۶ نفر
۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
رفتارشناسی رجب طیب اردوغان

سخنان اخیر رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه درباره ایران، با اشاره های درستی به شب های کودتای ترکیه روبرو شد.

برای بسیاری تغییر رفتار آقای رجب طیب اردوغان به نسبت سال های قبل مایه تعجب شده است. این عده می گویند چه بر سر این نخست وزیر شیک پوش  ترکیه آمده که اصرار دارد خود را جنگ طلب نشان دهد؟ میگویم هیچ!! اتفاقی نیافتاده؛ او همانی هست که بود .شما بروید معیارهای ارزیابی تان از یک سیاستمدار را عوض کنید. همین!!
همواره در نوشته های گذشته ام تاکید کرده ام که باید به سیاست های رجب طیب اردوغان شک کرد. او یک مغرور میان زمین و آسمان!
اردوغان به عنوان رییس‌جمهور ترکیه توانایی حیرت آوری در فرار رو به جلو دارد. اردوغان تا کنون نشان داده سیاستمداری غیر قابل پیش بینی ست.اما آنچه موجب نگرانی شده،نه این خصلت، که جاه طلبی بر گرفته از سنت های عثمانی اوست که بسیاری را به فکر فرو برده است.در برابر این جاه طلبی چه می توان کرد؟
اردوغان زمانی نه چندان دور با برگرفتی از همین دیگاه سیاسی و راهبردی مترصد در دست گرفتن پرچم دمکراسی خواهی شرقی و برگزاری انتخابات مردمی شد وتوانست مدلی جدید از رسم هندسی حکومت را ارایه دهد.
این رهبر اسلام گرا که با چهره ای کاملا نو و شیک ومتفاوت از سایر اسلام خواهان نوین روزی سوار بر موج احساسات مردمی و با پشتوانه ای قوی که از جنبش های اسلامی قبل از خود به عاریت گرفته بود به قدرت، آنهم از نوع بلامنازعش دست یافت، چرا اینک خود را معرض آماج انتقاداتی تند قرار داده است؟
نمی دانم پاسخ شما به سوال بالا چیست، اما اگر جزو گروه منتقدان آقای نخست وزیر هستید باید بگویم سخت در اشتباه بوده اید .اردوغان امروزی بی کم وکاست همان سیاستمدار دیروزیست. نه کم نه زیاد. بر سر او چیزی نیامده، آن که آمده بر سر تعجب کنندگان است که دنیای سیاست را مدینه فاضله و معبد تحقق آرزوها تصور کرده اند. در شهر رویا ها و معبد آرمان های این عده ، سیاستمداران همان معلمان اخلاق عصر خود هستند!!

* کارشناس روابط بین‌الملل

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1313746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهسا IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    2 10
    ترامپ وپمپئو ونتانیاهو وآل سعود چه نقشه ماهرانه ای واسه خراب کردن ترکیه وترکها و اردوغان کشیدند اونم ازوقتیکه اردوغان درسازمان ملل از فلسطین وفلسطینیان وبرگرداندن سرزمین مادریشان ونابودی اسراییل واینکه تنش آفرین درمنطقه فقط اسراییله حرف زد بعدش این درگیریها شکل گرفت تا دوباره اسراییل فرصت نفس کشیدن وعمربیشتر پیداکنه وتقصیرها به گردن دیگر کشورها بیفته. بیایید بجای تحلیل وقضاوت نابجا درمنطقه بین اقوام صلح برقرارکنیم تا اسراییل وآمریکا عصبانی بشند.
  • مصطفی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    9 6
    تحلیل درستیست. اردوغان یک بیمار روانیه