خودروی آب‌سوز؛ راه‌حل یا کلاهبرداری؟

مخترعین در دنیا سال‌هاست که به دنبال اختراع چنین خودرویی هستند، خودرویی که شیوه کارکردش هم ساده است؛ مولکول‌های هیدروژن آب را از اکسیژن جدا می‌کنید و بعد آن را می‌سوزانید تا سوخت تولید شود.

نیو صدر: خودرو آب‌سوز، نام اختراع جدیدی است که بعد از طرح‌های ترافیک، ذوج‌وفرد و ... ایران را از آلودگی‌هوا نجات بدهد؛ اختراعی رویایی که طرفدارنش آن را عامل نجات می‌دانند و به گفته مخالفانش، کلاهبرداری بیش نیست.

گرانی بنزین و آلودگی شدید هوا در مناطق مختلف ایران، دوباره تب بحث‌ها درباره خودروهای آب‌سوز را افزایش داده است، خودروهایی که اگر مثل اسمش به جای بنزین، از آب انرژی بگیرد، دیگر کلید اصلی بسیاری از بحران‌های زیست‌محیطی چه در ایران و چه در جهان پیدا شده است.

چند سال پیش بود که فردی با ارسال نامه‌ای معصومه ابتکار، رییس وقت سازمان حفاظت از محیط‌زیست از اختراع خودرویی خبر داد که انرژی آن از آب تامین می‌شود، خودروهایی که در دنیا به خودرو آب‌سوز معروف هستند.

مخترعین در دنیا سال‌هاست که به دنبال اختراع چنین خودرویی هستند، خودرویی که شیوه کارکردش هم ساده است؛ مولکول‌های هیدروژن آب را از اکسیژن جدا می‌کنید و بعد آن را می‌سوزانید تا سوخت تولید شود.

حالا با گذشت چند سال از این ماجرا با گرانی بنزین، شرکتی مدعی شده است که رویای مخترعین در سرتاسر دنیا را اجرایی را واقعی کرده‌اند، می‌گویند با ثبت‌نام در این سایتشان و پرداخت هزینه‌ای چند میلیون تومانی خودروی شهروندان را آب‌سوز می‌کنند.

مخترع این سیستم به خبرگزاری تسنیم گفته بود: « فقط با نصب سامانه‌ای بر روی خودروی شخصی که زمان نصب ان ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و تهیه کردن قرص شیمیایی ساخته‌شده و استفاده در باک بنزین خودرو به همراه آب خودروی شما روشن‌شده و کار می‌کند. هزینه نصب سامانه در بازار با همکاری دولت ۶۰۰هزار تومان و بدون همکاری دولت ۲.۵ میلیون تومان هزینه می‌برد که بعد از نصب آن می‌توان با خرید قرص‌هایی با قیمت حداکثر ۱۰۰۰ تومان خودروی خود را آب سوز کرد.»

خودروی آب‌سوز؛ خیال یا واقعیت؟

تا اینجا همه‌ی داستان قشنگ است؛ هر راننده چند میلیون تومان پرداخت می‌کند و دیگر نه هوای شهر را آلوده می‌کند و نه نیازی به پرداخت هزینه‌ی بنزین است.

اما داستان به این سادگی‌ها نیست و گره عظیمی در آن وجود دارد که می‌تواند همه این رویا را به هم بزند؛ «انرژی جدایی هیدروژن از بنزین از کجا تامین می‌شود؟»

حسین رضا شهید زاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، در این رابطه در گفت‌وگویی با خبرآنلاین گفت: «جدایی هیدروژن از آب خود نیاز به انرژی زیادی دارد و در نتیجه این چرخه اصلا به صرفه نیست. این کار شدنی هست ولی شرایط خاص خودش را دارد و تلفات انرژی زیاد یکی از این شرایط است.»

از سویی استفاده از این نوع خودروها می‌توانند پیامدهای ترسناکی هم داشته باشد، هیدروژن عنصر قابل اشتعالی است و چون این عنصر به شکل گاز است به راحتی منفجر می‌شود.

همچنین به نظر می‌رسد، داستان کاهش انتشار آلودگی هوا با سوزاندان آب هم چندان واقعی به نظر نرسد.

شهیدزاده می‌گوید: «در این خودروها هیدروژن از مصرف انرژی زیادی به دست می‌آید که همین تامین انرژی میزان زیادی آلودگی تولید می‌کند. پس اگر به کل چرخه را نگاه کنیم عملا باز هم آلودگی زیادی به وجود می‌آید، البته محل تولید آلودگی از شهرها به نیروگاه‌ها تغییر می‌کند.»

سازمان محیط‌زیست هیچ مجوزی نداده است

از سوی دیگر به نظر می‌رسد سازمان حفاظت از محیط‌زیست هم مانند چند سال پیش با این اختراع موافق نباشد و موضع آن‌ها نسبت به چند سال پیش اصلا تغییری نکرده باشد.

بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور گواهی نامه زیست‌محیطی، در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «حقیقیت این است که این موضوع به لحاظ فنی امکان پذیر نیست و حداقل من که تخصصم مکانیک است، قانع نشدم. این طرح خام بود و ما را راضی نکرد. اصلا هیچ جایی این ایده تست نشده است. به هر حال باید مدارک به ما ارائه شود و اینکار صرفا ادعای مخترعین است. اما هنوز مستنداتی که عملکرد این سیستم را در کاهش آلودگی هوا اثبات کند، به سازمان محیط زیست ارایه نشده است.»

با وجود مخالفت سازمان محیط‌زیست، سایت ثبت‌نام برای آب‌سوز کردن خودروها راه‌اندازی شده است.

به طور کلی برای اختراع و تولید یک خودرو نیاز به دریافت مجوز از سازمان استاندارد و سازمان محیط‌زیست وجود دارد، اما در رابطه بحث «آب‌سوز کردن خودروها» تکلیف قانون دریافت محوز اصلا مشخص نیست.

دبیر کمیته فنی صدور گواهی نامه زیست‌محیطی، در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «باید ببینیم این سیستم از کجا مجوز گرفته است، راه اندازی چنین سایتی باید چهارچوب داشته باشد. این موضوع چیز جدیدی است و باید درباره آن بحث شود. سازمان محیط‌‍زیست باید چنین قدرتی داشته باشد که در چنین مواقعی از آن مجوز دریافت شود.»

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1326989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معراج IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    3 1
    باید خودروها برقی و هیبریدی شوند
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    5 40
    باز یک نفر یک ابتکاری انفرادی زد و حسادت های مادی شروع شد!| سرشو زیر آب نکنن صلوات
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    16 1
    بدین معصومه ابتکار بسازه
  • علی DE ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    32 0
    سال‌ها است چنین اخباری را می‌شنویم: کودک ایرانی تئوری آینشتاین را رد کرد، جوان ایرانی دستگاهی ساخت که مجانی برق تولید می‌کند و حالا خودرویی که با آب کار می‌کند. این آخری هم مثل دو تای اول به تاریخ می‌پیوندد. گویی دانشمندان جهان بی‌کار نشسته‌اند، تا یک نفر در عرض ۴۵ دقیقه و با هزینه چند صدهزار تومانی خودروی شما را آبسوز کند. بهتر است رسانه‌ها پیش از این که چنین شیادی‌هایی را گزارش کنند حداقل با چند متخصص صحبت کنند.
  • رضا IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    1 2
    هدف دولت از گرانی بنزین کسب درامد بودنه صرفه جویی وجلوگیری از قاچاق سوخت ونه مبارزه با الودگی هوا اما این طرح اگر هم درست باشه دولت باش مخالفت میکنه ما چندین پالایشگاه سوخت درکشور داریم هزاران پمپ بنزیین داریم ایا دولت راضی میشه انها را تعطیل کنه ودرامد حاصل ازاینها را بی خیال بشه
  • پیروز IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    25 0
    یه شارلاتان که با حمایت صدا و سیما تو روز روشن گردنه دزدی راه انداخته. چند وقت دیگه شارلاتان های دیگه با سامانه های خاک سوزو زباله سوز و فاضلاب سوز پیدا میشن برای تیغ زدن مردم
  • ایرانی IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    10 8
    یا این بنده خدا کلاهبرداره که بگیرید بندازیدش زندان یا اختراعش کار می کنه که مجوز بدید کار کنه. چندین ساله که این بنده خدا این ادعا رو داره هنوز یک تست هم از اختراعش نگرفتید ؟؟؟
  • GB ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    18 0
    بزودی خبردار میشویم که کلاه بسیاری از مردم برداشته شده است و حالا شکایت وموضوعی تکراری
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    20 1
    جالب است هیچ مسئول ومدیری برای راستی آزمایی به خودش زحمت نداد که با مخترع یا مدعی این طرج صحبت کند ویا در مورد درستی یا نادرستی ادعای این فرد کوچکترین تحقیقی کند همه انکار کردند!!!!!!!!!!!!
  • مجید IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    2 24
    من این سامانه را اسفاده میکنم و فوق العاده هست برای داخل شهر ، هیچ انفجاری هم نداره. درود خدا به تمام دانشمندان و مخترعین ایرانی که خدمتی این چنین انجام میدن .
  • Mohammad IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    6 9
    چرا سازمان محیط زیست اینا سنگ میزارن جلوس اختراع کی فکر میکرد هزار سال پیش بشه پرواز کرد پس اینم میشه چرا شدنی نیست چرا اینقدر جلوش سنگ میزارین چرراااا.... مثل خودروی برقی بیرونش کنین بره المان بسازه چرا به فکر کشور نیستین
  • فرید IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    15 1
    همچنین ادعاهای مضحک و کله برداری های عجیب فکر کنم فقط تو ایران جواب بده. جالبه کسی که این مقاله رو نوشته ظاهرا هنوز شک داره که این داستان کلاه برداریه و از لحاظ فیزیکی ممکن نیست.
  • DE ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    1 0
    عجب
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    18 1
    هفت هشت ده دوازده تا قانون ترمودینامیک رو داره باهم نقض می کنه. انرژی جدا کردن هیدروژن از اکسیژن قراره از کجا تامین بشه؟
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    1 0
    در کل درست یا غلط بودن ابسوز کردن خودروها بگذریم اما کسی که خودروی برقی ساخت گفتن دیوانه هست و پارسال خودم دیدم یکی از سخنرانان نمایشگاه بین المللی خودرو در فرانکفورت بود اینو حتما ندیده و نشنیده محوش میکنن
  • مهران NL ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    0 7
    اگر فرض رو بر این بگیریم که کلاهبرداری نیست باز یکی نیست بگه ، ما خودمون با بحران آب مواجه هستیم و برای بارون اومدن و پر شدن سد ها دعا میکنیم بعد بیاییم ماشین رو آبسوز کنیم ؟ خنده دار نیست ؟
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    18 0
    زمانی فلان کس گفت دختری در اشپزخانه با قابلمه و قاشق انرژی هسته ای را آزاد کرده وبردنش سازمان بعنوان دانشمند داره کار میکنه . خوب اینجا ایرانه و دانشمنداش هم اینان
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    13 0
    خودروهای الکتریکی که دیگه واقعیت داره . چرا اونا رو نمیسازن .
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    5 1
    ... شما هنوز خودروی بنزینی و برقی از هنر خودتون نتونستین تولید کنین. چه برسه به آبسوز...
  • مقیمی IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    5 0
    بجای اینهمه هجمه بهتر نیست اگر چنین چیزی ممکنه به این شرکت کمک مالی و فنی کرد تا این اختراع به ثمر بشینه حتی اگر درصد موفقیت کم هم باشه در صورت موفقیت انقلابی در تمام عرصه ها ایجاد میشه و اگر هم نشد لااقل چند قدم به سمت هدف تهائی برداشته شده اصلاً فکر کنید یک آقازاده چندمیلیارد اختلاس کرده رفته کانادا
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    3 0
    عجب
  • عباس IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    1 0
    سازمان حفاظت از محیط زیست بیشتر مانع انجام طرح های زیست محیطی می باشد تا حمایت و حفاظت از محیط زیست نمونه آن از آلودگی بیش از یک دهه هوا و عدم ورود خودروهای برقی به ایران و جمع اوری خط اتوبوس برقی شرق تهران و هزار نمونه دیگر می باشد
  • بی نام US ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    4 0
    اصلا تحلیل ها و خبرهاتون جهت دار نیست!!! اصلاااااااااا!!