۴ نفر
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
آیا ترامپ از استیضاح جان سالم بدر می برد؟

اقناع افکار عمومی برای حمایت از استیضاح و برکناری ترامپ از قدرت، یک روند و«آزمون دو مرحله ای» است. اول اینکه افکار عمومی باید قانع شود که موارد اتهامی رییس جمهور واقعیت دارند. دوم اینکه موارد اتهامی باید آنقدر سنگین باشد که بتوان بر اساس آنها برکناری رییس جمهور از قدرت را توجیه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر ویلیام گالستون تحلیلگر موسسه مطالعاتی بروکینگز آمریکا درباره استیضاح ترامپ و رسوایی امنیتی او نوشت:

تلاش جدی برای استیضاح و برکناری رییس جمهور آمریکا از قدرت، دو بار در نیم قرن گذشته رخ داده است. بار نخست سال 1974 بود که منجر به استعفای ریچارد نیکسون شد و مرتبه دوم مربوط به استیضاح بیل کلینتون در سال 1998 بود که به استعفای نیوت گینگریچ رییس وقت مجلس نمایندگان آمریکا و از عوامل اصلی طرح استیضاح کلینتون، منتهی گردید.

در مورد نخست، افکار عمومی در واکنش به رویدادهای سرگیجه آور خیابان پنسیلوانیا (محل کاخ سفید) و جزییات ماجرای واترگیت به تدریج به سمت دوری جستن از نیکسون و برکناری او از قدرت سوق پیدا کرد. در مورد دوم، مردم از ابتدا تا انتهای ماجرای کلینتون مخالف استیضاح بودند و اطلاعات مربوط به پرونده کلینتون تقریبا هیچ اثری بر نظر آنها نسبت به رییس جمهور وقت بر جای نگذاشت.

اکنون وارد نخستین مرحله از سومین روند استیضاحی شده ایم که دونالد ترامپ را هدف گرفته است. آیا روند استیضاح مزبور منجر به پیروزی دموکراتها خواهد شد و یا وضعیت فاجعه باری را برای آنها رقم خواهد زد؟ آیا این روند منجر به پایان ریاست جمهوری ترامپ خواهد شد و یا بسترساز انتخاب مجدد او در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا خواهد گردید؟ پاسخ این سوالات را نمی دانیم اما تاریخ سرنخهایی را در اختیار ما قرار می دهد تا بتوانیم مسیر آینده ی روند استیضاح مزبور را از پیش نظاره گر باشیم.

نخستین شاخص کلیدی در پیشبینی مسیر آینده استیضاح، به موقعیت رییس جمهور در میان مردم مربوط می شود چرا که به موازت ادامه تحقیق و تفحص درباره استیضاح، افکار عمومی ممکن است در این رابطه دچار تغییر و تحول زیادی گردد.

اسناد مربوط به ماجرای واترگیت در تابستان 1973 (به کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان آمریکا) ارایه شد. به فاصله کوتاهی پس از آن، رسوایی شنبه شب پاییزی برای نیکسون رقم خورد. این دو رویداد موجب گردیدند که حمایت مردمی از ادامه ریاست جمهوری نیکسون که در اواخر بهار 1973 به 50% می رسید سیرنزولی به خود بگیرد و در آغاز سال 1974 به 24% برسد. روند نزولی مزبور طی 8 ماه نخست سال 1974 تغییری نکرد و در نهایت به استعفای نیکسون از مقام ریاست جمهوری منجر گردید. به طور خلاصه باید گفت وجهه ی سیاسی نیکسون خیلی پیش از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا در ژوییه 1974 خواستار استیضاح نیکسون در مورد سه فقره اتهامی وی گردد، به شدت آسیب دیده بود.

نقطه مقابل ماجرای نیکسون، استیضاح کلینتون است. حمایت مردمی از ادامه ی ریاست جمهوری کلینتون، در آغاز سال 1998 به 60% می رسید و در طول این سال به هیچ وجه به زیر 60% سقوط نکرد بلکه در انتهای سال 1998 به رقم 73% بالغ گردید. در ژانویه 1999 - که سنای آمریکا در هیچ یک از موارد اتهامی مطرح شده (توسط مجلس نمایندگان آمریکا) کلینتون را محکوم نکرد- حمایت مردمی از او حول و حوش 70% بود.

نمودار 1

دومین شاخص کلیدی در پیشبینی مسیر استیضاح، به حمایت مردم از تلاشهای نمایندگان شان برای استیضاح رییس جمهور مربوط می شود. همانطوری که نمودار 2 نشان می دهد، حمایت مردم از استیضاح و برکناری نیکسون در سال 1973 به تدریج روند صعودی داشت و تا پایان سال تقریبا به دو برابر رسید و از ژانویه تا اوت 1974، 20% دیگر افزایش یافت.

نمودار 2

وضعیت استیضاح کلینتون، متفاوت از مورد نیکسون بود. به رغم برگزاری جلسات متعدد در کنگره در رابطه با بررسی استیضاح کلینتون وهمچنین برخلاف گزارش های پر سر و صدای دادستان ویژه ی پرونده و تصویب موارد اتهامی علیه کلینتون توسط مجلس نماینگان آمریکا، حمایت مردم از استیضاح و برکناری او طی تابستان و پاییز 1998 تغییری نکرد. بنا به نظرسنجی گالوپ در 8 اوت 1998، 34% آمریکایی ها از استیضاح کلینتون حمایت می کردند و 63% نیز مخالف استیضاح بودند. نظرسنجی گالوپ در 12 دسامبر همان سال، سوال مشابه نظرسنجی قبل را عینا از مردم پرسیده بود و باز هم نتیجه نظرسنجی تغییری نکرد و همچنان 34% موافق و 63% مخالف استیضاح بودند. از نظر مردم آمریکا، کسانی که به کلینتون اتهام وارد کرده بودند نتوانسته بودند استیضاح و برکناری او را توجیه کنند.

نظرسنجی مشترکی که توسط نیویورک تایمز و سی بی اس نیوز - پس از جلسات بررسی استیضاح کلینتون در مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین پس از رای نمایندگان به استیضاح - انجام گرفت حکایت از آن داشت که وقایع مجلس نمایندگان آمریکا تاثیری بر افکار عمومی نداشته اند. حتی پس از تصویب موارد اتهامی کلینتون توسط مجلس نمایندگان امریکا، تقریبا دو سوم شرکت کنندگان نظر سنجی بر این عقیده بودند که سنا نباید رییس جمهور را محاکمه کند و در عوض، باید کار را با یک توبیخ رسمی به شکل مسالمت آمیز خاتمه دهد. 68% شرکت کنندگان در نظر سنجی مزبور عقیده داشتند که حتی اگر سنا رییس جمهور را محاکمه کند، نباید رای به برکناری وی از مقام ریاست جمهوری دهد.

البته این بدان معنی نبود که افکار عمومی نسبت به موارد اتهامی کلینتون در تردید به سر می برد و او را بی گناه می دانست. تا پایان سال 1998، اکثر مردم آمریکا بر این باور بودند که کلینتون سوگند دروغ یاد کرده و مرتکب اعمال غیر قانونی شده و همچنین از قدرتش سوء استفاده کرده است. نظرسنجی دسامبر 1998 گالوپ نشان می داد که اکثر مردم بر این باورند که جرایم مزبور در حدی نیستند که بتوان کلینتون را بر مبنای آنها استیضاح کرد.

سومین شاخص کلیدی در پیشبینی روند مسیر استیضاح، به میزان حمایت جمهوریخواهان و دموکراتهای مجلس نمایندگان از استیضاح مربوط می شود. زمانی که کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان آمریکا رای به استیضاح نیکسون داد، 6 تن از 17 نماینده جمهوریخواه مجلس به وارد بودن اتهام «اخلال در اجرای عدالت ((Obstruction of Justice» توسط نیکسون رای مثبت دادند و 7 نماینده جمهوریخواه نیز به اتهام دیگر نیکسون مبنی بر«سوء استفاده از قدرت(Abuse of Power)» رای آری دادند. این وضعیت منجر به این شد که هیاتی از نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان به ریاست«باری گولدواتر» به دفتر کار نیکسون در کاخ سفید برود و به او اطلاع دهد که حمایت از او حتی در میان هم حزبی هایش هم به شدت کاهش یافته است. نیکسون که فهمیده بود مجلس نمایندگان رای به استیضاح او خواهد داد و سنا نیز به محکومیت و برکناری او از ریاست جمهوری رای خواهد داد، چاره را در آن دید که پیش از برگزاری جلسه رای گیری مجلس نمایندگان ازسمت ریاست جمهوری آمریکا استعفا کند.

اما رویدادهای مربوط به استیضاح کلینتون در سال 1998 به گونه ای متفاوت از ماجرای نیکسون رقم خوردند. زمانی که تمام مجلس نمایندگان رای به همه ی موارد اتهامی کلینتون دادند فقط 5 نماینده از 205 نماینده دموکرات به برخی موارد اتهامی رای مثبت دادند. زمانی که سنای آمریکا در مورد دو اتهامی که علیه کلینتون در مجلس نمایندگان رای آورده بود رای گیری کرد، هیچ سناتور دموکراتی به موارد اتهامی رای مثبت نداد و این حکایت از این داشت که بین دموکراتهای سنا و مجلس نمایندگان اختلاف شدیدی بر سر موارد اتهامی کلینتون وجود دارد.

سوالی که با نظر به سه شاخص کلیدی مذکور– یعنی حمایت عمومی از ادامه کار رییس جمهور، حمایت مردمی از استیضاح و برکناری وی و میزان حمایت دو حزبی از استیضاح – در رابطه با استیضاح ترامپ مطرح می شود این است که ترامپ بر اساس شاخصهای مزبور چه وضعیتی دارد؟

حمایت مردم از ادامه کار ترامپ

نظر سنجی NPR، PBS و Marist روز سه شنبه که پیش از انتشار شکواییه افشاگر کاخ سفید انجام گرفته، حکایت از آن دارد که 45% افراد واجد شرایط رای گیری در آمریکا همچنان از ترامپ حمایت می کنند و این رقم تغییر چندانی در طول ریاست جمهوری او نداشته است. 90% جمهوریخواهان همچنان پشت ترامپ ایستاده اند. نظر سنجی HuffPost/YouGov و Politico/Morning نشان می دهند که حمایت از ترامپ عمدتا تغییری نکرده و جمهوریخواهان به شدت از او حمایت می کنند. اگر طی بررسی روند استیضاح ترامپ، این ارقام تغییری نکنند، دموکراتها همان گرفتاری جمهوریخواهان در سال 1999 را پیدا خواهند کرد.

حمایت از استیضاح

نظرسنجی NPR/PBS/Maris نشان می دهد که جامعه آمریکا بر سر موضوع استیضاح به شدت دو قطبی گشته و شکاف شدیدی بین حامیان جمهوریخواهان و دموکراتها ایجاد شده است. در کل، 49% آمریکایی ها موافق استیضاح و 46% مخالف آن هستند. اگر بخواهیم این ارقام را بر اساس طبقه بندی جمهوریخواه و دموکرات ذکر کنیم باید گفت که 88% حامیان دموکراتها موافق استیضاح و 93% حامیان جمهوریخواهان مخالف آن هستند (61% حامیان دموکراتها «قویا» حامی استیضاح هستند و 80% حامیان جمهوریخواهان «به قطع و یقین» با آن مخالفت می کنند). 82% حامیان دموکراتها موضوع استیضاح را «مساله ای بسیارجدی» می دانند و 85% حامیان جمهوریخواهان از آن به عنوان «سیاسی کاری» یاد می کنند و مخالف استیضاح هستند. با همه اینها شواهد حکایت از آن دارند که سد مخالفت جمهوریخواهان با استیضاح، کاملا هم خلل ناپذیر نیست. 52% جمهوریخواهان معتقدند که افشاگر کاخ سفید باید در مجلس نمایندگان حضور یابد و ادای شهادت کند. 27% جمهوریخواهان نیز بر این اعتقادند که گفتگوی تلفنی ترامپ و درخواست او از رییس جمهور اوکراین برای تحقیق پیرامون (پسر) جو بایدن، موضوع مهمی است و نیاز به تحقیق و تفحص بیشتری دارد.

نظرسنجی HuffPost/YouGov که بین سه شنبه شب و صبح پنجشنبه صورت گرفته، زوایایی پنهان از وضعیت به سرعت در حال تغییر کنونی را برای ما روشن می کند. بر اساس این نظر سنجی، حمایت عمومی از استیضاح ترامپ کمی افزایش پیدا کرده و از رقم 42% به 47% رسیده است. البته این افزایش، مربوط به افزایش حمایت دموکراتها از استیضاح می شود که طی دو هفته گذشته از 74% به  81% بالغ گردیده است. حمایت افراد مستقل از استیضاح حول و حوش 35% است در حالی که حمایت جمهوریخواهان از استیضاح از16% به 11% تنزل پیدا کرده است.

نظرسنجی های Politico/Morning که در فاصله زمانی سه شنبه و پنجشنبه صورت گرفته نتایج مشابهی را نشان می دهند. هر چند که حمایت از استیضاح ترامپ در جامعه آمریکا 7% افزایش یافته اما عمده ی این افزایش مربوط به افزایش سیزده درصدی دموکراتهایی است که حامی استیضاح هستند.جامعه آمریکا در موضوع استیضاح همچنان دچار شکاف است و 43% مخالف و 43% هم موافق استیضاح هستند و البته 13% هم رای ممتنع داده اند.

حمایت مجلس نمایندگان از استیضاح

در وضعیت کنونی، حمایت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از استیضاح به شدت تابع حزبی که به آن تعلق دارند است. بیش از 90% دموکراتهای مجلس نمایندگان از بررسی استیضاح ترامپ حمایت می کنند و به قطع و یقین به موارد اتهامی او رای مثبت خواهند داد در حالی که تا کنون حتی یک نماینده جمهوریخواه مجلس مذکور، از استیضاح ترامپ حمایت نکرده است.

همان طوری که بسیاری از تحلیلگران اشاره کرده اند بیانیه نمایندگان منتخب دموکرات میانه رو از حوزه های انتخابیه ای که گاهی اوقات به جمهوریخواهان و برخی اوقات به دموکراتها رای می دهند (Swing districts)، به افزایش تعداد دموکراتهای خواهان استیضاح ترامپ کمک می کند. یکی از تحلیلگران کهنه کار به نام «ران براونستاین» بر پایه تحلیل دقیق نتایج انتخابات سالهای 1998 و 2000 می گوید آن دسته از نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان که برخلاف نظر موکلان خود در حوزه انتخابیه شان به استیضاح کلینتون رای مثبت دادند، حداکثر یک ریزش رای ملایمی در حوزه انتخابیه خود داشتند و این حکایت از آن دارد که اگر دموکراتهای میانه رو فوق الذکر از استیضاح ترامپ حمایت کنند، در انتخابات مجلس نمایندگان در سال 2020 احتمالا ریزش رای زیادی نخواهند داشت.

از سویی دیگر، نظر سنجی دانشگاه مانموث (درنیوجرزی)حوزه های انتخابیه ای که در آنجا آرا درهر دوره بین جمهوریخواهان و دموکراتها دست به دست می شود (swing counties) را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. این نظر سنجی حکایت از این دارد که فقط 32% رای دهندگان حوزه های انتخابیه ای که در آنها بین دموکراتها و جمهوریخواهان رقابت جدی وجود دارد، از استیضاح و برکناری ترامپ حمایت می کنند و 60% نیز مخالف هستند و البته تنها 22% بر این باور هستند که سنا احتمالا پس از رای مجلس نمایندگان به استیضاح ترامپ، او را از کار برکنار خواهد کرد.

شواهد حکایت از آن دارند که نظر این رای دهندگان در مورد اقدام احتمالی سنا در رابطه با موارد اتهامی ترامپ، درست است. جمهوریخواهان سنا از زمانی که ترامپ به قدرت رسیده حمایت سفت و سختی از او به عمل آورده اند. 45 سناتور از 53 سناتور جمهوریخواه سنا از حمایت رای دهندگان ایالتهای شدیدا جمهوریخواه برخوردار هستند. از 8 سناتور باقیماند فقط چهار سناتور یعنی «سوزان کولینز از ایالت مین»، «کُری گاردنر از ایالت کلرادو»،« مارتا مک سَلی از آریزونا» و « تام تیلیس از کاروینای شمالی» مجبور هستند که در انتخابات 2020 خود را در معرض نظر رای دهندگان قرار دهند. اغلب سناتورهای جمهوریخواه باید نگران چالش های اولیه انتخاباتی باشند وگرنه دررقابتهای انتخاباتی با مساله جدی ای روبرو نیستند. این سناتورها بر اساس محاسبات سیاسی خود از ترامپ قویا حمایت می کنند مگر اینکه در ماههای آتی اتفاقاتی رخ دهند که نظر رای دهندگان حوزه های انتخابیه ی آنها را نسبت به ترامپ به شدت تغییر دهد. فاکتور مجهول در معادله پیش رو این است که چه تعداد از سناتورهای جمهوریخواه تصمیم سیاسی خود را به خواست رای دهندگان ترجیح می دهند که البته این در روند حمایت یا عدم حمایت آنها از استیضاح تاثیر اساسی دارد.

اقناع افکار عمومی برای حمایت از استیضاح و برکناری ترامپ از قدرت، یک روند و«آزمون دو مرحله ای» است. اول اینکه افکار عمومی باید قانع شود که موارد اتهامی رییس جمهور واقعیت دارند. دوم اینکه موارد اتهامی باید آنقدر سنگین باشد که بتوان بر اساس آنها برکناری رییس جمهور از قدرت را توجیه کرد. آنهایی که نیکسون را متهم کردند توانستند هر دو مرحله ی آزمون اقناع افکار عمومی را با موفقیت طی کنند و در نتیجه نیکسون مجبور به استعفا گردید. در مورد کلینتون این اتفاق نیفتاد. اتهام زنندگان به  کلینتون توانستند مرحله اول آزمون یعنی اقناع افکار عمومی را با موفقیت طی کنند اما در مرحله دوم ناکام ماندند. زمانی که سنا برای محاکمه کلینتون تشکیل جلسه داد، 79% آمریکایی ها بر این باور بودند که رییس جمهور مرتکب «سوگند دروغ» شده و 53% هم معتقد بودند که او در«اجرای عدالت اخلال کرده» اما فقط 40% فکر می کردند که مرتکب این جرایم مستحق برکناری از قدرت است.رای سنا به موارد اتهامی کلینتون خیلی کمتر از آن بود که منجر به برکناری او شود و در نتیجه او توانست باقی دوره ریاست جمهوری اش را به عنوان یک رییس جمهور محبوب در قدرت بماند.

به موازات آغاز تلاشها برای استیضاح ترامپ، مردم آمریکا دچار چند دستگی خواهند شد و اتهام زنندگان به رییس جمهور با آزمون دشوار اقناع افکار عمومی مواجه خواهند گردید. باید منتظر بود و دید که آیا عزم جزم دموکرات ها برای تسریع روند استیضاح ترامپ، فرصت کافی را در اختیار مردم قرار خواهد داد که به اطلاعات جدیدی در این رابطه دست یابند و ذهنشان در رابطه با استیضاح تغییر کند یا خیر؟

منبع: بروکینگز/ ترجمه: حامد ضرغامی

23/ 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1308365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    15 1
    به نظرم طرح استیضاح شکست می‌خوره و این شکست متاسفانه زمینه‌ساز پیروزی مجدد ترامپ خواهد شد.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    7 10
    الان باز جماعت طوطی میگند که ترامپ تا 2024 رئیس جمهوره و اله و بله و خیلی محبوبه و اصلا محبوب ترین رئیس جمهور تاریخ امریکا و شاید کل تاریخ بشریته، فقط وقتی میگیم منبعتون چیه دقیقا (چون تمامی نظرسنجی ها اعم از دموکرات جمهوری خواه و مستقل ناشی از عدم محبوبیت ترامپه) یا به تته پته میفتن یا به چاقو کشی رو میارن
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      7 5
      اگر همین الان در آمریکا انتخابات برگزار بشه، ترامپ دوباره رای میاره. در جمع آوری کمکهای مالی برای انتخابات خیلی از دموکراتها جلو زده. در سه ماهه سوم سال 2019 فقط 150 میلیون دلار جمع کرده. برای ما رییس جمهور خوبی نبوده اما برای آمریکایی ها خوب بوده. بدون استثنا چه دموکرات و چه جمهوریخواه میگن مردم آمریکا از جنگهای آمریکا خسته هستن. ترامپ با عقب نشینی از سوریه محبوبیت بیشتری در آمریکا پیدا میکنه. البته اینکه لابی های آمریکایی مجبور به عقب نشینی از تصمیمی که گرفته کنن حرف دیگری است اما اگر با همین فرمون بره تردید نکنید دوباره رییس جمهور میشه. بایدن وضعیت درستی نداره. اگر تحقیقات اوکراین درباره هانتر بایدن به نتیجه برسه اوضاع بدی پیدا میکنه. سندرز را هم جدی نگیرید. برنامه اقتصادی او یعنی تبدیل کردن آمریکا به کمیته امداد و افزایش جمعیت یارانه بگیر. چنین طرحهایی در آمریکا رای نداره.
    • سعید IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      5 0
      استاد شمس تبریزی میشه در مورد ایجاد شغل ترتمپ هم بگین که همه شغل های ایجاد شده پاره وقت و موقت هستند و ایالت های فقیر فقیر تر شدن، لطفا مستند مایکل مور نگاه کن بعد حرف محبوبیت بزن
    • بی نام AE ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      1 0
      عقب نشینی از سوریه درست به خاطر استیضاح و برای محبوبیت نزد افکار عمومی صورت گرفت استیضاح شکست بخوره با قدرت دو برابر میاد سوریه
    • GB ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      0 1
      کار خودتون به دیگران نسبت نده ، کتک زدن و چاقوکشی کار شماست
    • GB ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      0 2
      این نظرسنجی های که گفتی از عدم محبوبیت ترامپ نشون میده، کجا دیدی؟! منبع حرفت کجاست یا از روی هوا یک چیزی گفتی.. وقت کردی آمارهای رشد اقتصادی و کم شدن بیکاری آمریکا اگر تو گوگل سرچ کنی پیدا میکنی و از راضی بودن مردم حکایت میکنه . در آخر وقتی با منطق و درست بحث کنی ، کسی برای کسی چاقو نمیکشه . البته شما رو نمیدونم
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      2 0
      شمس حرفت از بیخ و بن غلطه،اتفاقا اگه همین الان انتخابات برگزار بشه تقریبا قطعیه که ترامپ میبازه(حداقل توی ارای مردمی) و فقط شاید تاکید میکنم شاید در طول زمان و تا یکسال دیگه بتونه محبوبیتش رو زیاد کنه و انتخابات رو ببره که هنوز معلوم نیست شاید محبوبیتش کمتر هم بشه،برای حرفامم سند دارم https://en.wikipedia.org/wiki/Nationwide_opinion_polling_for_the_2020_United_States_presidential_election
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      0 3
      دوست عزیز، بر اساس نظر سنجی های همین لینک شما میگم. یه معدل گیری روی درصدهای ترامپ و بایدن بر پایه نظر سنجی هایی که از اول سپتامبر تا الان انجام شده بکنید میبینید که ترامپ 42 درصد و بایدن 48 درصد رای دارن. تازه این نظر سنجی ها برخی شان هم اعتبار چندانی ندارن. مثلا همین فاکس نیوز گفته شماره تلفن افراد را به شکل تصادفی انتخاب کردن و بهشون زنگ زدن و نظرسنجی کردن. خب سوال اینه که اینهایی که پاسخ دادن قراره از کدام ایالت در انتخابات شرکت کنن؟ معلوم نیست. این در آرای الکترال خیلی نقش داره. شما نوشتید «حداقل در رای مردمی». اتفاقا اشتباه همینجاست. دفعه پیش هم در ایران بر اساس همین تعداد آرا تحلیل کردن و آرای الکترال و گرایش سیاسی ایالات و swing states را نادیده گرفتن که خیال کردن کلینتون برنده میشه. به علاوه در این نظرسنجی ها، بیشتر دموکراتها ها هستن که مورد نظر سنجی قرار میگیرن. یکی از علتهاش اینه که معمولادر مناطق شهری نظرسنجی میکنن. ثانیا متوسط تحصیلات در میان حامیان دموکراتها بالاتر از حامیان جمهوریخواهان است و بیشتر مخاطب رسانه ها هستن و میل به شرکت در نظرسنجی دارن
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      0 2
      طرفداران ترامپ کمتر در معرض رای گیری قرار میگیرند تا طرفداران دموکراتها. بیشتر در مناطق حومه ای و روستاها زندگی میکنن. چندان اهل تی وی تماشا کردن نیستن که بهشون زنگ بزنی و بگی شما به کی رای میدی؟ او اصلا نمیدونه درباره چی حرف میزنی. اما موقع انتخابات میره به ترامپ رای میده. چرا؟ مثلا میبینه ترامپ سفارت اسراییل را برده بیت المقدس. دنبال ممنوعیت سقط جنینه. اینها برای یه مذهبی حومه نشین مهم هستن و بهش رای میدن. کاری هم نداره برنامه های دیگر ترامپ چیه. دفعه پیش هم همینها نقش مهمی در پیروزی ترامپ داشتن. اما در هر صورت همونهایی که در نظر سنجی شرکت کردن، امارشون نشون میده که ترامپ و بایدن فقط 7 درصد اختلاف دارن. اگر آرای الکترال لحاظ بشه نتیجه خیلی متفاوته. شما یه نگاه کن ببین ایالتهایی که swing states به حساب میان و دفعه پیش به ترامپ رای دادن، آیا به سمت دموکراتها تغییر نظر دادن؟ برای آنها America first ترامپ مهمتر از حرفهای دموکراتها بوده.
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      0 0
      یکی اون بالا نوشته اگه استیضاح شکست بخوره، ترامپ با قدرت بیشتری وارد سوریه میشه. به نظر من ترامپ خودش علاقه ای به این کار نداره. حالا اگر براش تله ای در سوریه پهن کنند چیز دیگراست. در ضمن پنتاگون یه مقدار دستورات ترامپ را نادیده میگیره. مثلا وقتی فرمان خروج نیروهای آمریکایی را صادر کرد و متیس هم به خاطر همین استعفا کرد، پنتاگون یه نقل و انتقالات جزیی داد تا مثلا ترامپ خیال کنه فرمانش اجرا شده. یه مقدار هم نیروها خارج شدن اما نه به طور کامل. مثلا ممکنه حمله شمیایی و مشابه آن ترتیب بدن و قانعش کنن باید در سوریه بماند. اما آمریکا واقعا منافعی در سوریه نداره. 3 سال پیش هم آینهورن دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا به این قضیه اشاره کرد. اوباما هم با بی میلی یه مقدار ورود به سوریه داشت. اینها تا حالا هر کار خواستن با کمک نوکران ترک و عرب و یهودی شان در سوریه کردن. قضیه تمومه
    • شمس تبریزی IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      0 0
      کدام مستند مایکل مور را میگید؟ اسمش را بگید. نگاه میکنم و بعدا جواب میدم
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      0 0
      عزیز انگلیس نشین نشون دادی که بیسوادی،قبلش ی سرچی بکن تا هرچی بهت تو منوتو پنوتو میگن کپی نکنی،ی لینک بزرگ و پر مطلب درجواب شمس گذاشتم الان نرخ مقبولیتشم که گالوپ و امثالهم منتشر میکنن رو برات میذارم تا ببینی به زحمت به بالای 40 درصد میرسه این نرخ،و اما درباره بیکاری که شدیدا توسط شما بولد میشه(البته براتون بولد میکنند)نرخ بیکاری در اخر دوران بوش به حدود 10 درصد رسیده بود و این اوباما بود که به زیر 5 درصد رسوند و ترامپم در ادامه اون شیب نزولی به زیر 4 درصد اورد و این رو یک شبه به دست نیورده بود و اگه کلینتون هم میبود شاید به همون نرخا میرسید در ادامه اون شیب.نرخ رشد تولید ناخالص هم در 2008 به منفی 0.3 درصد رسیده بود وسال 2015 به 2.9 درصد رسید و الانم 2.3 درصده.انقدر بیسواد نباش و از اون اینترنتت استفاده های دیگم بکن https://news.gallup.com/poll/203198/presidential-approval-ratings-donald-trump.aspx
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      0 0
      این از ریز نرخ بیکاری http://www.msnbc.com/rachel-maddow-show/the-gops-challenge-denying-obamas-economic-gains اینم از نرخ رشد https://www.google.com/search?sourceid=chrome&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&hl=en-US&q=us%20gdp%20growth#01DPTM7W89WZHZKB6YAMFW18B8
    • شمس تبریزی IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      0 0
      بر اساس همین لینک گالوپ که دادید صحبت میکنم. ترامپ در فاصله 16 تا 30 سپتامبر، 40 درصد محبوبیت داشته. خب من با معدل گیری که قبلا عرض کردم 42 درصد محبوبیت داره. بحث 2 درصد اختلاف که چیز مهمی نیست. خب طرف مقابل را هم باید در نظر بگیرید. اینجا بحث رقابت بین دو طرفه. رقم های مربوط به محبوبیت رییس جمهورها در آمریکا در سالهای اخیر حول و حوش همینهاست. به استثنای مواردی مثل آیزنهاور و یا بوش پدر یا کندی که در شرایط خاصی رییس جمهور بودن. بذارید بر اساس ارقام همین لینک گالوپ گه شما دادید صحبت کنیم. باراک اوباما در سپتامبر 2011، یعنی سه سال اول از نخستین دوره ریاست جمهوری اش 41 درصد محبوبیت داشته. یعنی تقریبا مشابه محبوبیت ترامپ در سال سوم ریاست جمهوری. دیدید که اوباما برای دور دوم هم انتخاب شد، با اینکه مشکلات ترامپ را هم نداشت. در همین لینک محبوبیت کلینتون در سپتامبر 1995 یعنی سومین سال نخستین دوره ریاست جمهوری کلینتون، 46 درصد ذکر شده . اما باز برای دور دوم هم انتخاب شد. باز هم میگم در این نظر سنجی گالوپ هم، تفکیک ایالتی و آرای الکترال حساب نشده. قبلا مختصری توضیح دادم
    • شمس تبریزی IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      0 0
      این لینکی که از ام اس ان بی سی دادید که نرخ بیکاری در فاصله 1989تا 2015 را نشان میده. منظورتون چیه؟ چه ارتباطی به بحث ما داشت؟
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      0 0
      شمس جان منم به همون دلیل گفتم حداقل ارای مردمی چون میدونستم به تفکیک نیستند ولی واضحه که شانس فردی که ارای مردمی رو میبره قاعدتا از کسی که ارا رو میبازه بیشتره کما اینکه تنها توی 5 انتخابات برنده انتخابات بازنده ارای مردمی بوده یعنی توی کمتر از 10 درصد موارد،و اما درباره اوباما چندتا مساله هست،اول اینکه اوباما در ابتدای دوران ریاست جمهوریش نرخ مقبولیت 67 درصدی داشته که نرخیه که ترامپ تا الان نداشته(در واقع ترامپ نرخ مقبولیت بالای 50 درصد هم نداشته و بالاترینش 46 درصد بوده)دوما اینکه درسته که اوباما در سپتامبر 2011 41 درصد مقبولیت داشته ولی در نوامبر 2012 یعنی موقع انتخابات به 53 درصد رسیده این نرخ(که معلوم نیست با توجه به نکته اول ممکنه ترامپ اصلا بهش نرسه،گرچه این حرفم واضحه که قطعی نیست)و سومین نکته اینکه حتی اگه به سپتامبر 2011 توجه کنیم که دوره ایه که نرخ مقبولیت اوباما پایین ترین حدش بوده،بازم توی اون ماه طبق نظرسنجی ها اون از میت رامنی جلوتر بوده(هرچند با اختلاف کم و حدود 1.5 درصد) و در زمان انتخابات یعنی نوامبر 2012 این اختلاف بیشتر از اینم شده.پس این نظرسنجی ها تا حد خوبی قابل
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      0 0
      اعتمادن https://en.wikipedia.org/wiki/Nationwide_opinion_polling_for_the_2012_United_States_presidential_election https://news.gallup.com/poll/116479/barack-obama-presidential-job-approval.aspx انتخابات 2016 هم این مساله و ارای مردم به خوبی توی نظرسنجی ها اومده بود و اخرشم کلینتون برنده ارای مردمی بود(هرچند به دردش نخورد ولی نشون دهنده قابل اعتماد بودن ایناست حداقل از نظر ارای مردم)و انتخابات 2016 تنها سر تعداد بسیار کمی ارا جابجا شد،اختلاف ترامپ با کلینتون توی پنسیلوانیا(ایالت دموکرات) فقط 7 دهم درصد بود و از اون کمتر توی یک ایالت دموکرات دیگه میشیگان 2 دهم درصد!!! که همین دو ایالت باعث شد انتخابات رو ببره با اینکه حدود 3 میلیون رای کمتر داشت و اهمیت این نظرسنجی ها تا حدی هست که خود ترامپم ناامید شده بوده و یک هتل ارزون قیمت میخواسته اجاره بکنه تا سخنرانی باختش رو برپا کنه!!اون لینکم در جواب به اون اقا/خانم انگلیسی بود که گفته بود نرخ بیکاری و رشد که نشون میده همچین خبرایی هم نیست و توهم برخی از ملته که مد جدیدشون عشق ترامپ بودنه
  • ناشناس IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    0 0
    هر کسی کوچکترین اطلاعی از فرآیند امور اجرایی کشور آمریکا داشته باشد میداند که مجلس سنا در انحصار جمهوریخواهان و ترامپ است . و چنانچه مجلس نمایندگان هم یکجا رای به برکناری او بدهند . توسط مجلس سنا وتو خواهد شد . چیزی مانند اینکه رای مجلس در ایران توسط شورای نگهبان رد بشود !!! یا افرادی که دارند در ایران مشاوره میدهند نا آگاه هستند . یا نان به نرخ روز خور هستند . یا خدای ناکرده ..... !!!!!! بعضی اشتباهات محاسباتی . علاوه بر اینکه لطمات جبران ناپذیری به بدنه جامعه میزند . زیانهای وحشتناک و خطرناکی در دراز مدت نیز خواهد داشت .