشوربرای رای و اعلام موضع خود دستوربگیرند و واقعیت مسلم این است که در دشوارترین موضوعات می توانیم بدون نگرانی از قیل و قال این و آن تصمیم گیری کنیم وامیدوارم شیرینی این رویکرد همواره برای ما بماند. وی همچنین تاکید کرد: اگر با مردم و در کنار مردم باشیم و اگر قدرت و پیشرفتمان را از مردم بگیریم و اعتمادمان به درون باشد همین خواهد بود. البته راه برای همکاری با خارج از مرزها همواره باز است و وظیفه ما آماده کردن بهترین ها برای همین مردم است.اما ما هیچ وقت نگاهمان به آن سوی مرزها برای عزت، پیشرفت و برای توسعه کشورمان نبوده و آنچه مهم است ایمان و اعتماد ما بعد از خدا به همین مردم است. (ایـنـجـا)

گفتنی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به مقر سازمان ملل متحد برای شرکت در ۷۴ مین نشست مجمع عمومی این سازمان، حضور و سخنرانی در نشست های مختلف و ده ها دیدار با مقامات خارجی و انجام چندین مصاحبه و نشست های رسانه ای یکشنبه شب وارد میهن شد. (ایـنـجـا)

310311/23

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    0 0
    روح برجام آن زمانی نقص شد که فرمودند آمریکا حق سرمایه گذاری در ایران را ندارد. این خواسته چین و روسیه بود که متعاقب آن ترامپ نیز از برجام خارج شد