رییس دانشکده اصول‌دین بغداد گفت: علامه عسکری، دلایل یکی از علمای اهل سنت مبنی بر این‌ اعتقاد شیعیان به تحریف در قرآن را مورد بررسی قرار داده و با سند روایت‌های مختلف را که از سوی وی بیان شده، رد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا دکتر کاظم عسکری، رییس دانشکده اصول‌دین بغداد در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های بررسی اندیشه‌های قرآنی علامه عسکری(ره) اظهار کرد: ما باید برای فهم درست از اسلام، قرآن و سنت را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم؛ زیرا جزییات آن‌چه که در قرآن آمده است توسط پیامبر و معصومین(ع) در سنت آنان بیان شده است.

وی با اشاره به مبحث تحریف «به نقصان» و «به زیاده» اظهار کرد: طبق نظر علامه عسکری، هیچ‌کدام از این موارد در قرآن رخ نداده است و ایشان تمامی دلایلی که توسط یکی از علمای امامیه در کتابی که از وی منتشر شده است را مورد بررسی قرار داده است و هم‌چنین دلایل یکی از علمای اهل سنت را در رابطه با این‌که شیعیان معتقد به تحریف در قرآن هستند مورد بررسی قرار داده است و سنداً و متناً روایت‌های مختلف را که از سوی ایشان بیان شده است، رد کرده است.

رییس دانشکده اصول الدین اظهار کرد: اصطلاح «وحی بیانی» و «وحی قرآنی» دو اصطلاحی است که توسط علامه عسکری وضع شده است و ایشان با این دو اصطلاح بسیاری از شبهات علوم قرآنی را پاسخ گفته‌اند و هم‌چنین در مورد «نسخ» آیات قرآن کریم ایشان معتقد هستند که حتی یک آیه از قرآن نیز منسوخ نشده است.

وی ادامه داد: علامه عسکری با بررسی اصطلاحات قرآنی و نیز روایات عنوان می‌کنند که برخی از روایاتی که منتسب به معصومین به‌خصوص پیامبر اکرم(ص) است نمی‌تواند به ایشان متعلق باشد؛ زیرا برخی از اصطلاحاتی که در این روایات آمده است، برخلاف ادبیات و لغت رایج عرب در آن زمان بوده است. علامه عسکری در بسیاری از تحقیقات خود ابتدا اصطلاحات روایات را بررسی می‌کردند و بعد به سند و سپس به کنکاش در روایات می‌پرداختند.

عسکری در پاسخ به سوالی که نظر وی را در مورد نسخ آیات قرآن کریم از دیدگاه علامه عسکری جویا شد، اظهار کرد: برخی می‌گویند که آیت‌الله خوئی نسخ آیات قرآن را قبول داشته است؛ در حالی که این‌گونه نیست و ایشان فقط در یک مورد و آن هم آیه‌ای که در مورد صدقه دادن به پیامبر برای نجوا کردن با ایشان است این مورد را مطرح می‌کنند که زمان خاصی مورد نظر این آیه بوده است. علامه عسکری در مورد نسخ آیات قرآن کریم می‌گویند که «آیات قرآن همدیگر را نسخ نمی‌کنند بلکه آیه‌ای معنای آیه‌ی دیگر را بازگو می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد زیادی از آثار علامه عسکری در بعضی از موضوعات، پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش یافته است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران حملات به شیعه بیشتر شد و برخی از تالیفات علامه به دلیل همین مورد بوده است و ایشان با این عمل خود سعی کردند تا از انقلاب اسلامی ایران، مکتب اهل بیت(ع) و عقاید شیعه دفاع کنند.

عسکری در پاسخ به این سوال که چرا در صدر اسلام به برخی از معجزات علمی قرآن کمتر اشاره شده است؟ اظهار کرد: خدا قرآن را برای هدایت بشر نازل کرده است و این کتاب الهی برای تمام بشریت از زمان پیامبر تا قیامت است و تنها برای امت عرب نیست و با وجود اشارات علمی در قرآن کریم نمی‌توان این کتاب را اثری علمی نامید و تنها اشاراتی در باب مباحث علمی در آن دیده می‌شود، ولی در کل این کتاب برای هدایت و بیان مبانی هدایت بشر نازل شده است.

رییس دانشکده اصول الدین در پاسخ به این سوال که چرا قرآن پس از پیامبر جمع‌آوری شده است؟ اظهار کرد: باید گفت که روایاتی داریم که جمع‌آوری قرآن را در زمان ابوبکر یا عمر و یا عثمان و حتی حضرت علی(ع) دانسته‌اند، ولی خداوند متعال در قرآن کریم جمع‌آوری این کتاب الهی را خود بر عهده گرفته است و باید دانست که قرآن کریم قبل از وفات پیامبر جمع‌آوری شده است.

 /62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۰۲:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 1
    میشه بیشتر توضیح بدهید بالاخره قرآنی که موجود هست قرآنی است که حضرت محمد از سوی خدا آورده است یا قرآنی است که بعدا نوشته شده باتوجه به اینکه فرموده اید قران کریم در زمان خود پیامبر جمع آوری شده است.