۷ نفر
۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
برخی روشنفکران و اصولگرایان در قضیه بنزین اشتباه کردند

غافلگیری در مریضی، بنزین، سرما، شورش حاشیه نشینان و دیدار با رهبری، سفر به کیش از اتفاقات این دو هفته بود. 

برای اولین بار در هفته گذشته موفق به نوشتن روزنوشت نشدم زیرا از دوشنبه ۲۰ آبان درگیر آنفلونزا شدم و آخر هفته نیز با سرما و برف ناگهانی همراه شد و اجرایی شدن غافلگیرانه طرح بنزینی دولت نیز اوضاع را بهم ریخت، حاشیه نشینان در شهرهای تهران، اهواز، کرمانشاه، سنندج، شیراز و اصفهان شورش کرده وخسارات زیادی به بار آوردند.

در فضای مجازی روشنفکران ، همراه با اصولگرایان تندترین حملات را به این تصمیم سران قوا اتخاذ کرده و دولت را مقصر آن جلوه داده و مدعی بودند که ریاست قوه قضاییه به این طرح رای منفی داده است. من با وجود بیماری ضمن دفاع از تصمیم بنزینی ، آثار مثبت آنرا برشمرده و مطلبی تحت عنوان “برندگان وبازندگان افزایش قیمت بنزین” نوشته و درفضای مجازی منتشر کردم و به دوستان اتاقی توصیه کردم که آتش بر هیزم هیجانات نریزند و کمک کنند که کشور از این بحران عبور کند، متاسفانه بسیاری از افراد شاخص اقتصادی و اتاقی اشتباه کرده وبعد از موضع گیری رهبری مجبور شدند که مواضع خود را اصلاح کنند. نمونه بارز این موضع گیری های غلط آقای احمد توکلی بود

از یکشنبه ایتنرنت قطع شد و ارتباطم با دوستان خارج و داخل با مشکل مواجه شد و در شرایط سختی قرار گرفتم ، عملا کشور تعطیل شد ومن فقط سه شنبه این هفته دراتاق مشترک بازرگانی حضور یافتم و تلاش نمودم که “طرح ایجاد مرکز خدمات تجاری ایران در عراق” را که موافقت رییس اتاق و ریاست راهبردی امور بین الملل را گرفته بودم نهایی نمایم تا در اولین فرصت تقدیم اتاق کنم.

در ادامه دخالت های ناصواب اتاق ایران در امور اتاق های مشترک، امور حقوقی وبین الملل اتاق ایران اعلام نمودند که مجمع دوگانه فوق العاده وعادی اتاق ایران و عراق که قرار بود در ۵ آذرماه برگزار گردد و۲۲ نفر نیز کاندید عضویت در هیات مدیره شده بودند برگزار نخواهد شد ودر تاریخ فوق فقط مجمع فوق العاده برای اصلاح اساسنامه برگزار خواهد شد. ضمنا اتاق ایران فقط ۱۴ نفر از نامزدها را تایید صلاحیت کردند و ۸ نفر را فاقد شرایط دانستند.

سه شنبه در جلسه “هیات مدیره اپکس” شرکت نموده و سپس برای دیدار با رهبری عازم خیابان آذربایجان شدم و حدود ساعت ۱۸ در جمع انبوه فعالین اقتصادی حضور یافتم. حضور کم رنگ “اتاق ایران” در این نشست مایه تاسف بود و در این جلسه مهم، اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی جایگاهی نداشت و هیچ یک از سخنرانان نیز چهره اتاقی نبودند.

این دیدار که برای تکریم تولید کنندگان تشکیل شده بود مطالب مهمی توسط سخنرانان بخش خصوصی و رهبری مطرح شد که با توجه به انتشار مطالب در رسانه ها فقط به چند نکته مهم از نظر خودم اکتفا می کنم:

۱- اهمیت اصل ۴۴ وخصوصی سازی ولزوم پیگیری به عنوان یک حق ومطالبه

۲- تاکید بر ضرورت عدم رقابت بخش عمومی ودولتی با بخش خصوصی واهمیت افزایش ثروت ملی ورفاه جامعه

۳- برنامه ریزی برای رونق تولید با فرض ماندگاری تحریم ها

۴-لزوم تصمیم گیری کارگزاران نظام وعدم سخت گیری در برخورد با تخلفات احتمالی واحدهای تولیدی

۵-تلاش جدی جهت بهبود فضای کسب وکار و تثبیت قوانین ومقررات

برگزاری این نشست در شرایط حساس و متشنج کنونی ارزشمند بود وبخش هایی از صنعت کشور ( پلیمر، دارو، لوازم خانگی، سازندگان تجهیزات نفت، صنایع دستی، طلا و شیلات )موفق شدند تا ظرفیت ها و مشکلات خود را بیان نمایند ولی نادیده گرفتن بخش فولاد، معدن، پتروشیمی، مصالح ساختمانی و خودرو عجیب و غیر منطقی بود.

البته همین که نظام به اهمیت دیدار و تبادل نظر با فعالین اقتصادی پی برده است جای شکرش باقی است.

چهارشنبه ضمن پیگیری امور مربوط به مجمع فوق العاده اتاق، با چند عضو دیدار داشتم و با توجه به انتشار آمار صادرات هفت ماهه کشور و”کاهش ۱۰ درصدی صادرات” نسبت به هفت ماهه سال گذشته چند مصاحبه با “ایلنا”، “تابناک”، “خبرانلاین” و”ارمان” داشتم وغروب نیز نقطه نظراتم را در مورد ضرورت تغییر سبک زندگی وکاهش مصرف انرژی را در برنامه وزین “رهیافت” رادیو مطرح کردم.

پنجشنبه صبح زود عازم کیش شدم تا ضمن بازدید از “نمایشگاه اینووکس” در نشست مربوط به فرصت های تجاری عراق حضور پیدا کنم و دیدگاه و تحلیل خود را با شرکت کنندگان در همایش به اشتراک بگذارم و در پایان به سوالات حاضرین نیز پاسخ گفتم

با پرواز آخر شب به تهران بازگشتم تا در مسابقات فوتسال اتحادیه که برای سومین سال برگزار می شود به همراه تیم مرات شرکت کنم، در نیمه اول مسابقه دوگل خوردیم ولی در نیمه دوم موفق شدیم تا با زدن دوگل بازی را به تساوی بکشانیم وسرنوشت صعودمان به هفته آینده موکول گردد. والسلام

*فعال اقتصادی

* منتشر شده در وب‌سایت نویسنده

17۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1324375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =