۰ نفر
۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
دیدار با سید اهل تحقیق

گزارش دیداری با حجة الاسلام والمسلمین سید علی خراسانی

در بامداد روز جمعه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۸ شمسی ، هنگام تشرفم به قم ، عُشً آل محمد ، نخستین کوره وپایتخت شیعیان خالص که از سوی نیای پدری من ، أشعریان ،  مورد سکونت قرار گرفت وآن را به مرکزی برای گسترش تشیع در ایران  در آوردند ، گام نهاده وپس از زیارت مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، به دیدار حجة الاسلام والمسلمین استاد،  سید علی خراسانی حرکت نمودم. بیش از نیم قرن از آن هنگامی که دوران نوجوانی خود را در سرزمین مقدس ومطهر نجف أشرف ودر کانون گرم خانواده ودر کنار پدر شهیدم آیة الله حاج شیخ احمد انصاری سپری می نمودم وبه تکمیل درس های خود در دبستان ودبیرستان علوی بودم ، با این شخصیت علمی وپاک نهاد آشنا بودم.

از آنجا که برادر بزرگم حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی انصاری ، در مدرسه مشهور به کلانتر ویا ( جامعة النجف الدینیة ) مشغول به تحصیل دروس حوزوی بوده وحجره ای در اختیار داشت ، در خدمت مرحوم پدر شهیدم ، بدین مناسبت ویا دیگر مناسبتهای مذهبی ویا إجتماعی دیگر بدان گام می نهادم و استاد سید علی خراسانی که در آن هنگام نزدیک به سه دهه از عمر خویش را پشت سر نهاده بود ، مدیریت این مدرسه گسترده را از سوی مرحوم آیة الله حاج سید محمد کلانتر  عهده دار بود. جنب وجوش وتلاش وفعالیت او را هیچگاه من ودیگر افرادی که از نجف أشرف وآن هنگام با وی آشنایی داشتند، از یاد نبرده ونمی برند.

در این راستا حوزویان ، رخدادهای فراوان وزیبایی را از او بیاد دارند. حجة الاسلام والمسلمین خراسانی از شمار انسانهای پاک نهاد ونیک سرشت بشمار می آید که متانت ، وقار ، أدب ، نیک اندیشی ، واخلاق کریمانه او ، زبانزد بشمار می رود. او با این ویژگیها ، بسیاری را در راستای روابط علمی واجتماعی خود ، وامدار مهر ومحبت وصفای خویش کرده است. بیش از نیم قرن تلاش وکوشش او در راه تبلیغ وگسترش وترویج معارف دینی واحیای میراث شیعه ، در کارنامه علمی واخلاقی واجتماعی او بسان ستاره ای درخشنده ، می درخشد.

استاد که نزدیک به سه سال است بر اثر بیماری وسکته مغزی ، دچار عدم تعادل در حرکت بوده واختلال در تارهای صوتی او ، اجازه خارج شدن صدای گرم او را از دهان نمی دهد ، لیکن با صدایی خاصً وآهسته همچون نجوا ، با دیگران ارتباط برقرار کرده ودر این شرایط در حالیکه بر روی صندلی ویژه قرار دارد ، دست از فعالیت وتلاش علمی وپژوهش خود برنداشته ودر اتاق خود که کتاب ها از زیر سقف تا کف زمین آن را در چهار سو دربرگرفته است ، در پشت میز کار خود ، با قدرت واستقامت وصف ناشدنی ، به تحقیق وتلاش های چندین دهه خود ادامه داده وهر از گاه مقاله ، ویا تحقیقی را به جامعه محققان واندیشمندان حوزوی تقدیم می دارد. در ساعت ۱۰/۵ صبح با هماهنگی قبلی وبنا بر تقاضای ایشان نسبت به محبتی که سالها به این صاحب قلم  داشته ودارند ، گام به این فضای پر از کتاب وتحقیق وپر انرژی نهادم. استاد مشغول به خواندن قرآن بودند واز حضور من در کنار خود به علًت ثقل سامعه آگاه نگردیدند. فرصت را غنیمت شمرده وعکسی را در این لحظات از ایشان به ثبت رسانیدم.

در این هنگام بود که با صدای بلند ، سلام کرده ولحظاتی بعد ، خود را در آغوش گرم وبا صفای این بزرگ وتلاشگر خستگی ناپذیر قرار دادم وانرژی خاصًی را از آغوش این مرد که دهها سال کوشش در راه احیای معارف اهل بیت علیهم السلام ومیراث ماندگار شیعه از خود نشان داده است وحاصل آن کتابها ومقالات محققانه بسیار است ، را احساس نمودم.

با این بزرگ ساعتی به یاد خاطرات شیرین گذشته ، از یادمانده ها وخاطراتی که از مرحوم پدرش ، آیة الله سید ابراهیم خراسانی داشتم ، از هیبت وزیبایی مرحوم پدرش ، از سخن گفتن او ، واز راه رفتنش ، وچهره با هیبت او که بسیار شبیه به آیة الله سید محمد صدر ، رییس مجلس اعیان عراق داشت ، که در این راستا رخدادی زیبا را از ایشان شنیده بودم ، نقل نمودم . از دیدار تاریخی وفراموش نشدنی مرحوم آیة الله سید ابراهیم خراسانی با مرحوم آیة الله العظمی سید محمد روحانی در مشهد مقدس که نزدیک به بیش از یک دهه ، یکدیگر را ملاقات نکرده بودند، از شبهای پنجشنبه مدینة العلم وحضور بسیاری از بزرگان همچون مرحوم آیة الله حاج سید جلال الدین فقیه ایمانی ، مرحوم آیة الله قائمی، مرحوم آیة الله محسنی خویی ، مرحوم عماد الاخیار حاج عبد الحسین شبستری ، سرور مکرم وصدیق ارجمند جناب حجة الاسلام والمسلمین حاج سید جواد شهرستانی وجز اینها سخن به میان آمد وساعتی استاد وخود را به گذشته های دور ، از لحظات زیبایی که وی را شاداب نمود ، از داستان ازدواجش وتوسل او به مولای متقیان امیر مومنان ع ، وجز اینها برده ولحظه هایی که از عمر من بشمار نمی آمد را با این شخصیت والا سپری کردم.

استاد خراسانی از آنجا که روز قبل ،  حادثه شکسته شدن پای آیة الله العظمی سیستانی رخداده بود ، نذر کرده بودند  که با شنیدن خبر سلامتی ایشان وخارج شدنشان از بیمارستان ، شیرینی در میان دوستان تقسیم نماید، بسته ای از شکلات را به این مناسبت که خبرهای لحظه به لحظه معظم له را در گروه تاریخ وفضای مجازی منتشر می ساختم ، به اینجانب محبت نمودند.

حجة الاسلام والمسلمین حاج سید علی خراسانی ، تبارش به درًود از توابع نیشابور باز می گردد. نیای او وخاندان بزرگش ، از سادات این منطقه بوده اند. وی فرزند آیة الله سید ابراهیم درًودی خراسانی کاظمینی ( م ۱۳۲۸ ق ) ، فرزند حجة الاسلام سید محمد حسین ، فرزند آیة الله سید ابراهیم ، فرزند سید محمد علی می باشد.

آیة الله سید ابراهیم خراسانی ، پدر استاد ، در سال ۱۳۴۵ ق در درًود از توابع نیشابور دیده به جهان گشود ودر چهارده سالگی عازم مشهد مقدس ودرس در حوزه آن گردید. سپس به سوی حوزه علمیه نجف اشرف وخوشه چینی از دریای علوم اهل بیت بزرگان آن ، هجرت نمود. از آنجا که عمو ونیای او ، سالها در کاظمین ، نماز جماعت صحن مطهر امامین همامین کاظمین را برعهده داشتند، بادرگذشتشان واصرار مردم وبزرگان شهر ، آیة الله سید ابراهیم خراسانی به کاظمین حرکت کرد ونزدیک به سه دهه به انجام وظائف دینی وتکالیف مذهبی ونماز جماعت پرداخت. ایشان نماینده مراجع عظام آن هنگام شیعه یعنی آیة الله العظمی بروجردی ، وسپس آیة الله العظمی سید محسن حکیم ، واز آن پس مرحوم آیة الله العظمی خویی را برعهده داشتند وسیت خدمات این روحانی والامقام ، شهره این شهر گردیده بود. سرانجام ایشان در سال ۱۴۰۰ ق ، ودر دوران اختناق صدام ، با سپری کردن هفت ماه زندان ، به سوی ایران تبعید گردید . ایشان بیش از یک دهه در قم زندگی نموده وهمچون شمعی در میان پروانه های علمی وستارگان حوزوی زیست وسرانجام در سال ۱۴۴۱ ق ، جان به جان آفرین تسلیم نمود.

استاد سید علی خراسانی در سال ۱۳۲۶ شمسی ، هنگامی که پدر در نجف بوده وبه تحصیل مشغول بود ، دیده به جهان گشود وپس از طی نمودن مراحل تحصیلات جدید، روی به حوزه آورد واز سفره علمی بزرگانی همچون آیات خویی ، وشهید صدر ، ومدتی کوتاه از درس آیة الله سیستانی ، خوشه چینی نمود.

وی که با رخدادهای سیاسی عراق وفشارهای آن ، همچون صدها ستاره حوزوی دیگر ، ناگزیر به هجرت به ایران شده ودر قم رحل إقامت افکند. در نخستین گام خود در قم ، با همیاری وهمکاری حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی ، دست به تاسیس  ( موسسه آل البیت  ) که در نوع خود بی نظیر ونخستین موسسه تحقیقاتی وپژوهشی بشمار می آمد را بوجود آورد.

حجة الاسلام والمسلمین سید علی خراسانی در بیش از سه دهه فعالیت علمی وتحقیق وپژوهش ، و نوشتن مقالات متعدد در نشریات موسسه آل البیت ، و همکاری در تحقیق دهها جلد کتاب از انتشارات موسسه یاد شده ، توفیق تلاش وخدمت داشته است که بدین مناسبت وبه پاس ارج به تلاشهای این پژوهشگر خستگی ناپذیر ،  ( موسسه آل البیت لاحیاء التراث ) با مدیریت دانشمند فرهیخته وخدمتگزار توانا در عرصه های گوناگون ، دست وبازوی مرجعیت ، حضرت حجة الاسلام والمسلمین حاج سید جواد شهرستانی ، مراسم تقدیر وبزرگداشتی را در تاریخ ۱۹ شعبان ۱۴۳۷ هجری ، برابر با ششم خرداد ۱۳۹۵ شمسی در قم برگزار نموده و با حضور چهره های فراوانی از برجستگان حوزوی ، ودانشگاهی وفرهیختگان ومحققین وپژوهشگران  وصاحبان قلم واندیشه ، از این سید اهل تحقیق ، تقدیر به عمل آوردند.

بزرگداشت عالمان وانسانهای وارسته ، نشان از پویایی وکمال طلبی جامعه دارد، ونیز از حقً شناسی ودرک سرمایه های انسانی ، خبر می دهد. که این حرکت خود ، گام به سوی تشویق محققان وتلاشگران عرصه های گوناگون فرهنگی ، اجتماعی ، پزشکی ، مهندسی ، سیاسی ومذهبی بشمار می رود.

شایسته است که سپاس به درگاه باری تعالی بجای آورم که نعمت دوستی وهمنشینی وبهره وری از این محققین وتلاشگران وفرهیختگان را به من ارزانی داشته است. با آرزوی سلامتی کامل وپاینده گی وتوفیقات روز افزون برای این تلاشگر خستگی ناپذیر.

* عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

کد خبر 1344522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =