چرا هیچ کس مقابل بی قانونی نمی ایستد؟

آمریکا در سکوت اروپائی ها، معافیت هسته ای فردو را لغو کرد و با این اقدام خود نشان داد برخلاف ژست های دیپلماتیک به روشهای مسالمت آمیز حل بحرانها بویژه مذاکره سازنده و قاعده مند اعتقادی ندارد.

مهسا مژدهی: پمپئو در حالی که خودش جایگاه لرزانی در دولت آمریکا دارد، سه شنبه شب مدعی شد که ایران از جامعه جهانی«باج گیری هسته ای» می کند و به همین بهانه خبر از لغو معافیت های هسته ای فردو داد. این اتفاق پس از آن افتاد که سناتور کروز با همدستی لیندزی گراهام و لیز چینی، سه جمهوری خواه ترامپ دوست، طرحی را برای عدم تمدید معافیت های ایران به رئیس جمهور آمریکا ارائه کردند. طبق معافیت هسته ای که به فردو داده شده بود، شرکت های خارجی می توانستند با کشورمان در سایت فردو همکاری کنند، اما از تاریخ بیست و چهارم آذر ماه  با لغو این معافیت، شرکت ها به اجبار ایالات متحده دست از همکاری با ایران خواهند کشید. عجیب آنکه رای و نظر آمریکا تنها هجده روز بعد از اینکه این کشور، معافیت های هسته ای در مورد فردو،  کوره بوشهر و تاسیسات آب سنگین اراک را تمدید کرد، برگشت. به اعتقاد برخی این اتفاق تحت تاثیر گام چهارم بوده، اما موضوع اصلی این است که هم ایالات متحده و هم اروپا از قبل به خوبی می دانستند که تهران به وعده خود برای کاهش تعهدات عمل خواهد کرد.

بهانه گیری جمهوری خواهان

وقتی سه هفته پیش مقامات آمریکایی قصد دفاع از تمدید معافیت هسته ای ایران را داشتند، به رویترز گفتند که ادامه حضور شرکت‌های خارجی در صنایع هسته‌ای ایران بر اساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مانعی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است. بر اساس آن معافیت شرکت های روسی، چینی و برخی از کشورهای عضور اتحادیه اروپا اجازه همکاری هسته ای با کشورمان را بار دیگر به دست آوردند و مطمئن شدند که همکاری با ایران شامل تحریم و ایجاد دردسر از سوی دولت آمریکا نخواهد شد. با این وجود این حرف ها دوام زیادی نیاورد. وزیرخارجه ایالات متحده، گام چهارم و کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران را دلیل کاخ سفید برای لغو معافیت ها اعلام کرده. این در حالی اتفاق افتاد که خود آمریکا بیش از یک سال است که از برجام خارج شده و آن را به رسمیت نمی شناسد. با این حال این کشور  انتظار دارد ایران در حالی به تنهایی دست به اجرای تعهداتش بزند و یک تنه برجام را حفظ کند. البته در خود آمریکا هم رویکرد سیاستگذاران و قانونگذران نسبت به اتفاقات اخیر،  یکسان نیست و اغلب دموکرات ها، برخلاف جمهوری خواهان طرفدار ترامپ معتقدند که بازدارندگی برجام به سود جامعه جهانی است و آمریکا بهتر است که به جای دست زدن به تحریم و لغو معافیت ها به توافق با تهران بازگردد.

ایران در اجری چهارمین گام خود از  ۱۶ آبان گازدهی به آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته‌تر جهت تشدید غنی‌سازی اورانیوم را در سایت فردو افزایش داده است. این گام هم زمان صدای امریکا و اروپا را در آورد. این در حالیست که یکی از آنها توافق را ترک کرده و دیگری مدت هاست که به بهانه سختگیری ایالات متحده از اجرای تعهداتش سر باز می زند.

اروپا به دنبال بهانه برای سرکشی از تعهدات

این امریکاست که با لغو معافیت هسته ای علیه ایران یک قدم دیگر در خراب کردن برجام برداشته. اما کشورهای اروپایی با بی عملی خود نشان داده اند که نه می توانند و نه آنطور که می گویند می خواهند که اوضاع را برگردانند. در مواردی چون خروج از برجام، اعمال تحریم ها و حالا لغو معافیت هسته ای این کشورها یا به ابراز تاسف بسنده کرده اند و یا در لفظ گفته اند که به برجام پایبند هستند. اما همه اینها عکس العمل هایی بی ضرر و بی دردسر برای کسانی است که توان در افتادن با ترامپ را ندارند.

بر خلاف رویکردی که اروپائی ها در قبال بدرفتاری ایالات متحده انتخاب کرده اند، رفتار آنها با تهران در قبال کاهش تعهدات برجامی، تهدید امیز است. آنها پیش از برداشتن گام چهارم از سوی تهران گفته بودند که از توافق هسته ای خارج خواهند شد. البته این گفته آنها عملی نشد ولی هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا امروز نتوانسته اند راهکار بهتری جز اشتی دادن ترامپ و ایران پیشنهاد کنند. راهکاری که همین الان هم مشخص است که راه به جایی نمی برد. در زمان حضور روحانی در نیویورک، رهبران دو کشور انگلیس و فرانسه تلاش کردند تا اشتی با امریکا را هرطور شده و با زبان طنز و شوخی به رئیس جمهور بقبولانند. مکرون خطاب به روحانی می گفت که اگر این کشور را ترک کنی و ترامپ را نبینی، از دست دادن یک فرصت است و بوریس جانسون هم با اداهای مخصوصش توصیه می کرد که باید در لبه استخر بایستید و همزمان در آن بپرید.(در مورد این سفر اینجا بیشتر بخوانید)

اقدام امریکا برای لغو معافیت هسته ای، نخستین بار نیست که اجرا می شود. در ماه می امسال  این کشور معافیت‌های مربوط به همکاری‌ هسته‌ای اتحادیه اروپا، چین و روسیه با ایران را تمدید کرد اما دو معافیت انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد را تمدید نکرد. در قبال این تصمیم امریکا که برخلاف برجام بود، هیچ یک از کشورهای اروپائی راه به جایی نبردند و اعتراض معناداری هم نکردند.

در مقابل اقدام تازه کاخ سفید هم تا کنون فقط فرانسه و روسیه تاسف خود را ابراز کرده اند. بقیه کشورهای اروپائی هنوز ساکتند. اما همزمان فرانسه برای اینکه از قافله تحت فشار قراردادن ایران جا نماند،بیانیه ای را هم در افزایش ذخایر آب سنگین ایران صادر و از بابت این اقدام ابراز نگرانی کرد(اینجا). همچنین قرار است وزیران امورخارجه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه روز چهارشنبه در بروکسل با هم ملاقات کنند تا درباره گام چهارم ایران برای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام به گفتگو بنشینند. المان و انگلیس در مورد بی تعهدی ایالات متحده در لغو تحریم ها هنوز نظری نداده اند.(اینجا)

آیا هدف لغو قطعنامه 2231 است؟

به نظر می آید مواضع  اروپا در مورد ایران، نسبت به قبل به ایالات متحده نزدیک تر شده است. این کشورها که ناتوان از اجرای تعهدات خود در برجام بوده اند، قادر به مقاومت در مقابل خواست آمریکا نیستند و برای همین ترجیح می دهند که یا با تحت فشار قرار دادن ایران، کشور را به سمت خروج از توافق هسته ای بکشانند یا با اعمال فشارهای بیشتر بساط مذاکره را پهن کنند و پای موضوعات موشکی، حقوق بشری و منطقه ای را هم به میان بکشند. مواضع اخیر اروپائی ها در قبال ایران هم از همین الگو پیروی می کند.

آنطور که از رفتار و نوع برخورد طرف های برجامی بر می آید، هدف اصلی تنها قطعنامه 2231 و اجرای آن در سال 2023 است، به این معنی که  طبق این قطعنامه در سال 2023  ایران در مساله هسته ای و مبادلات تسلیحاتی دیگر محدودیتی نخواهد داشت. آمریکا و متحدان سعودی و اسراییلی به دنبال لغو این قطعنامه در شورای امنیت هستند. یکی از بهترین راه ها برای لغو این قطعنامه خروج کشور ما از برجام است. امری که ایالات متحده با فشارهایش سعی در وادار کردن ایران به آن دارد و اروپا هم با بی عملی خاص خود و حالا با ابراز نظراتی علیه کشورمان به آن دامن می زند.(اینجا بیشتر بخوانید)

برای مثال فرانسه، المان و آمریکا در واکنش هایی جداگانه تنها پس از دو روز از گذشت ناآرامی ها، در اظهار نظرهایی زودهنگام، اعلام کردند که از معترضان حمایت می کنیم! این در حالی است که جوامع بین المللی خصوصا اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپا، بر اساس منافع سیاست خارجی کشورشان، از اعتراضاتی حمایت می کنند که هدفمند باشد. واکنش سریع کشورهای اروپایی به این مساله نشان  می دهد که این خواب برای ایران مدتهاست که دیده شده است! به نظر می رسد که آنها تنها فعلا این ناآرامی و آشوب را می خواهند تا ایران را راضی به مذاکره کنند، با این بهانه که مردم ایران زیر بار تروریسم اقتصادی کم آورده اند و این تظاهرات گواه این ادعا است.تروئیکای اروپا پیش از این نیز برای لاپوشانی های بدعهدی خودشان نسبت به برجام، ایران را متهم حمله به آرامکو نامیدند که موفق نشدند و حال اینبار نارضایتی های مردم ایران را دست آویز کلاف سردرگم توافق اتمی و اجرا نشدن اینستکس کرده اند.(اینجا)

اگر ایران به نحوی از برجام خارج شود، اروپا دیگر نیازی با سرشاخ شدن با ایالات متحده بر سر ایران ندارد. این کشورها با مطرح کردن موضوعات دیگر و ابراز تمایل به مذاکره میان تهران و واشنگتن، میل خود را برای یافتن جایگزینی برای برجام به وسیله تحت فشار قرار دادن تهران، نشان داده اند.

تمامی این واکنش ها تنها نشان از بی عملی و بدعهدی اروپا دارد. اگر تروئیکای اروپا تا کنون واکنش محکمی مقابل آمریکا داشت، این توافق بین المللی در آستانه فروپاشی نبود! حال اینکه تیر بعدی آمریکا در جهت تروریسم اقتصادی چه باشد در آینده مشخص خواهد شد.

23 / 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یکی IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    8 9
    واقعا چرا؟!!
  • احمد IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    9 57
    معلوم نیست چه زمانی این کدخداپرستان احمق به اشتباه خود پی برده و از مردم شریف ایران عذرخواهی میکنند به جای عبرت گرفتن هنوز چشم به اروپا دارند
    • GB ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      0 0
      کد خدا پرستان پلیس خوبه هستند.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      1 1
      احمق طرفداران کسی است که می گفت قطعنامه ها کاغذ پاره است
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    30 16
    به نظرم این سری آخر کاهش تعهدات هسته ای ایران کاملا بی مورد بود!!! چون غیر از متحد کردن دوباره اروپا و آمریکا و اعمال تحریم های بیشتر ... هیچ نتیجه دیگه ای نداره ...
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    1 1
    گام بعدی یعنی نابودی برجام نیمه جان و بازگشت تحریمهای اروپا و اسیا حتی روس و چین بعلاوه اغاز شمارش برای منشور ۷
  • سید حسام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 2
    به خاطر اینکه قانونی در دنیا وجود ندارد جز قانون جنگل! فقط خوش خیال های کم سوادی که ذره ای با تاریخ آشنایی ندارند و انگار از غار بیرون آمده اند فکر می‌کنند که آمریکا و غربی ها به تعهدی بین المللی پایبند هستند. کافی است چشم هایشان رو باز کنند تا حقیقت سیاست بین الملل را ببینند. در این جنگل باید از درون قوی باشید تا دریده نشوید. چه اقتدار نظامی، و چه اقتصادی و چه امنیتی.